Opravdu málo chybělo Lewisu Hamiltonovi k tomu, aby se zařadil mezi Michaela Schumachera a Juana Manuela Fangia. Dopadlo to podle předpokladů a i když Brit oslavil titul "jen" z druhého místa, určitě ho kratičká trpkost záhy přešla.
Oproti předchozím dnům se v Austinu poněkud oteplilo, i když 21 °C pro někoho přílišné vedro představovat nemusí. Značně hrbolatá trať byla o sedm stupňů teplejší, 23% vlhkost vzduchu dotvářela podmínky na startu závodu, který rovněž sužovaly poryvy větru mezi zatáčkami 16 a 18. Na startu byla zajímavá směs strategií: první pětice vyrazila do závodu na středně tvrdé směsi, kromě zbytku pole na stejných pneumatikách se odlišovali piloti na 6. až 10. místě na startu plus sedmnáctý Räikkönen, Hülkenberg a Kvjat pro změnu nasadili pneu nejtvrdší.
LIGHTS OUT!The 2019 US Grand Prix is GO!Verstappen up to P2Vettel down to P6 and reporting damage#USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/DjXCavmph5
— Formula 1 (@F1) November 3, 2019Start vůbec nevyšel Vettelovi, v první zatáčce ho zdolal Verstappen, v deváté pak Hamilton, ještě před protilehlou rovinkou Leclerc a hned po nájezdu do 2. kola Ricciardo. Vettel si stěžoval na možné poškození vozu a i když byl ubezpečen, že neměl žádný kontakt, auto mu prostě nejelo. Vše pro něj skončilo v 8. kole po průjezdu zatáčkou 9, naráz se zlomil pravý závěs zadního kola a jedno Ferrari bylo ze hry.
Frustration for Seb as he suffers suspension failure early on in Texas 😬#USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/SOGKJbRA3a
— Formula 1 (@F1) November 4, 2019V čele jel Bottas následovaný Verstappenem a Hamiltonem, Leclerc za nimi soustavně ztrácel. Protože Austin nepřeje pneumatikám, už ve 14. kole zkusili u Red Bullu zamíchat pořadím a povolali do boxů Verstappena. Mercedes reagoval o kolo později pit-stopem Bottase, Hamilton zůstával na trati a byl týmem ubezpečován, že oba piloti ještě do boxů pojedou. Lewis odmítl ze strany týmu zastávku ve 24. kole, ale když ho na jeho konci Bottas zdolal, zamířil i on k mechanikům a rovněž přešel na nejtvrdší směs jako jeho dva konkurenti.
Předpověď o druhých zastávkách se skutečně vyplnila: Verstappen si zajel pro žluté pneumatiky v 35. kole a historie se opakovala, o kolo později si je nasadil i Bottas. Holanďan však nestíhal s Finem držet krok, takže spíš se zaměřil na Hamiltona a doufal, že se bude opakovat podobná situace jako v Maďarsku, jen vice versa a nikoli boj o vítězství.
Bottas se skutečně blížil a v 50. kole už byl na dostřel svého kolegy. V 51. okruhu zkusil útok na konci rovinky, ale Hamiltonova defenzivní taktika ho vyhnala mimo trať. O kolo později na stejném místě už obhájce titulu nemohl klást odpor: Bottas šel do čela a Lewis se musel koncentrovat na blížícího se Verstappena.
Ready with some new rubber 💪 Max pits for mediums and returns in P3 🇺🇸 #USGP pic.twitter.com/GQwGk0hBBl
— Aston Martin Red Bull Racing (@redbullracing) November 3, 2019Holanďan určitě mohl v závěrečných dvou kolech zaútočit, ale nejdřív se musel stejně jako Hamilton proplést skupinou pilotů o kolo zpět - a když chtěl v 55. kole opět ve dvanácté zatáčce útočit, viděl žluté vlajky. Závod za něj rozhodl Kevin Magnussen, jemuž na rovince nejspíš vypověděly službu brzdy a skončil v kačírku. Ideální místo pro předjetí tak bylo varovným signálem zablokováno i v posledním kole a Hamilton už letos poněkolikáté měl - tentokrát sice jen částečně - paní Štěstěnu na své straně.
Leclerc se vlastně celý závod trápil. Na vedoucí trio se díval se stále větším odstupem, navíc první zastávka v 21. kole ho stála další vteřiny: byly problémy se vzduchovou pistolí u levého zadního kola a pit-stop, obvykle trvající 2,4 až 3,0 vteřiny se natáhl na 7,7!!! Odevzdanou jízdu na čtvrté pozici si zpestřil aspoň přechodem na nejměkčí směs (49. kolo) a poté zajel nejrychlejší okruh, což byla nejspíš útěcha z rodu těch slabších.
Klidné spaní by Charles určitě neměl, nebýt postartovní kolize mezi Albonem a Sainzem. Alexovi za první zatáčkou lehce jeho monopost sklouzl a následovala rána kolo na kolo. Dvojka Red Bullu proto zamířila do boxů a nasadila středně tvrdé pneumatiky - následovala stíhací jízda, při níž se Albon ve 13. kole propracoval na 15. místo, ve 26. okruhu zdolal Räikkönena a posunul se na desátou příčku. Pak neměl potíže s Hülkenbergem (28.), jedoucího v opačné strategii, Sainzem (32.), Norrisem (35.) a Ricciardem (38.). Leclerc měl před ním náskok, navíc Albon ve 41. kole zamířil do boxů pro nejměkčí směs a pustil se znovu do boje o body. Protože i jeho soupeři stavěli, opět si podal Sainze (45. kolo) a Ricciarda (48.) a opět se objevil na páté příčce.
LAP 27/56Albon passes Raikkonen to move into the top ten 👀#USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/zcvHRt5z8D
— Formula 1 (@F1) November 3, 2019Renault statečně bojoval a zejména Ricciardo překvapil postupem na pátou příčku. Albon byl nad jeho síly, ale podařilo se mu odsunout do pozadí oba McLareny. Hülkenberg stavěl až ve 28. kole a stíhal znovu bodovanou desítku. Poradil si s Kvjatem (40. kolo), když Rus ve 12. zatáčce probrzdil a musel za okraj trati, pak zažil dramatickou chvíli ve 45. kole, kdy po souboji kolo na kolo s Räikkönenem "střihl" zatáčku 14 a po doporučení Finovi jeho pozici přepustil. Podařilo se mu však uhájit velmi důležité body.
Kvjatovo jméno se objevuje ještě v jedné mezihře - ve 30. kole s Pérezem za zády dojel Strolla a následné chvíle byly komorní ukázkou týmové spolupráce. Lance svému kolegovi Daniila naservíroval jak na stříbrném podnose, Pérez využil těsného místa a bránícího Kvjata zdolal. Stroll pak zamířil s pocitem dobře vykonané práce do boxů k výměně pneumatik. Nakonec to vypadalo, že se bude smát Kvjat, ale i když byl nějakou dobu uváděn na 10. místě, nakonec vyfasoval pětivteřinovou penalizaci a spadl až za Räikkönena.
What a day for @LewisHamilton in Texas A six-time F1 world champion 🤩Only one driver - the great Michael Schumacher - has more#USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/WIOCHEVXhw
— Formula 1 (@F1) November 3, 2019McLareny překonaly smůlu, Haas na domácí půdě dopadl prabídně, ale málokdo od něj čekal něco jiného. Po nadějném začátku sezóny se propadá i Alfa Romeo, jistým zklamáním po solidním výkonu v Mexiku byl i výsledek Racing Point.
Hamilton tak mohl zaparkovat svůj vůz na originálně označeném místě "Zde je vyhrazené stání pro mistra světa 2019" s podtextem "neoprávněná vozidla budou odtažena." Hamiltonovi mohl na dálku pogratulovat šampion F1 1978 Mario Andretti (ten člověk snad neumí stárnout) a herec Matthew McConaughey. Tým Mercedes už vyhrál vše, co v letošní sezóně šlo, takže se může soustředit na poslední dva závody jako na oslavu několik let neměnného obrázku: Stříbrné šípy jako dominantní stáj F1.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.