Papírové předpoklady jsou roztrhány, údajně vyždímaný a zlomený Vettel se vrátil na nejvyšší stupínek. V náročném závodě lemovaném v závěru trojím safety carem se vypořádal s nočním závodem nejlépe a drží vlajku Ferrari na vítězném stožáru už po třetí závod.
Náročný závod pro všechny bez ohledu na místopisnou příslušnost započal při 30°C, trať byla ještě o sedm stupňů teplejší, panovala 66 % vlhkost vzduchu a vítr měl naměřených 8,2 km/h. Za těchto podmínek vyrazilo startovní pole do závodu, který už nám také skončil po vypršení časového limitu dvou hodin. Prvních devět pilotů na startu nasadilo červenou směs, jediný Gasly obul nejtvrdší pneumatiky a zbytek vyrazil do Grand Prix na žluté.
Mnozí ještě mají v paměti karambol v roce 2017, letos se na špici žádné "berany berany duc" neodehrály, ale v zadní části startovního pole. Nejdřív přišel o část spoileru George Russell po tvrdém souboji s Danielem Ricciardem, takže mladík musel do boxů vyměnit přední spoiler; následoval ho jak Nico Hülkenberg, tak Carlos Sainz jr. Oba se "potkali v 5. zatáčce: Španělovi trvala jízda do depa podstatně déle a mechanici potřebovali k práci na výměně jeho pneumatik 42,4 vteřiny a celá zastávka se protáhla na 1:09,880!
Lights out under the lights = special 👀👌#F1 #SingaporeGP 🇸🇬 pic.twitter.com/MLK7wBL35N
— Formula 1 (@F1) September 23, 2019Pořadí po 1. kole se ustálilo takto: Leclerc, Hamilton, Vettel, Verstappen, Bottas, Albon, Norris, Giovinazzi, Magnussen a Gasly. Vettel po tři první zatáčky zkoušel na Hamiltona něco vymyslet, ale neuspěl, Brit mu poté poněkud poodskočil, ale i když se držel v závěsu Leclerca, přímo ho nedokázal ohrozit.
Výměny začal poměrně brzy - už ve 13. kole - Kvjat, následovali Pérez a Räikkönen. V průběhu 19. kola se v radiokomunikaci ozvala výzva pro Hamiltona k zastávce, ovšem Lewis pokračoval dál - do boxů zamířili současně Vettel a Verstappen. Pokud měl Mercedes plán, že se Hamilton dokáže utrhnout a Vettel, Verstappen a Leclerc (který stavěl v 21. kole a zařadil se za Vettela) nebudou tak rychlí a prodělají i na soupeřích před sebou, kteří ještě nestavěli, tentokrát se mýlil.
LAP 20/61Our first leaders are in! Vettel and Verstappen dive in...Vettel emerges tenth, but Verstappen drops behind Hulkenberg in P12#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/KPS1xn5ctL
— Formula 1 (@F1) September 22, 2019Nakonec musel za Hamiltona tahat kaštany z ohně Bottas, jehož box stuttgartské stáje odbavil ve 23. kole. Fin pak dostal pokyn, aby o tři vteřiny zpomalil a umožnil Hamiltonovi, který zajel do boxů v 26. kole, návrat aspoň na čtvrtou pozici. Důvodem byla obrana před Albonem, který se velmi rychle blížil, ale v rozhodující chvíli při výjezdu Hamiltona z boxů, zkusil na Bottase zaútočit a nezvládl pasáž na konci cílové rovinky, musel objet varovný panel a mírně ztratil.
TOP 6 se pak prokousala přes kvarteto Giovinazzi, Ricciardo, Gasly a Stroll - Giovinazzi si skutečně ochutnal pocit vedoucího pilota - a zdálo se, že se závod uklidní. Vettel byl těsně následován Leclercem, Verstappen měl asi tři vteřiny ztráty, Hamilton s Bottasem v zádech odkrajovali desetiny z pětivteřinové ztráty na Red Bull.
⚠️ SAFETY CAR DEPLOYED (LAP 35/61) ⚠️Grosjean and Russell collide, and the Williams is outRUS: " ******... I shouldn't be surprised"#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/V14BQfZX2I
— Formula 1 (@F1) September 22, 2019Přišlo však 37. kolo a v zatáčce 8 torpédoval Grosjean zezadu Russella. Tím nejen ukončil úžasnou šňůru Williamsu, který doposud ani jednou neodstoupil, ale také zapříčinil první výjezd safety caru na trať. Mercedes možná zvažoval udělat nějaký strategický pokus, ale zoufale mu chyběl čas. Do boxů zajeli pouze Hülkenberg, Kvjat a Sainz. Po restartu ve 41. kole zůstalo čelo ve složení Vettel, Leclerc, Verstappen, Hamilton, Bottas, Albon, Norris, Magnussen, Räikkönen a Pérez, ale nezávodilo se dlouho.
V průběhu 44. kola byl z boxů vyzván Pérez, aby odstavil svůj vůz a Berndt Mayländer vyjel před vozy podruhé. Když zajel ve 48. kole opět na své vyhrazené místo, čekal na třetí pobyt na trati ještě kratší dobu: v nájezdu do 50. kola šel Kvjat pozdě na brzdy a zleva se přimkl k Räikkönenově Alfě Romeo. Fin na to doplatil ulomeným závěsem levého předního kola a další dvě kola se opět nezávodilo.
Kimi Raikkonen's race ended early after this lunge from Daniil Kvyat 😕#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/eHdOuZHkp9
— Formula 1 (@F1) September 22, 2019Samotný závěr už ale žádné drama nepřinesl. O několik vteřin nepadl časový limit, Ferrari poslední kola odkroužilo už ve znamení mírně Leclercovy rezignace (předtím si neustále do rádia nárokoval možnost si vybojovat zpět vedení) a jenom finiš Hamiltona mohl trochu zvýšit napětí, ale Verstappen se ukázal ve skvělé formě a nenabídl Lewisovi jedinou, byť sebemenší chybičkou naději.
Lando Norris zvládl opět nenápadný až neviditelný závod, ovšem obhájil další důležité body pro McLaren. V závěru mu dýchali na zadní spoiler Gasly a Hülkenberg, ale nakonec se také oni nedostali k pořádnému útoku. Alfa Romeo Kimi Räikkönena po druhém restartu jakoby ztratila dech a Fin se postupně propadal až ke své osudné kolizi. Vše dohnal Giovinazzi, který možná v závěru ještě chtěl ohrozit Hülkenberga, ale bod pro něj byl větší jistotou.
LAP 41/61Stroll tags the wall in the final sector and picks up a punctureHe pits and drops down to P19#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/0l3sRhMema
— Formula 1 (@F1) September 22, 2019Martyrium znamenal závod pro Racing Point. O Pérezovi byla řeč, pohyboval se na hranici bodovaných příček a odstoupení ho značně rozladilo. Stroll se díky delšímu prvnímu stintu vyšplhal až na samou špici, ale kritické pro něj bylo 42. kolo, kdy se po souboji s Gaslym otřel o bariéru a následoval pozvolný defekt pravého předního kola. Kanaďan si pak stěžoval na jízdní vlastnosti svého vozu, ale dokázal si ještě poradit s Kvjatem a Magnussenem.
Haas opět zažil černý den. Magnussen po časném pitstopu se pokoušel vydržet na trati co nejdéle, ale po třetím restartu se propadal děsivým způsobem. Nakonec si v závěru zajel pro červenou směs a aspoň si spravil náladu nejrychlejším kolem. Grosjean i přes zmíněnou kolizi s Russellem dovezl vůz do cíle, ale spokojen rozhodně být nemůže.
Career victory number 53 for Seb 👊And that's 5⃣ under the lights of Singapore!#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/E0MRSAxqlG
— Formula 1 (@F1) September 22, 2019Ferrari slaví třetí vítězství v řadě, což se mu nepodařilo od roku 2008, Vettel se napil z lahve šampaňského pro vítěze poprvé od Grand Prix Belgie 2018. A rovněž více než dva roky to trvalo, než si rudé oře z Maranella zopakovaly double - naposledy to dokázali Vettel s Räikkönenem v Maďarsku 2017. Přesto nadále vládne šampionátu se značným odstupem na "hodného" Bottase Lewis Hamilton.
Oscar Piastri tvrdí, že stabilita jezdecké sestavy a vedení McLarenu dává týmu důležité výhody. Podle něj kontinuita pomáhá plánovat a zlepšovat výkon bez zbytečných otřesů.
Po nepovedené kvalifikaci a závodě Velké ceny Maďarska se Martin Brundle pustil do kritiky ponurých vyjádření Lewise Hamiltona, která podle něj působila až příliš poraženecky.
James Vowles označil návrat dvouzastávkové strategie v Monaku 2026 za „nejnepříjemnější pocit“, jaký kdy zažil. Podle něj může jít o krok, který závodu spíše uškodí.
Šéf McLarenu Zak Brown potvrdil, že tým i nadále ponechá Landa Norrise a Oscara Piastriho volně závodit o titul bez týmových příkazů. Podle něj mají oba jezdci stejné šance a férový přístup posiluje celý tým.
Jamie Chadwick a Bernie Collins označily Hamiltonův víkend v Maďarsku za kombinaci slabého vozu a chybné strategie.
Toto Wolff přiznal, že vede rozhovory s Maxem Verstappenem, a ujistil, že George Russell o všem ví. Šéf Mercedesu tak otevřeně připustil, že kontakt s nizozemským šampionem není tajemstvím uvnitř týmu.
Red Bull nadále řeší bolestivou otázku druhé sedačky, protože Yuki Tsunoda stále nezískal jediný bod. Jeho neefektivní výkony oslabují nejen sesterský tým, ale i jeho vlastní šance na budoucnost v rámci programu.
Ferrari se zavázalo odhalit příčinu záhadného propadu výkonu Charlese Leclerca během Velké ceny Maďarska. Šéf týmu Fred Vasseur ujistil, že tým pečlivě prozkoumá všechny možné faktory, které mohly ovlivnit rychlost jejich pilota, aby se podobná situace v budoucnu neopakovala.
Kimi Antonelli si na Hungaroringu dojel pro desáté místo a první bod od červnové Velké ceny Kanady, přestože závod byl pro něj těžký a náročný.
Několik týmů Formule 1 zůstalo po Velké ceně Maďarska na Hungaroringu, aby se zapojilo do testování pneumatik pro sezonu 2026. Středeční program však narušila nehoda Franca Colapinta, která předčasně ukončila jeho jízdu.
Lando Norris díky netradiční strategii během Velké ceny Maďarska dokázal předjet svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Tento tah ukázal, jak důležitá je taktika na náročném Hungaroringu
Přes mizerný víkend na Hungaroringu zůstává Charles Leclerc přesvědčen, že v případě Lewise Hamiltona šlo jen o výjimečné zaváhání. Monacký jezdec věří, že britský šampion se po letní přestávce vrátí v lepší formě a zbytek sezony přinese pozitivnější výkony.