Papírové předpoklady jsou roztrhány, údajně vyždímaný a zlomený Vettel se vrátil na nejvyšší stupínek. V náročném závodě lemovaném v závěru trojím safety carem se vypořádal s nočním závodem nejlépe a drží vlajku Ferrari na vítězném stožáru už po třetí závod.
Náročný závod pro všechny bez ohledu na místopisnou příslušnost započal při 30°C, trať byla ještě o sedm stupňů teplejší, panovala 66 % vlhkost vzduchu a vítr měl naměřených 8,2 km/h. Za těchto podmínek vyrazilo startovní pole do závodu, který už nám také skončil po vypršení časového limitu dvou hodin. Prvních devět pilotů na startu nasadilo červenou směs, jediný Gasly obul nejtvrdší pneumatiky a zbytek vyrazil do Grand Prix na žluté.
Mnozí ještě mají v paměti karambol v roce 2017, letos se na špici žádné "berany berany duc" neodehrály, ale v zadní části startovního pole. Nejdřív přišel o část spoileru George Russell po tvrdém souboji s Danielem Ricciardem, takže mladík musel do boxů vyměnit přední spoiler; následoval ho jak Nico Hülkenberg, tak Carlos Sainz jr. Oba se "potkali v 5. zatáčce: Španělovi trvala jízda do depa podstatně déle a mechanici potřebovali k práci na výměně jeho pneumatik 42,4 vteřiny a celá zastávka se protáhla na 1:09,880!
Lights out under the lights = special 👀👌#F1 #SingaporeGP 🇸🇬 pic.twitter.com/MLK7wBL35N
— Formula 1 (@F1) September 23, 2019Pořadí po 1. kole se ustálilo takto: Leclerc, Hamilton, Vettel, Verstappen, Bottas, Albon, Norris, Giovinazzi, Magnussen a Gasly. Vettel po tři první zatáčky zkoušel na Hamiltona něco vymyslet, ale neuspěl, Brit mu poté poněkud poodskočil, ale i když se držel v závěsu Leclerca, přímo ho nedokázal ohrozit.
Výměny začal poměrně brzy - už ve 13. kole - Kvjat, následovali Pérez a Räikkönen. V průběhu 19. kola se v radiokomunikaci ozvala výzva pro Hamiltona k zastávce, ovšem Lewis pokračoval dál - do boxů zamířili současně Vettel a Verstappen. Pokud měl Mercedes plán, že se Hamilton dokáže utrhnout a Vettel, Verstappen a Leclerc (který stavěl v 21. kole a zařadil se za Vettela) nebudou tak rychlí a prodělají i na soupeřích před sebou, kteří ještě nestavěli, tentokrát se mýlil.
LAP 20/61Our first leaders are in! Vettel and Verstappen dive in...Vettel emerges tenth, but Verstappen drops behind Hulkenberg in P12#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/KPS1xn5ctL
— Formula 1 (@F1) September 22, 2019Nakonec musel za Hamiltona tahat kaštany z ohně Bottas, jehož box stuttgartské stáje odbavil ve 23. kole. Fin pak dostal pokyn, aby o tři vteřiny zpomalil a umožnil Hamiltonovi, který zajel do boxů v 26. kole, návrat aspoň na čtvrtou pozici. Důvodem byla obrana před Albonem, který se velmi rychle blížil, ale v rozhodující chvíli při výjezdu Hamiltona z boxů, zkusil na Bottase zaútočit a nezvládl pasáž na konci cílové rovinky, musel objet varovný panel a mírně ztratil.
TOP 6 se pak prokousala přes kvarteto Giovinazzi, Ricciardo, Gasly a Stroll - Giovinazzi si skutečně ochutnal pocit vedoucího pilota - a zdálo se, že se závod uklidní. Vettel byl těsně následován Leclercem, Verstappen měl asi tři vteřiny ztráty, Hamilton s Bottasem v zádech odkrajovali desetiny z pětivteřinové ztráty na Red Bull.
⚠️ SAFETY CAR DEPLOYED (LAP 35/61) ⚠️Grosjean and Russell collide, and the Williams is outRUS: " ******... I shouldn't be surprised"#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/V14BQfZX2I
— Formula 1 (@F1) September 22, 2019Přišlo však 37. kolo a v zatáčce 8 torpédoval Grosjean zezadu Russella. Tím nejen ukončil úžasnou šňůru Williamsu, který doposud ani jednou neodstoupil, ale také zapříčinil první výjezd safety caru na trať. Mercedes možná zvažoval udělat nějaký strategický pokus, ale zoufale mu chyběl čas. Do boxů zajeli pouze Hülkenberg, Kvjat a Sainz. Po restartu ve 41. kole zůstalo čelo ve složení Vettel, Leclerc, Verstappen, Hamilton, Bottas, Albon, Norris, Magnussen, Räikkönen a Pérez, ale nezávodilo se dlouho.
V průběhu 44. kola byl z boxů vyzván Pérez, aby odstavil svůj vůz a Berndt Mayländer vyjel před vozy podruhé. Když zajel ve 48. kole opět na své vyhrazené místo, čekal na třetí pobyt na trati ještě kratší dobu: v nájezdu do 50. kola šel Kvjat pozdě na brzdy a zleva se přimkl k Räikkönenově Alfě Romeo. Fin na to doplatil ulomeným závěsem levého předního kola a další dvě kola se opět nezávodilo.
Kimi Raikkonen's race ended early after this lunge from Daniil Kvyat 😕#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/eHdOuZHkp9
— Formula 1 (@F1) September 22, 2019Samotný závěr už ale žádné drama nepřinesl. O několik vteřin nepadl časový limit, Ferrari poslední kola odkroužilo už ve znamení mírně Leclercovy rezignace (předtím si neustále do rádia nárokoval možnost si vybojovat zpět vedení) a jenom finiš Hamiltona mohl trochu zvýšit napětí, ale Verstappen se ukázal ve skvělé formě a nenabídl Lewisovi jedinou, byť sebemenší chybičkou naději.
Lando Norris zvládl opět nenápadný až neviditelný závod, ovšem obhájil další důležité body pro McLaren. V závěru mu dýchali na zadní spoiler Gasly a Hülkenberg, ale nakonec se také oni nedostali k pořádnému útoku. Alfa Romeo Kimi Räikkönena po druhém restartu jakoby ztratila dech a Fin se postupně propadal až ke své osudné kolizi. Vše dohnal Giovinazzi, který možná v závěru ještě chtěl ohrozit Hülkenberga, ale bod pro něj byl větší jistotou.
LAP 41/61Stroll tags the wall in the final sector and picks up a punctureHe pits and drops down to P19#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/0l3sRhMema
— Formula 1 (@F1) September 22, 2019Martyrium znamenal závod pro Racing Point. O Pérezovi byla řeč, pohyboval se na hranici bodovaných příček a odstoupení ho značně rozladilo. Stroll se díky delšímu prvnímu stintu vyšplhal až na samou špici, ale kritické pro něj bylo 42. kolo, kdy se po souboji s Gaslym otřel o bariéru a následoval pozvolný defekt pravého předního kola. Kanaďan si pak stěžoval na jízdní vlastnosti svého vozu, ale dokázal si ještě poradit s Kvjatem a Magnussenem.
Haas opět zažil černý den. Magnussen po časném pitstopu se pokoušel vydržet na trati co nejdéle, ale po třetím restartu se propadal děsivým způsobem. Nakonec si v závěru zajel pro červenou směs a aspoň si spravil náladu nejrychlejším kolem. Grosjean i přes zmíněnou kolizi s Russellem dovezl vůz do cíle, ale spokojen rozhodně být nemůže.
Career victory number 53 for Seb 👊And that's 5⃣ under the lights of Singapore!#F1 #SingaporeGP pic.twitter.com/E0MRSAxqlG
— Formula 1 (@F1) September 22, 2019Ferrari slaví třetí vítězství v řadě, což se mu nepodařilo od roku 2008, Vettel se napil z lahve šampaňského pro vítěze poprvé od Grand Prix Belgie 2018. A rovněž více než dva roky to trvalo, než si rudé oře z Maranella zopakovaly double - naposledy to dokázali Vettel s Räikkönenem v Maďarsku 2017. Přesto nadále vládne šampionátu se značným odstupem na "hodného" Bottase Lewis Hamilton.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.