Max Verstappen po zisku prvního pole-position v kariéře doufal, že se mu ho podaří přetavit ve své osmé vítězství za dobu existence v F1. Proti byl ale úřadující mistr světa, jehož výkon v závěru maďarské Grand Prix snese přídomek fenomenální.
Před závodem byly určitě zajímavé některé statistiky: například Verstappen doposud nedosáhl v Maďarsku na stupně vítězů a podle rétoriky posledních ročníků, kdy střídavě vítězili Hamilton a Vettel měla být řada na německém pilotovi. Jeho umístění na startu mu ale příliš velkou šanci nedávalo.
O Verstappenovi se říká, že starty - podobně jako u Jamese Hunta blahé paměti - nejsou jeho silnou stránkou. Na Hungaroringu se však odpíchl přímo ukázkově a do první zatáčky si první pozici uhájil. Zato Valtteri Bottas hned na začátku prohrál všechno: v nájezdu do úvodní zatáčky probrzdil, ve třetí se "potkal" s týmovým kolegou, který využil jeho potíží, a za zatáčkou 4 do jeho vozu ještě bouchl Leclerc. Nejspíš nešlo o incident za hranou, protože vlastně jediné vyšetřování nedělního odpoledne uzavřeli komisaři prohlášením, že není třeba dalších opatření.
A nightmare start to the #HungarianGP for Valtteri BottasHe collided with his team mate, Lewis Hamilton, AND Charles Leclerc on Lap 1 😭#F1 🇭🇺 pic.twitter.com/9rvDTZwL84
— Formula 1 (@F1) August 4, 2019Startovní pole se seřadilo následovně: Verstappen, Hamilton, Leclerc, Bottas, Vettel, Sainz jr., Norris, Räikkönen, Gasly a Grosjean. Kromě druhého pilota Red Bullu, jenž zůstal zavřen za oběma McLareny se začal propadat Bottas, v nájezdu do druhého kola jej předjel Vettel a Valtteri zakrátko ztrácel na čelo deset vteřin. V 6. kole byl nakonec odvolán do boxů, kde dostal nejtvrdší směs a nový spoiler, propadl se však až na poslední místo.
Hamilton si nadále držel zhruba dvou až třívteřinovou ztrátu na Verstappena, obě Ferrari stále více ztrácely. O vzrušení se tak starala skupinka těsně za bodovanými příčkami, zvláště Albon a Kvjat bojovali srdnatě o 11. příčku. V 18. kole přiložil Hamilton pod kotlem a začal ukrajovat desetinky z Verstappenova náskoku. Ve 23. kole zkusili mechanici Mercedesu vybláznit kolegy od Red Bullu, ale předstíranou zastávkou v boxech je nedostali. Do boxů zamířil Verstappen až v 26. kole, ale ačkoliv dostal Hamilton pokyn na "hammertime", nedařilo se.
Obhájce titulu zajel do boxů az ve 32. kole a pobyl si tu překvapivě dlouho, celé 4 vteřiny. Vyjel se ztrátou 6,2 vteřiny, ale začal ji velice rychle likvidovat a po třech kolech už byl za Verstappenem v režimu DRS. Jenže útoky před první zatáčkou mu nevycházely zejména kvůli opozdilcům.
LAP 39/70It's wheel-to-wheel for the lead and we haven't breathed for at least two laps 😲Hamilton just 0.3 seconds behind Verstappen#F1 🇭🇺#HungarianGP pic.twitter.com/nDOFKI5Ga2
— Formula 1 (@F1) August 4, 2019Ten největší si připravil na 39. kolo, ale opět se do provedení přimotal Ricciardo, nicméně Lewis bojoval s Verstappenem až do problematické zatáčky 4, kdy opustil trať a poněkud zvolnil. Odstup se pak stal konstantní a zdálo se, že další napětí už budeme muset oželet.
Když pak Mercedes povolal Hamiltona do boxů pro druhou várku středně tvrdé směsi, vypadalo to možná jako nesmysl. Hamilton v té chvíli ztrácel na Verstappena 20,811 vteřiny, což by předpokládalo stáhnout Holanďana na kolo o vteřinu, aby měl v závěru závodu šanci. Jenže rozdíl neklesal tak rychle, Max navíc vytáhl hodně rychlé kolo a zdálo se, že Mercedes své rozhodnutí nedomyslel.
Hamilton však od 60. kola nasadil děsivé tempo a Verstappenovy tvrdé pneu dospěly do stadia, kdy je Holanďan označil za "mrtvé". V 66. kole už byl Hamilton za zadním spoilerem Red Bullu a v nájezdu do první zatáčky 67. kola už Verstappena pokořil - za použití DRS venkem a s lehkým škubnutím v zatáčce, ale Max skutečně neměl jak odpovědět. Jako cenu útěchy si na konci kola dojel pro nejměkčí pneu a alespoň si vybojoval bod za nejrychlejší kolo.
It took 67 lapsbut with 3 to go - this is when @LewisHamilton got there, as Verstappen's tyres gave up the grip#F1 #HungarianGP pic.twitter.com/RmcSqtxZ0q
— Formula 1 (@F1) August 4, 2019Ferrari si jelo de facto sólový závod. Leclerc stavěl v 28. kole a přezul na nejtvrdší směs, Vettel byl u mechaniků ve 40. kole, ale ti si neuměli poradit s pravým předním kolem, Němec stál v boxech 5,8 vteřiny. Možná i proto se v italské stáji rozhodli pro změnu strategie, Sebastian si v 50. kole nazul nejměkčí směs a podobně jako Hamilton s Verstappenem začal stíhačku týmového kolegy. Dostihl ho tři kola před cílem a na stejném místě jako Hamilton, jen v 68. okruhu po vnitřku posunul svůj vůz na třetí místo.
Bottas jel závod na ztracených pozicích, ve 48. kole si zajel do boxů pro středně tvrdou směs a během následujících tří kol se prohnal kolem Albona, Kvjata a Péreze. Tím však jeho šance na zlepšení výsledku skončily, místo aby předvedl výkon opravňující ho k dalšímu setrvání u Mercedesu odjížděl z Maďarska s velkými rozpaky.
Hrdinou dne lze určitě nazvat Carlose Sainze jr., jehož výborný výkon byl korunován vpádem do hájemství nejlepších tří týmů. V závěru dokázal odrazit útoky Gaslyho, jemuž závod také nevyšel podle představ. Dobrý výkon McLarenu podtrhl i Norris, i když ten měl také smůlu v boxech, protože si mechanici nedokázali řádně poradit s levým zadním kolem.
It took everything he and the team could dobut it was @LewisHamilton across the line first for @MercedesAMGF1 in Hungary #F1 #HungarianGP pic.twitter.com/mQfdUpdvX6
— Formula 1 (@F1) August 4, 2019Doslova mimo hru se ocitl tým Renault. Ricciardo jako jediný ze startovního pole vyrazil do závodu na nejtvrdší směsi a po zastávce ve 48. kole vsadil na nejměkčí pneumatiky, ale v kritické chvíli si neuměl dlouho poradit s Magnussenem, jeho obranné manévry na konci cílové rovinky řešil stížnostmi do rádia. Hülkenberg chvíli živil naděje na bod, ale nakonec se smál úspěšnější z vnitrotýmového souboje u Toro Rosso, služebně mladší Albon.
Hamilton tak před prázdninovou přestávkou zachránil vítězstvím průběžnou druhou příčku pro Bottase, každopádně svým výkonem poskytl Formuli 1 tu nejlepší reklamu a on sám se hodně přiblížil obhajobě titulu.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.