Max Verstappen po zisku prvního pole-position v kariéře doufal, že se mu ho podaří přetavit ve své osmé vítězství za dobu existence v F1. Proti byl ale úřadující mistr světa, jehož výkon v závěru maďarské Grand Prix snese přídomek fenomenální.
Před závodem byly určitě zajímavé některé statistiky: například Verstappen doposud nedosáhl v Maďarsku na stupně vítězů a podle rétoriky posledních ročníků, kdy střídavě vítězili Hamilton a Vettel měla být řada na německém pilotovi. Jeho umístění na startu mu ale příliš velkou šanci nedávalo.
O Verstappenovi se říká, že starty - podobně jako u Jamese Hunta blahé paměti - nejsou jeho silnou stránkou. Na Hungaroringu se však odpíchl přímo ukázkově a do první zatáčky si první pozici uhájil. Zato Valtteri Bottas hned na začátku prohrál všechno: v nájezdu do úvodní zatáčky probrzdil, ve třetí se "potkal" s týmovým kolegou, který využil jeho potíží, a za zatáčkou 4 do jeho vozu ještě bouchl Leclerc. Nejspíš nešlo o incident za hranou, protože vlastně jediné vyšetřování nedělního odpoledne uzavřeli komisaři prohlášením, že není třeba dalších opatření.
A nightmare start to the #HungarianGP for Valtteri BottasHe collided with his team mate, Lewis Hamilton, AND Charles Leclerc on Lap 1 😭#F1 🇭🇺 pic.twitter.com/9rvDTZwL84
— Formula 1 (@F1) August 4, 2019Startovní pole se seřadilo následovně: Verstappen, Hamilton, Leclerc, Bottas, Vettel, Sainz jr., Norris, Räikkönen, Gasly a Grosjean. Kromě druhého pilota Red Bullu, jenž zůstal zavřen za oběma McLareny se začal propadat Bottas, v nájezdu do druhého kola jej předjel Vettel a Valtteri zakrátko ztrácel na čelo deset vteřin. V 6. kole byl nakonec odvolán do boxů, kde dostal nejtvrdší směs a nový spoiler, propadl se však až na poslední místo.
Hamilton si nadále držel zhruba dvou až třívteřinovou ztrátu na Verstappena, obě Ferrari stále více ztrácely. O vzrušení se tak starala skupinka těsně za bodovanými příčkami, zvláště Albon a Kvjat bojovali srdnatě o 11. příčku. V 18. kole přiložil Hamilton pod kotlem a začal ukrajovat desetinky z Verstappenova náskoku. Ve 23. kole zkusili mechanici Mercedesu vybláznit kolegy od Red Bullu, ale předstíranou zastávkou v boxech je nedostali. Do boxů zamířil Verstappen až v 26. kole, ale ačkoliv dostal Hamilton pokyn na "hammertime", nedařilo se.
Obhájce titulu zajel do boxů az ve 32. kole a pobyl si tu překvapivě dlouho, celé 4 vteřiny. Vyjel se ztrátou 6,2 vteřiny, ale začal ji velice rychle likvidovat a po třech kolech už byl za Verstappenem v režimu DRS. Jenže útoky před první zatáčkou mu nevycházely zejména kvůli opozdilcům.
LAP 39/70It's wheel-to-wheel for the lead and we haven't breathed for at least two laps 😲Hamilton just 0.3 seconds behind Verstappen#F1 🇭🇺#HungarianGP pic.twitter.com/nDOFKI5Ga2
— Formula 1 (@F1) August 4, 2019Ten největší si připravil na 39. kolo, ale opět se do provedení přimotal Ricciardo, nicméně Lewis bojoval s Verstappenem až do problematické zatáčky 4, kdy opustil trať a poněkud zvolnil. Odstup se pak stal konstantní a zdálo se, že další napětí už budeme muset oželet.
Když pak Mercedes povolal Hamiltona do boxů pro druhou várku středně tvrdé směsi, vypadalo to možná jako nesmysl. Hamilton v té chvíli ztrácel na Verstappena 20,811 vteřiny, což by předpokládalo stáhnout Holanďana na kolo o vteřinu, aby měl v závěru závodu šanci. Jenže rozdíl neklesal tak rychle, Max navíc vytáhl hodně rychlé kolo a zdálo se, že Mercedes své rozhodnutí nedomyslel.
Hamilton však od 60. kola nasadil děsivé tempo a Verstappenovy tvrdé pneu dospěly do stadia, kdy je Holanďan označil za "mrtvé". V 66. kole už byl Hamilton za zadním spoilerem Red Bullu a v nájezdu do první zatáčky 67. kola už Verstappena pokořil - za použití DRS venkem a s lehkým škubnutím v zatáčce, ale Max skutečně neměl jak odpovědět. Jako cenu útěchy si na konci kola dojel pro nejměkčí pneu a alespoň si vybojoval bod za nejrychlejší kolo.
It took 67 lapsbut with 3 to go - this is when @LewisHamilton got there, as Verstappen's tyres gave up the grip#F1 #HungarianGP pic.twitter.com/RmcSqtxZ0q
— Formula 1 (@F1) August 4, 2019Ferrari si jelo de facto sólový závod. Leclerc stavěl v 28. kole a přezul na nejtvrdší směs, Vettel byl u mechaniků ve 40. kole, ale ti si neuměli poradit s pravým předním kolem, Němec stál v boxech 5,8 vteřiny. Možná i proto se v italské stáji rozhodli pro změnu strategie, Sebastian si v 50. kole nazul nejměkčí směs a podobně jako Hamilton s Verstappenem začal stíhačku týmového kolegy. Dostihl ho tři kola před cílem a na stejném místě jako Hamilton, jen v 68. okruhu po vnitřku posunul svůj vůz na třetí místo.
Bottas jel závod na ztracených pozicích, ve 48. kole si zajel do boxů pro středně tvrdou směs a během následujících tří kol se prohnal kolem Albona, Kvjata a Péreze. Tím však jeho šance na zlepšení výsledku skončily, místo aby předvedl výkon opravňující ho k dalšímu setrvání u Mercedesu odjížděl z Maďarska s velkými rozpaky.
Hrdinou dne lze určitě nazvat Carlose Sainze jr., jehož výborný výkon byl korunován vpádem do hájemství nejlepších tří týmů. V závěru dokázal odrazit útoky Gaslyho, jemuž závod také nevyšel podle představ. Dobrý výkon McLarenu podtrhl i Norris, i když ten měl také smůlu v boxech, protože si mechanici nedokázali řádně poradit s levým zadním kolem.
It took everything he and the team could dobut it was @LewisHamilton across the line first for @MercedesAMGF1 in Hungary #F1 #HungarianGP pic.twitter.com/mQfdUpdvX6
— Formula 1 (@F1) August 4, 2019Doslova mimo hru se ocitl tým Renault. Ricciardo jako jediný ze startovního pole vyrazil do závodu na nejtvrdší směsi a po zastávce ve 48. kole vsadil na nejměkčí pneumatiky, ale v kritické chvíli si neuměl dlouho poradit s Magnussenem, jeho obranné manévry na konci cílové rovinky řešil stížnostmi do rádia. Hülkenberg chvíli živil naděje na bod, ale nakonec se smál úspěšnější z vnitrotýmového souboje u Toro Rosso, služebně mladší Albon.
Hamilton tak před prázdninovou přestávkou zachránil vítězstvím průběžnou druhou příčku pro Bottase, každopádně svým výkonem poskytl Formuli 1 tu nejlepší reklamu a on sám se hodně přiblížil obhajobě titulu.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.