HUNGARORING - 3. TRÉNINK; Piloti měli poslední šanci nastavit auto a pořádně se připravit na jednu z nejdůležitějších kvalifikací roku.
Největší otázkou na startu třetího tréninku byl zdravotní stav Felipeho Massy. Ten před tréninkem absolvoval lékařskou prohlídku, která mu start umožnila. Po tréninku bude muset k lékařům znova, aby posvětili jeho start v kvalifikaci.
S jeho nemocí se pojí i zajímavá kuriozita. Je možné, že Massa chytil to, co minulý závod komentátor Martin Brundle. Fór je v tom, že pokud Massa nenastoupí do kvalifikace, nahradí jej další z komentátorů Sky Sports Paul di Resta. A protože Brundle leží doma, je možné, že tato televizní stanice nebude mít dost komentátorů pro pokrytí kvalifikace a závodu kvůli jedné nemoci.
Paul di Resta pro Sky Sports následně prozradil, že se nemůže cítit jistý v autě, protože na svém kontě nemá ani zdaleka tolik kilometrů jako jeho kolegové. Vůbec by neměl zkušenosti s autem plným benzinu.
Mezitím během první desetiminutovky usedl na čelo pořadí Verstappen, zatímco většina pilotů jen nainstalovala.
Po čtvrthodině zaznamenal Kimi Räikkönen nejrychlejší kolo okruhu, dokonce se dostal pod jednu minutu a osmnáct sekund. Překonal tak rekord Rubense Barrichella z roku 2004. Na účtu mu nezůstal na dlouho, o pár okamžiků později jej překonal týmový kolega Vettel.
Je zajímavé, že páteční vítěz Ricciardo vyjel za první půlhodinu pouze jednou. Christian Horner pro Sky Sports objasnil důvody: "Jsme omezeni 4 pohonnými jednotkami na sezonu, musíme přemýšlet, kdy vypustíme jezdce na trať, aby maximalizoval každý kilometr."
Na trati se zatím neudála žádná dramata, Ferrari si drželo první dvě místa, Mercedes na měkkých pneumatikách ztrácel asi sekundu. Alonso se držel na hezkém 6. místě. Hamilton se pouze stihl podívat mimo trať v druhé zatáčce, Massa zase v závěrečném sektoru. Hamilton si následně ještě zkrátil šikanu.
Po pětatřiceti minutách odstavil Ricciardo svůj vůz, převodovka se mu zasekla na pátém převodovém stupni. Vypadalo to na problém s elektronikou.
Problems for @danielricciardo who parks up ? "Stuck in 5th..."#FP3 #HungarianGP ?? #F1 pic.twitter.com/Cug41nkjl9
— Formula 1 (@F1) July 29, 2017
Po necelých čtyřiceti minutách se o pořádné kvalifikační kolo pokusil Bottas, ale o desetinku zaostal a zaujal třetí pozici. I pokud by Vettela porazil, Němec by mu stejně nedal žádnou šanci, o chvíli později zajel fantastické kolo - Hungaroring objel za minutu, sedmnáct sekund a nějaké drobné. Barrichellův rekord překonal už o 1,4 sekundy.
Hamilton byl zatím v problémech, často vyjížděl mimo trať, hlavně kvůli probržďování. Zatímco se Grosjean roztočil v druhé zatáčce, mechanici už dávno rozšroubovali Massovo auto. Navíc di Resta musel do motorhomu Willimasu. A když započítáme i to, že existuje velký výškový rozdíl mezi Massou a di Restou a že se vyndávaly pedály z Massova vozu, můžeme s celkem velkou jistotou prohlásit, že existuje opravdu velká šance, že zaznamenáme výměnu jezdců.
Di Resta heads into Williams...and they're changing the pedal on Massa's car...Blog: https://t.co/p1ej8vQQuP#SkyF1 #HungarianGP #F1 pic.twitter.com/Ql765JVAX2
— Sky Sports F1 ? (@SkySportsF1) July 29, 2017Deset minut do konce tréninku vyhnali mechanici z trati Ericssona kvůli technickému problému.
Jednoznačně bylo dnes Ferrari nejrychlejší, za ním se sice papírově umístil Mercedes, jenže jeho piloti se hodně potýkali s problémy při brzdění. Auto je potom hodně "vykopávalo" z trati.
#F1 #HungarianGP FP3 Best sectors vs Fastest laps:#Ferrari in its own league, Bottas 0.9s behind, Alonso & Ricciardo could've end up higher pic.twitter.com/NMVlZpb1zj
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) July 29, 2017Možná bude druhou silou Red Bull, Verstappen se ještě v závěru probojoval na 4. místo za Bottase a před Hamiltona. Špatně nevypadá ani Renault a McLaren, tyto týmy nejspíše doplní nejlepší desítku.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.