Po jednodenní pauze, výjimečné a typické právě pro Grand Prix Monaka, nastává pro piloty důležitý den, jak se ostatně často říká, možná zásadnější než samotný závod, protože všichni vědí, jak důležitá je kvalifikace. Před ní ale musí nutně přijít předkrm v podobě posledního volného tréninku
Už jenom na samotném výjezdu z boxů bylo jasné, že na rozdíl od jiných tratí se příliš vyčkávat nebude. Wehrlein, Räikkönen, Ericsson, Magnussen, Sainz jr., Vettel, Palmer a Grosjean se vrhli do ulic prakticky hned poté, co se rozsvítilo zelené světlo. Většina z nich sice po zaváděcím kole zamířila zpět do boxů, ale Pascal Wehrlein stanovil základní časovou jednotku - 1:19,583 a Ericsson ji vzápětí povýšil na 1:18,697. Jako by oba piloti Sauberu tušili, že budou tahat za nejkratší konec...
Signifikantní pro další vývoj byly výsledky obou rudých ořů z Maranella. Kimi Räikkönen si zapsal čas 1:13,568 (Vettel byl o něco pomalejší výkonem 1:14,090), ale bylo jasné, že se vše teprve rozjíždí. Na rozdíl od letos často nepřesné grafiky, která některým pilotům, mezi nimi i těm od Ferrari, podsouvala žlutě označené pneu, jelo celé startovní pole na ultraměkkých pneumatikách a ty - jaké překvapení - držely. V první fázi tak piloti sázeli jedno kolo za druhým a stále se zlepšovali.
Nakrátko podíval na čelo Hamilton - 1:14,065, ale vzápětí mu elán sebraly obě Ferrari - Vettel 1:13,414 a Räikkönen 1:13,379. Red Bull nadále vyčkával, překvapivě agilní byly oba vozy Toro Rosso, zatímco Renault marně hledal rychlost a také Williams jakoby tápal. O to pozitivnější byl výkon Buttona, který se držel časem 1:14,839 v závěru první desítky. Nad Britem se ale vznášel přízrak jeho penalizace na nové komponenty na jeho voze, na startu se bude muset smířit s posunem o 15 míst vzad.
Vettel pak jako první srazil čas pod hranici 1:13,0 (1:12,890) a překvapivě to nebyl nikdo z tábora Stříbrných šípů, kdo by ho ohrozil. Po dlouhém čekání a prvním rozpačitém kole v hodnotě 1:23,182 se nadechl k mohutnému ataku Verstappen a sérii rychlých kol završil časem 1:12,940. Vettel a Räikkönen si vzali toto varování k srdci a kontrovali - Sebastian 1:12,558 a Kimi 1:12,875.
Byli jsme rovněž svědky několika zaváhání a nejednalo se jen o piloty "druhého sledu". Räikkönen se v zatáčce Antony Noghese dostal nebezpečně blízko ke svodidlům, Grosjean probrzdil v Mirabeau a musel se rovnat do správného směru, Stroll si zkrátil šikanu na nábřeží a nebyl sám.
V závěrečné čtvrthodině se piloti vrhli na poslední simulaci kvalifikačních jízd. Vettel dokázal vytáhnout čas o další tři desetiny, druhý pokus měl o pouhé 3 tisíciny pomalejší toho nejlepšího. Zlepšil se i Räikkönen, ale bylo stále obtížnější najít volný prostor pro rychlé kolo. Hamilton takhle zabalil dva pokusy, Bottas jeden, ale nakonec byl čtvrtým pilotem, který se dokázal vměstnat pod hranici 1:13,0.
Osm minut před koncem Esteban Ocon najel do druhé šikany u bazénu příliš optimisticky - pravým předním kolem škrtl o svodidla, závěs se po nárazu zlomil a Francouz už jenom bezmocně sledoval, jak se jeho vůz řítí do protější bariéry. Na trati se tak objevil virtuální safety car, pořadatelé sice chvíli zápolili s tím, aby Force Indii vyprostili z tec-pro bariéry, ale po třech minutách bylo vše uklizeno. Protože však vyjeli prakticky všichni na trať, už se povedly jen kosmetické úpravy v pořadí.
V samotném závěru tréninku si ještě Kvjat a po něm Ricciardo prověřili spolehlivost únikové zóny v Ste. Dévote. U Australanova vozu bylo zjevné, že se trápí s brzdami, protože už předtím kritické místo, kde havaroval Ocon, proletěl ve zkrácené verzi. Silná šestka tedy zůstala pohromadě, ovšem Mercedes opět příliš nepřesvědčil - Bottasova ztráta na Vettela činila 0,435 vteřiny, Hamilton měl odstup 0,835, což asi není rozdíl, na který by byl z poslední doby zvyklý. Překvapivě vzadu zůstaly Williamsy a Renaulty, naopak Toro Rosso drží týmovou korouhev sympaticky nahoře.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.