Po třiceti Grand Prix jsme neviděli v první řadě ani jeden Mercedes, což postavilo ruský závod do zajímavého světla. Nesmíme zapomínat, že tu zatím vyhrávaly pouze Mercedesy a Ferrari mají na svém kontě pouze jedno druhé a jedno třetí místo, o to zajímavěji byly karty rozdány.
Než začaly závodní akce, naplnila se další hořká kapitola McLarenu. Fernando Alonso už v průběhu zahřívacího kola hlásil problémy s rekuperačním systémem, bylo mu doporučeno, aby se pokusil vše restartovat, ale nakonec Španěl dojel pouze k nájezdu do boxů a tam musel zastavit. Z toho důvodu se Charlie Whiting rozhodl zařadit ještě další zahřívací kolo, aby mohl být stojící vůz odstraněn- proto byl závod o jedno kolo zkrácen.
Start byl pro další závod určující. Bottas se přehnal zleva kolem obou Ferrari a v první zatáčce už byl vpředu. Hamilton se pokoušel o něco podobného zprava, ale neuspěl, proto se zařadil zpět za oba rudé vozy. V dlouhé obloukové třetí zatáčce se ještě letmo potkali Massa a Ricciardo, takže Australan se propadl ještě více dozadu, ovšem další dění ovlivnila situace ze druhé zátačky. Romain Grosjean ji "střihl" poněkud více, to jeho haas rozhodilo a trefil zadní kolo Jolyona Palmera. Britův renault se vychýlil ze své stopy a na oplátku torpédoval Francouzův vůz. Obě formule skončily v bariéře a ředitelství závodu povolalo na trať safety car. Ještě než se rozblikaly patřičné nápisy, došlo k dalšímu incidentu v zatáčce 7, kde Hülkenberg lehce kontaktoval zezadu Strolla. Mladý Kanaďan najel rychleji na obrubník a otočil se do protisměru. Oba incidenty byly vyšetřovány, ale ani v jednom případě nepadl žádný trest.
Safety car setrval na trati tři kola, poté se vozy opět rozjely závodním tempem a Bottas se postupně, nijak rychle, ale vytrvale vzdaloval Vettelovi. Na toho zase ztrácel Räikkönen a také Hamilton. Lewisovi se vůbec nedařilo, prakticky nepřetržitě vznášel dotazy na boxovou zídku a žádal posouzení svého vozu s Bottasovým, zda jsou stejné teploty, rychlost a podobně. Přesto nadále ztrácel a dokonce se v zatáčce 13 dopustil drobné chyby. V polovině závodu měl Bottas na Vettela náskok přes pět vteřin, ten samý odstup měli mezi sebou oba piloti Ferrari, Hamilton dělal vše pro to, aby se přiblížil Räikkönenovi, ale nikdy nesrazil rozdíl na méně než 2,4 vteřiny.
Počínaje oběma Saubery na konci 21. kola se začala výměna pneumatik z ultraměkkých (právě s výjimkou Sauberů a Vandoornea na nich startovalo celé pole) na superměkké. Bottas se k mechanikům dostavil v závěru 27. kola, u Ferrari počínání soupeře pozorně sledovali a zareagovali tím, že nechali Vettela na trati o sedm kol déle. Když oba uchazeči o vítězství vyjížděli na trať, byl rozdíl mezi nimi 4,5 vteřiny - tento odstup Vettel postupně snižoval, občas se mu podařilo využít přítomnosti "okolků či míchačů", jak se pilotům jedoucím o kolo zpět říká, ale nejvíc mu pomohla Bottasova hrubá chyba v 38. kole, kdy Fin před zatáčkou 13 probrzdil a v úseku pod mostem málem trefil bariéru. Kromě ztráty vteřiny se potýkal i s horším stavem pneumatik a jeho náskok se stále více rozplýval.
Finále vygradovalo v posledních kolech, kdy se Vettel dokonce dostal natolik blízko za Finovu záď, že mohl použít systému DRS. Drama slibovalo poslední kolo, protože v nájezdu na první dlouhou rovinku byl rozdíl mezi oběma vozy 0,7 vteřiny. Pak se do souboje přimotal Felipe Massa, který ještě před zatáčkou 2 umožnil proklouznout Bottasovi dopředu, ale Vettela za sebou pozdržel až do zatáčky 4, na což si Vettel v rádiu logicky postěžoval. Tím přišel o možnost zaútočit v druhé zóně DRS - je samozřejmě spekulativní, zda by Němec zkusil nějaký atak na ostří nože (máme ještě v dobré paměti, co se tu odehrálo před dvěma lety v zatáčce 4 mezi dnešním oslavencem Bottasem a Räikkönenem) či se vůbec dostal do pozice, která by mu to umožňovala, ale minimálně diváci kvůli tomu přišli o strhující závěr závodu.
Lewis Hamilton se nadále trápil a místy mu jeho vůz jel až o dvě vteřiny pomaleji než vedoucí trio. Stěžoval si na občasné výpadky výkonu, které sice dokázal nahradit několika rychlými koly, ale celkově mu neseděl třetí sektor, ve kterém pravidelně ztrácel. Více než půlminutový odstup od svého kolegy, to asi bude trojnásobný šampion těžko trávit.
Zbytek startovního pole jel v rozestupech, které přílišnou naději na nějaké výměny pozic neskýtaly. Nejdramatičtější to bylo v první polovině závodu mezi Magnussenem a Sainzem jr., kdy byl ve hře bod za desáté místo, ale mechanici Haasu nedokázali dobře zvládnout Dánovu zastávku v boxech, při níž se Kevin propadl i za Daniila Kvjata, což byl ovšem důsledek pětivteřinové penalizace za bezdůvodný výjezd mimo trať v zatáčce 2 hned po startu. Po kompletní výměně drtivé většiny startovního pole se rýsoval jediný souboj v podání Sainze jr. a Lance Strolla, ale Kanaďan se dokázal dostat pouze na odstup více než jedné vteřiny. V závěru Grand Prix pak i tuto dvojici roztrhaly signalizace modrými vlajkami.
Nico Hülkenberg a Renault vsadili na velice odvážný přístup - Němec zůstal na ultraměkké směsi až do konce 41. kola. Možná mu v uších zněla predikce Daniela Ricciarda, který odhadl trvanlivost fialově označených pneu až na 50. kol. Nico se sice propadl z šestého místa na deváté, ale nakonec ještě vydělal na druhé, neplánované zastávce Massy - Brazilec kvůli defektu pneu přišel o jistou šestou příčku.
Zklamání provázelo Red Bull. Ricciardo už v pátém kole hlásil problém s brzdami a záhy bylo jasné, že potíže mají centrum v pravém zadním kole. Australan se sice s kouřící zádí doploužil do depa, inženýři ale po krátké revizi konstatovali, že je po závodě, protože Daniel měl navíc i problémy s pedálem. Max Verstappen jel osamělý závod, který rvavého Holanďana asi příliš nenadchl - před ním půlminutová propast na Hamiltona, za ním se stejným odstupem duo Force Indií. Vzhledem k trvanlivosti vozů na nějaký posun z důvodu technických poruch nemohl očekávat, a tak odevzdaně kroužil na páté příčce.
V průběhu závodu jsme byli svědky některých výjezdů za okraje trati, zejména Vettel v nájezdu na obloukovou "trojku" byl občas oběma koly mimo. Stoffel Vandoorne sice po startu volil podobně jako Magnussen jízdu mimo vyhrazenou trať, ale v jeho případě šlo o nutnost, protože právě před ním si to rozdali v kolizním módu kolo na kolo Grosjean s Palmerem. To ovšem nebránilo přenosové partě, aby nezveřejnila na obrazovce informaci o trestu právě pro Vandoornea. Belgičan absolovoval závod bez penalizace, ale hořký den McLarenu to nijak nezměnilo.
Díky Valtteri Bottasovi nyní pomyslná Zlatá kniha vítězů Grand Prix obnáší 107 jmen. Nováček u Mercedesu, mimochodem po K. Rosbergovi, Häkkinenovi, Räikkönenovi a Kovalainenovi pátý Fin na nejvyšším stupínku, přivezl pro barvy Suomi 47 vítězství. On sám potřeboval odjet 81 Grand Prix, než mu na ramenou spočinul, už hodně dlouho jenom imaginární, zlatý věnec.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.