Sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff za favorita letošní sezóny označuje Ferrari, což vnímá jako velmi bolestivou skutečnost. V Kanadě navíc kvůli konfiguraci tamějšího okruhu nečeká pro svůj tým nic lehkého. V čem spočívá nevýhoda jejich vozu?
Mercedes hledá řešení, vzpomíná na trápení v Singapuru 2015"Všichni v továrnách pracují absolutně naplno, aby vyhodnotili současné potíže, kterým čelíme - aby definovali naše cíle, pracovali s daty, která máme, a pak přišli s těmi správnými řešeními. Některé z těchto náprav se objeví brzy, jiné budou trvat déle," popisuje Wolff.
"Bolestivé víkendy jsme už dříve prožili. Jde o to, abychom prokázali nezlomnost a po pádu povstali. Vzpomínám si na potíže, které jsme měli v Singapuru 2015, což hodně bolelo. Dali jsme si konečný termín pro vyřešení příčin tohoto nezdaru, poté jsme naši pozornost začali soustředit na další závod v Suzuce, kde jsme vyhráli.
Po Monaku jsme udělali úplně stejnou věc - vyhodnotili jsme problémy před tím, než jsme naši pozornost přesunuli k Montrealu. Víme, že tato sezóna je maratonem, nikoliv sprintem," pokračuje sportovní ředitel Mercedesu.
Jejich letošní vůz F1 W08 EQ Power+ má (minimálně v Q3) nejvýkonnější pohonnou jednotku, je velmi rychlý - možná i rychlejší než Ferrari, jenže funguje ve velmi úzkém provozním rozpětí, ze kterého se snadno dostává. Své pneumatiky nezahřívá rovnoměrně, a ty jsou na správnou teplotu velmi citlivé, mají-li poskytovat maximální přilnavost. V Monaku byl problém ještě horší, protože v pomalých zatáčkách se do nich nedostává tolik energie, povrch byl navíc velmi hladký.
Ferrari na rozdíl od Mercedesu s pneumatikami nemá problémy, zřejmě jako jediné auto v poli (Red Bull byl sice v závodě konkurenceschopný, ale hodně ztrácel v kvalifikaci). Bez problému zahřívá a funguje na kterékoliv směsi a při větším provozním rozpětí.
K problému Stříbrných šípů mohlo v Monaku přispět snížení minimálních tlaků pneumatik (z 19 na 17 PSI vpředu a z 18 na 16,5 PSI vzadu) také delší rozvor jejich monopostu: 3760 mm proti 3594 mm u SF70H (rozdíl 166 mm). Ten obvykle jezdí s měkčím nastavením než ostatní, jak vyplývá z videoanalýz soupeřů, kteří pozorují onboard záběry a sledují, jak se mění výška vozu a zavěšení během jízdy a při prudkém brzdění.
Jeho aerodynamická platforma se s měkkým nastavením dokáže výborně vyrovnat - přítlak je konzistentní, jiní kvůli fungování aerodynamiky musí volit tužší nastavení. V Monaku to však bylo příliš i pro jejich letošní auto - Ferrari za nižších tlaků pneumatik, které se nezanedbatelnou měrou podílejí na odpružení vozu, dokázalo zrychlit více.
Jenže Mercedes po zvolení tužšího nastavení měl problémy s nedotáčivostí a probržďováním, k čemuž zřejmě přispíval i jeho rozvor. Čím je totiž delší, tím pomalejší je přenos váhy. Přední pneumatik jsou při nájezdu do zatáček zatěžovány neochotněji, zatímco zadní kola se při akceleraci protáčejí. Vpředu jsou pak nedostatečně zahřáté, ale ty zadní se přehřívají - proto bylo pro Hamiltona s Bottasem tak těžké si připravit ostré kolo v kvalifikaci.
Kanada bude pro Mercedes těžká, zářit by měl v SilverstoneMercedes je navíc těžší než Ferrari a nemá takovou možnost pro dobré vyvážení svého auta. Obecně řečeno je v zadní části příliš těžký a váha na přední nápravu není dostatečná, proto se tam pneumatiky déle zahřívají, zatímco vzadu se přehřívají. Problém je akutnější na rychlejších tratích má díky větší ploše podlahy více přítlaku než Ferrari, jenže problém vzniká zejména v pomalých zatáčkách na méně drsném povrchu - jako v nadcházejícím Montrealu. Proto pro německý tým není papírově ideální.
"V Kanadě očekávám zajímavý víkend. Může jít pro nás o těžký závod kvůli rozvržení okruhu. Zároveň jde ale o trať, jež sedí oběma našim pilotům. Lewis v minulosti vyhrál několikrát a Valtteri tady s Williamsem jezdil velmi dobře.
Bude to o tom, abychom správně zvládli své domácí úkoly a pilotům poskytli auto, které pro úspěch potřebují. Máme dva skvělé jezdce a my se budeme držet naší filozofie nechat je spolu volně závodit, aby tým posunuli kupředu - i když to někdy může být těžké, protože ten, který vede šampionát, nemusí být vždy vpředu," potvrzuje Wolff.
Favority nejsme my, ale Ferrari, přiznává bolestivě Mercedes"Je to bolestivé, ale nejsme favority letošního šampionátu. Těmi je momentálně Ferrari. Mají velmi silný balík a my musíme dostat této výzvě a znovu prokázat, že jsme tím nejlepším týmem. Stále zbývá 14 závodů a vše je úplně otevřené.
Těšíme se na Montreal a na šanci vrátit se zpět do hry s výborným výsledkem. Snad vytvoříme cenné odpovědi pro některé složité otázky v procesu," dodává šéf Mercedesu.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.