Druhý trénink na italském autodromu naznačil, že odstup mezi Mercedesem a Ferrari nebude nijak velký. Dalo by se předpokládat, že kvůli očekávání tifosi bude Sebastian Vettel pod velkým tlakem. Jenže italským médiím to čtyřnásobný mistr světa hravě vyvrátil...
Sebastiane, Monza je vrcholnou akcí pro Ferrari. Když jste ve čtvrtek putoval na okruh, fanoušci v podstatě skandovali tři věci: "Ferrari", "Vettel" a "šampion". Znamená to pro vás podporu?
Sebastian Vettel: Haha, když sedím v červeném voze, tak velkou! (smích). Je to potenciál, který nás pohání kupředu.
Vítr v zádech je jedna věc, ale očekávání fanoušků narůstá. Prakticky pokaždé se očekává, že tu pilot Ferrari vyhraje. Může to být svazující?
SV: Ne, ani trochu. Jistě, slyšíte to zleva zprava, že musíte vyhrát a pokud tady zvítězíte, budete hrdinou. Necítím to tak. Chci říci že všechno pozitivní na Monze je fantastické - a negativní aspekty si prostě nesmím připustit (smích).
Ferrari se svými neuvěřitelnými fanoušky slaví na Monze 70. výročí - právě tento víkend. Jak se cítíte jako součást historie - že jste tu právě v tomto okamžiku?
SV: Je to něco hodně zvláštního, být tady v červené barvě. Pro mě to je mnohem víc než jenom pilotovat vůz.
Monza je typická rychlostní trať - o Spa minulý týden se hovořilo jako o "trati Mercedesu". Z toho, co jsme v dnešních trénincích viděli, jste si jistý, že jste schopni toto tvrzení změnit?
SV: Těžko říci. Jezdí se tu s malým přítlakem, takže nutné mít důvěru ve vlastní auto - ale ještě něco málo chybí, zvláště u brzd; budeme pracovat na tom, abychom se snadněji dostali na limit. Průjezd zatáčkami vypadá dobře, takže pokud zítra odstraníme některé menší problémy, můžeme mít dobrou pozici. Velkým otazníkem může být počasí. Předpověď na kvalifikaci a závod se mění každou hodinou, takže je opravdu těžké odhadnout, v jakých podmínkách budeme jezdit. Ano, Mercedes vypadá silně, Monza je trať, která této značce zjevně vyhovuje. Ale když se podíváme zpět na Spa, nešlo o nic, za co bychom se měli stydět. Do zítřka je třeba ještě hodně udělat, stále se řeší množství malých detailů. Musíme dát hlavy dohromady a vyřešit je. Samozřejmě tu chceme zazářit.
Lewis Hamilton prohlásil, že se tento víkend pořád smějete a bude chtít, aby vám úsměv zmizel z tváře. Co na to říkáte?
SV: Haha, nedovolím mu, aby uspěl.
Existoval nějaký plán s ohledem na rychlý charakter Monzy přijít o tomto víkendu s novým motorem?
SV: Ne, držíme se našeho plánu. Samozřejmě o nich nehovoříme veřejně, takže můžu říci, že co se týče motorů, tak dodržujeme plánované počty na rok 2017.
Ferrari tu naposledy vyhrálo před sedmi lety. Jak velké je odhodlání v týmu - a Sebastianu Vettelovi - v neděli zvítězit?
SV: Abych byl upřímný, nevěděl jsem, kdy tu Ferrari naposledy triumfovalo. A v týmu se tím vůbec nezabýváme. Možná v posledních sedmi letech nebyla reálná šance. Samozřejmě by bylo něco úžasného tu vyhrát - i s ohledem na zmíněné výročí - ale bylo by špatným přístupem, kdybychom se o to snažili jen tady a nikde jinde. Snažíme se jít za výhrou všude ze všech sil, ale tady by emoce byly určitě větší. Pódium na Monze, to je něco úžasného.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.
George Russell si udržel druhé místo v Bahrajnu, přestože čelil vyšetřování kvůli možnému neoprávněnému použití DRS. Komisaři nakonec neshledali žádné pochybení.
Lewis Hamilton odjížděl z Bahrajnu s pocitem, že začíná chápat, jak nový vůz Ferrari nejlépe funguje. Do Saúdské Arábie tak míří s nadějí, že se mu podaří své poznatky proměnit v lepší výsledek.
Charles Leclerc přirovnal trápení Ferrari při Velké ceně Bahrajnu k "efektu sněhové koule", potíže se podle něj nabalovaly jedna na druhou. Stěžoval si především na nedostatek přilnavosti a přítlaku, což výrazně ovlivnilo výkonnost monopostu.
Oscar Piastri zazářil v Bahrajnu a vítězstvím v dramatickém závodě formule 1 zdramatizoval boj o titul – na týmového kolegu Landa Norrise ztrácí už jen tři body.
Po dominantním závodě v Japonsku prožívá zatím Max Verstappen v Bahrajnu nečekaný zlom – místo suverénního tempa čelil náhlému propadu formy a zcela jiné realitě.
Po zklamání v kvalifikaci na Velkou cenu Bahrajnu, kde Lando Norris skončil až na 6. místě, šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil plnou podporu svému jezdci.
Po vítězství v Bahrajnu přiznal Max Verstappen, že Red Bull momentálně ztrácí na McLaren zhruba půl sekundy na kolo a trápí se s vyvážením i přilnavostí vozu. Přesto zůstává klidný a místo paniky spoléhá na očekávaný balík vylepšení, který dorazí až v Imole.
Na přilbě legendy F1 Sira Jackieho Stewarta přibylo další slavné jméno, mezi podpisy, které ji zdobí, nechybí ani iniciály Michaela Schumachera. Unikátní helma, podepsaná řadou osobností motorsportu, půjde do dražby a výtěžek poputuje na dobročinné účely.