Druhý trénink na italském autodromu naznačil, že odstup mezi Mercedesem a Ferrari nebude nijak velký. Dalo by se předpokládat, že kvůli očekávání tifosi bude Sebastian Vettel pod velkým tlakem. Jenže italským médiím to čtyřnásobný mistr světa hravě vyvrátil...
Sebastiane, Monza je vrcholnou akcí pro Ferrari. Když jste ve čtvrtek putoval na okruh, fanoušci v podstatě skandovali tři věci: "Ferrari", "Vettel" a "šampion". Znamená to pro vás podporu?
Sebastian Vettel: Haha, když sedím v červeném voze, tak velkou! (smích). Je to potenciál, který nás pohání kupředu.
Vítr v zádech je jedna věc, ale očekávání fanoušků narůstá. Prakticky pokaždé se očekává, že tu pilot Ferrari vyhraje. Může to být svazující?
SV: Ne, ani trochu. Jistě, slyšíte to zleva zprava, že musíte vyhrát a pokud tady zvítězíte, budete hrdinou. Necítím to tak. Chci říci že všechno pozitivní na Monze je fantastické - a negativní aspekty si prostě nesmím připustit (smích).
Ferrari se svými neuvěřitelnými fanoušky slaví na Monze 70. výročí - právě tento víkend. Jak se cítíte jako součást historie - že jste tu právě v tomto okamžiku?
SV: Je to něco hodně zvláštního, být tady v červené barvě. Pro mě to je mnohem víc než jenom pilotovat vůz.
Monza je typická rychlostní trať - o Spa minulý týden se hovořilo jako o "trati Mercedesu". Z toho, co jsme v dnešních trénincích viděli, jste si jistý, že jste schopni toto tvrzení změnit?
SV: Těžko říci. Jezdí se tu s malým přítlakem, takže nutné mít důvěru ve vlastní auto - ale ještě něco málo chybí, zvláště u brzd; budeme pracovat na tom, abychom se snadněji dostali na limit. Průjezd zatáčkami vypadá dobře, takže pokud zítra odstraníme některé menší problémy, můžeme mít dobrou pozici. Velkým otazníkem může být počasí. Předpověď na kvalifikaci a závod se mění každou hodinou, takže je opravdu těžké odhadnout, v jakých podmínkách budeme jezdit. Ano, Mercedes vypadá silně, Monza je trať, která této značce zjevně vyhovuje. Ale když se podíváme zpět na Spa, nešlo o nic, za co bychom se měli stydět. Do zítřka je třeba ještě hodně udělat, stále se řeší množství malých detailů. Musíme dát hlavy dohromady a vyřešit je. Samozřejmě tu chceme zazářit.
Lewis Hamilton prohlásil, že se tento víkend pořád smějete a bude chtít, aby vám úsměv zmizel z tváře. Co na to říkáte?
SV: Haha, nedovolím mu, aby uspěl.
Existoval nějaký plán s ohledem na rychlý charakter Monzy přijít o tomto víkendu s novým motorem?
SV: Ne, držíme se našeho plánu. Samozřejmě o nich nehovoříme veřejně, takže můžu říci, že co se týče motorů, tak dodržujeme plánované počty na rok 2017.
Ferrari tu naposledy vyhrálo před sedmi lety. Jak velké je odhodlání v týmu - a Sebastianu Vettelovi - v neděli zvítězit?
SV: Abych byl upřímný, nevěděl jsem, kdy tu Ferrari naposledy triumfovalo. A v týmu se tím vůbec nezabýváme. Možná v posledních sedmi letech nebyla reálná šance. Samozřejmě by bylo něco úžasného tu vyhrát - i s ohledem na zmíněné výročí - ale bylo by špatným přístupem, kdybychom se o to snažili jen tady a nikde jinde. Snažíme se jít za výhrou všude ze všech sil, ale tady by emoce byly určitě větší. Pódium na Monze, to je něco úžasného.
Nečekaná komplikace pro Aston Martin. Lance Stroll byl nucen odstoupit ze španělské Grand Prix kvůli bolestem pravé ruky a zápěstí. Tým tak přichází o jednoho ze svých jezdců.
Yuki Tsunoda se po kvalifikaci na Velkou cenu Španělska ocitl na poslední, 20. pozici, což je o 17 míst za jeho týmovým kolegou Maxem Verstappenem. Japonský jezdec zůstal zaskočený a nepochopil, proč jeho monopost nedokázal držet krok s konkurencí.
Oscar Piastri v kvalifikaci na Velkou cenu Španělska s kolem 1:11.546 porazil svého týmového kolegu Landa Norrise a získal pole position. McLareny dominovaly za horkých podmínek, Verstappen skončil třetí, přičemž Piastri takticky znemožnil Norrisovi využít vzduchový stín a potvrdil svou skvělou formu.
Nico Rosberg během tréninku v Barceloně vyzdvihl Verstappenovu výjimečnou schopnost zvládat dynamiku zatáček a kontrolovat auto tam, kde ostatní stále bojují s přilnavostí. Podle něj právě tato plynulost a rychlá adaptace na chování vozu dává Verstappenovi zásadní náskok před soupeři.
Lewis Hamilton odhalil, že páteční nezdar ve volném tréninku na Velkou cenu Španělska způsobil technický problém jeho monopostu SF-25, kvůli němuž přišel o přítlak. I přes frustraci z výkonu věří, že se Ferrari podaří vůz včas opravit a zbytek víkendu zvládne lépe.
Nico Rosberg podpořil kritická slova Lewise Hamiltona na adresu Ferrari SF-25 a potvrdil, že vůz je skutečně obtížně ovladatelný. Podle bývalého mistra světa tento problém výrazně limituje výkonnost týmu a je nezbytné jej co nejdříve vyřešit.
Oscar Piastri ovládl závěrečný trénink na Velkou cenu Španělska s náskokem půl sekundy na týmového kolegu Landa Norrise. McLaren potvrdil formu a mladý Australan ukázal, že míří vysoko.
Oscar Piastri ovládl druhý páteční trénink na Velkou cenu Španělska a potvrdil silnou formu McLarenu. Na nejměkčí sadě pneumatik zajel nejrychlejší čas dne 1:12,760 a udržel za sebou George Russella i Maxe Verstappena.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Španělska skvělým výkonem na trati, která dříve pro Red Bull bývala náročná. „Bylo důležité začít silně,“ řekl Verstappen, „auto dobře reagovalo a podařilo se nám zajet rychlé časy,“ což dává týmu dobrou šanci na úspěch.
Lando Norris odstartoval víkend ve Španělsku nejrychlejším časem v úvodním tréninku a potvrdil tak skvělou formu McLarenu z posledních závodů. Už od prvních kol bylo jasné, že britský tým našel silné tempo i na technicky náročné trati v Barceloně.
Vzhledem k plánovanému příchodu madridského okruhu do kalendáře F1 v roce 2026 hrozí, že se Grand Prix v Barceloně pojede naposledy už příští rok. Fernando Alonso však vyzývá k zachování tradičního okruhu, který podle něj má nezaměnitelný charakter a hluboký význam pro fanoušky i jezdce.
Lando Norris varuje, že by bylo předčasné odepisovat Maxe Verstappena v boji o titul, protože i on a další soupeři mají stále reálnou šanci na vítězství.