Williams je prozatím na páté příčce Poháru konstruktérů a za čtvrtou Force Indií zaostává o polovinu dosud získaných bodů. Jak se na budoucnost týmu, Felipeho Massy a další generaci v jeho barvách dívá prezidentka Claire Williams?
Ve Velké Británii na okruhu Silverstone byl uveden obrovský nápis, připomínající 40. výročí týmu – i když to je poněkud zavádějící, protože tým Williams, jak už jsme uvedli v našem seriálu na stránkách F1NEWS.cz (najdete jej zde), funguje už téměř o deset let déle. Co tedy prozradila Claire Williams v rozhovoru v rámci Grand Prix Velké Británie?
Oba vaši piloti jezdí dobře, takže se zdá, že v tuto chvíli je vaším největším problémem vůz…
Claire Williams: Ano, víme, že to tak je, ačkoliv se to dobře nepřiznává. Ale výsledky hovoří samy za sebe. Na různých tratích jsme měli rozličné potíže. Někdy jsme bojovali s pneumatikami, abychom je dostali do výkonnostního okna, kde jsme je chtěli mít. Takže ano, kdybychom udělali auto, které by v závodě vítězilo, pak bychom byli na startovním roštu určitě výše.
Co můžeme tedy čekat od Williamsu v příštích dvou závodech, ohledně zlepšení?
CW: V Rakousku jsme představili velký balíček, ale pracoval jenom zčásti – zdá se, že s tím byly i určité problémy v Silverstone. Takže uvidíme, jak bude fungovat v Maďarsku. Doufám, že lépe.
Na začátku sezóny měl být vaším hlavním soupeřem tým Force Indie. Nyní to spíš vypadá, že budete bojovat s Toro Rosso. Je motor Mercedes vaší nejúčinnější zbraní?
CW: Ne, to není tak docela pravda. Nesmíte mě chápat špatně, motor Mercedes je fantastický a jsme rádi, že s automobilkou máme dobrý vztah. Ale řekla bych, že hlavním přínosem jsou naši piloti – naše auto je z hlediska výkonu také slušné. V Baku jsme byli třetí nejrychlejší a v Rakousku to bylo rovněž dobré, navzdory špatné kvalifikaci se nám povedlo dostat obě auta na body. Takže v tomhle směru nejde jen o motor. V roce 2014 možná ano, ale v současné době to tak není.
Zdá se, že Felipe si pohrává s myšlenkou, že příští rok bude rovněž závodit. Umíte si to představit?
CW: Každý pilot který vidí co Felipe předvádí, si je jist, že Felipe je připraven i pro příští rok. Ale zatím je na podobnou konverzaci ještě příliš brzo. Musíme se teď hodně soustředit především na naše závodní výkony a na náš duel s Force Indií – máme na ně dost velkou ztrátu. Takže případné hledání pilotů pro rok 2018 není v naší agendě na špici.
Objevila se někdy myšlenka, že by se vrátil Valtteri Bottas, nebo tato loď už definitivně odplula?
CW: Ano, definitivně odplula… (smích). Odvádí vynikající práci. Opravdu je potěšitelné ho sledovat. A je také dobré vidět, že se dokázal přesunout do týmu, který mu může poskytnout všechno, oč usiloval.
Šéf Mercedesu Toto Wolff řekl, že Williams je dokonalým týmem pro talenty jako Bottas. Není to smutné, že jejich kvality nemůžete nadále využívat?
CW: Pravda. Nechceme jen „vychovávat“ talenty, chceme je mít i u sebe. Rozhodně se k tomuto bodu ještě vrátíme.
Když se bavíme o talentech, jak si vysvětlujete zázračné vzepětí Lance Strolla?
CW: Když se stal po prvních šesti závodech středem masivní kritiky, tak jsem vždycky říkala: „Podívejte se na Vettela, Ricciarda nebo Räikkönena“ – ani oni nebyli v první polovině sezóny o moc lepší. Všichni měli podobné výsledky. Kanada už naznačovala výsledkový postup, ale třetí místo v Baku bylo fenomenální. A tento výsledek dobyl díky vlastním zásluhám. Byla určitá škoda, že to nebylo druhé místo, ale nakonec se domnívám, že si nikdo nemyslel, že to dotáhne tak vysoko, ani on sám. Bylo to jeho první pódium – pro něj nesmírně důležité. A zcela upřímně, nikdo z nás opravdu nečekal, že k tomu dojde v jeho nováčkovské sezóně – ale stalo se. Může z něj vyrůst superstar budoucnosti.
Blíží se narození vašeho prvního dítěte – půjdete na mateřskou dovolenou? Bylo by to poprvé v historii F1, kdy by šéf týmu sáhl po takové možnosti…
CW: Haha, protože bud první vedoucí týmu, který bude mít dítě. Ano, na nějakou mateřskou dovolenou půjdu. Dítě se mi narodí v říjnu, k týmu se vrátím v polovině února před začátkem sezóny. Na některé závody ho vezmu s sebou – určitě ne na všechny, ale na ty lepší ano. Nechci ho nechávat doma, můj partner také pracuje v týmu, což je pro nás snažší, budeme cestující rodinou a náš potomek bude malým závodním dítětem – novou generací týmu Williams.
Liam Lawson si splnil sen stát se jezdcem Red Bullu, ale po dvou závodech byl rychle přeřazen. Otázkou zůstává, zda dostane šanci vrátit se a znovu ukázat svůj potenciál.
Valtteri Bottas je blízko návratu do Formule 1, když se podle zpráv dohodl na spolupráci s Cadillacem. Americká značka plánuje vstup do šampionátu v roce 2026 a zkušený Fin by měl být jedním z klíčových jezdců projektu.
Toto Wolff čelí kritice ohledně svého přístupu k jednáním s jezdci, kdy prý někdy na chvíli zmizí. On sám ale trvá na tom, že vždy jedná spravedlivě a snaží se vcítit do druhé strany.
Šéf McLarenu Andrea Stella pochválil úsilí celého týmu a přiznal, že ho překvapila jejich dosavadní dominance v sezoně 2025.
Spekuluje se, že Gabriel Bortoleto ze Sauberu by mohl v budoucnu nahradit Lewise Hamiltona ve Ferrari. Mladý Brazilec předvádí stabilní výkony a představuje pro Scuderii zajímavou investici do budoucí generace jezdců.
Mladý jezdec Haasu tvrdí, že úpravy vozu VF-25 během Velké ceny Británie výrazně posílily jeho sebevědomí za volantem F1. Podle něj mu nové technické vylepšení umožnilo lépe ovládat vůz a cítit se jistěji při náročných manévrech na trati.
Charles Leclerc byl první z tří bratrů, který usedl do vozu F1, a nyní si stejný sen splnil i jeho nejstarší bratr Lorenzo, jenž byl zároveň blízkým přítelem Julese Bianchiho.
Ferrari i Red Bull letos čelí vlně spekulací, zatímco McLaren se jim dokázal vyhnout. Podle Frédérica Vasseura je právě tato schopnost klíčovou silou britského týmu.
Lando Norris varoval, že nahrazení DRS aktivní aerodynamikou by mohlo ubrat závodům na autentičnosti. Zdůraznil, že Formule 1 by měla zůstat skutečným sportem a neměla by působit uměle či předem nalinkovaně.
Ralf Schumacher doporučil Lawrenceovi Strollovi, aby zvážil nahrazení svého syna Lance, pokud chce Aston Martin bojovat o špičkové pozice ve Formuli 1. Podle něj by osobní vazby neměly stát v cestě sportovnímu úspěchu týmu.
Alex Albon označil sezónu 2025 za svou nejlepší v kariéře F1, přičemž vyzdvihl svou konkurenceschopnost a zkušenosti získané během čtyř let ve Williamsu.
George Russell naznačil, že jednání o nové smlouvě s Mercedesem nemusí spěchat, přičemž jeho budoucnost po sezoně 2025 zůstává otevřená. Britský jezdec dodal, že chce pečlivě zvážit všechny možnosti, než učiní konečné rozhodnutí, a tým i on si dají čas, aby našli nejlepší řešení.