Williams je prozatím na páté příčce Poháru konstruktérů a za čtvrtou Force Indií zaostává o polovinu dosud získaných bodů. Jak se na budoucnost týmu, Felipeho Massy a další generaci v jeho barvách dívá prezidentka Claire Williams?
Ve Velké Británii na okruhu Silverstone byl uveden obrovský nápis, připomínající 40. výročí týmu – i když to je poněkud zavádějící, protože tým Williams, jak už jsme uvedli v našem seriálu na stránkách F1NEWS.cz (najdete jej zde), funguje už téměř o deset let déle. Co tedy prozradila Claire Williams v rozhovoru v rámci Grand Prix Velké Británie?
Oba vaši piloti jezdí dobře, takže se zdá, že v tuto chvíli je vaším největším problémem vůz…
Claire Williams: Ano, víme, že to tak je, ačkoliv se to dobře nepřiznává. Ale výsledky hovoří samy za sebe. Na různých tratích jsme měli rozličné potíže. Někdy jsme bojovali s pneumatikami, abychom je dostali do výkonnostního okna, kde jsme je chtěli mít. Takže ano, kdybychom udělali auto, které by v závodě vítězilo, pak bychom byli na startovním roštu určitě výše.
Co můžeme tedy čekat od Williamsu v příštích dvou závodech, ohledně zlepšení?
CW: V Rakousku jsme představili velký balíček, ale pracoval jenom zčásti – zdá se, že s tím byly i určité problémy v Silverstone. Takže uvidíme, jak bude fungovat v Maďarsku. Doufám, že lépe.
Na začátku sezóny měl být vaším hlavním soupeřem tým Force Indie. Nyní to spíš vypadá, že budete bojovat s Toro Rosso. Je motor Mercedes vaší nejúčinnější zbraní?
CW: Ne, to není tak docela pravda. Nesmíte mě chápat špatně, motor Mercedes je fantastický a jsme rádi, že s automobilkou máme dobrý vztah. Ale řekla bych, že hlavním přínosem jsou naši piloti – naše auto je z hlediska výkonu také slušné. V Baku jsme byli třetí nejrychlejší a v Rakousku to bylo rovněž dobré, navzdory špatné kvalifikaci se nám povedlo dostat obě auta na body. Takže v tomhle směru nejde jen o motor. V roce 2014 možná ano, ale v současné době to tak není.
Zdá se, že Felipe si pohrává s myšlenkou, že příští rok bude rovněž závodit. Umíte si to představit?
CW: Každý pilot který vidí co Felipe předvádí, si je jist, že Felipe je připraven i pro příští rok. Ale zatím je na podobnou konverzaci ještě příliš brzo. Musíme se teď hodně soustředit především na naše závodní výkony a na náš duel s Force Indií – máme na ně dost velkou ztrátu. Takže případné hledání pilotů pro rok 2018 není v naší agendě na špici.
Objevila se někdy myšlenka, že by se vrátil Valtteri Bottas, nebo tato loď už definitivně odplula?
CW: Ano, definitivně odplula… (smích). Odvádí vynikající práci. Opravdu je potěšitelné ho sledovat. A je také dobré vidět, že se dokázal přesunout do týmu, který mu může poskytnout všechno, oč usiloval.
Šéf Mercedesu Toto Wolff řekl, že Williams je dokonalým týmem pro talenty jako Bottas. Není to smutné, že jejich kvality nemůžete nadále využívat?
CW: Pravda. Nechceme jen „vychovávat“ talenty, chceme je mít i u sebe. Rozhodně se k tomuto bodu ještě vrátíme.
Když se bavíme o talentech, jak si vysvětlujete zázračné vzepětí Lance Strolla?
CW: Když se stal po prvních šesti závodech středem masivní kritiky, tak jsem vždycky říkala: „Podívejte se na Vettela, Ricciarda nebo Räikkönena“ – ani oni nebyli v první polovině sezóny o moc lepší. Všichni měli podobné výsledky. Kanada už naznačovala výsledkový postup, ale třetí místo v Baku bylo fenomenální. A tento výsledek dobyl díky vlastním zásluhám. Byla určitá škoda, že to nebylo druhé místo, ale nakonec se domnívám, že si nikdo nemyslel, že to dotáhne tak vysoko, ani on sám. Bylo to jeho první pódium – pro něj nesmírně důležité. A zcela upřímně, nikdo z nás opravdu nečekal, že k tomu dojde v jeho nováčkovské sezóně – ale stalo se. Může z něj vyrůst superstar budoucnosti.
Blíží se narození vašeho prvního dítěte – půjdete na mateřskou dovolenou? Bylo by to poprvé v historii F1, kdy by šéf týmu sáhl po takové možnosti…
CW: Haha, protože bud první vedoucí týmu, který bude mít dítě. Ano, na nějakou mateřskou dovolenou půjdu. Dítě se mi narodí v říjnu, k týmu se vrátím v polovině února před začátkem sezóny. Na některé závody ho vezmu s sebou – určitě ne na všechny, ale na ty lepší ano. Nechci ho nechávat doma, můj partner také pracuje v týmu, což je pro nás snažší, budeme cestující rodinou a náš potomek bude malým závodním dítětem – novou generací týmu Williams.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.