Williams je prozatím na páté příčce Poháru konstruktérů a za čtvrtou Force Indií zaostává o polovinu dosud získaných bodů. Jak se na budoucnost týmu, Felipeho Massy a další generaci v jeho barvách dívá prezidentka Claire Williams?
Ve Velké Británii na okruhu Silverstone byl uveden obrovský nápis, připomínající 40. výročí týmu – i když to je poněkud zavádějící, protože tým Williams, jak už jsme uvedli v našem seriálu na stránkách F1NEWS.cz (najdete jej zde), funguje už téměř o deset let déle. Co tedy prozradila Claire Williams v rozhovoru v rámci Grand Prix Velké Británie?
Oba vaši piloti jezdí dobře, takže se zdá, že v tuto chvíli je vaším největším problémem vůz…
Claire Williams: Ano, víme, že to tak je, ačkoliv se to dobře nepřiznává. Ale výsledky hovoří samy za sebe. Na různých tratích jsme měli rozličné potíže. Někdy jsme bojovali s pneumatikami, abychom je dostali do výkonnostního okna, kde jsme je chtěli mít. Takže ano, kdybychom udělali auto, které by v závodě vítězilo, pak bychom byli na startovním roštu určitě výše.
Co můžeme tedy čekat od Williamsu v příštích dvou závodech, ohledně zlepšení?
CW: V Rakousku jsme představili velký balíček, ale pracoval jenom zčásti – zdá se, že s tím byly i určité problémy v Silverstone. Takže uvidíme, jak bude fungovat v Maďarsku. Doufám, že lépe.
Na začátku sezóny měl být vaším hlavním soupeřem tým Force Indie. Nyní to spíš vypadá, že budete bojovat s Toro Rosso. Je motor Mercedes vaší nejúčinnější zbraní?
CW: Ne, to není tak docela pravda. Nesmíte mě chápat špatně, motor Mercedes je fantastický a jsme rádi, že s automobilkou máme dobrý vztah. Ale řekla bych, že hlavním přínosem jsou naši piloti – naše auto je z hlediska výkonu také slušné. V Baku jsme byli třetí nejrychlejší a v Rakousku to bylo rovněž dobré, navzdory špatné kvalifikaci se nám povedlo dostat obě auta na body. Takže v tomhle směru nejde jen o motor. V roce 2014 možná ano, ale v současné době to tak není.
Zdá se, že Felipe si pohrává s myšlenkou, že příští rok bude rovněž závodit. Umíte si to představit?
CW: Každý pilot který vidí co Felipe předvádí, si je jist, že Felipe je připraven i pro příští rok. Ale zatím je na podobnou konverzaci ještě příliš brzo. Musíme se teď hodně soustředit především na naše závodní výkony a na náš duel s Force Indií – máme na ně dost velkou ztrátu. Takže případné hledání pilotů pro rok 2018 není v naší agendě na špici.
Objevila se někdy myšlenka, že by se vrátil Valtteri Bottas, nebo tato loď už definitivně odplula?
CW: Ano, definitivně odplula… (smích). Odvádí vynikající práci. Opravdu je potěšitelné ho sledovat. A je také dobré vidět, že se dokázal přesunout do týmu, který mu může poskytnout všechno, oč usiloval.
Šéf Mercedesu Toto Wolff řekl, že Williams je dokonalým týmem pro talenty jako Bottas. Není to smutné, že jejich kvality nemůžete nadále využívat?
CW: Pravda. Nechceme jen „vychovávat“ talenty, chceme je mít i u sebe. Rozhodně se k tomuto bodu ještě vrátíme.
Když se bavíme o talentech, jak si vysvětlujete zázračné vzepětí Lance Strolla?
CW: Když se stal po prvních šesti závodech středem masivní kritiky, tak jsem vždycky říkala: „Podívejte se na Vettela, Ricciarda nebo Räikkönena“ – ani oni nebyli v první polovině sezóny o moc lepší. Všichni měli podobné výsledky. Kanada už naznačovala výsledkový postup, ale třetí místo v Baku bylo fenomenální. A tento výsledek dobyl díky vlastním zásluhám. Byla určitá škoda, že to nebylo druhé místo, ale nakonec se domnívám, že si nikdo nemyslel, že to dotáhne tak vysoko, ani on sám. Bylo to jeho první pódium – pro něj nesmírně důležité. A zcela upřímně, nikdo z nás opravdu nečekal, že k tomu dojde v jeho nováčkovské sezóně – ale stalo se. Může z něj vyrůst superstar budoucnosti.
Blíží se narození vašeho prvního dítěte – půjdete na mateřskou dovolenou? Bylo by to poprvé v historii F1, kdy by šéf týmu sáhl po takové možnosti…
CW: Haha, protože bud první vedoucí týmu, který bude mít dítě. Ano, na nějakou mateřskou dovolenou půjdu. Dítě se mi narodí v říjnu, k týmu se vrátím v polovině února před začátkem sezóny. Na některé závody ho vezmu s sebou – určitě ne na všechny, ale na ty lepší ano. Nechci ho nechávat doma, můj partner také pracuje v týmu, což je pro nás snažší, budeme cestující rodinou a náš potomek bude malým závodním dítětem – novou generací týmu Williams.
Nečekaná komplikace pro Aston Martin. Lance Stroll byl nucen odstoupit ze španělské Grand Prix kvůli bolestem pravé ruky a zápěstí. Tým tak přichází o jednoho ze svých jezdců.
Yuki Tsunoda se po kvalifikaci na Velkou cenu Španělska ocitl na poslední, 20. pozici, což je o 17 míst za jeho týmovým kolegou Maxem Verstappenem. Japonský jezdec zůstal zaskočený a nepochopil, proč jeho monopost nedokázal držet krok s konkurencí.
Oscar Piastri v kvalifikaci na Velkou cenu Španělska s kolem 1:11.546 porazil svého týmového kolegu Landa Norrise a získal pole position. McLareny dominovaly za horkých podmínek, Verstappen skončil třetí, přičemž Piastri takticky znemožnil Norrisovi využít vzduchový stín a potvrdil svou skvělou formu.
Nico Rosberg během tréninku v Barceloně vyzdvihl Verstappenovu výjimečnou schopnost zvládat dynamiku zatáček a kontrolovat auto tam, kde ostatní stále bojují s přilnavostí. Podle něj právě tato plynulost a rychlá adaptace na chování vozu dává Verstappenovi zásadní náskok před soupeři.
Lewis Hamilton odhalil, že páteční nezdar ve volném tréninku na Velkou cenu Španělska způsobil technický problém jeho monopostu SF-25, kvůli němuž přišel o přítlak. I přes frustraci z výkonu věří, že se Ferrari podaří vůz včas opravit a zbytek víkendu zvládne lépe.
Nico Rosberg podpořil kritická slova Lewise Hamiltona na adresu Ferrari SF-25 a potvrdil, že vůz je skutečně obtížně ovladatelný. Podle bývalého mistra světa tento problém výrazně limituje výkonnost týmu a je nezbytné jej co nejdříve vyřešit.
Oscar Piastri ovládl závěrečný trénink na Velkou cenu Španělska s náskokem půl sekundy na týmového kolegu Landa Norrise. McLaren potvrdil formu a mladý Australan ukázal, že míří vysoko.
Oscar Piastri ovládl druhý páteční trénink na Velkou cenu Španělska a potvrdil silnou formu McLarenu. Na nejměkčí sadě pneumatik zajel nejrychlejší čas dne 1:12,760 a udržel za sebou George Russella i Maxe Verstappena.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Španělska skvělým výkonem na trati, která dříve pro Red Bull bývala náročná. „Bylo důležité začít silně,“ řekl Verstappen, „auto dobře reagovalo a podařilo se nám zajet rychlé časy,“ což dává týmu dobrou šanci na úspěch.
Lando Norris odstartoval víkend ve Španělsku nejrychlejším časem v úvodním tréninku a potvrdil tak skvělou formu McLarenu z posledních závodů. Už od prvních kol bylo jasné, že britský tým našel silné tempo i na technicky náročné trati v Barceloně.
Vzhledem k plánovanému příchodu madridského okruhu do kalendáře F1 v roce 2026 hrozí, že se Grand Prix v Barceloně pojede naposledy už příští rok. Fernando Alonso však vyzývá k zachování tradičního okruhu, který podle něj má nezaměnitelný charakter a hluboký význam pro fanoušky i jezdce.
Lando Norris varuje, že by bylo předčasné odepisovat Maxe Verstappena v boji o titul, protože i on a další soupeři mají stále reálnou šanci na vítězství.