Loni se ještě pochybovalo, zda tak mladý pilot může absolvovat závodní sezónu F1, letos už o něj usilují (byť to třeba nedávají najevo) špičkové týmy. Nejmladší vítěz Grand Prix, holandská kometa a podle některých největší talent F1 odpovídal na zvídavé otázky...
Od příchodu do týmu Red Bull se musíte cítit jako "Max v říši divů". Za posledních deset let může být takový postup v samotném začátku kariéry srovnatelný pouze se dvěma piloty - Lewisem Hamiltonem a Sebastianem Vettelem. Společně mají na svém kontě sedm titulů. Bude to i váš osud?
Max Verstappen (směje se): Doufám, že můžu také udělat sedm titulů, kteří mají oni dva dohromady. Ale trochu vážně, v současnosti všechno skvěle funguje. Ohromně se vším bavím, jsem s týmem mimořádně spokojen. Poskytují mi velkou důvěru a já na oplátky vozím dobré výsledky. Vždy se snažím dělat to, co je v mých silách.
O to se asi snaží každy, ale vy jste o něco lepší...
MV: To asi ano, i když upřímně nevím jak. Já se pokouším odvádět co nejlepší práci, jak to je v mých silách - ano, v současné době to je velice dobré.
Na startovním roštu existuje celá řada dalších mladíků, z nichž někteří budou mít potíže si udržet svou sedačku pro rok 2017. Co jste udělal vy jinak, jaké je vaše tajemství. Nadprůměrný talent - nebo ještě něco jiného?
MV: Je to také otázka dobrého managementu. A ten mám. Bez něj bych těžko byl tam, kde jsem dnes - a měl bych dobrou smlouvu. Základem je, že mám absolutní volnost a mohu se plně soustředit na závody, na požadované výsledky a nemusím se rozptylovat obavami z budoucnosti. A když máte dobré výsledky, je všechno mnohem jednodušší. Klíčovým bodem ale zůstává - být rychlý na trati, jinak nic nepomůže.
Hrál v tomto směru roli fakt, že pocházíte ze závodní rodiny?
MV: Ano, to určitě. Vyrostl jsem vlastně v paddocku, a tam jsem se naučil, jak se v tomto prostředí chovat. Měl jsem možnost od útlého věku pozorovat špičkové piloty v akci a sledovat, jak se vyrovnávají s různými situacemi - a pravděpodobně jsem leccos odkoukal (smích). Druhou důležitou věcí je, že máte kolem sebe někoho, kdo se v tomto prostředí pohyboval a hned ví, o čem je řeč. Je to hodně o sdílení zkušeností.
Většina pilotů, kteří se objeví v F1, jsou zvyklí na vítězství v juniorských sériích. Pak se výhry zastaví - a někteří se k nim už nikdy nevrátí, nebo aspoň na několik let. To ale není váš případ. Nikdy jste se "neodnaučil" vítězit. Je to pro vaše sebevědomí důležité?
MV: Obecně vzato, pilot nikdy vyhrávat nezapomene, vždy to v něm zůstane. Ale jednou z hlavních složek vítězství je mít správný vůz - já jsem ho naštěstí dostal už ve své druhé sezóně. Takže od mého posledního vítězství zase neuteklo tolik času. Pořád jsem měl stupně vítězů v dobré paměti (smích).
Co pro vás bylo největším poučením, když jste se přemístil z relativně malého týmu Toro Rosso k obru jménem Red Bull Racing?
MV: Učím se pořád, každý víkend, skládám dohromady kousky mozaiky. Jako například v Silverstone, kde do sebe všechno zapadalo. Nejde o nic zásadního, ale malé, leč důležité detaily, které jsou rozdílové. Ano, Barcelona byla senzační - ale tehdy jsem ještě neměl zkušenosti, jaké mám teď. Měl jsem hodně malé povědomí o autě. Jen pro vaši představu: můj mechanik mě jenom čtyřikrát nebo pětkrát připoutal. Takže když se ohlédnu zpět, Silverstone bylo rozhodně mým nejlepším závodem.
Po neúspěchu v Monaku byl váš otec dost rozzlobený, vy jste ale vypadal poměrně uvolněně. Kdo z vás dvou je ctižádostivější?
MV: Řekl bych, že oba stejně. Ano, otec ke mě byl vždy tvrdý, ale bylo to spravedlivé. Byl jsem také hodně zklamán tím, co se stalo v Monaku, ale i ze zklamání můžete vytěžit pozitiva. Rychlý jsem byl: posunul jsem se z jedenadvacáté pozice na devátou, což v Monaku něco znamená. Byli jsme na trati nejrychlejší na pneumatikách do přechodného období - nebo řekněme za mokra - takže i když jsem závod nedojel, považuji ho za dobrý.
V poslední době porážíte i týmového kolegu Daniela Ricciarda. Dochází z toho důvodu k nějakým změnám v hierarchii týmu?
MV: Ne, o tomhle vůbec nediskutujeme. Red Bull Racing k nám oběma přistupuje stejně. Vztah mezi mnou a Danielem je velmi dobrý. Je to skvělý chlap a dává mi možnost se od něj hodně naučit. Skutečně si navzájem pomáháme, může to znít legračně, ale je to pravda. Oba tím tlačíme tým - a samozřejmě i sebe - stále kupředu. Je to dobrá kombinace a doufám, že vydrží několik příštích let.
Rivalita mezi týmovými kolegy je vždy největší v úspěšných týmech - když jsou v sázce umístění na pódiu nebo dokonce titul. Všichni jsou unešeni a sledují souboje dvojice Hamilton / Rosberg. Jak to je mezi vámi a Danielem? Neobjevila se u něj v posledních týdnech nějaká závist?
MV: Ne, ani v nejmenším. Pracujeme společně. Pravdou je, že pokud bychom bojovali o mistrovský titul, asi by to bylo trochu jiné - napjatější. Ale pořád k sobě máme velký respekt - a to považuji za důležité.
Kde by měla skončit vaše cesta v této sezóně? A jaká bude další kapitola z pohádky "Max v říši divů"?
MV: Chcete slyšet pravdu? Pořád sám sebe překvapuji. Zní to humorně, že ano? Nemám stanovené konkrétní cíle. Pokaždé si říkám: "No, šlo to rychleji, než jsem si myslel". To je nezvykle pozitivní a chci, aby to tak také zůstalo. V tuto chvíli vůbec nemám ponětí, kdy se to zastaví - doufejme, že za hodně dlouhou dobu. Chtěl bych, aby to trvalo - navždy?
Existuje velká naděje, že tuto sezónu dokončíte na pátém, možná i čtvrtém místě. Kdy očekáváte ty nejlepší výsledky?
MV: Doufám, že příští rok, kdy se vrátíme k obvyklé úrovni Red Bullu. Všichni věříme, že to tak bude.
Aby se splnil výhled na čtvrté nebo páté místo v šampionátu, budete potřebovat ještě několik dobrých výsledků, začnete s nimi v Budapešti? Loni jste tu byl čtvrtý...
MV: ... takže by v neděli bylo skvělé pódium, ne?
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.
Zak Brown připisuje úspěchy McLarenu v různých závodních sériích efektivní delegaci pravomocí a silnému vedení. Pod jeho vedením tým funguje díky jasnému rozdělení rolí a pevnému zaměření na společný cíl vítězství.
Lewis Hamilton uvedl, že už nyní spolupracuje s Ferrari na voze pro rok 2026. Chce, aby nový monopost nesl část jeho "DNA" a odrážel jeho závodní filozofii.
Nizozemský jezdec přijímá změny plánované pro rok 2026 s chladnou hlavou a bez emocí. Zatímco jiní vyjadřují nadšení či obavy, on si zachovává odstup a vyčkává, jak se nová pravidla projeví v praxi.
Charles Leclerc je zaskočen tím, že jeho tradičně silné kvalifikace mu v roce 2025 přestaly vycházet. I přes snahu najít příčinu zůstává důvod neúspěchu nejasný.