Blíží se rok 2017 a s ním velké změny v pravidlech F1. Čeká to i pneumatiky, měly by být širší a větší. Proto se nad novými okolnostmi zamýšlí i ředitel oddělení Pirelli Motorsport Paul Hembery. Co podle něj tedy přinese rok 2017?
Zdá se, že ultraměkké pneumatiky, které jste představili v této sezóně, jsou mezi piloty velmi oblíbené. Proč jejich zavedení trvalo tak dlouho?Paul Hembery: Je to v důsledku pravidla o čtyřech směsích, ke kterým jsme přidali pátou - ultraměkkou směs. Možná budeme v budoucnu potřebovat ještě více směsí - a pravděpodobně nám tím pádem pro ne bude chybět pojmenování (smích). Ultraměkké pneu se co do délky stintu chovaly na městských okruzích mnohem lépe, než jsme předpokládali. Ale od příštího roku vlastně začínáme od nuly, nastane velký reset a pravděpodobně budeme muset pro rok 2018 znovu směsi podle poznatků z příští sezóny upravovat. Myšlenka mít pro okruhy s hladším povrchem měkčí pneumatiky je dobrá, i když u takového Rakouska to může vést k jistým problémům.
Pokud se zmiňujete o Rakousku, tam zničehonic explodovala Sebastianu Vettelovi pneumatika. Jak se to mohlo stát? A může se to přihodit znovu?PH: Také se tam stalo, že došlo "zničehonic" k defektu zavěšení u čtyř vozů, nejspíš kvůli příliš velké zátěži. A pneumatika je pochopitelně součástí závěsů. Takže je velmi pravděpodobné, že se síly působící na závěsy přenesly i na pneumatiky. Na rozdíl od jiných míst byly v Rakousku instalovány obrubníky, které měly odradit piloty od přílišného vyjíždění z trati - o tom se v poslední době hodně debatuje. Na Silverstone jsme byli svědky, že Hamiltonovi byl právě z tohoto důvodu anulován jeden kvalifikační čas. Myslím, že to je ze strany FIA velmi moudrý krok začít tento trend prosazovat a ne tolerovat onen nešvar, který se stále více rozrůstal.
... ale Pirelli uvedlo v oficiálním prohlášení, že selhání Vettelovy pneumatiky způsobily nečistoty na trati. Někdo tvrdil, že Ferrari šel až na samotný limit a nechal svého pilota ze strategických důvodů příliš dlouho na trati...PH: No, ve srovnání s většinou ostatních týmů absolvoval Vettel delší stint, ale v tom problém opravdu nebyl. Důvodem bylo propojení většího počtu faktorů. Je to něco, co chápeme, co pochopili u Ferrari a co jsme vysvětlili FIA. Pokud bude Automobilová federace prosazovat plány limitů tratí a budou na nich instalovat podobné zařízení jako v Rakousku, bude nutné provádět simulační testy, abychom viděli, jak moc agresivní takové úpravy budou. Jestli budeme muset vyvinout pneumatiku, která odolá přejetí těch žlutých obrubníků v každém kole, můžeme zastavit vývoj větších pneumatik... (směje se). Žertoval jsem s Bernie Ecclestonem, aby se na vnitřních stranách zatáček postavily malé zídky. V Monacu do asi neprojde, ale jinak to Bernieo velmi zaujalo a zdálo se, že ho to velmi zajímá. Myslím si, že by je určitě využil a prodal je pro další reklamy (směje se).
Vzhledem k tomu, že se v roce 2017 pneumatiky zcela změní, jaké dopady to bude mít na závody? Budou delší stinty, takže vozy na trati vydrží déle a tím pádem uvidíme méně zastávek. Změní to kompletně strategii závodů?PH: Budeme mít určitě menší opotřebení a pneumatiky budou mít - pokud se nám podaří dosáhnout toho, oč usilujeme - rozhodně delší provozní "okno". To pochopitelně bude mít jako doplňkový jev úpravu strategie - nebo aspoň větší rozdíl mezi týmy. Oznámil jsem, že se budeme snažit nadále dosáhnout určité úrovně opotřebení (směje se). Co určitě uvidíte, budou rychlejší auta. Očekáváme zrychlení o tři až čtyři vteřiny, což je nejpodstatnější. Takže pneumatiky budou pod mnohem tvrdším tlakem, stejně tak pneumatiky - což by mohlo přinést větší opotřebení, takže úroveň strategie bude stále dobrá.
Jak daleko jste v oblasti vývoje? Zatím jste asi nepoužili vůz pro rok 2017...PH: Poprvé na trati budeme s novými pneumatikami a vozem v prvních čtyřech srpnových dnech - bude to hybridní vůz, ne model pro rok 2017. Ale poskytne nám to dobré informace o tom, jak na tom s pneumatikami pro příští rok jsme. Budeme mít odpovědi na spoustu otázek. Je tu ještě samozřejmě mnoho práce a našeho testování v továrně. Doufám, že poskytneme sportu v roce 2017 to, co potřebuje.
Pouze tři týmy - Mercedes, Ferrari a Red Bull - budou v příštích měsících testovat pneumatiky. Jak bude probíhat distribuce informací, aby ostatní týmy nebyly v nevýhodě?PH: Na žádnou takovou nevýhodu nevěřím. Všechny týmy, které se přímo testování nezúčastní, budou mít plný přístup k datům a výsledkům. A aby bylo zcela jasno, ony tři týmy ani nebudou přesně vědět, co testují, protože my z toho smícháme konečné řešení. Týmům může nějaké řešení vyhovovat, ale ono třeba nemusí být v sezóně 2017 vůbec použito. Týmy budou testovat tak trochu naslepo - ale jak jsem řekl, výsledky budou mít všichni stejné, bez rozdílu.
Takže předsezónní testování v roce 2017 - kdy všechny týmy budou mít nové vozy a pojedou na nových pneumatikách - bude prvořadé? Budou mít k dispozici konečnou verzi pneumatik 2017?PH: Za normálních okolností ano. Ale pokud dojde k nějakému překvapení - například když budou vozy zásadně odlišné od toho, co jsme očekávali - pak na to budeme muset reagovat. Pravděpodobně ne hned v prvním závodě, ale s ohledem na výsledky zimního testování bychom měli předem vědět, jak asi budou vozy pravděpodobně vypadat - takže pak bychom mohli dojít k závěru, co je třeba změnit.
Pokud hovoříte o "dobrých zimních testech", které by měly přinést reprezentativní data pro následující sezónu, nemusí být Barcelona zrovna tím optimálním místem. Které byste vy osobně preferoval?PH: Raději bychom jeli třeba do Bahrajnu nebo Abú Zabí. Bude tam odpovídající teplota a tratě dobře známe. Rozhodne budeme usilovat o reprezentativní okruhy.
Pirelli si udržuje svůj vliv v F1. Co vám taková platforma přináší?PH: Formule 1 je největší platforma motorsportu na světě. Myslím, že to mluví za vše. Asi bychom mohli piloty posunout víc do centra sportu. Musí být hrdinové, fanoušci tak k nim musejí vzhlížet a oni o to musí usilovat. Jsem si jist, že se nám to může povést.
Český pilot formule 2 Roman Staněk obsadil v hlavním závodě na Hungaroringu druhé místo za týmovým kolegou Leonardem Fornarolim. Ani penalizace pro italského jezdce nezměnila pořadí, Staněk tak po vítězství v Belgii tentokrát na nejvyšší stupínek nedosáhl.
Sedminásobný mistr světa byl vyřazen už v Q2, zatímco jeho týmový kolega Charles Leclerc vybojoval pole position. Tento nečekaný výsledek ukazuje, jak proměnlivá může být forma v závodech Formule 1.
Charles Leclerc nečekaně ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Maďarska a získal pole position před vedoucím jezdcem šampionátu Oscarem Piastrim. Piastri v Q3 bojoval s nepříznivými podmínkami, které podle něj způsobil náhlý vítr, jež mu zkomplikoval optimální průjezd zatáčkami a zmařil šanci na první místo.
McLaren měl našlápnuto k pole position, ale Charles Leclerc překvapil a uzmul první místo pro Ferrari. Předvedl skvělé kolo právě ve chvíli, kdy to bylo nejvíce potřeba.
Laurent Mekies přiznal, že Racing Bulls se celý víkend potýkají s nedostatkem přilnavosti a špatným vyvážením vozu RB21. Podle něj se tým trápil ve všech trénincích a najít správné nastavení bylo velmi obtížné.
Předseda Ferrari John Elkann potvrdil svou důvěru ve šéfa týmu Freda Vasseura. Podpora přichází ve chvíli, kdy se tým snaží stabilizovat výkonnost a pokračovat v dlouhodobém růstu.
McLaren před kvalifikací jasně ukázal svou sílu, když v posledním tréninku dominoval a vytvořil si pohodlný náskok. Tento výkon naznačuje, že tým je připraven zaútočit na přední pozice při sobotním měření sil.
Lewis Hamilton zaostal v tréninku na Hungaroringu za týmovým kolegou Charlesem Leclercem. Brit ztrácel tempo a hledal optimální nastavení monopostu.
Charles Leclerc prohlásil, že závodění za Ferrari má pro něj větší hodnotu než titul s jiným týmem. Svou loajalitu k italské stáji označil za hlubší než samotné výsledky.
Lando Norris potvrdil rostoucí formu McLarenu a ovládl druhý volný trénink na Hungaroringu. Britský pilot byl na technickém okruhu u Budapešti nejrychlejší a naznačil, že oranžoví budou i tento víkend patřit mezi hlavní favority.
Roman Staněk získal v Budapešti svou první pole position ve Formuli 2 díky skvělému kolu v čase 1:28.779. Český jezdec porazil týmového kolegu Fornaroliho a odstartuje nedělní hlavní závod z první příčky.
Helmut Marko připustil, že Max Verstappen by mohl v příští sezóně přehodnotit své setrvání v Red Bullu, pokud se změní okolnosti v týmu. Zároveň zpochybnil atraktivitu Mercedesu jako případné alternativy pro trojnásobného šampiona.