Blíží se rok 2017 a s ním velké změny v pravidlech F1. Čeká to i pneumatiky, měly by být širší a větší. Proto se nad novými okolnostmi zamýšlí i ředitel oddělení Pirelli Motorsport Paul Hembery. Co podle něj tedy přinese rok 2017?
Zdá se, že ultraměkké pneumatiky, které jste představili v této sezóně, jsou mezi piloty velmi oblíbené. Proč jejich zavedení trvalo tak dlouho?Paul Hembery: Je to v důsledku pravidla o čtyřech směsích, ke kterým jsme přidali pátou - ultraměkkou směs. Možná budeme v budoucnu potřebovat ještě více směsí - a pravděpodobně nám tím pádem pro ne bude chybět pojmenování (smích). Ultraměkké pneu se co do délky stintu chovaly na městských okruzích mnohem lépe, než jsme předpokládali. Ale od příštího roku vlastně začínáme od nuly, nastane velký reset a pravděpodobně budeme muset pro rok 2018 znovu směsi podle poznatků z příští sezóny upravovat. Myšlenka mít pro okruhy s hladším povrchem měkčí pneumatiky je dobrá, i když u takového Rakouska to může vést k jistým problémům.
Pokud se zmiňujete o Rakousku, tam zničehonic explodovala Sebastianu Vettelovi pneumatika. Jak se to mohlo stát? A může se to přihodit znovu?PH: Také se tam stalo, že došlo "zničehonic" k defektu zavěšení u čtyř vozů, nejspíš kvůli příliš velké zátěži. A pneumatika je pochopitelně součástí závěsů. Takže je velmi pravděpodobné, že se síly působící na závěsy přenesly i na pneumatiky. Na rozdíl od jiných míst byly v Rakousku instalovány obrubníky, které měly odradit piloty od přílišného vyjíždění z trati - o tom se v poslední době hodně debatuje. Na Silverstone jsme byli svědky, že Hamiltonovi byl právě z tohoto důvodu anulován jeden kvalifikační čas. Myslím, že to je ze strany FIA velmi moudrý krok začít tento trend prosazovat a ne tolerovat onen nešvar, který se stále více rozrůstal.
... ale Pirelli uvedlo v oficiálním prohlášení, že selhání Vettelovy pneumatiky způsobily nečistoty na trati. Někdo tvrdil, že Ferrari šel až na samotný limit a nechal svého pilota ze strategických důvodů příliš dlouho na trati...PH: No, ve srovnání s většinou ostatních týmů absolvoval Vettel delší stint, ale v tom problém opravdu nebyl. Důvodem bylo propojení většího počtu faktorů. Je to něco, co chápeme, co pochopili u Ferrari a co jsme vysvětlili FIA. Pokud bude Automobilová federace prosazovat plány limitů tratí a budou na nich instalovat podobné zařízení jako v Rakousku, bude nutné provádět simulační testy, abychom viděli, jak moc agresivní takové úpravy budou. Jestli budeme muset vyvinout pneumatiku, která odolá přejetí těch žlutých obrubníků v každém kole, můžeme zastavit vývoj větších pneumatik... (směje se). Žertoval jsem s Bernie Ecclestonem, aby se na vnitřních stranách zatáček postavily malé zídky. V Monacu do asi neprojde, ale jinak to Bernieo velmi zaujalo a zdálo se, že ho to velmi zajímá. Myslím si, že by je určitě využil a prodal je pro další reklamy (směje se).
Vzhledem k tomu, že se v roce 2017 pneumatiky zcela změní, jaké dopady to bude mít na závody? Budou delší stinty, takže vozy na trati vydrží déle a tím pádem uvidíme méně zastávek. Změní to kompletně strategii závodů?PH: Budeme mít určitě menší opotřebení a pneumatiky budou mít - pokud se nám podaří dosáhnout toho, oč usilujeme - rozhodně delší provozní "okno". To pochopitelně bude mít jako doplňkový jev úpravu strategie - nebo aspoň větší rozdíl mezi týmy. Oznámil jsem, že se budeme snažit nadále dosáhnout určité úrovně opotřebení (směje se). Co určitě uvidíte, budou rychlejší auta. Očekáváme zrychlení o tři až čtyři vteřiny, což je nejpodstatnější. Takže pneumatiky budou pod mnohem tvrdším tlakem, stejně tak pneumatiky - což by mohlo přinést větší opotřebení, takže úroveň strategie bude stále dobrá.
Jak daleko jste v oblasti vývoje? Zatím jste asi nepoužili vůz pro rok 2017...PH: Poprvé na trati budeme s novými pneumatikami a vozem v prvních čtyřech srpnových dnech - bude to hybridní vůz, ne model pro rok 2017. Ale poskytne nám to dobré informace o tom, jak na tom s pneumatikami pro příští rok jsme. Budeme mít odpovědi na spoustu otázek. Je tu ještě samozřejmě mnoho práce a našeho testování v továrně. Doufám, že poskytneme sportu v roce 2017 to, co potřebuje.
Pouze tři týmy - Mercedes, Ferrari a Red Bull - budou v příštích měsících testovat pneumatiky. Jak bude probíhat distribuce informací, aby ostatní týmy nebyly v nevýhodě?PH: Na žádnou takovou nevýhodu nevěřím. Všechny týmy, které se přímo testování nezúčastní, budou mít plný přístup k datům a výsledkům. A aby bylo zcela jasno, ony tři týmy ani nebudou přesně vědět, co testují, protože my z toho smícháme konečné řešení. Týmům může nějaké řešení vyhovovat, ale ono třeba nemusí být v sezóně 2017 vůbec použito. Týmy budou testovat tak trochu naslepo - ale jak jsem řekl, výsledky budou mít všichni stejné, bez rozdílu.
Takže předsezónní testování v roce 2017 - kdy všechny týmy budou mít nové vozy a pojedou na nových pneumatikách - bude prvořadé? Budou mít k dispozici konečnou verzi pneumatik 2017?PH: Za normálních okolností ano. Ale pokud dojde k nějakému překvapení - například když budou vozy zásadně odlišné od toho, co jsme očekávali - pak na to budeme muset reagovat. Pravděpodobně ne hned v prvním závodě, ale s ohledem na výsledky zimního testování bychom měli předem vědět, jak asi budou vozy pravděpodobně vypadat - takže pak bychom mohli dojít k závěru, co je třeba změnit.
Pokud hovoříte o "dobrých zimních testech", které by měly přinést reprezentativní data pro následující sezónu, nemusí být Barcelona zrovna tím optimálním místem. Které byste vy osobně preferoval?PH: Raději bychom jeli třeba do Bahrajnu nebo Abú Zabí. Bude tam odpovídající teplota a tratě dobře známe. Rozhodne budeme usilovat o reprezentativní okruhy.
Pirelli si udržuje svůj vliv v F1. Co vám taková platforma přináší?PH: Formule 1 je největší platforma motorsportu na světě. Myslím, že to mluví za vše. Asi bychom mohli piloty posunout víc do centra sportu. Musí být hrdinové, fanoušci tak k nim musejí vzhlížet a oni o to musí usilovat. Jsem si jist, že se nám to může povést.
Max Verstappen a Kelly Piquet se stali rodiči, na svět přišla jejich první společná dcera. Pro čtyřnásobného mistra světa jde o výjimečný životní milník, jenž přichází v době jeho sportovní dominance a značí začátek nové kapitoly také mimo svět Formule 1.
Rivalové na okruhu v Miami se nemusí obávat, že by lesklá helma Landa Norrise ve tvaru disko koule narušila jejich výhled. Tento extravagantní design je podle jezdce spíše zábavný, než praktický pro závodní účely.
Max Verstappen a Kelly Piquet čekají své první dítě a je možné, že miminko už přišlo na svět. S touto radostnou novinkou se však pojí i otázka, jaké národnosti jejich dítě bude, vzhledem k různým kulturním kořenům obou rodičů.
George Russell hodnotí start sezóny Mercedesu jako příjemné překvapení, ale stále má obavy ohledně závodního tempa. Britský pilot se obává, že problémy z Džiddy by se mohly opakovat i v Miami.
Oscar Piastri se po triumfu v Saúdské Arábii poprvé v kariéře ocitl na čele šampionátu F1 s náskokem deseti bodů. McLaren i Norris působí sebevědomě a jejich forma naznačuje, že letos mohou skutečně zasáhnout do boje o titul.
Yuki Tsunoda se s náročným vozem Red Bull RB21 adaptuje lépe, než se očekávalo, přičemž přiznává, že stále potřebuje více času na poznání jeho limitů. I přesto věří, že bude schopen uspět tam, kde jeho předchůdci Liam Lawson a Sergio Pérez selhali.
Carlos Sainz se nediví, že se Lewis Hamilton zatím s Ferrari plně nesžil, a připomíná, že změna týmu ve Formuli 1 je vždy složitý proces vyžadující čas a přizpůsobení.
Lando Norris přičítá své chyby v sezóně 2025 složitostem nového vozu McLaren, zároveň však tvrdí, že by měl být schopen zvládnout jakýkoli vůz, který mu tým poskytne. Po uvedení vylepšení, která měla usnadnit řízení vozu, reaguje jako druhý muž šampionátu na změny, které McLaren připravil s cílem vylepšit jeho výkon.
Ačkoliv Lewis Hamilton zatím ve Ferrari naráží na víc překážek než úspěchů, rozhodně nehodlá podlehnout tlaku zvenčí. Kritiku nechává za zády a místo toho se soustředí na adaptaci v novém prostředí.
Red Bull vstoupil do nové sezóny Formule 1 tím, že přitáhl pozornost médií nejen výkony na trati, ale i děním v zákulisí, které vyvolává otázky a emoce.
Max Verstappen vynechává mediální den před Velkou cenou Miami, jeho soukromý letoun vyrazil z Francie do USA teprve před několika hodinami. Okamžitě se tak rozšířily spekulace, že nizozemský šampion a jeho partnerka Kelly Piquet možná právě přivítali na svět svého prvního potomka.
Po krátké pauze a nabírání sil po náročné trojici závodů je tu další adrenalinová jízda – Formule 1 se o víkendu vrací na scénu Velkou cenou Miami, kde se očekává další dramatické dějství sezóny 2025.