Technický ředitel Williamsu v rozhovoru pro oficiální stránky Formule 1 přibližuje vývoj nového auta, na které již přesunuli všechny zdroje, a očekávání toho, co je čeká v sezóně 2017, kdy se mění technická pravidla. Dotýká se také skutečností, které přispěly k tomu, že letošní vůz FW38 nesplnil jeho očekávání.
Pate, v únoru jsi prohlásil, že pozdní schválení pravidel pro rok 2017 zvýhodní větší týmy a poškodí ty menší. Pravidla byla schválena celkem pozdě, vnímáš tedy nějakou bolest?Pat Symonds: No, ano. Všechno nebylo schváleno v normálním časovém rámci. Všichni ale věděli, co přijde. Drobné poslední změny jsou malé věci, které vycházejí z pohledu na detaily. Pokud jde o aerodynamickou definici vozu, tak s tím jsme byli schopni vyjít někdy v únoru. Co se týče zařízení "Halo," tak samozřejmě nevíme, kam se to ubírá, musíme to tedy sledovat, nejde však o stěžejní věc.
Takže žádná bolest, ale stále si stojím za tím, co jsem řekl: čím později jsou pravidla schválena, tím více to zvýhodňuje velké týmy, protože mají spoustu lidí, kteří sledují různé oblasti. To nám škodí. Pokud jde ale o aktuální stav, tak jsme základy o voze znali v únoru, s čímž jsem poměrně spokojený.
Očekává se, že většina týmů bude svou pozornost k roku 2017 přesouvat letos v tuto dobu. Jaký záměr má Williams?PS: Ha! Vlastně i dříve - u nás k tomu hlavnímu přesunu došlo před nějakou chvílí. Stále máme lidi, kteří pracují na současném voze. Stále připravujeme vylepšení, jež přivezeme. Máme novou podlahu, kterou přivezeme do Maďarska, nové křídlo pro Monzu - stále přicházíme s mnoha věcmi. Ale většina našich lidí už určitě pracuje na příštím voze.
Kdy vlastně došlo k tomu obrovskému přesunu?PS: Nedošlo k tomu v nějakém pevně daném termínu. Jde spíše o to, že jakmile končily projekty na současném voze, tak se lidé přesouvali k tomu příštímu. Okamžik, kdy jsme měli více lidí pracujících na voze pro rok 2017, než na voze 2016 zřejmě nastal počátkem června, tak nějak. Nejsem si tím naprosto jistý, protože nepočítáme lidi, kteří na tom dělají, ale dle mých předpokladů se tak stalo na začátku června.
Šlo při tak brzkém přesunu o strategické rozhodnutí? Momentálně v pořadí mezi konstruktéry držíte pohodlně čtvrtou příčku a nevypadá to, že by vás ti za vámi měli dohnat, zatímco Red Bull už může být příliš vzdálen na to, abyste ho mohli realisticky dostihnout.PS: Ano, šlo o strategické rozhodnutí. Ale také o nezbytné rozhodnutí. Jsme malým týmem a opravdu si nemůžeme dovolit věci odkládat na poslední chvíli. Týmy jako jsme my, Force India nebo Toro Rosso musí k takovému přesunu přistoupit brzy, zatímco Ferrari, Red Bull, Mercedes a McLaren mají v současném světě dvojnásobný počet lidí než my a mohou jet paralelně mnohem déle.
Hrála ale relativní jistota skončení na čtvrtém místě také roli v rozhodovacím procesu - ne jen počet lidí?PS: Rozhodnutí bylo snadnější.
Při vší férovosti Williams FW38 zřejmě není tím vozem, jaký sis představoval. Kde se to pokazilo?PS: Myslím, že většina našich soupeřů se zlepšila více, než jsme očekávali. My jsme se zlepšili víceméně o tolik, o kolik jsme předpokládali. Zřejmě jsme si nestanovili dostatečně vysoké cíle. Někteří naši soupeři se hodně zlepšili. Ale velkým faktorem je i to, že se pohonné jednotky mnohem více vyrovnaly, což narušilo část výhody, kterou jsme měli.
Řekl jsi, že nadvláda pohonných jednotek Mercedes se příští rok ještě sníží. Je to fakt nebo jen tvůj názor?PS: To je to, čemu věřím.
Je pravda, že jste si nebyli jistí tím, jestli nová vylepšení budou fungovat? A pokud ano, o jak velkou věc šlo?PS: Ne, ani ne. V tomto ohledu jsem velmi spokojený. Ano, měli jsme jedno aerodynamické řešení, které fungovalo, ale ne úplně tak, jak jsme chtěli. Nicméně všechno ostatní bylo velmi blízko cíle. Velmi blízko.
Co jste se naučili pro rok 2017? Právě jsi řekl, že pohonné jednotky budou vyrovnanější. Co to bude znamenat pro Williams v příští sezóně?PS: Zkrátka to bude náročnější. Na druhou stranu jde také o příležitost. Auto v roce 2013 bylo aerodynamicky velmi slabé. Vůz pro rok 2014 představoval velký pokrok za nových pravidel a já nemám jediný důvod, proč bych nevěřil, že by se nám to nemohlo znovu podařit.
Když přihlédneme ke všem těm změnám, kterým čelíte - co to znamená pro jezdce? V minulosti jsme vídávali mistry světa, kteří se jednoduše po změnách pravidel s vozem nedokázali sžít. Očekáváš něco takového i v roce 2017?PS: Myslím, že z pohledu šasi, aerodynamiky a pohonné jednotky to pro jezdce nebude problém. Ano, přítlaku bude více, vlastně mnohem více, ale to není problém zvládnout. Jezdci to milují (smích)! Ano, v minulosti jsme viděli, že některé aerodynamické změny nevyhovovaly určitým jízdním stylům, tohle však v roce 2017 neočekávám.
Opravdu velkou výzvou budou pneumatiky. Pirelli bylo požádáno o to, aby přišlo s pneumatikami, které na to pilotům umožní tlačit po celý závod. Pokud se jim to podaří, tak to pro jezdce bude hodně odlišné. Momentálně tou nejdůležitější schopností, kterou musí pilot mít, je péče o pneumatiky. Pokud to přežene, pneumatika ho "kousne" zpět. Pirelli bylo požádáno o to, aby tuto vlastnost odstranilo. Pokud v tom uspějí, tak si myslím, že uvidíme mezi jezdci určitou vyrovnanost.
Bude to také znamenat, že se tak trochu eliminuje strategický prvek doprovázející pneumatiky? Podseknutí, nadseknutí, pořadí využívání pneumatik - všechny tyto věci?PS: Nebude eliminován, to by bylo příliš silné slovo. Ale pokud Pirelli splní cíl, pak očekávám, že se dvouzastávkové závody změní v jednozastávkové a třízastávkové v dvouzastávkové. Dočkáme se většího okna pro zastávky v boxech. Strategický prvek tedy bude menší, ale nebude eliminován.
Věřím, že všechny tyto věci týkající se pneumatik 2017 budou ty nejpodstatnější. Všechny týmy kromě těch tří, které budou testovat, nebudou nic vědět o tom, jak pneumatiky 2017 vypadají, dokud na nich v únoru nevyjedou. Testují je pouze Ferrari, Mercedes a Red Bull - zbytek, uvidíme.
Dělá to z vás a ze zbytku druhořadé týmy?PS: Druhořadé ne, ale nemáme na to peníze. Chtěli jsme se přidat, pak jsme si ale spočítali náklady a ukázalo se, že si to nemůžeme dovolit.
Potřebujete tedy při těch testech špehy?PS: Ha, to by se hodilo! Pirelli rozšíří informace, jak jen to nejlépe budou umět, ale nikdy to není stejné, jako když s nimi jezdíte na svém voze. A rozhodně nemáme strategické partnerství s žádným jiným týmem (smích)!
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.