Technický ředitel Williamsu v rozhovoru pro oficiální stránky Formule 1 přibližuje vývoj nového auta, na které již přesunuli všechny zdroje, a očekávání toho, co je čeká v sezóně 2017, kdy se mění technická pravidla. Dotýká se také skutečností, které přispěly k tomu, že letošní vůz FW38 nesplnil jeho očekávání.
Pate, v únoru jsi prohlásil, že pozdní schválení pravidel pro rok 2017 zvýhodní větší týmy a poškodí ty menší. Pravidla byla schválena celkem pozdě, vnímáš tedy nějakou bolest?Pat Symonds: No, ano. Všechno nebylo schváleno v normálním časovém rámci. Všichni ale věděli, co přijde. Drobné poslední změny jsou malé věci, které vycházejí z pohledu na detaily. Pokud jde o aerodynamickou definici vozu, tak s tím jsme byli schopni vyjít někdy v únoru. Co se týče zařízení "Halo," tak samozřejmě nevíme, kam se to ubírá, musíme to tedy sledovat, nejde však o stěžejní věc.
Takže žádná bolest, ale stále si stojím za tím, co jsem řekl: čím později jsou pravidla schválena, tím více to zvýhodňuje velké týmy, protože mají spoustu lidí, kteří sledují různé oblasti. To nám škodí. Pokud jde ale o aktuální stav, tak jsme základy o voze znali v únoru, s čímž jsem poměrně spokojený.
Očekává se, že většina týmů bude svou pozornost k roku 2017 přesouvat letos v tuto dobu. Jaký záměr má Williams?PS: Ha! Vlastně i dříve - u nás k tomu hlavnímu přesunu došlo před nějakou chvílí. Stále máme lidi, kteří pracují na současném voze. Stále připravujeme vylepšení, jež přivezeme. Máme novou podlahu, kterou přivezeme do Maďarska, nové křídlo pro Monzu - stále přicházíme s mnoha věcmi. Ale většina našich lidí už určitě pracuje na příštím voze.
Kdy vlastně došlo k tomu obrovskému přesunu?PS: Nedošlo k tomu v nějakém pevně daném termínu. Jde spíše o to, že jakmile končily projekty na současném voze, tak se lidé přesouvali k tomu příštímu. Okamžik, kdy jsme měli více lidí pracujících na voze pro rok 2017, než na voze 2016 zřejmě nastal počátkem června, tak nějak. Nejsem si tím naprosto jistý, protože nepočítáme lidi, kteří na tom dělají, ale dle mých předpokladů se tak stalo na začátku června.
Šlo při tak brzkém přesunu o strategické rozhodnutí? Momentálně v pořadí mezi konstruktéry držíte pohodlně čtvrtou příčku a nevypadá to, že by vás ti za vámi měli dohnat, zatímco Red Bull už může být příliš vzdálen na to, abyste ho mohli realisticky dostihnout.PS: Ano, šlo o strategické rozhodnutí. Ale také o nezbytné rozhodnutí. Jsme malým týmem a opravdu si nemůžeme dovolit věci odkládat na poslední chvíli. Týmy jako jsme my, Force India nebo Toro Rosso musí k takovému přesunu přistoupit brzy, zatímco Ferrari, Red Bull, Mercedes a McLaren mají v současném světě dvojnásobný počet lidí než my a mohou jet paralelně mnohem déle.
Hrála ale relativní jistota skončení na čtvrtém místě také roli v rozhodovacím procesu - ne jen počet lidí?PS: Rozhodnutí bylo snadnější.
Při vší férovosti Williams FW38 zřejmě není tím vozem, jaký sis představoval. Kde se to pokazilo?PS: Myslím, že většina našich soupeřů se zlepšila více, než jsme očekávali. My jsme se zlepšili víceméně o tolik, o kolik jsme předpokládali. Zřejmě jsme si nestanovili dostatečně vysoké cíle. Někteří naši soupeři se hodně zlepšili. Ale velkým faktorem je i to, že se pohonné jednotky mnohem více vyrovnaly, což narušilo část výhody, kterou jsme měli.
Řekl jsi, že nadvláda pohonných jednotek Mercedes se příští rok ještě sníží. Je to fakt nebo jen tvůj názor?PS: To je to, čemu věřím.
Je pravda, že jste si nebyli jistí tím, jestli nová vylepšení budou fungovat? A pokud ano, o jak velkou věc šlo?PS: Ne, ani ne. V tomto ohledu jsem velmi spokojený. Ano, měli jsme jedno aerodynamické řešení, které fungovalo, ale ne úplně tak, jak jsme chtěli. Nicméně všechno ostatní bylo velmi blízko cíle. Velmi blízko.
Co jste se naučili pro rok 2017? Právě jsi řekl, že pohonné jednotky budou vyrovnanější. Co to bude znamenat pro Williams v příští sezóně?PS: Zkrátka to bude náročnější. Na druhou stranu jde také o příležitost. Auto v roce 2013 bylo aerodynamicky velmi slabé. Vůz pro rok 2014 představoval velký pokrok za nových pravidel a já nemám jediný důvod, proč bych nevěřil, že by se nám to nemohlo znovu podařit.
Když přihlédneme ke všem těm změnám, kterým čelíte - co to znamená pro jezdce? V minulosti jsme vídávali mistry světa, kteří se jednoduše po změnách pravidel s vozem nedokázali sžít. Očekáváš něco takového i v roce 2017?PS: Myslím, že z pohledu šasi, aerodynamiky a pohonné jednotky to pro jezdce nebude problém. Ano, přítlaku bude více, vlastně mnohem více, ale to není problém zvládnout. Jezdci to milují (smích)! Ano, v minulosti jsme viděli, že některé aerodynamické změny nevyhovovaly určitým jízdním stylům, tohle však v roce 2017 neočekávám.
Opravdu velkou výzvou budou pneumatiky. Pirelli bylo požádáno o to, aby přišlo s pneumatikami, které na to pilotům umožní tlačit po celý závod. Pokud se jim to podaří, tak to pro jezdce bude hodně odlišné. Momentálně tou nejdůležitější schopností, kterou musí pilot mít, je péče o pneumatiky. Pokud to přežene, pneumatika ho "kousne" zpět. Pirelli bylo požádáno o to, aby tuto vlastnost odstranilo. Pokud v tom uspějí, tak si myslím, že uvidíme mezi jezdci určitou vyrovnanost.
Bude to také znamenat, že se tak trochu eliminuje strategický prvek doprovázející pneumatiky? Podseknutí, nadseknutí, pořadí využívání pneumatik - všechny tyto věci?PS: Nebude eliminován, to by bylo příliš silné slovo. Ale pokud Pirelli splní cíl, pak očekávám, že se dvouzastávkové závody změní v jednozastávkové a třízastávkové v dvouzastávkové. Dočkáme se většího okna pro zastávky v boxech. Strategický prvek tedy bude menší, ale nebude eliminován.
Věřím, že všechny tyto věci týkající se pneumatik 2017 budou ty nejpodstatnější. Všechny týmy kromě těch tří, které budou testovat, nebudou nic vědět o tom, jak pneumatiky 2017 vypadají, dokud na nich v únoru nevyjedou. Testují je pouze Ferrari, Mercedes a Red Bull - zbytek, uvidíme.
Dělá to z vás a ze zbytku druhořadé týmy?PS: Druhořadé ne, ale nemáme na to peníze. Chtěli jsme se přidat, pak jsme si ale spočítali náklady a ukázalo se, že si to nemůžeme dovolit.
Potřebujete tedy při těch testech špehy?PS: Ha, to by se hodilo! Pirelli rozšíří informace, jak jen to nejlépe budou umět, ale nikdy to není stejné, jako když s nimi jezdíte na svém voze. A rozhodně nemáme strategické partnerství s žádným jiným týmem (smích)!
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.