Technický šéf Renaultu Bob Bell se dívá s nadějí ke čtvrtému podniku letošního šampionátu F1 v ruském Soči. Zároveň si je vědom nedostatků, které francouzskou automobilku provázejí, neváhá o takových problémech hovořit a hledat pro tým východisko.
Jakou výzvu pro vás představuje autodrom v Soči?Bob Bell: Co se týče techniky, je to opravdu zajímavý okruh. V podstatě se jedná o městský okruh, který však nevyžaduje maximální přítlak. Je to několik zatáček téměř pravoúhlých, takže okruh je značně náročný na brzdy a je tendence volit tvrdší pneumatiky, které prověří především úsek zatáček 3 a 4.
Dá se proto předpokládat, že to bude závod s jedinou zastávkou v boxech. Jeho charakter a povaha trati přináší poměrně vysokou spotřebu paliva, rovněž je tu vyšší předpoklad výjezdu safety caru, takže je nutné mít v záloze hned několik strategických variant.
Kombinace rychlých a pomalých zatáček dělá ze Soči relativně jednoduchou záležitost, jenže tu jsou problémy s optimálním zahřátím pneumatik, rovněž tu lze čekat technické potíže a pak jak už jsem řekl, je tu možnost výjezdu safety caru. Pokud vezmu v úvahu možnosti našeho vozu, nebude to pro nás nijak zvlášť obtížný okruh, takže bychom mohli konečně dosáhnout dobrého výsledku.
Poslední závod se vám příliš nepovedl, co se vlastně staloBB: V prvním tréninku v Šanghaji jsme byli svědky selhání zadního závěswu u Kevinova vozu. Věděli jsme, o jaký problém se jedná a proto bylo v našich silách připravit vůz pro další části tréninku, o což se postarali naši inženýři přímo v Šanghaji. Samozřejmě by se to nemělo stávat, ale známe důvody tohoto selhání, takže doufáme, že už se nebude opakovat.
Jaký dopad měla tato skutečnost na závodní víkend?BB: Magnussenova absence v FP1 se pochopitelně promítla do druhého tréninku a měla své důsledky, zvláště když třetí trénink příštího dne se jel na mokré trati. Došlo tak k relativnímu nedostatku dat ze suché trati, nemohli jsme jako obvykle vyzkoušet různá řešení s oběma vozy, abychom si zajistili co nejlepší umístění.
Kevin tak nemohl podat svůj obvyklý výkon a neměl možnost si důkladně vyzkoušet podmínky suché trati - nasbírali jsme jen 50 % obvyklých informací ohledně nastavení vozu a z toho pak plynuly i důsledky pro samotný závod, kde nás postihl značný nedostatek odpovídajícího výkonu.
Šanghaj je docela zvláštní trať. Je to důvod, proč jste v závodě příliš nezazářili?BB: Měli jsme stejný problém jako některé jiné týmy. Podmínky na okruhu se mezi pátkem a nedělí rovněž podstatně změnily, takže některé informace nasbírané v pátek jsme zkusili uplatnit v neděli, ovšem ukázalo se to jako chybné řešení. Trať prošla během víkendu změnami v oblasti povětrnostních podmínek, my jsme zvolili špatný přístup s ohledem na rovnováhu vozu a také jsme za to trpěli.
Jaká vylepšení typu RS16 můžeme čekat?BB: S ohledem na loňský rok je evidentní pokrok v oblasti pohonné jednotky, a rozhodně není poslední. Další inovace pohonné jednotky bude dalším krokem, zatímco v oblasti šasi jde o mnohem konzistenčnější evoluci.
S vozem nemáme žádné specifické problémy, takže se jedná o zlepšení přítlaku a sezení na trati, protože jde o oblasti, ve kterých na naše soupeře ztrácíme. To je pouze důsledek našeho pozdního vývoje vozu. Aerodynamika a mechanický přítlak - to jsou oblasti, kde chceme dosáhnout největšího pokroku.
Kde bude ležet předěl mezi vývojem vozu pro letošní rok a pro následující?BB: Pravidla pro příští rok představují významné změny, takže práce na letošním voze není až tak relevantní, jak by tomu bylo, kdyby pravidla zůstala neměnná. Pro RS 16 existuje stále rozumný vývojový program a očekáváme určitý počet zlepšení v první polovině sezóny, jak už bylo naznačený v oblasti aerodynamiky a šasi. Předpisy pro rok 2017 bude z hlediska změn významný, musíme zachytit nástup našich soupeřů a příští rok nám nabízí dobrou možnost, jak toho dosáhnout.
Max Verstappen vyhrál závod v Abú Zabí, ale největší triumf víkendu patřil Landu Norrisovi. Britský jezdec se totiž stal novým mistrem světa a vstoupil do elitního klubu šampionů F1.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.