Bell: O chybách víme, nesmíme je už opakovat

Bob Bell věří, že v Rusku se karta obrátí
Bob Bell věří, že v Rusku se karta obrátí, foto: Mercedes AMG F1 Team
Robert RoBertino Pavelka 26. dubna 2016 13:00
Sdílej:

Technický šéf Renaultu Bob Bell se dívá s nadějí ke čtvrtému podniku letošního šampionátu F1 v ruském Soči. Zároveň si je vědom nedostatků, které francouzskou automobilku provázejí, neváhá o takových problémech hovořit a hledat pro tým východisko.

Jakou výzvu pro vás představuje autodrom v Soči?Bob Bell: Co se týče techniky, je to opravdu zajímavý okruh. V podstatě se jedná o městský okruh, který však nevyžaduje maximální přítlak. Je to několik zatáček téměř pravoúhlých, takže okruh je značně náročný na brzdy a je tendence volit tvrdší pneumatiky, které prověří především úsek zatáček 3 a 4.

Dá se proto předpokládat, že to bude závod s jedinou zastávkou v boxech. Jeho charakter a povaha trati přináší poměrně vysokou spotřebu paliva, rovněž je tu vyšší předpoklad výjezdu safety caru, takže je nutné mít v záloze hned několik strategických variant.

Kombinace rychlých a pomalých zatáček dělá ze Soči relativně jednoduchou záležitost, jenže tu jsou problémy s optimálním zahřátím pneumatik, rovněž tu lze čekat technické potíže a pak jak už jsem řekl, je tu možnost výjezdu safety caru. Pokud vezmu v úvahu možnosti našeho vozu, nebude to pro nás nijak zvlášť obtížný okruh, takže bychom mohli konečně dosáhnout dobrého výsledku.

Poslední závod se vám příliš nepovedl, co se vlastně staloBB: V prvním tréninku v Šanghaji jsme byli svědky selhání zadního závěswu u Kevinova vozu. Věděli jsme, o jaký problém se jedná a proto bylo v našich silách připravit vůz pro další části tréninku, o což se postarali naši inženýři přímo v Šanghaji. Samozřejmě by se to nemělo stávat, ale známe důvody tohoto selhání, takže doufáme, že už se nebude opakovat.

Jaký dopad měla tato skutečnost na závodní víkend?BB: Magnussenova absence v FP1 se pochopitelně promítla do druhého tréninku a měla své důsledky, zvláště když třetí trénink příštího dne se jel na mokré trati. Došlo tak k relativnímu nedostatku dat ze suché trati, nemohli jsme jako obvykle vyzkoušet různá řešení s oběma vozy, abychom si zajistili co nejlepší umístění.

Kevin tak nemohl podat svůj obvyklý výkon a neměl možnost si důkladně vyzkoušet podmínky suché trati - nasbírali jsme jen 50 % obvyklých informací ohledně nastavení vozu a z toho pak plynuly i důsledky pro samotný závod, kde nás postihl značný nedostatek odpovídajícího výkonu.

Šanghaj je docela zvláštní trať. Je to důvod, proč jste v závodě příliš nezazářili?BB: Měli jsme stejný problém jako některé jiné týmy. Podmínky na okruhu se mezi pátkem a nedělí rovněž podstatně změnily, takže některé informace nasbírané v pátek jsme zkusili uplatnit v neděli, ovšem ukázalo se to jako chybné řešení. Trať prošla během víkendu změnami v oblasti povětrnostních podmínek, my jsme zvolili špatný přístup s ohledem na rovnováhu vozu a také jsme za to trpěli.

Jaká vylepšení typu RS16 můžeme čekat?BB: S ohledem na loňský rok je evidentní pokrok v oblasti pohonné jednotky, a rozhodně není poslední. Další inovace pohonné jednotky bude dalším krokem, zatímco v oblasti šasi jde o mnohem konzistenčnější evoluci.

S vozem nemáme žádné specifické problémy, takže se jedná o zlepšení přítlaku a sezení na trati, protože jde o oblasti, ve kterých na naše soupeře ztrácíme. To je pouze důsledek našeho pozdního vývoje vozu. Aerodynamika a mechanický přítlak - to jsou oblasti, kde chceme dosáhnout největšího pokroku.

Kde bude ležet předěl mezi vývojem vozu pro letošní rok a pro následující?BB: Pravidla pro příští rok představují významné změny, takže práce na letošním voze není až tak relevantní, jak by tomu bylo, kdyby pravidla zůstala neměnná. Pro RS 16 existuje stále rozumný vývojový program a očekáváme určitý počet zlepšení v první polovině sezóny, jak už bylo naznačený v oblasti aerodynamiky a šasi. Předpisy pro rok 2017 bude z hlediska změn významný, musíme zachytit nástup našich soupeřů a příští rok nám nabízí dobrou možnost, jak toho dosáhnout.

Stalo se
Novinky
Lewis Hamilton v Rakousku.

Lewis Hamilton po závodě v Rakousku s Ferrari znovu zklamaný: Musím přijít na to, proč jsem byl tak pomalý

Lewis Hamilton ve službách Ferrari dojel ve Velké ceně Rakouska čtvrtý a připsal si podruhé v letošní sezóně zatím nejlepší výsledek sezóny, tedy čtvrtou pozici. Přesto sedminásobný šampion po závodě vysílal do týmového rádia slova frustrace. Přiznal, že se trápil s tempem a chce přijít na to, proč nestačil na jezdce McLarenu a Leclerca.

Novinky
Max Verstappen v Rakousku

„Zatracení idioti!“ řval Max Verstappen po bouračce ve Spielbergu. Na trati ale šokoval chováním

Max Verstappen po kolizi s mladíkem Kimim Antonellim zuřil do vysílačky, jenže sotva vystoupil z vozu, ukázal naprosto jinou tvář. Fanoušky překvapil, jak klidně reagoval na pilota Mercedesu, který mu zničil závod hned v prvním kole Grand Prix Rakouska.

Grand Prix
Lando Norris v Rakousku.

GP Rakouska: McLaren na prvním a druhém místě. Verstappen nedojel

Letošní ročník Formule 1 pokračoval v neděli závodem na Red Bull Ringu u našich sousedů v Rakousku. Domácí stáji se tentokrát hrubě nevydařil. Max Verstappen projel jen několik zatáček, Yuki Tsunoda dokončil na posledním místě. Nejlépe se vedlo jezdcům McLarenu. Vítězem se stal Lando Norris, který ustál útoky dotírajícího stájového kolegy Oscara Piastriho. 

Novinky
Max Verstappen v Rakousku

Max Verstappen a čas změny? Bernie Ecclestone promluvil o roku 2026, kde by měl závodit

Max Verstappen čelí nejisté budoucnosti ve formuli 1. Navzdory platné smlouvě s Red Bullem do roku 2028 se spekuluje o možném přestupu k Mercedesu. Bernie Ecclestone ale radí: zůstaň tam, kde jsi šťastný.