Když místo kroku vpřed musíte zdolat stejnou vzdálenost opačným směrem, nejenže vás to nepotěší, ale může to ohrozit i slibně rozjetou kariéru. Něco podobného zažil šestadvacetiletý Australan v roce 2015. A neváhá o této nemilé skutečnosti mluvit.
Rodák z Perthu moc dobře ví, že nemá za sebou nejlepší rok. Od ústupu z piedestalu ve startovním poli F1 a marné touze po vítězství přes neúspěšný souboj s týmovým kolegou Kvjatem (byť prohrál o pouhé tři body) až po nemilé zjištění, že jeho místo v Red Bullu je ohroženo ze strany talentovaných mladíků Verstappena a Sainze jr. Zdá se, že to vše je pryč a Ricciardo s nadějemi vyhlíží do roku 2016...
Danieli, máte nějaké pozitivní zprávy ohledně Red Bullu?
Ricciardo: Ha, ale samozřejmě! Absolvovali jsme mnohem více kol než za poslední dva roky zimních testů (smích). Jsme teď v mnohem lepší pozici než před 12 měsíci. A pokud se nám tuto dobrou pozici podaří obhájit, pak můžeme sezónu zakončit na vynikajícím místě. O tom jsem upřímně přesvědčen. Vývoj bude letos opravdu dobrý a proto máme před sebou hodně slibného.
Loňský motor byl poněkud slabší a měli jste také problémy se spolehlivostí. Je to všechno už jen historie?
DR: Mám-li být naprosto upřímný, tak jsme od předchozí sezóny nějaký pokrok udělali, ale není nijak velký. Už je načase, aby sezóna začala a myslím, že ten největší posun lze očekávat na začátku evropské části Grand Prix. Rozpory nebo něco podobného s našimi partnery už jsou minulostí - všechno tedy naznačuje, že nás čeká dobrá sezóna. Z mé strany cítím to samé a podle všeho to bude výborný rok, zvláště s výhledem na předpokládané zlepšení.
V posledních letech měl Red Bull často vynikající šasi - platí i v případě vozu pro rok 2016? Bude výkonnostně stačit na Ferrari a Mercedes?
DR: Ano, naše auto je super. A vypadá skutečně agresivně...
... ale agresivní vzhled mu na výkonu nepřidá. Co se týče koňských sil je pořád rozhodující motor, nebo ne?
DR: Osobně mám pocit, že to v letošní sezóně tak důležité nebude. Už loňský rok něco podobného naznačil. Co se týče počtu koňských sil jsme na tom nebyli nijak extra a přesto jsme dokázali zajet několik pozoruhodných závodů. Kdyby v Austinu nadále pršelo, pravděpodobně bych tam vyhrál, v Budapešti a Singapuru jsme byli na stupních vítězů. Takže to nebyla vždy jen otázka motoru. Co do výkonu bychom na tom letos měli být lépe a závody na Monze nebo ve Spa by už pro nás neměly být takovou nevýhodou.
Jaký je tedy největší rozdíl mezi Red Bullem 2015 a tím letošním?
DR: Vůz sám o sobě je z obecného hlediska dost podobný. Máme samozřejmě nové přední křídlo a nějaké další drobnosti - ovšem v případě pohonné jednotky se jedná o značné změny. Jak jsem uvedl, po pěti nebo šesti závodech uděláme velký krok kupředu.
Rok 2016 bude pro vás nepochybně klíčový, protože mladíci od Toro Rosso zcela určitě zaklepají na dveře Red Bullu. Sám Franz Tost uvedl, že je zcela přirozené, že nejlepší mladík z jeho týmu postoupí do kokpitu Red Bullu. Znamená to, že vás nebo Daniila může někdo nahradit?
DR: Nemá cenu zastírat, že každý rok je někdo "na odstřel". Pojedu za Red Bull třetí sezónu, Daniil druhou - a junioři z Toro Rosso se samozřejmě tlačí nahoru. Nezapomeňte, že já i Kvjat jsme do Red Bullu došli stejnou cestou, takže o tom konceptu víme své - ale to platí i pro kterýkoli jiný tým, všude se prosadí někdo nový. Tím jsem si jistý.
Takže čekáte, že jeden z pilotů Toro Rosso nahradí někoho z dvojice u Red Bullu?
DR: To vše závisí na tom, jak dopadne sezóna. Pamatujte si, vždy jste tak dobrý, jaký je váš poslední výsledek. Pokud Daniil a já - stejně tak Max a Carlos - budeme na stejné úrovni, tak se nějaké obtížné rozhodnutí redukuje. Ale kdybych byl výrazně lepší než Daniil a Max dominoval nad Carlosem - což je jenom příklad - tak to přímo vyzývá ke změně.
Jak moc vám pomáhá, že už jste vyhrál nějakou Grand Prix?
DR: Pomáhá to. Získal jsem díky tomu důvěru a to hodně znamená, jak ze strany týmu, tak i mých soupeřů. Moje pozice v tomto sportu je mnohem více konsolidovanější. Ale jak už jsem řekl: když máte špatný rok, váš kredit hodně klesne.
Pro Red Bull to bude zásadní rok. Helmut Marko jasně prohlásil, že chce vidět váš tým na třetím místě v Poháru konstruktérů. Je to možné?
DR: Myslím, že ano. Jdeme po správné cestě a já se domnívám, že jsme tomu cíli docela blízko. Můj odhad je takový, že v průběhu sezóny budeme pořád lepší, takže bronzový stupínek je určitě reálným cílem.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.