Když místo kroku vpřed musíte zdolat stejnou vzdálenost opačným směrem, nejenže vás to nepotěší, ale může to ohrozit i slibně rozjetou kariéru. Něco podobného zažil šestadvacetiletý Australan v roce 2015. A neváhá o této nemilé skutečnosti mluvit.
Rodák z Perthu moc dobře ví, že nemá za sebou nejlepší rok. Od ústupu z piedestalu ve startovním poli F1 a marné touze po vítězství přes neúspěšný souboj s týmovým kolegou Kvjatem (byť prohrál o pouhé tři body) až po nemilé zjištění, že jeho místo v Red Bullu je ohroženo ze strany talentovaných mladíků Verstappena a Sainze jr. Zdá se, že to vše je pryč a Ricciardo s nadějemi vyhlíží do roku 2016...
Danieli, máte nějaké pozitivní zprávy ohledně Red Bullu?
Ricciardo: Ha, ale samozřejmě! Absolvovali jsme mnohem více kol než za poslední dva roky zimních testů (smích). Jsme teď v mnohem lepší pozici než před 12 měsíci. A pokud se nám tuto dobrou pozici podaří obhájit, pak můžeme sezónu zakončit na vynikajícím místě. O tom jsem upřímně přesvědčen. Vývoj bude letos opravdu dobrý a proto máme před sebou hodně slibného.
Loňský motor byl poněkud slabší a měli jste také problémy se spolehlivostí. Je to všechno už jen historie?
DR: Mám-li být naprosto upřímný, tak jsme od předchozí sezóny nějaký pokrok udělali, ale není nijak velký. Už je načase, aby sezóna začala a myslím, že ten největší posun lze očekávat na začátku evropské části Grand Prix. Rozpory nebo něco podobného s našimi partnery už jsou minulostí - všechno tedy naznačuje, že nás čeká dobrá sezóna. Z mé strany cítím to samé a podle všeho to bude výborný rok, zvláště s výhledem na předpokládané zlepšení.
V posledních letech měl Red Bull často vynikající šasi - platí i v případě vozu pro rok 2016? Bude výkonnostně stačit na Ferrari a Mercedes?
DR: Ano, naše auto je super. A vypadá skutečně agresivně...
... ale agresivní vzhled mu na výkonu nepřidá. Co se týče koňských sil je pořád rozhodující motor, nebo ne?
DR: Osobně mám pocit, že to v letošní sezóně tak důležité nebude. Už loňský rok něco podobného naznačil. Co se týče počtu koňských sil jsme na tom nebyli nijak extra a přesto jsme dokázali zajet několik pozoruhodných závodů. Kdyby v Austinu nadále pršelo, pravděpodobně bych tam vyhrál, v Budapešti a Singapuru jsme byli na stupních vítězů. Takže to nebyla vždy jen otázka motoru. Co do výkonu bychom na tom letos měli být lépe a závody na Monze nebo ve Spa by už pro nás neměly být takovou nevýhodou.
Jaký je tedy největší rozdíl mezi Red Bullem 2015 a tím letošním?
DR: Vůz sám o sobě je z obecného hlediska dost podobný. Máme samozřejmě nové přední křídlo a nějaké další drobnosti - ovšem v případě pohonné jednotky se jedná o značné změny. Jak jsem uvedl, po pěti nebo šesti závodech uděláme velký krok kupředu.
Rok 2016 bude pro vás nepochybně klíčový, protože mladíci od Toro Rosso zcela určitě zaklepají na dveře Red Bullu. Sám Franz Tost uvedl, že je zcela přirozené, že nejlepší mladík z jeho týmu postoupí do kokpitu Red Bullu. Znamená to, že vás nebo Daniila může někdo nahradit?
DR: Nemá cenu zastírat, že každý rok je někdo "na odstřel". Pojedu za Red Bull třetí sezónu, Daniil druhou - a junioři z Toro Rosso se samozřejmě tlačí nahoru. Nezapomeňte, že já i Kvjat jsme do Red Bullu došli stejnou cestou, takže o tom konceptu víme své - ale to platí i pro kterýkoli jiný tým, všude se prosadí někdo nový. Tím jsem si jistý.
Takže čekáte, že jeden z pilotů Toro Rosso nahradí někoho z dvojice u Red Bullu?
DR: To vše závisí na tom, jak dopadne sezóna. Pamatujte si, vždy jste tak dobrý, jaký je váš poslední výsledek. Pokud Daniil a já - stejně tak Max a Carlos - budeme na stejné úrovni, tak se nějaké obtížné rozhodnutí redukuje. Ale kdybych byl výrazně lepší než Daniil a Max dominoval nad Carlosem - což je jenom příklad - tak to přímo vyzývá ke změně.
Jak moc vám pomáhá, že už jste vyhrál nějakou Grand Prix?
DR: Pomáhá to. Získal jsem díky tomu důvěru a to hodně znamená, jak ze strany týmu, tak i mých soupeřů. Moje pozice v tomto sportu je mnohem více konsolidovanější. Ale jak už jsem řekl: když máte špatný rok, váš kredit hodně klesne.
Pro Red Bull to bude zásadní rok. Helmut Marko jasně prohlásil, že chce vidět váš tým na třetím místě v Poháru konstruktérů. Je to možné?
DR: Myslím, že ano. Jdeme po správné cestě a já se domnívám, že jsme tomu cíli docela blízko. Můj odhad je takový, že v průběhu sezóny budeme pořád lepší, takže bronzový stupínek je určitě reálným cílem.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.