Technický ředitel Lotusu Nick Chester po prvních testech v Jerezu promlouvá o pokrocích nového vozu E23 a spolupráci s Mercedesem. Pro Barcelonu chystají několik aerodynamických vylepšení, v továrně již dokončili třetí šasi E23.
Jak bys zhodnotil čas strávený v Jerezu?Nick Chester: Celkově velmi dobře. Přišli jsme očividně o první den a museli jsme se hodně snažit, abychom vyjeli druhý den, což vlastně bylo dříve, než jsme očekávali. Auto hned fungovalo dobře a bylo velmi spolehlivé. Spolupráce s Mercedesem je brilantní - jde o velmi snadný vztah. Výkonnost se také hezky zvyšuje. Šlo pro nás o velmi dobrý test.
Čeho jste dosáhli?NCh: Cílem bylo ujet nějakou vzdálenost a odstranit některé velké problémy, na které bychom mohli narazit, abychom do Barcelony přijeli s vědomím, že máme spolehlivé auto. To a ještě více jsme rozhodně dosáhli. Dokázali jsme zapracovat trochu na nastavení a začali jsme autu rozumět.
Jaké prvotní nedostatky jste odhalili?NCh: Z pohledu spolehlivosti jsme vlastně moc netrpěli. Několik problémů s kabeláží, s novým softwarem a jeden drobný problém s detailem v konstrukci, takže to bylo hodně snadné. Obecně auto fungovalo velmi dobře.
Jak se s vozem E23 pracuje závodnímu týmu?NCh: Přijde jim ohromně snadnější. Cílem bylo mít auto, s nímž se jednodušeji pracuje než minulý rok, a to se podařilo. Je to zatím jako noc a den.
Romain Grosjean si v Jerezu chování vozu i motor Mercedes pochvaloval (foto: Lotus F1 Team)
Oba piloti auto testovali, jaká je jejich zpětná vazba?NCh: Byli velmi pozitivní. Oběma auto připadalo při jízdě mnohem konzistentnější, milovali pohonnou jednotku, která byla velmi flexibilní, a celý balík byl pro ně ovladatelnější a snadněji ho dostávali na limit.
Co je cílem pro příští dva testy v Barceloně?NCh: Zaměříme se mnohem více na nastavení, porozumění vozu a na to, abychom z něj dostali to nejlepší. Také na něm budeme mít nové aerodynamické díly s tím, jak budeme směřovat k balíku pro Melbourne. Dokončíme normální programy dlouhé vzdálenosti, všechny závodní procedury a plně se připravíme na Austrálii.
V Jerezu bylo celkem chladno, v Barceloně to může být stejné. Jak těžké to je testovat v podstatně chladnějším prostředí, než bude zřejmě v Austrálii?NCh: Může to být těžké, ale mnoho týmů sbírá hodně dat a mohou přijít na to, jak si na tom stojí ve srovnání s vyššími teplotami. Z toho, co jsme zatím viděli, bychom měli být celkem v pohodě.
Podle Pastora Maldonada je vůz E23 obrovským krokem vpřed, v Barceloněse dočká prvních aerodynamických vylepšení (foto: Lotus F1 Team)
Jaký je tento týden program v Enstone?NCh: Na voze provedeme některé kontroly a podíváme se na oblasti, které chceme zlepšit, pak ho postavíme ve specifikaci pro Barcelonu. Už během prvního ze dvou testů v Barceloně by se měl dočkat několika vylepšení.
V Jerezu jste měli šasi E23-02 s tím, že to první už bylo vyzkoušeno. Kdy uvidíme šasi E23-03?NCh: Šasi 03 je už postaveno a homologováno, což je skvělé. Mohli bychom jej přivézt ke druhému testu v Barceloně.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.