Technický ředitel Lotusu Nick Chester po prvních testech v Jerezu promlouvá o pokrocích nového vozu E23 a spolupráci s Mercedesem. Pro Barcelonu chystají několik aerodynamických vylepšení, v továrně již dokončili třetí šasi E23.
Jak bys zhodnotil čas strávený v Jerezu?Nick Chester: Celkově velmi dobře. Přišli jsme očividně o první den a museli jsme se hodně snažit, abychom vyjeli druhý den, což vlastně bylo dříve, než jsme očekávali. Auto hned fungovalo dobře a bylo velmi spolehlivé. Spolupráce s Mercedesem je brilantní - jde o velmi snadný vztah. Výkonnost se také hezky zvyšuje. Šlo pro nás o velmi dobrý test.
Čeho jste dosáhli?NCh: Cílem bylo ujet nějakou vzdálenost a odstranit některé velké problémy, na které bychom mohli narazit, abychom do Barcelony přijeli s vědomím, že máme spolehlivé auto. To a ještě více jsme rozhodně dosáhli. Dokázali jsme zapracovat trochu na nastavení a začali jsme autu rozumět.
Jaké prvotní nedostatky jste odhalili?NCh: Z pohledu spolehlivosti jsme vlastně moc netrpěli. Několik problémů s kabeláží, s novým softwarem a jeden drobný problém s detailem v konstrukci, takže to bylo hodně snadné. Obecně auto fungovalo velmi dobře.
Jak se s vozem E23 pracuje závodnímu týmu?NCh: Přijde jim ohromně snadnější. Cílem bylo mít auto, s nímž se jednodušeji pracuje než minulý rok, a to se podařilo. Je to zatím jako noc a den.
Romain Grosjean si v Jerezu chování vozu i motor Mercedes pochvaloval (foto: Lotus F1 Team)
Oba piloti auto testovali, jaká je jejich zpětná vazba?NCh: Byli velmi pozitivní. Oběma auto připadalo při jízdě mnohem konzistentnější, milovali pohonnou jednotku, která byla velmi flexibilní, a celý balík byl pro ně ovladatelnější a snadněji ho dostávali na limit.
Co je cílem pro příští dva testy v Barceloně?NCh: Zaměříme se mnohem více na nastavení, porozumění vozu a na to, abychom z něj dostali to nejlepší. Také na něm budeme mít nové aerodynamické díly s tím, jak budeme směřovat k balíku pro Melbourne. Dokončíme normální programy dlouhé vzdálenosti, všechny závodní procedury a plně se připravíme na Austrálii.
V Jerezu bylo celkem chladno, v Barceloně to může být stejné. Jak těžké to je testovat v podstatně chladnějším prostředí, než bude zřejmě v Austrálii?NCh: Může to být těžké, ale mnoho týmů sbírá hodně dat a mohou přijít na to, jak si na tom stojí ve srovnání s vyššími teplotami. Z toho, co jsme zatím viděli, bychom měli být celkem v pohodě.
Podle Pastora Maldonada je vůz E23 obrovským krokem vpřed, v Barceloněse dočká prvních aerodynamických vylepšení (foto: Lotus F1 Team)
Jaký je tento týden program v Enstone?NCh: Na voze provedeme některé kontroly a podíváme se na oblasti, které chceme zlepšit, pak ho postavíme ve specifikaci pro Barcelonu. Už během prvního ze dvou testů v Barceloně by se měl dočkat několika vylepšení.
V Jerezu jste měli šasi E23-02 s tím, že to první už bylo vyzkoušeno. Kdy uvidíme šasi E23-03?NCh: Šasi 03 je už postaveno a homologováno, což je skvělé. Mohli bychom jej přivézt ke druhému testu v Barceloně.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.
Helmut Marko po dvaceti letech končí ve své poradní roli u týmů Red Bull. Jeho odchod zasahuje i okruh lidí kolem Maxe Verstappena, který ho dříve označil za „druhého otce“.