Technický ředitel Lotusu Nick Chester po prvních testech v Jerezu promlouvá o pokrocích nového vozu E23 a spolupráci s Mercedesem. Pro Barcelonu chystají několik aerodynamických vylepšení, v továrně již dokončili třetí šasi E23.
Jak bys zhodnotil čas strávený v Jerezu?Nick Chester: Celkově velmi dobře. Přišli jsme očividně o první den a museli jsme se hodně snažit, abychom vyjeli druhý den, což vlastně bylo dříve, než jsme očekávali. Auto hned fungovalo dobře a bylo velmi spolehlivé. Spolupráce s Mercedesem je brilantní - jde o velmi snadný vztah. Výkonnost se také hezky zvyšuje. Šlo pro nás o velmi dobrý test.
Čeho jste dosáhli?NCh: Cílem bylo ujet nějakou vzdálenost a odstranit některé velké problémy, na které bychom mohli narazit, abychom do Barcelony přijeli s vědomím, že máme spolehlivé auto. To a ještě více jsme rozhodně dosáhli. Dokázali jsme zapracovat trochu na nastavení a začali jsme autu rozumět.
Jaké prvotní nedostatky jste odhalili?NCh: Z pohledu spolehlivosti jsme vlastně moc netrpěli. Několik problémů s kabeláží, s novým softwarem a jeden drobný problém s detailem v konstrukci, takže to bylo hodně snadné. Obecně auto fungovalo velmi dobře.
Jak se s vozem E23 pracuje závodnímu týmu?NCh: Přijde jim ohromně snadnější. Cílem bylo mít auto, s nímž se jednodušeji pracuje než minulý rok, a to se podařilo. Je to zatím jako noc a den.
Romain Grosjean si v Jerezu chování vozu i motor Mercedes pochvaloval (foto: Lotus F1 Team)
Oba piloti auto testovali, jaká je jejich zpětná vazba?NCh: Byli velmi pozitivní. Oběma auto připadalo při jízdě mnohem konzistentnější, milovali pohonnou jednotku, která byla velmi flexibilní, a celý balík byl pro ně ovladatelnější a snadněji ho dostávali na limit.
Co je cílem pro příští dva testy v Barceloně?NCh: Zaměříme se mnohem více na nastavení, porozumění vozu a na to, abychom z něj dostali to nejlepší. Také na něm budeme mít nové aerodynamické díly s tím, jak budeme směřovat k balíku pro Melbourne. Dokončíme normální programy dlouhé vzdálenosti, všechny závodní procedury a plně se připravíme na Austrálii.
V Jerezu bylo celkem chladno, v Barceloně to může být stejné. Jak těžké to je testovat v podstatně chladnějším prostředí, než bude zřejmě v Austrálii?NCh: Může to být těžké, ale mnoho týmů sbírá hodně dat a mohou přijít na to, jak si na tom stojí ve srovnání s vyššími teplotami. Z toho, co jsme zatím viděli, bychom měli být celkem v pohodě.
Podle Pastora Maldonada je vůz E23 obrovským krokem vpřed, v Barceloněse dočká prvních aerodynamických vylepšení (foto: Lotus F1 Team)
Jaký je tento týden program v Enstone?NCh: Na voze provedeme některé kontroly a podíváme se na oblasti, které chceme zlepšit, pak ho postavíme ve specifikaci pro Barcelonu. Už během prvního ze dvou testů v Barceloně by se měl dočkat několika vylepšení.
V Jerezu jste měli šasi E23-02 s tím, že to první už bylo vyzkoušeno. Kdy uvidíme šasi E23-03?NCh: Šasi 03 je už postaveno a homologováno, což je skvělé. Mohli bychom jej přivézt ke druhému testu v Barceloně.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.