Lewis Hamilton se pro F1 Racing ohlíží za svou mistrovskou sezónou, souboji s týmovým kolegou Nicem Rosbergem, jehož porážku srovnává se svou nováčkovskou sezónou 2008 po boku Fernanda Alonsa. Uvědomuje si potřebu zlepšit své kvalifikační výkony, aby mohl příští rok splnit svůj cíl - získat třetí titul mistra světa.
Co jsi dělal v noci po výhře svého druhého mistrovského titulu?Lewis Hamilton: Prožil jsem skvělý večer. Šel jsem zpět na hotel se svou rodinou a u večeře jsme zavzpomínali na minulost. Hovořil jsem se svým otcem o době, kdy jsme usedali v zadní části našeho přívěsu s lahví kuřecí nudlové polévky ohřáté na plynovém vařiči.
Pak jsem zamířil na party Mercedesu. Celý tým tam slavil. Tento tým toho zažil hrozně moc, i před tím, než jsem přišel. Bylo úžasné pozorovat tu radost. Dal jsem si jeden drink. Byl to pro mě víc než dost. Na rozdíl od Tota [Wolffa, sportovního ředitele Mercedesu] - příští den to cítil rozhodně více než já.
Po Abú Zabí jsi uvedl, že druhý mistrovský titul znamená více než ten první. Proč?LH: Z mnoha důvodů, opravdu. První titul byl výjimečný, jen nevím, jestli jsem byl ve stavu jej přijmout a vstřebat způsobem, jakým toho jsem schopen dnes. Myslím, že to je v odlišné fázi kariéry zkrátka sladší - nevím, zda je to tím, že je jsem starší.
Jde o velmi zvláštní a pokořující zážitek. Tato sezóna byla jedna z nejtěžších ze všech - zůstat soustředěný při tolika vrcholech a pádech. Ale to, že jsem to udržel pod kontrolou navzdory mnoha různým okamžikům, ukazuje sílu do hloubky, kterou zde jako tým máme.
Lewis Hamilton vystřelil do posledního závodu jako raketa a svémutýmovému kolegovi nedal šanci (foto: Daimler AG)
Jak hodláte s Nicem Rosbergem zlepšit váš vztah před sezónou 2015?LH: No, mezi námi to po celý rok bylo intenzivní, zažili jsme dobré i špatné momenty. Je mezi námi přátelství, které jsme si vybudovali před dávnou dobou, takže tady bude pořád.
Byl v roce 2014 velmi tvrdým soupeřem, odvedl výjimečnou práci a bude dlouho rychlý a možná se věci teď přirozeně trochu uklidní. Byl dostatečně taktní na to, aby za mnou po vítězství přišel, čehož si opravdu cením. Od něj to opravdu bylo něco velkého, protože vím, jaké to je prohrát šampionát.
Naším nejvyšším cílem jakožto týmových kolegů je zajistit, abychom tato dvě auta dostali přes cílovou čáru jako první a druhé. Zároveň ale chceme končit jeden před druhým. Existuje tedy interní a externí soutěžení. Já i Nico se toho musíme hodně naučit o tom, jak se s věcmi vypořádat. Jsem si jistý, že příští rok se vrátíme a budeme to zvládat lépe.
Bylo z pohledu týmových kolegů těžší porazit Rosberga než Fernanda Alonsa?LH: Bylo to jiné. Pro nováčka to je přirozeně těžší. Tehdy [v roce 2007] jsem neměl žádné zkušenosti z F1. dostat se na tak vysokou úroveň a dokázat se vyrovnat tak talentovanému jezdci, jakým je Fernando, to předčilo vše, co jsem si myslel, že bych mohl dokázat. To bylo těžké samo o sobě, stejně jako zůstat soustředěný, obzvlášť když jsem dospíval.
Nico Rosberg letošnímu mistorvi světa na závěr sezónysportovně pogratuloval (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Souhlasíš s tím, že bys měl zlepšit svou kvalifikační výkonnost?LH: Určitě máte závod dvakrát tak těžší, než když startujete před svým týmovým kolegou, který má stejné auto. V posledních letech se hodně hovořilo o tom, jestli dokážu šetřit své pneumatik nebo o mém agresivním jízdním stylu, ale myslím, že letos jsem prokázal, že spotřebovávám méně paliva.
Jsem schopen využívat své pneumatiky stejně dobře, jako kdokoliv jiný, nasměřovat auto správným způsobem, abych mohl ostatní předjet a využít přitom své závodní umění. Samozřejmě, že kvalifikace je oblastí, na jejímž zlepšení budu před sezónou 2015 tvrdě pracovat. Nico odvedl skvělou práci - ve svých kvalifikačních kolech byl obzvlášť dobrý. Podívám se na to, jak se v tom zlepšit.
Jak moc tě vzrušuje rok 2015 a výzva v podobě třetího titulu?LH: No, přirozeně to je snem vstoupit do další sezony, opět soutěžit a použit se z letošního roku, abych byl ještě silnější, je-li to možné. Bude to mým cílem. Mám absolutní důvěru v tým, že příští rok budeme velmi, velmi silní. O tom sní každý jezdec. Věřím, že budeme velmi tvrdě pracovat na zlepšení motoru a vozu. Vím, že tým na to už hodně tlačí a že činíme dobré kroky správným směrem.
V roce 2015 pomýšlí na třetí titul - začala éra Lewise Hamiltona? (foto: Daimler AG)
Jsi dvojnásobným britským mistrem světa, zařadil jsi se k takovým velikánům jako byl Jackie Stewart a Graham Hill. Může to být začátek éry Lewise Hamiltona?LH: Nevím. To, co dal tento tým dohromady, je neuvěřitelně zvláštní. Máme skvělé lidi na těch správných pozicích. Já a Nico budeme pokračovat v tom, abychom tým tlačili vpřed, a těším se opět na další souboje.
Max Verstappen vysvětlil, proč na Nürburgringu testoval Ferrari GT3 pod přezdívkou „Franz Hermann“ a že překonání traťového rekordu nebylo jeho cílem. Šlo mu hlavně o zážitek a vyzkoušení vozu na legendární trati.
Lewis Hamilton čelí po přestupu z Mercedesu do Ferrari náročným výzvám jak technickým, tak psychologickým. Změna týmu, která měla znamenat novou kapitolu, se ukázala být mnohem složitější, než se očekávalo.
FIA ustoupila kritice jezdců a upravila pravidla pro trestání nevhodného chování, když snížila vysoké pokuty o polovinu. Tvrdé postihy tak nově nebudou hrozit za emotivní výlevy během závodu, ale zůstanou zachovány například za urážky oficiálních osob.
Charles Leclerc kvůli zdravotním potížím vynechá media day před Velkou cenou Emilia Romagna v Imole, ale Ferrari očekává jeho návrat do vozu v pátek. Tým zároveň přiveze první technické upgrady a doufá v lepší výsledky.
Lewis Hamilton je bezesporu jednou z nejvlivnějších osobností ve světě Formule 1, což potvrzuje i jeho nejnovější lukrativní smlouva s velkým sponzorem. Tento obchod ukazuje, jak silná a ceněná je jeho jméno nejen na trati, ale i mimo ni.
Franco Colapinto nastupuje do formule 1 uprostřed sezony a má pět závodů, včetně víkendové GP v Imole, aby si u týmu Alpine vybojoval trvalé místo. I přes smíšené výsledky v roce 2024 musí podat maximální výkon, jinak mu hrozí návrat na lavičku náhradníků.
McLaren patří mezi týmy, které na nadcházející Velkou cenu Emilia Romagna v Imole plánují představit výrazné technické vylepšení svých vozů. Tyto upgrady by měly pomoci týmu udržet tempo v aktuálně vyrovnaném poli a posílit jejich šance v pokračující sezoně.
Frederic Vasseur varuje, že plánované zpřísnění pravidel ohledně takzvaných flexibilních křídel může zásadně ovlivnit pořadí na čele F1. Podle šéfa Ferrari jde o citlivou oblast, kde někteří soupeři balancují na hraně legality, a změna by mohla odhalit dosud skryté rozdíly.
Ford zůstává pevně oddaný Formuli 1 i partnerství s Red Bullem, a to i v případě, že Max Verstappen po roce 2025 tým opustí. Podle šéfa Ford Performance Marka Rushbrooka je jejich spolupráce strategickým krokem s dlouhodobou vizí, nezávislým na jednotlivých jezdcích.
Lewis Hamilton se po těžkém adaptačním období ve Ferrari postupně zlepšuje a zkracuje rozdíl vůči Charlesi Leclercovi. Jeho cílem ale není jen porazit týmového kolegu, ale vyhrávat závody. Tifosi ho nadále podporují.
Adrian Newey přirovnal pravidla pro sezonu 2026 k technické revoluci z roku 2022. Podle něj nabízejí víc prostoru pro inovace, než se původně zdálo.
Charles Leclerc je spokojený se směrem nastavení SF-25, který odpovídá jeho stylu, ale stále hledá úpravy pro lepší zvládnutí chování letošního monopostu.