Lewis Hamilton se pro F1 Racing ohlíží za svou mistrovskou sezónou, souboji s týmovým kolegou Nicem Rosbergem, jehož porážku srovnává se svou nováčkovskou sezónou 2008 po boku Fernanda Alonsa. Uvědomuje si potřebu zlepšit své kvalifikační výkony, aby mohl příští rok splnit svůj cíl - získat třetí titul mistra světa.
Co jsi dělal v noci po výhře svého druhého mistrovského titulu?Lewis Hamilton: Prožil jsem skvělý večer. Šel jsem zpět na hotel se svou rodinou a u večeře jsme zavzpomínali na minulost. Hovořil jsem se svým otcem o době, kdy jsme usedali v zadní části našeho přívěsu s lahví kuřecí nudlové polévky ohřáté na plynovém vařiči.
Pak jsem zamířil na party Mercedesu. Celý tým tam slavil. Tento tým toho zažil hrozně moc, i před tím, než jsem přišel. Bylo úžasné pozorovat tu radost. Dal jsem si jeden drink. Byl to pro mě víc než dost. Na rozdíl od Tota [Wolffa, sportovního ředitele Mercedesu] - příští den to cítil rozhodně více než já.
Po Abú Zabí jsi uvedl, že druhý mistrovský titul znamená více než ten první. Proč?LH: Z mnoha důvodů, opravdu. První titul byl výjimečný, jen nevím, jestli jsem byl ve stavu jej přijmout a vstřebat způsobem, jakým toho jsem schopen dnes. Myslím, že to je v odlišné fázi kariéry zkrátka sladší - nevím, zda je to tím, že je jsem starší.
Jde o velmi zvláštní a pokořující zážitek. Tato sezóna byla jedna z nejtěžších ze všech - zůstat soustředěný při tolika vrcholech a pádech. Ale to, že jsem to udržel pod kontrolou navzdory mnoha různým okamžikům, ukazuje sílu do hloubky, kterou zde jako tým máme.
Lewis Hamilton vystřelil do posledního závodu jako raketa a svémutýmovému kolegovi nedal šanci (foto: Daimler AG)
Jak hodláte s Nicem Rosbergem zlepšit váš vztah před sezónou 2015?LH: No, mezi námi to po celý rok bylo intenzivní, zažili jsme dobré i špatné momenty. Je mezi námi přátelství, které jsme si vybudovali před dávnou dobou, takže tady bude pořád.
Byl v roce 2014 velmi tvrdým soupeřem, odvedl výjimečnou práci a bude dlouho rychlý a možná se věci teď přirozeně trochu uklidní. Byl dostatečně taktní na to, aby za mnou po vítězství přišel, čehož si opravdu cením. Od něj to opravdu bylo něco velkého, protože vím, jaké to je prohrát šampionát.
Naším nejvyšším cílem jakožto týmových kolegů je zajistit, abychom tato dvě auta dostali přes cílovou čáru jako první a druhé. Zároveň ale chceme končit jeden před druhým. Existuje tedy interní a externí soutěžení. Já i Nico se toho musíme hodně naučit o tom, jak se s věcmi vypořádat. Jsem si jistý, že příští rok se vrátíme a budeme to zvládat lépe.
Bylo z pohledu týmových kolegů těžší porazit Rosberga než Fernanda Alonsa?LH: Bylo to jiné. Pro nováčka to je přirozeně těžší. Tehdy [v roce 2007] jsem neměl žádné zkušenosti z F1. dostat se na tak vysokou úroveň a dokázat se vyrovnat tak talentovanému jezdci, jakým je Fernando, to předčilo vše, co jsem si myslel, že bych mohl dokázat. To bylo těžké samo o sobě, stejně jako zůstat soustředěný, obzvlášť když jsem dospíval.
Nico Rosberg letošnímu mistorvi světa na závěr sezónysportovně pogratuloval (foto: Mercedes AMG F1 Team)
Souhlasíš s tím, že bys měl zlepšit svou kvalifikační výkonnost?LH: Určitě máte závod dvakrát tak těžší, než když startujete před svým týmovým kolegou, který má stejné auto. V posledních letech se hodně hovořilo o tom, jestli dokážu šetřit své pneumatik nebo o mém agresivním jízdním stylu, ale myslím, že letos jsem prokázal, že spotřebovávám méně paliva.
Jsem schopen využívat své pneumatiky stejně dobře, jako kdokoliv jiný, nasměřovat auto správným způsobem, abych mohl ostatní předjet a využít přitom své závodní umění. Samozřejmě, že kvalifikace je oblastí, na jejímž zlepšení budu před sezónou 2015 tvrdě pracovat. Nico odvedl skvělou práci - ve svých kvalifikačních kolech byl obzvlášť dobrý. Podívám se na to, jak se v tom zlepšit.
Jak moc tě vzrušuje rok 2015 a výzva v podobě třetího titulu?LH: No, přirozeně to je snem vstoupit do další sezony, opět soutěžit a použit se z letošního roku, abych byl ještě silnější, je-li to možné. Bude to mým cílem. Mám absolutní důvěru v tým, že příští rok budeme velmi, velmi silní. O tom sní každý jezdec. Věřím, že budeme velmi tvrdě pracovat na zlepšení motoru a vozu. Vím, že tým na to už hodně tlačí a že činíme dobré kroky správným směrem.
V roce 2015 pomýšlí na třetí titul - začala éra Lewise Hamiltona? (foto: Daimler AG)
Jsi dvojnásobným britským mistrem světa, zařadil jsi se k takovým velikánům jako byl Jackie Stewart a Graham Hill. Může to být začátek éry Lewise Hamiltona?LH: Nevím. To, co dal tento tým dohromady, je neuvěřitelně zvláštní. Máme skvělé lidi na těch správných pozicích. Já a Nico budeme pokračovat v tom, abychom tým tlačili vpřed, a těším se opět na další souboje.
Podle zdrojů z paddocku míří Isack Hadjar na postup do Red Bullu v roce 2026. Nadcházející tři závody jsou klíčové pro Yukiho Tsunodu, který nevylučuje návrat k týmu Racing Bulls.
Fernando Alonso říká, že během své dlouhé kariéry ve Formuli 1 zažil jak chvíle štěstí, tak i smůly, a celkově se podle něj tyto momenty vyrovnaly. Otevřeně ale přiznává, že nejvíc ho stále tíží fakt, že na další vítězství v závodě Grand Prix čeká už velmi dlouho.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.