Felipe Massa hodnotí svůj přestupu k Williamsu, vyjmenovává své nejoblíbenější okruhy a přibližuje nejtěžší okamžiky své kariéry, kdy musel před sebe pustit Fernanda Alonsa, kdy zažil velkou nehodu nebo kdy těsně prohrál boj o titul.
Je tvůj přestup k Williamsu nejlepším rozhodnutím, které jsi učinil?Felipe Massa: Řekl bych, že je jedním z těch nejlepších, ano. Bylo to něco, co jsem potřeboval. Jsem si 100% jistý, že šlo o nejlepší výběr. Použil jsem trochu svůj mozek, přemýšlel o nových pravidlech, o všech těch změnách a zařadil jsem Williams nad všechny týmy, se kterými jsem jednal. Ukázalo se, že to bylo správné.
Jaký je tvůj nejoblíbenější okruh a proč?FM: Mám rád staré okruhy, jako je Spa, Suzuka a Silverstone, kde jsou rychlé zatáčky. První sektor v Suzuce je neuvěřitelný, pro jezdce je skutečným potěšením. Spa bývalo v minulosti lepší, ale s novými vozy je Eau Rouge obtížnější, než v předchozích letech.
Je pravda, že když projíždíš okruhem, můžeš cítit různé druhy jídel, která se na něm prodávají?FM: Ano, to je pravd. Někdy cítíte grilování, jindy odlišné jídlo. Ale to záleží, nestává se to na každém okruhu. Na některých závodech jsou tribuny tak daleko, že toho moc necítíte. Ale jindy, rozhodně ano. Dokonce začnete mít hlad.
Jak moc jsi byl naštvaný, když jsi musel uposlechnout příkaz týmu a pustit před sebe Fernanda Alonsa ve Velké ceně Německa 2010?FM: Byl jsem tak zklamaný! Je to v životě velmi smutný okamžik. Nikdy nečekáte, že se tohle stane, když odvádíte ve voze dobrou práci. Šlo o nejhorší den mé kariéry, byl jsem tak zklamaný, když jsem to pocítil. Myslím, že to bylo smutné nejen pro mě a pro tým, ale pro všechny.
Nejhorší den kariéry Felipeho Massy: "Byl jsem tak zklamaný!" (foto: Scuderia Ferrari)
Myslíš, že tvá nehoda [v Maďarsku 2009] měla nějaký čas dopad na tvůj jízdní styl? A řekl bys, že jsi teď už zpět na vrcholu své formy?FM: Nemyslím si, že by na mě nehoda měla dopad. Určitě to bylo pro mě těžké čekat doma, až se budu moci vrátit k závodění. Cítím se pořád stejně a dělám teď všechno, co jsem dělal i dříve.
Změnilo se jen to, že si více cením našich životů. Před velkou nehodou nikdy nevěříte, že se vám může něco takového přihodit. Pak pochopíte, že se to může stát komukoliv. Takže ano, teď si cením svého života mnohem více.
Pohádal se někdy pořádně s Robem Smedleyem?FM: O, ano - a kolikrát. V dobrém i ve špatném. Nevzpomínám si teď na všechny ty hádky, ale bylo jich hodně. Pracuji s ním dlouho, takže k nim určitě došlo. A někdy možná říkal něco, co bylo správné, a já tvrdil něco, co bylo nesprávné, a pak jsem to pochopil. Ale někdy to bylo taky naopak. Důležité je, že jsme spolu vždy měli naprosto otevřený pracovní vztah, takže jsme říkali vždy to, co jsme považovali za správné.
S Robem Smedleym se několikrát pohádali, po minulé sezóně u Ferrariletos opět spolupracovali u Williamsu (foto: Williams F1 Team)
Když si protnul cílovou čáru v Brazílii 2008, cítil ses být v tom okamžiku mistrem světa? Jak moc to pro tebe bylo těžké, když sis uvědomil, že Lewis předjel Tima Glocka v poslední zatáčce a získal titul?FM: Opravdu jsem nikdy necítil, že bych byl mistrem světa, protože pršelo a podmínky byly náročné. Věděl jsem, že mám tu šanci, ale nikdy jsem si nemyslel, že jsem zvítězil. Vyhrál jsem závod a oslavoval jsem především tohle vítězství. Protože pršelo, tak mi to vlastně pomohlo, protože jsem si říkal, že se může stát cokoliv.
Ale když jsem na velkých obrazovkách viděl, co se děje, bylo to samozřejmě trochu obtížné. Stále si myslím, že lidé venku trpěli více než já.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.
Jediný vítěz velké ceny F1 označil své dlouhodobé pokračování u Alpine za „přirozené rozhodnutí“, vycházející z dosavadní spolupráce a důvěry v tým. Podle něj stabilita a jasná vize představují klíč k postupnému zlepšování výkonů.
Lando Norris zazářil ve druhém tréninku GP Itálie v Monze, když zajel nejlepší čas a potvrdil konkurenceschopnost McLarenu. Druhý skončil Charles Leclerc na Ferrari. Kimi Antonelli opět v problémech.
Charles Leclerc přiznal, že po nehodě na GP Nizozemska zůstal sedět na svahu, protože jediná cesta zpět do garáže Ferrari vedla přes zaplněnou tribunu. Podle něj šlo o pragmatické a bezpečné rozhodnutí, aby se vyhnul riziku mezi diváky.
Lewis Hamilton a Charles Leclerc začali domácí Grand Prix Ferrari ve velkém stylu, když obsadili první dvě místa v úvodním tréninku. Tímto výsledkem potěšili tisíce fanoušků na tribunách a ukázali, že tým má na startu víkendu výraznou sílu.
Krátce poté, co byl jmenován prvním testovacím jezdcem Cadillacu pro F1, udělal Colton Herta další významný krok směrem ke svému cíli závodit v šampionátu Formule 1.
Max Verstappen varuje před přílišnými změnami formátu F1, včetně kratších závodů a více sprintů. Podle něj je třeba zachovat tradiční podobu šampionátu.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali naznačil, že sport může v budoucnu čekat výrazná úprava podoby závodních víkendů. Cílem má být větší zapojení fanoušků, přičemž Domenicali tvrdí, že většina účastníků je těmto plánům nakloněna.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.