Felipe Massa hodnotí svůj přestupu k Williamsu, vyjmenovává své nejoblíbenější okruhy a přibližuje nejtěžší okamžiky své kariéry, kdy musel před sebe pustit Fernanda Alonsa, kdy zažil velkou nehodu nebo kdy těsně prohrál boj o titul.
Je tvůj přestup k Williamsu nejlepším rozhodnutím, které jsi učinil?Felipe Massa: Řekl bych, že je jedním z těch nejlepších, ano. Bylo to něco, co jsem potřeboval. Jsem si 100% jistý, že šlo o nejlepší výběr. Použil jsem trochu svůj mozek, přemýšlel o nových pravidlech, o všech těch změnách a zařadil jsem Williams nad všechny týmy, se kterými jsem jednal. Ukázalo se, že to bylo správné.
Jaký je tvůj nejoblíbenější okruh a proč?FM: Mám rád staré okruhy, jako je Spa, Suzuka a Silverstone, kde jsou rychlé zatáčky. První sektor v Suzuce je neuvěřitelný, pro jezdce je skutečným potěšením. Spa bývalo v minulosti lepší, ale s novými vozy je Eau Rouge obtížnější, než v předchozích letech.
Je pravda, že když projíždíš okruhem, můžeš cítit různé druhy jídel, která se na něm prodávají?FM: Ano, to je pravd. Někdy cítíte grilování, jindy odlišné jídlo. Ale to záleží, nestává se to na každém okruhu. Na některých závodech jsou tribuny tak daleko, že toho moc necítíte. Ale jindy, rozhodně ano. Dokonce začnete mít hlad.
Jak moc jsi byl naštvaný, když jsi musel uposlechnout příkaz týmu a pustit před sebe Fernanda Alonsa ve Velké ceně Německa 2010?FM: Byl jsem tak zklamaný! Je to v životě velmi smutný okamžik. Nikdy nečekáte, že se tohle stane, když odvádíte ve voze dobrou práci. Šlo o nejhorší den mé kariéry, byl jsem tak zklamaný, když jsem to pocítil. Myslím, že to bylo smutné nejen pro mě a pro tým, ale pro všechny.
Nejhorší den kariéry Felipeho Massy: "Byl jsem tak zklamaný!" (foto: Scuderia Ferrari)
Myslíš, že tvá nehoda [v Maďarsku 2009] měla nějaký čas dopad na tvůj jízdní styl? A řekl bys, že jsi teď už zpět na vrcholu své formy?FM: Nemyslím si, že by na mě nehoda měla dopad. Určitě to bylo pro mě těžké čekat doma, až se budu moci vrátit k závodění. Cítím se pořád stejně a dělám teď všechno, co jsem dělal i dříve.
Změnilo se jen to, že si více cením našich životů. Před velkou nehodou nikdy nevěříte, že se vám může něco takového přihodit. Pak pochopíte, že se to může stát komukoliv. Takže ano, teď si cením svého života mnohem více.
Pohádal se někdy pořádně s Robem Smedleyem?FM: O, ano - a kolikrát. V dobrém i ve špatném. Nevzpomínám si teď na všechny ty hádky, ale bylo jich hodně. Pracuji s ním dlouho, takže k nim určitě došlo. A někdy možná říkal něco, co bylo správné, a já tvrdil něco, co bylo nesprávné, a pak jsem to pochopil. Ale někdy to bylo taky naopak. Důležité je, že jsme spolu vždy měli naprosto otevřený pracovní vztah, takže jsme říkali vždy to, co jsme považovali za správné.
S Robem Smedleym se několikrát pohádali, po minulé sezóně u Ferrariletos opět spolupracovali u Williamsu (foto: Williams F1 Team)
Když si protnul cílovou čáru v Brazílii 2008, cítil ses být v tom okamžiku mistrem světa? Jak moc to pro tebe bylo těžké, když sis uvědomil, že Lewis předjel Tima Glocka v poslední zatáčce a získal titul?FM: Opravdu jsem nikdy necítil, že bych byl mistrem světa, protože pršelo a podmínky byly náročné. Věděl jsem, že mám tu šanci, ale nikdy jsem si nemyslel, že jsem zvítězil. Vyhrál jsem závod a oslavoval jsem především tohle vítězství. Protože pršelo, tak mi to vlastně pomohlo, protože jsem si říkal, že se může stát cokoliv.
Ale když jsem na velkých obrazovkách viděl, co se děje, bylo to samozřejmě trochu obtížné. Stále si myslím, že lidé venku trpěli více než já.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.