Technický ředitel Lotusu James Allison hovoří o rozdílech mezi vozy Kimiho Räikkönen a Romaina Grosjeana, o "nevýměně" nosu v Číně a o nadějných vyhlídkách před Velkou cenou Bahrajnu.
Jste 2. v šampionátu pilotů a 3. v šampionátu konstruktérů, což není špatné. Jaký byl závod Číně z vašeho pohledu?James Allison: Není to tak dobré, jako být první, ale je to rozhodně OK. Závod byl dobrý. Vzhledem k tomu, že jsme měli děsný start a pak jsme se zapletli do incidentu s Pérezem v 15. kole, se jednalo o velmi dobré druhé místo, takže jsme s ním spokojeni.
Rovněž uspokojující je, že vozy teď jezdily celkem dobře na několika okruzích, byť to bylo trochu maskováno deštěm v Malajsii. Myslím, že budeme pouze šťastní jako tým, když budeme mít oba vozy tam, kde by měly být. Nyní se na to opravdu zaměřujeme.
Kimi měl trochu problémy se svým nosem v Číně po té kolizi, ovlivnilo to jeho výkonnost? Proč jste se rozhodli nos nevyměnit?JA: Rozhodně jsme mu nos měnit neměli. Zřejmě to stálo kolem čtvrt sekundy na kolo. Přihodilo se mu to v 15. kole, takže když to vynásobíte zbývajícími 40 okruhy, ztratili jsme do konce závodu kolem 10 sekund.
Výměna nosu by nás stála dalších 7 sekund oproti standardní zastávce, takže byste mohli říci, že by v náš prospěch zachránila 3 sekundy ve srovnání s Fernandem [Alonsem]. Realita je však taková, že Kimi by se kvůli své pozici v závodě po takové zastávce propadl do provozu, takže bychom na to doplatili mnohem více než jen třísekundovým rozdílem.
Nejlepší volbou bylo to, co se přihodilo: Kimi přizpůsobil svůj závod tomu, aby vytěžil maximum z toho, co měl, a po velmi dobré jízdě s poškozeným vozem skončil druhý.
Úpravy na voze Kimiho (foto: Lotus F1 Team)
Jaké problémy má s autem Romain?JA: Pravda je taková, že Romain určitě nezpůsobuje problém. Je rychlý, k pneumatikám šetrný a dobře o ně pečuje, ale zatím se nám nepodařilo mu dát konzistentní vůz, s nímž by mohl předvádět svůj talent.
Není to kvůli němu, zatím jsme to pro něj neposkládali úplně dohromady a z Kimiho víkendů je jasné, že vůz je náročnou příšerkou, pokud jde o zcela správné nastavení. Podařilo se nám to s Kimim ve dvou ze tří závodů a musíme se ujistit, že Romainovi také poskytneme plnou příležitost k tomu, aby mohl zazářit.
Někteří lidé se mohou zeptat, proč jeho auto nenastavíte úplně stejně jako to pro Kimiho, pokud se zdá, že u něj funguje. V čem je to složité mezi dvěma odlišnými vozy?JA: Zaprvé, oba piloti nechtějí z vozu dostávat úplně stejnou věc. Kimi má jízdní styl, který využívá přední pneumatiky o něco více než Romain, zatímco Romain využívá trochu více ty zadní, takže stejně potřebují odlišné nastavení.
Zadruhé, nejsme si úplně jistí tím, že kdybychom oba vozy nastavili do posledního šroubku úplně stejně, že bychom dostali v každém případě stejný výsledek, takže to není tak jednoduché, jako si říct: 'Nastavíme ho stejně a všechno bude fajn.'
Romain se s vozem E21 zatím trápí, chyba podle technického ředitele však není v něm(foto: Lotus F1 Team)
Bahrajn je pro nás potenciálně silnou tratí: myslíš si, že bude vozu E21 vyhovovat?JA: Vedli jsme si tam dobře minulý rok a doufám, že to pro nás bude znovu dobré! Bahrajn je díky některým věcem zvláštní, což nás naplňuje optimismem. Například jde o jednu z nejagresivnějších tratí pro zadní pneumatiky, a pokud máme nějakou silnou stránku, pak se jí zdá být to správné nastavení, kdy jsme k zadním pneumatikám celkem šetrní.
Za druhé, obzvlášť v Kimim máme pilota, který je schopen jezdit rychle, aniž by opravdu zatěžoval zadní nápravu. Zatímco se na víkend těšíme, je zcela jasné, že letos je silných několik týmů, takže můžeme očekávat tvrdý souboj jako obvykle.
Co dobrého vezeme do Bahrajnu?JA: Nepřivezeme nic závratně revolučního krom vylepšení, která jsme měli v Číně, vyzkoušíme si ale úpravu zavěšení - spíše jde o interní věc, než že by souvisela se závěsy. Půjde o evoluci něčeho, s čím jsme s dobrými výsledky jezdily během předsezónních testů.
Vždy se snažíte najít správný kompromis mezi mechanickou přilnavostí, kterou poskytuje pneumatikám zavěšení, a udržením aerodynamické platformy v optimální výšce nad vozovkou. Věříme, že se v tomto ohledu jedná o pokrok.
Kdy můžeme očekávat návrat DRD?JA: Ne v tomto závodě, protože na něm musíme stále odvést nějakou práci. DDRS budeme zkoušet znovu mezi prvními zámořskými závody a startem evropské části sezóny, když budeme mít příležitost uskutečnit nějaké testy na rovince.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.