Mladý Andrea Kimi Antonelli, nováček Mercedesu ve Formuli 1, se ohrazuje proti tvrzením, že je pouhou náhradou za odcházejícího Lewise Hamiltona. Talentovaný italský jezdec zdůrazňuje, že jeho příchod je součástí dlouhodobé strategie týmu, a ne jen reakcí na odchod sedminásobného mistra světa.
Osmnáctiletý Ital Andrea Kimi Antonelli se stal volbou Mercedesu pro letošní sezónu poté, co sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton oznámil svůj odchod do Ferrari ještě před začátkem loňského ročníku.
Antonelli nemá před sebou jednoduchou cestu. Po pouhé jedné sezóně ve Formuli 2 vstupuje do jednoho z nejprestižnějších týmů v historii F1. Přestože za volantem Mercedesu najezdil tisíce kilometrů během soukromých testů, skutečný závodní debut ho teprve čeká – a s ním i první ostrá zkouška jeho schopností.
U Antonelliho se očekává, že bude nástupcem Lewise Hamiltona, ale sám tuto roli nevidí jako svou hlavní prioritu. Mladý Ital se soustředí na to, aby v F1 vybudoval a zanechal svůj vlastní odkaz, místo aby jen zaplnil místo po sedminásobném šampionovi.
„Necítím se jako náhradník za Lewise,“ řekl Antonelli v rozhovoru pro BBC. „Prostě se cítím jako pilot Mercedesu.“
„Je to pro mě skvělá příležitost. Jsem opravdu vděčný za důvěru a šanci, které mi Mercedes dal. Zároveň je to ale velká zodpovědnost, protože závodím za Mercedes, což je špičkový tým, a ten má svá očekávání. Samozřejmě se pokusím z toho vytěžit maximum,“ sdělil Antonelli.
Převzít vůz po nejúspěšnějším pilotovi F1 všech dob a nastoupit do týmu, který píše historické rekordy, se na první pohled může jevit jako obrovská výzva. Antonelli však zatím vypadá, že si s tím dokáže poradit. Jak poznamenal jeho týmový kolega George Russell, pro osmnáctiletého jezdce je až pozoruhodně vyzrálý.
„Chci začít v dobrém rytmu, stavět na něm a být konzistentní,“ řekl Antonelli. „Nechci dělat velké chyby, protože když se nějaké dopustíte, uděláte několik kroků zpět a z toho se vyhrabat zabere nějaký čas.“
Tento 18letý Ital je považován za jeden z nejtalentovanějších mladíků ve motorsportu, a to díky své neuvěřitelné rychlosti a preciznosti na trati. V 11 letech se připojil k programu mladých pilotů Mercedesu, kde rychle prokázal svůj potenciál, a po jediné sezóně ve Formuli 2 dostal příležitost vstoupit do F1. Ti, kteří s ním pracovali, mluví o jeho talentu s úžasem a mnozí ho považují za možného dalšího velkého jezdce Formule 1.
„Kdybyste se mě na to zeptali před čtyřmi lety, řekl bych, že je to šílené, že se to nikdy nestane,“ říká. „Možná trochu později. Když si to vezmu, ještě před třemi a půl lety jsem byl pořád v motokárách. Samozřejmě, že F1 byla vždy mým velkým snem, ale nikdy bych si nepomyslel, že se sem dostanu tak rychle. Jsem ale strašně šťastný a je to sen, který se splnil.“
„Chci jezdit čistě, dostat se do rytmu a být konzistentní. Moje vnitřní nastavení se ale nezmění a na každý okruh budu přicházet s cílem vyhrát nebo dosáhnout co nejlepšího výsledku,“ řekl Antonelli.
Díky svému talentu je Andrea Kimi Antonelli často přirovnáván k legendárnímu Ayrtonu Sennovi, který je pro něj osobně velkým vzorem. Přesto však sám Antonelli zdůrazňuje, že se s brazilským šampionem nechce nijak porovnávat.
„Ano, už mi to lidé říkali,“ přiznal Antonelli. „Opravu nerad slyším taková přirovnání, protože si myslím, že každý má svou vlastní osobnost. Ayrton je však můj idol, je pro mě vzorem, takže by bylo skvělé, kdybych dosáhl alespoň části toho, co se povedlo jemu.“
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.