Mladý Andrea Kimi Antonelli, nováček Mercedesu ve Formuli 1, se ohrazuje proti tvrzením, že je pouhou náhradou za odcházejícího Lewise Hamiltona. Talentovaný italský jezdec zdůrazňuje, že jeho příchod je součástí dlouhodobé strategie týmu, a ne jen reakcí na odchod sedminásobného mistra světa.
Osmnáctiletý Ital Andrea Kimi Antonelli se stal volbou Mercedesu pro letošní sezónu poté, co sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton oznámil svůj odchod do Ferrari ještě před začátkem loňského ročníku.
Antonelli nemá před sebou jednoduchou cestu. Po pouhé jedné sezóně ve Formuli 2 vstupuje do jednoho z nejprestižnějších týmů v historii F1. Přestože za volantem Mercedesu najezdil tisíce kilometrů během soukromých testů, skutečný závodní debut ho teprve čeká – a s ním i první ostrá zkouška jeho schopností.
U Antonelliho se očekává, že bude nástupcem Lewise Hamiltona, ale sám tuto roli nevidí jako svou hlavní prioritu. Mladý Ital se soustředí na to, aby v F1 vybudoval a zanechal svůj vlastní odkaz, místo aby jen zaplnil místo po sedminásobném šampionovi.
„Necítím se jako náhradník za Lewise,“ řekl Antonelli v rozhovoru pro BBC. „Prostě se cítím jako pilot Mercedesu.“
„Je to pro mě skvělá příležitost. Jsem opravdu vděčný za důvěru a šanci, které mi Mercedes dal. Zároveň je to ale velká zodpovědnost, protože závodím za Mercedes, což je špičkový tým, a ten má svá očekávání. Samozřejmě se pokusím z toho vytěžit maximum,“ sdělil Antonelli.
Převzít vůz po nejúspěšnějším pilotovi F1 všech dob a nastoupit do týmu, který píše historické rekordy, se na první pohled může jevit jako obrovská výzva. Antonelli však zatím vypadá, že si s tím dokáže poradit. Jak poznamenal jeho týmový kolega George Russell, pro osmnáctiletého jezdce je až pozoruhodně vyzrálý.
„Chci začít v dobrém rytmu, stavět na něm a být konzistentní,“ řekl Antonelli. „Nechci dělat velké chyby, protože když se nějaké dopustíte, uděláte několik kroků zpět a z toho se vyhrabat zabere nějaký čas.“
Tento 18letý Ital je považován za jeden z nejtalentovanějších mladíků ve motorsportu, a to díky své neuvěřitelné rychlosti a preciznosti na trati. V 11 letech se připojil k programu mladých pilotů Mercedesu, kde rychle prokázal svůj potenciál, a po jediné sezóně ve Formuli 2 dostal příležitost vstoupit do F1. Ti, kteří s ním pracovali, mluví o jeho talentu s úžasem a mnozí ho považují za možného dalšího velkého jezdce Formule 1.
„Kdybyste se mě na to zeptali před čtyřmi lety, řekl bych, že je to šílené, že se to nikdy nestane,“ říká. „Možná trochu později. Když si to vezmu, ještě před třemi a půl lety jsem byl pořád v motokárách. Samozřejmě, že F1 byla vždy mým velkým snem, ale nikdy bych si nepomyslel, že se sem dostanu tak rychle. Jsem ale strašně šťastný a je to sen, který se splnil.“
„Chci jezdit čistě, dostat se do rytmu a být konzistentní. Moje vnitřní nastavení se ale nezmění a na každý okruh budu přicházet s cílem vyhrát nebo dosáhnout co nejlepšího výsledku,“ řekl Antonelli.
Díky svému talentu je Andrea Kimi Antonelli často přirovnáván k legendárnímu Ayrtonu Sennovi, který je pro něj osobně velkým vzorem. Přesto však sám Antonelli zdůrazňuje, že se s brazilským šampionem nechce nijak porovnávat.
„Ano, už mi to lidé říkali,“ přiznal Antonelli. „Opravu nerad slyším taková přirovnání, protože si myslím, že každý má svou vlastní osobnost. Ayrton je však můj idol, je pro mě vzorem, takže by bylo skvělé, kdybych dosáhl alespoň části toho, co se povedlo jemu.“
Brazilský závodník prožil v Sao Paulu dramatický víkend, který vyvrcholil havárií a předčasným odstoupením z domácího závodu. Nehoda negativně ovlivnila jeho bodový zisk a přinesla další komplikace v průběhu sezony.
Lewis Hamilton se po komentářích prezidenta Ferrari Johna Elkanna obrátil na sociální sítě, aby sdílel svůj pohled na situaci a přinesl širší kontext.
Ralf Schumacher uvedl, že Jos Verstappen mu v soukromí přiznal, jak náročné je pro tým optimalizovat vůz a jeho pneumatiky. Podle jeho slov jde stále o složitý proces, který vyžaduje další práci a ladění.
Po náročném víkendu v Brazílii, který Ferrari posunul za Mercedes a Red Bull, hledal šéf týmu Fred Vasseur i přes nepříznivý výsledek pozitivní momenty.
Navzdory obrovské kritice Lando Norris ve Velké ceně Brazílie dokázal, že je připraven bojovat o titul mistra světa.
Před posledními třemi závody sezony je boj o druhé místo v Poháru konstruktérů stále velmi vyrovnaný. Mercedes, Red Bull a Ferrari dělí jen 36 bodů a po Elkannově ostrém vzkazu je jasné, že si italský tým nemůže dovolit žádné další zaváhání.
Laurent Mekies přiblížil strategii Red Bullu během brazilského víkendu, kdy tým zvolil odvážné nastavení vozu.
Charles Leclerc po závodě v Brazílii nešetřil zklamáním a kriticky zhodnotil incident, který ukončil jeho nadějný víkend.
Max Verstappen po závodě ocenil tým Red Bull za „neuvěřitelný výsledek“ po startu z pitlane. Dokázal se rychle prosadit vpřed a vyzdvihl práci týmu, která pomohla proměnit náročný začátek v silný výkon.
Lewis Hamilton popsal svůj první rok u Ferrari jako a přiznal, že poslední víkend pro něj nebyl snadný. Sedminásobný mistr světa tak dál čeká na moment, kdy se jeho přestup k italské stáji začne skutečně vyplácet.
Lando Norris navýšil vedení v šampionátu před Oscarem Piastrim po silném výkonu v Brazílii. Max Verstappen však na Interlagosu zazářil a znovu ukázal své kvality.
Oscar Piastri i po nehodě ve sprintu a čtvrtém místě v kvalifikaci v Brazílii zůstává přesvědčen, že může získat titul mistra světa F1.