Mladý Andrea Kimi Antonelli, nováček Mercedesu ve Formuli 1, se ohrazuje proti tvrzením, že je pouhou náhradou za odcházejícího Lewise Hamiltona. Talentovaný italský jezdec zdůrazňuje, že jeho příchod je součástí dlouhodobé strategie týmu, a ne jen reakcí na odchod sedminásobného mistra světa.
Osmnáctiletý Ital Andrea Kimi Antonelli se stal volbou Mercedesu pro letošní sezónu poté, co sedminásobný mistr světa Lewis Hamilton oznámil svůj odchod do Ferrari ještě před začátkem loňského ročníku.
Antonelli nemá před sebou jednoduchou cestu. Po pouhé jedné sezóně ve Formuli 2 vstupuje do jednoho z nejprestižnějších týmů v historii F1. Přestože za volantem Mercedesu najezdil tisíce kilometrů během soukromých testů, skutečný závodní debut ho teprve čeká – a s ním i první ostrá zkouška jeho schopností.
U Antonelliho se očekává, že bude nástupcem Lewise Hamiltona, ale sám tuto roli nevidí jako svou hlavní prioritu. Mladý Ital se soustředí na to, aby v F1 vybudoval a zanechal svůj vlastní odkaz, místo aby jen zaplnil místo po sedminásobném šampionovi.
„Necítím se jako náhradník za Lewise,“ řekl Antonelli v rozhovoru pro BBC. „Prostě se cítím jako pilot Mercedesu.“
„Je to pro mě skvělá příležitost. Jsem opravdu vděčný za důvěru a šanci, které mi Mercedes dal. Zároveň je to ale velká zodpovědnost, protože závodím za Mercedes, což je špičkový tým, a ten má svá očekávání. Samozřejmě se pokusím z toho vytěžit maximum,“ sdělil Antonelli.
Převzít vůz po nejúspěšnějším pilotovi F1 všech dob a nastoupit do týmu, který píše historické rekordy, se na první pohled může jevit jako obrovská výzva. Antonelli však zatím vypadá, že si s tím dokáže poradit. Jak poznamenal jeho týmový kolega George Russell, pro osmnáctiletého jezdce je až pozoruhodně vyzrálý.
„Chci začít v dobrém rytmu, stavět na něm a být konzistentní,“ řekl Antonelli. „Nechci dělat velké chyby, protože když se nějaké dopustíte, uděláte několik kroků zpět a z toho se vyhrabat zabere nějaký čas.“
Tento 18letý Ital je považován za jeden z nejtalentovanějších mladíků ve motorsportu, a to díky své neuvěřitelné rychlosti a preciznosti na trati. V 11 letech se připojil k programu mladých pilotů Mercedesu, kde rychle prokázal svůj potenciál, a po jediné sezóně ve Formuli 2 dostal příležitost vstoupit do F1. Ti, kteří s ním pracovali, mluví o jeho talentu s úžasem a mnozí ho považují za možného dalšího velkého jezdce Formule 1.
„Kdybyste se mě na to zeptali před čtyřmi lety, řekl bych, že je to šílené, že se to nikdy nestane,“ říká. „Možná trochu později. Když si to vezmu, ještě před třemi a půl lety jsem byl pořád v motokárách. Samozřejmě, že F1 byla vždy mým velkým snem, ale nikdy bych si nepomyslel, že se sem dostanu tak rychle. Jsem ale strašně šťastný a je to sen, který se splnil.“
„Chci jezdit čistě, dostat se do rytmu a být konzistentní. Moje vnitřní nastavení se ale nezmění a na každý okruh budu přicházet s cílem vyhrát nebo dosáhnout co nejlepšího výsledku,“ řekl Antonelli.
Díky svému talentu je Andrea Kimi Antonelli často přirovnáván k legendárnímu Ayrtonu Sennovi, který je pro něj osobně velkým vzorem. Přesto však sám Antonelli zdůrazňuje, že se s brazilským šampionem nechce nijak porovnávat.
„Ano, už mi to lidé říkali,“ přiznal Antonelli. „Opravu nerad slyším taková přirovnání, protože si myslím, že každý má svou vlastní osobnost. Ayrton je však můj idol, je pro mě vzorem, takže by bylo skvělé, kdybych dosáhl alespoň části toho, co se povedlo jemu.“
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.
Po ztrátě nároku na startovní číslo 1 musel Max Verstappen pro příští sezonu znovu sáhnout do nabídky čísel. Volba padla překvapivě jinam – ikonická třiatřicítka zůstává stranou.
FIA a Formule 1 oznámily novou terminologii pro sezonu 2026 a zároveň představily první vizualizace monopostů nové generace. Ty naznačují směr, kterým se technická podoba šampionátu v následujících letech ubere.
Lando Norris oslavil svůj premiérový titul mistra světa ve Formuli 1 při závěrečném závodě sezony v Abu Dhabi, přičemž jeho výkon ocenili i samotní soupeři.