Přestože šlo o očekávaný výsledek, Liam Lawson přepsal titulky, když ve Velké ceně Japonska porazil v kvalifikaci Yukiho Tsunodu – muže, který ho nahradil. Byl to scénář, který mnozí předpovídali, ale pro Christiana Hornera je přesto trochu trapný.
Yuki Tsunoda působil v trénincích silně. Na domácí půdě se v několika jízdách držel v těsném závěsu za týmovým lídrem Maxem Verstappenem a rozdíly se pohybovaly v rozmezí jedné až tří desetin sekundy. Vše nasvědčovalo tomu, že je momentálně rychlejší než Liam Lawson, jehož v Red Bullu nahradil.
Když ale přišla na řadu kvalifikace, japonský jezdec nepředvedl očekávaný výkon. Skončil až na 15. místě. Po penalizaci Carlose Sainze, jenž zdržoval Lewise Hamiltona, se sice posunul o jednu příčku výše, ale výsledek přesto zaostal za očekáváním domácích fanoušků.
Tsunoda tak v neděli odstartuje ze sedmé řady, kde se postaví vedle právě Liama Lawsona. Ten se přitom do kokpitu vrátil jen na záskok a stále bojuje o pevné místo v některém z týmů F1. Jeho kvalifikační výsledek znovu otevřel otázku, zda Red Bull s výběrem jezdců nespěchal.
Celou situaci ještě více podtrhla slova Maxe Verstappena z nedávné Velké ceny Číny, kde poznamenal, že Racing Bulls mají podle něj v některých ohledech lepší vůz než Red Bull. Přesto právě on znovu ovládl kvalifikaci v Japonsku a získal další pole position.
Rozdíl mezi Tsunodou a Verstappenem tak nevypovídá pouze o technice, ale i o schopnostech jezdců zvládat tlak. Lawson svým výkonem opět naznačil, že si zaslouží další šanci – a to nejen v roli náhradníka.
Liam Lawson se v kvalifikaci na domácí Grand Prix Yukie Tsunody umístil o příčku výše, ale jeho výsledek nebyl bez kazu. Skončil čtrnáctý a na soupeře z vlastní stáje Isacka Hadjara výrazně ztratil. Hadjar, přestože si během jízdy stěžoval na nepohodlí, zajel skvělý čas a kvalifikaci zakončil jako sedmý nejrychlejší jezdec.
„Byla to škoda,“ komentoval výkon Tsunody šéf Red Bullu Christian Horner v rozhovoru pro Sky Sports. „V první zatáčce se trochu rozpálil. Po zbytek kola už jste na zadní noze. Až do tohoto bodu si myslím, že si vedl velmi dobře.“
Přesto byl Horner spokojený s výkonem Lawsona, kterému se po návratu do známého prostředí Racing Bulls viditelně daří. „Jsem rád, že se Liam dobře zabydluje v Racing Bulls,“ dodal.
Fanoušci Red Bullu si rovněž všimli změny v Lawsonově vystupování. Podle nich působí uvolněněji a jistěji než v době, kdy byl pod přímým tlakem mateřského týmu. I přes to ale zůstává stínem fakt, že se Lawson znovu nedostal přes Q1 – tedy první část kvalifikace.
Jacques Villeneuve ostře zhodnotil situaci Liama Lawsona a prohlásil, že v Red Bullu „zkolaboval“, takže jeho sestup zpět do Racing Bulls byl nezbytný. Podle mistra světa z roku 1997 nyní Lawson čelí zcela jiné výzvě – ve voze, který není pod tak silným tlakem, ale přesto mu dává šanci zatopit týmům z čela pole. Přesto bude dál pod drobnohledem Helmutem Markem, který pečlivě sleduje jeho výkony.
Zatímco v Red Bullu je přežití často důležitější než svoboda jízdy, v Racing Bulls má Lawson větší prostor ukázat, co v něm je.
Yuki Tsunoda se po kvalifikaci přiznal, že nečekal vypadnutí v Q2. Přesto svůj víkend nepovažuje za ztracený. Meteorologové předpovídají na nedělní závod déšť, což by mohlo otevřít příležitost k bodům, které zůstávají jeho minimálním cílem.
Analytik Sky Sports Ted Kravitz krátce před kvalifikací upozornil na rozdíly v nastavení vozů Red Bullu. Zatímco Tsunoda zvolil vysoký přítlak, Max Verstappen naopak zvolil agresivnější, nízko přítlakovou konfiguraci – a právě ta se mu na japonském okruhu zdála přinášet výhodu.
Penalizace Maxe Verstappena za neoprávněný zisk výhody po projetí únikové zóny, což umožnilo Oscaru Piastrimu převzít vedení a získat vítězství, se stala zásadním momentem Velké ceny saúdské Arábie. Tento incident vyvolal kontroverze a diskuse, přičemž McLaren CEO Zak Brown považoval penalizaci za zaslouženou.
Jezdec Red Bullu Max Verstappen se v Saúdské Arábii ocitl pod drobnohledem kvůli manévru, který se stal předmětem diskusí.
Po skvělém startu z druhé pozice se Oscar Piastri v první zatáčce dostal bok po boku s Maxem Verstappenem, který však projetím únikovou zónou udržel vedení. Po odmítnutí vrátit pozici obdržel Verstappen pětisekundovou penalizaci, což Piastri využil a slavil vítězství.
Oscar Piastri si vítězstvím v Džiddě připsal třetí triumf v letošní sezoně Formule 1 a poprvé v kariéře převzal vedení v průběžném pořadí. Jezdec McLarenu tak potvrdil svou skvělou formu i vysoké ambice v boji o titul v sezoně 2025.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.