Přestože šlo o očekávaný výsledek, Liam Lawson přepsal titulky, když ve Velké ceně Japonska porazil v kvalifikaci Yukiho Tsunodu – muže, který ho nahradil. Byl to scénář, který mnozí předpovídali, ale pro Christiana Hornera je přesto trochu trapný.
Yuki Tsunoda působil v trénincích silně. Na domácí půdě se v několika jízdách držel v těsném závěsu za týmovým lídrem Maxem Verstappenem a rozdíly se pohybovaly v rozmezí jedné až tří desetin sekundy. Vše nasvědčovalo tomu, že je momentálně rychlejší než Liam Lawson, jehož v Red Bullu nahradil.
Když ale přišla na řadu kvalifikace, japonský jezdec nepředvedl očekávaný výkon. Skončil až na 15. místě. Po penalizaci Carlose Sainze, jenž zdržoval Lewise Hamiltona, se sice posunul o jednu příčku výše, ale výsledek přesto zaostal za očekáváním domácích fanoušků.
Tsunoda tak v neděli odstartuje ze sedmé řady, kde se postaví vedle právě Liama Lawsona. Ten se přitom do kokpitu vrátil jen na záskok a stále bojuje o pevné místo v některém z týmů F1. Jeho kvalifikační výsledek znovu otevřel otázku, zda Red Bull s výběrem jezdců nespěchal.
Celou situaci ještě více podtrhla slova Maxe Verstappena z nedávné Velké ceny Číny, kde poznamenal, že Racing Bulls mají podle něj v některých ohledech lepší vůz než Red Bull. Přesto právě on znovu ovládl kvalifikaci v Japonsku a získal další pole position.
Rozdíl mezi Tsunodou a Verstappenem tak nevypovídá pouze o technice, ale i o schopnostech jezdců zvládat tlak. Lawson svým výkonem opět naznačil, že si zaslouží další šanci – a to nejen v roli náhradníka.
Liam Lawson se v kvalifikaci na domácí Grand Prix Yukie Tsunody umístil o příčku výše, ale jeho výsledek nebyl bez kazu. Skončil čtrnáctý a na soupeře z vlastní stáje Isacka Hadjara výrazně ztratil. Hadjar, přestože si během jízdy stěžoval na nepohodlí, zajel skvělý čas a kvalifikaci zakončil jako sedmý nejrychlejší jezdec.
„Byla to škoda,“ komentoval výkon Tsunody šéf Red Bullu Christian Horner v rozhovoru pro Sky Sports. „V první zatáčce se trochu rozpálil. Po zbytek kola už jste na zadní noze. Až do tohoto bodu si myslím, že si vedl velmi dobře.“
Přesto byl Horner spokojený s výkonem Lawsona, kterému se po návratu do známého prostředí Racing Bulls viditelně daří. „Jsem rád, že se Liam dobře zabydluje v Racing Bulls,“ dodal.
Fanoušci Red Bullu si rovněž všimli změny v Lawsonově vystupování. Podle nich působí uvolněněji a jistěji než v době, kdy byl pod přímým tlakem mateřského týmu. I přes to ale zůstává stínem fakt, že se Lawson znovu nedostal přes Q1 – tedy první část kvalifikace.
Jacques Villeneuve ostře zhodnotil situaci Liama Lawsona a prohlásil, že v Red Bullu „zkolaboval“, takže jeho sestup zpět do Racing Bulls byl nezbytný. Podle mistra světa z roku 1997 nyní Lawson čelí zcela jiné výzvě – ve voze, který není pod tak silným tlakem, ale přesto mu dává šanci zatopit týmům z čela pole. Přesto bude dál pod drobnohledem Helmutem Markem, který pečlivě sleduje jeho výkony.
Zatímco v Red Bullu je přežití často důležitější než svoboda jízdy, v Racing Bulls má Lawson větší prostor ukázat, co v něm je.
Yuki Tsunoda se po kvalifikaci přiznal, že nečekal vypadnutí v Q2. Přesto svůj víkend nepovažuje za ztracený. Meteorologové předpovídají na nedělní závod déšť, což by mohlo otevřít příležitost k bodům, které zůstávají jeho minimálním cílem.
Analytik Sky Sports Ted Kravitz krátce před kvalifikací upozornil na rozdíly v nastavení vozů Red Bullu. Zatímco Tsunoda zvolil vysoký přítlak, Max Verstappen naopak zvolil agresivnější, nízko přítlakovou konfiguraci – a právě ta se mu na japonském okruhu zdála přinášet výhodu.
Lando Norris přiznal, že během posledního kola kvalifikace na Velkou cenu Španělska udělal chyby, které ho stály pole position. Díky tomu mohl jeho týmový kolega Oscar Piastri získat první místo na startovním roštu.
Lewis Hamilton zkritizoval zpřísnění testů ohebnosti křídel, které podle něj stálo týmy spoustu peněz bez skutečného efektu.
Max Verstappen se zastal Yukiho Tsunody a zdůraznil, že potíže nejsou vinou jezdce, ale náročného vozu. „Yuki rozhodně není žádné ořezávátko,“ uvedl a dodal: „Myslím, že to víc vypovídá o tom, jak těžké je auto, než o Yukim samotném.“
Nečekaná komplikace pro Aston Martin. Lance Stroll byl nucen odstoupit ze španělské Grand Prix kvůli bolestem pravé ruky a zápěstí. Tým tak přichází o jednoho ze svých jezdců.
Yuki Tsunoda se po kvalifikaci na Velkou cenu Španělska ocitl na poslední, 20. pozici, což je o 17 míst za jeho týmovým kolegou Maxem Verstappenem. Japonský jezdec zůstal zaskočený a nepochopil, proč jeho monopost nedokázal držet krok s konkurencí.
Oscar Piastri v kvalifikaci na Velkou cenu Španělska s kolem 1:11.546 porazil svého týmového kolegu Landa Norrise a získal pole position. McLareny dominovaly za horkých podmínek, Verstappen skončil třetí, přičemž Piastri takticky znemožnil Norrisovi využít vzduchový stín a potvrdil svou skvělou formu.
Nico Rosberg během tréninku v Barceloně vyzdvihl Verstappenovu výjimečnou schopnost zvládat dynamiku zatáček a kontrolovat auto tam, kde ostatní stále bojují s přilnavostí. Podle něj právě tato plynulost a rychlá adaptace na chování vozu dává Verstappenovi zásadní náskok před soupeři.
Lewis Hamilton odhalil, že páteční nezdar ve volném tréninku na Velkou cenu Španělska způsobil technický problém jeho monopostu SF-25, kvůli němuž přišel o přítlak. I přes frustraci z výkonu věří, že se Ferrari podaří vůz včas opravit a zbytek víkendu zvládne lépe.
Nico Rosberg podpořil kritická slova Lewise Hamiltona na adresu Ferrari SF-25 a potvrdil, že vůz je skutečně obtížně ovladatelný. Podle bývalého mistra světa tento problém výrazně limituje výkonnost týmu a je nezbytné jej co nejdříve vyřešit.
Oscar Piastri ovládl závěrečný trénink na Velkou cenu Španělska s náskokem půl sekundy na týmového kolegu Landa Norrise. McLaren potvrdil formu a mladý Australan ukázal, že míří vysoko.
Oscar Piastri ovládl druhý páteční trénink na Velkou cenu Španělska a potvrdil silnou formu McLarenu. Na nejměkčí sadě pneumatik zajel nejrychlejší čas dne 1:12,760 a udržel za sebou George Russella i Maxe Verstappena.
Max Verstappen vstoupil do víkendu Velké ceny Španělska skvělým výkonem na trati, která dříve pro Red Bull bývala náročná. „Bylo důležité začít silně,“ řekl Verstappen, „auto dobře reagovalo a podařilo se nám zajet rychlé časy,“ což dává týmu dobrou šanci na úspěch.