Honda dnes na tiskové konferenci šokovala Red Bull - ve Formuli 1 po sezóně 2021 skončí. Red Bull si bude muset pro své týmy najít nového motorového partnera.
Po další sezóně, v níž s Red Bullem nedosáhne na titul, se japonská automobilka rozhodla ukončit své neúspěšné působení ve Formuli 1, do níž se v roce 2015 vrátila s McLarenem. Po několika letech frustrace s nekonkurenceschopným agregátem navázala partnerství v roce 2018 s Toro Rosso a o sezónu později i s Red Bullem.
Letos s jejím motorem sice Max Verstappen zvítězil alespoň v Silverstone a Pierre Gasly překvapivě s AlphaTauri také v Monze, to však vedení Hondy nestačí - jeho ambicí bylo vyhrávat tituly.
Ve svém vyjádření (odkaz) japonská automobilka poukazuje na omezené zdroje, jež potřebuje na vývoj elektrických silničních automobilů: "Honda potřebuje soustředit své korporátní zdroje do výzkumu a vývoje v oblastech budoucí pohonné jednotky a energetických technologií včetně vozidel s palivovými články (FCV) a s bateriovými technologiemi (BEV), jež budou tvořit jádro bezuhlíkových technologií."
Vedení v Tokyu už minulý rok zvažovalo, zda prodloužit své působení v F1 po letošní sezóně, nakonec se tak rozhodlo učinit jen o jeden rok. Již tehdy poukazovalo na potřebu velkých investic do zajištění úspěšnosti své pohonné jednotky.
"Začali jsme kalkulovat, kolik to bude stát v rámci budoucích pravidel. Všímáme si, že to je momentálně pro všechny výrobce velmi těžké kvůli přechodu prostředí na elektrifikaci. Sčítáme tedy náklady na vývoj a interně o tom diskutujeme," uvedl tehdy sportovní ředitel Masaši Jamamoto.
"Je pravdou, že největším problémem jsou náklady. Vítězství je prvořadou prioritou. Jakmile se rozhodneme účastnit, tak se zkrátka pokusíme vyhrát," dodal.
Odchod Hondy z F1 je pro motorsport velkou ránou a zejména pro Red Bull, který chtěl přetavit tovární partnerství ve vítězství. S kým nyní naváže spolupráci - s Ferrari, s Mercedesem nebo opět s Renaultem? Nebo se do F1 rozhodne vrátit některý z velkých hráčů? Tato zpráva může vést také ke ztrátě talentovaného Maxe Verstappena, jenž chce závodit v monopostu s konkurenceschopným motorem.
"On behalf of Honda, I would like to express our gratitude again to both Red Bull Racing and Scuderia AlphaTauri for enabling us to fulfil our ambitions of winning F1 races."Speech by Takahiro Hachigo, CEO of Honda Motor Co., Ltd. is now available. pic.twitter.com/a3JVmFd4Pl
— Honda Racing F1 (@HondaRacingF1) October 2, 2020Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.