Honda dnes na tiskové konferenci šokovala Red Bull - ve Formuli 1 po sezóně 2021 skončí. Red Bull si bude muset pro své týmy najít nového motorového partnera.
Po další sezóně, v níž s Red Bullem nedosáhne na titul, se japonská automobilka rozhodla ukončit své neúspěšné působení ve Formuli 1, do níž se v roce 2015 vrátila s McLarenem. Po několika letech frustrace s nekonkurenceschopným agregátem navázala partnerství v roce 2018 s Toro Rosso a o sezónu později i s Red Bullem.
Letos s jejím motorem sice Max Verstappen zvítězil alespoň v Silverstone a Pierre Gasly překvapivě s AlphaTauri také v Monze, to však vedení Hondy nestačí - jeho ambicí bylo vyhrávat tituly.
Ve svém vyjádření (odkaz) japonská automobilka poukazuje na omezené zdroje, jež potřebuje na vývoj elektrických silničních automobilů: "Honda potřebuje soustředit své korporátní zdroje do výzkumu a vývoje v oblastech budoucí pohonné jednotky a energetických technologií včetně vozidel s palivovými články (FCV) a s bateriovými technologiemi (BEV), jež budou tvořit jádro bezuhlíkových technologií."
Vedení v Tokyu už minulý rok zvažovalo, zda prodloužit své působení v F1 po letošní sezóně, nakonec se tak rozhodlo učinit jen o jeden rok. Již tehdy poukazovalo na potřebu velkých investic do zajištění úspěšnosti své pohonné jednotky.
"Začali jsme kalkulovat, kolik to bude stát v rámci budoucích pravidel. Všímáme si, že to je momentálně pro všechny výrobce velmi těžké kvůli přechodu prostředí na elektrifikaci. Sčítáme tedy náklady na vývoj a interně o tom diskutujeme," uvedl tehdy sportovní ředitel Masaši Jamamoto.
"Je pravdou, že největším problémem jsou náklady. Vítězství je prvořadou prioritou. Jakmile se rozhodneme účastnit, tak se zkrátka pokusíme vyhrát," dodal.
Odchod Hondy z F1 je pro motorsport velkou ránou a zejména pro Red Bull, který chtěl přetavit tovární partnerství ve vítězství. S kým nyní naváže spolupráci - s Ferrari, s Mercedesem nebo opět s Renaultem? Nebo se do F1 rozhodne vrátit některý z velkých hráčů? Tato zpráva může vést také ke ztrátě talentovaného Maxe Verstappena, jenž chce závodit v monopostu s konkurenceschopným motorem.
"On behalf of Honda, I would like to express our gratitude again to both Red Bull Racing and Scuderia AlphaTauri for enabling us to fulfil our ambitions of winning F1 races."Speech by Takahiro Hachigo, CEO of Honda Motor Co., Ltd. is now available. pic.twitter.com/a3JVmFd4Pl
— Honda Racing F1 (@HondaRacingF1) October 2, 2020
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.