Honda dnes na tiskové konferenci šokovala Red Bull - ve Formuli 1 po sezóně 2021 skončí. Red Bull si bude muset pro své týmy najít nového motorového partnera.
Po další sezóně, v níž s Red Bullem nedosáhne na titul, se japonská automobilka rozhodla ukončit své neúspěšné působení ve Formuli 1, do níž se v roce 2015 vrátila s McLarenem. Po několika letech frustrace s nekonkurenceschopným agregátem navázala partnerství v roce 2018 s Toro Rosso a o sezónu později i s Red Bullem.
Letos s jejím motorem sice Max Verstappen zvítězil alespoň v Silverstone a Pierre Gasly překvapivě s AlphaTauri také v Monze, to však vedení Hondy nestačí - jeho ambicí bylo vyhrávat tituly.
Ve svém vyjádření (odkaz) japonská automobilka poukazuje na omezené zdroje, jež potřebuje na vývoj elektrických silničních automobilů: "Honda potřebuje soustředit své korporátní zdroje do výzkumu a vývoje v oblastech budoucí pohonné jednotky a energetických technologií včetně vozidel s palivovými články (FCV) a s bateriovými technologiemi (BEV), jež budou tvořit jádro bezuhlíkových technologií."
Vedení v Tokyu už minulý rok zvažovalo, zda prodloužit své působení v F1 po letošní sezóně, nakonec se tak rozhodlo učinit jen o jeden rok. Již tehdy poukazovalo na potřebu velkých investic do zajištění úspěšnosti své pohonné jednotky.
"Začali jsme kalkulovat, kolik to bude stát v rámci budoucích pravidel. Všímáme si, že to je momentálně pro všechny výrobce velmi těžké kvůli přechodu prostředí na elektrifikaci. Sčítáme tedy náklady na vývoj a interně o tom diskutujeme," uvedl tehdy sportovní ředitel Masaši Jamamoto.
"Je pravdou, že největším problémem jsou náklady. Vítězství je prvořadou prioritou. Jakmile se rozhodneme účastnit, tak se zkrátka pokusíme vyhrát," dodal.
Odchod Hondy z F1 je pro motorsport velkou ránou a zejména pro Red Bull, který chtěl přetavit tovární partnerství ve vítězství. S kým nyní naváže spolupráci - s Ferrari, s Mercedesem nebo opět s Renaultem? Nebo se do F1 rozhodne vrátit některý z velkých hráčů? Tato zpráva může vést také ke ztrátě talentovaného Maxe Verstappena, jenž chce závodit v monopostu s konkurenceschopným motorem.
"On behalf of Honda, I would like to express our gratitude again to both Red Bull Racing and Scuderia AlphaTauri for enabling us to fulfil our ambitions of winning F1 races."Speech by Takahiro Hachigo, CEO of Honda Motor Co., Ltd. is now available. pic.twitter.com/a3JVmFd4Pl
— Honda Racing F1 (@HondaRacingF1) October 2, 2020Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.