Pokud počítáme společně Red Bull i jeho sesterskou stáj Alpha Tauri, máme k dispozici čtyří možné sedačky pro startovní rošt Formule 1. Avšak pevně obsazená je momentálně jen jedna z nich. Jak to vypadá s těmi ostatními?
Jezdecká situace u Red Bullu a Alpha Tauri vypadá momentálně dost zajímavé. Své jisté má momentálně snad jen Max Verstappen. Jinak se ale musí mít všichni na pozoru. Platí to zejména o Alexi Albonovi a Daniilu Kvyatovi.
Thajec byl k rudým býkům převelen prakticky přesně před rokem. Důvod je všem dobře znám - prachbídné výkony Pierre Gasylo, s kterými nakonec vedení rakouského týmu ztratilo trpělivost. Jenže při zpětném pohledu šlo o krok, pro nějž má čeština krásné pojmenování a sice z bláta do louže nebo taky z deště pod okap.
Jinými slovy Albon prostě nepřesvědčil. Stejně jako Gasly. Ba co víc, jejich pozice se oproti době před dvanácti měsíci diametrálně otočila. Teď je Galsy tím lépe hodnoceným, jeho výkony u Alpha Tauri rostou každým závodem, mnozí už dokonce volají po tom, aby rodák z Rouenu dostal od Helmuta Marka druhou šanci.
A Albon? Ten se trápí... Možná dokonce víc než loni touto dobou Gasly. Situace u Alpha Tauri je svým zúsobem podobná té u Red Bullu. Jeden pilot válí, kdežto druhý hledá ztracenou půdu pod nohama. Na Kvyatovo místo má mít dokonce políčeno mladý Japonec Yuki Tsunoda, který momentálně působí ve Formuli 2.
Helmut Marko se sice dušuje, že Rus letošní sezonu dojezdí, ale kolikrát už přesně tohle odborný poradce hlásal a pak se nakonec stal úplný opak, že? Zvlášť když Tsunodu vehementně podporuje Honda, jež Red Bullu dodává pohonné jednotky.
No a pak je tu ještě jedno jméno. Třiatřicetiletý veterán Nico Hulkenberg dokázal zaujmout při svém záskouku za Sergia Péreze u Racing Pointu. Pokud by Red Bull chtěl rychlého a spolehlivého jezdce, mohl by být nakonec právě Nico jeho volbou.
„Nico de nám ozval, že jeho služby jsou k mání. Mně osobně jeho výkony zaujaly, ale to neznamená, že se objeví v naší sedačce," prohlašuje Helmut Marko.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.