Red Bullu se nelíbí, že Mercedes poskytl svá data Racing Pointu, který okopíroval jejich loňský vůz W10. Žádá proto Mezinárodní automobilovou federaci (FIA), aby v této kauze prověřila také roli mistrovské stáje. Její šéf Toto Wolff nicméně uvedl, že k soudu půjde rád - podle něj se oni ani jejich zákazník proti pravidlům nikterak neprovinili.
FIA minulý týden potrestala Racing Point pokutou (400 tis. Eur) a odebráním 15 mistrovských bodů za nelegální kopírování Mercedesu, konkrétně zadních brzdových kanálků, k nimž získali dokumentaci od německé stáje. Rozhodnutí vyvolalo řadu otázek ohledně toho, kam až mohou týmy ve své spolupráci zajít.
Podle šéfa Red Bullu Christiana Hornera se provinil i Mercedes a chce, aby si FIA posvítila i na něj. "Chceme mít zcela jasno v tom, co bude a nebude dále povoleno. Jsme samozřejmě v jedinečné pozici díky tomu, že vlastníme 100 % dvou týmů. Vždy jsme se přesně drželi pravidel, jelikož ta v Concordské smlouvě jasně uvádějí, kdo je konstruktér."
"Podle nás to má tedy širší souvislost. Tohle není jen o brzdových kanálcích. Je to o tom, co je filozoficky dovoleno a co nikoliv. Vzhledem k Mercedesu určitě vyvstanou dotazy, protože pokud je dotčený tým vinný z toho, že informace obdržel, pak i tým, který je poskytl, také pravidla porušil. A to je něco, na co by se FIA měla podívat," vybízí Horner.
Mercedes se dostal pod drobnohled poté, co se ukázalo, že své díly Racing Pointu předal až 6. ledna 2020 - tedy poté, co byly brzdové kanálky přidány na seznam dílů, které si každý tým musí vyrobit sám. "Je to jako s opisování při testech. Jsou ti, kteří opisují, a ti, kteří test poskytnou druhým k opsání," přibližuje šéf Ferrari Mattia Binotto.
Tento spor se ještě potáhne. Ferrari, Renault i samotný Racing Point se proti verdiktu komisařů z minulého týdne hodlají odvolat, McLaren si to rozmyslel a včera z toho vycouval díky tomu, že FIA slíbila vyjasnění pravidel.
Šéf Mercedesu Toto Wolff nařčení odmítá, podle nich se proti pravidlům nikterak neprovinili, když Racing Pointu pomohli: "Proti nám nikdo neprotestoval neudělali jsme nic špatně. Pevně věřím, že Racing Point taky nic špatného neprovedl. myslím si, že když to dojde k Mezinárodnímu odvolacímu soudu, tak tam budou mít právníci jasný názor na tento případ, který stojí na velmi pevných pilířích, a proto jsou všichni kvůli tomu v pohodě."
Mohl by tento spor a nařčení Mercedesu z napomáhání k podvádění ovlivnit rozhodnutí Daimleru stáhnout se z F1? Pro mateřskou automobilku je v celosvětovém byznyse dobrá pověst klíčová, což si uvědomuje i Wolff: "Naše pověst je velmi důležitá. Ale zůstává neporušená. A pokud si někdo myslí, že jsme udělali něco špatně, měl by podat protest. A my k soudu půjdeme rádi."
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.