SPIELBERG - 1. TRÉNINK; Tak jsme se konečně dočkali - v Rakousku dnes začal první trénink před nedělní velkou cenou. Týmy ujely spoustu kilometrů ve snaze nasbírat co nejvíce dat. Nejrychlejší čas předvedl Lewis Hamilton před svým týmovým kolegou Valtterim Bottasem, třetí příčka patří zásluhou Maxe Verstappena domácímu Red Bullu.
Jako první se na dráze objevil Sainz, jenž po sezóně opustí McLaren a přejde k Ferrari, brzy jej následovali ostatní, během pěti minut své vozy nainstalovali všichni krom Ferrari a Mercedesu, jenž v rámci boje proti rasismu nastupuje v černých barvách. To se však moc nezamlouvá jeho inženýrům, pro které je v řídkém vzduchu v horách kritický každý °C navíc. Teplota vzduchu po ranní přeháňce ale dosahovala pohodových 18 °C.
Stříbrné šípy, Red Bull či Renault nasadily spoustu nových dílů, Ferrari je přiveze až ke třetímu podniku do Rakouska. Není divu, že jeho piloti o víkendu nemají příliš vysoké ambice. Rozčarovaný Vettel zde navíc překvapil tím, že s ním Scuderia vůbec neměla snahu jednat o novém kontraktu. Nyní vyhlíží nějakou "správnou příležitost" pro rok 2021.
The moment we’ve been waiting for! 🤩 The MCL35 takes to the track as FP1 gets underway. 👊#AustrianGP 🇦🇹 pic.twitter.com/l8zyR4V6tF
— McLaren (@McLarenF1) July 3, 2020Prvních měřených časů jsme se dočkali po 15 min: Bottas zvládl kolo za 1:08,949, Norris za 1:08,206 min, oba na středně-tvrdých (C3) pneumatikách. Fin se s Mercedesem v dalším pokusu dostal na 1:07,578 min, zapojil se i Sainz (1:08,380 min). Renault nepřivezl dle Seidla žádné vylepšení svého motoru, novou specifikaci zřejmě nemá ani Ferrari, výkonnější verzi však přivezla pro své zákazníky Honda.
Po 25 min začalo opět poprchávat, piloti proto začali nazouvat přechodné pneumatiky. Podle Vettela na ně bylo ale moc sucho, zatímco si Grosjean po úniku brzdové kapaliny stěžoval na "ztrátu brzdového pedálu."
Mercedes on top ☝️@ValtteriBottas sets a 1:07.578 to go first of our three time-setters so far #AustrianGP 🇦🇹 #F1 pic.twitter.com/kO2F2ndCtJ
— Formula 1 (@F1) July 3, 2020Po 40 min první příčku obsadil Hamilton (1:06,724; 1:06,547 a 1:06,205 min) na tvrdých pneumatikách, Stroll s kopií loňského Mercedesu na druhé příčce tou dobou ztrácel 0,15 s. Z druhého Racing Pointu řízeného Pérezem se však kouří, vypadalo to na únik oleje.
V polovině tréninku se za Hamiltona dostal Vettel (1:06,343) na středně-tvrdé směsi, jeho týmový kolega Leclerc (1:06,554) se nacházel na čtvrté pozici za Sainzem (1:06,541). Mladší pilot Ferrari toho o víkendu moc neočekává, podle něj na tom budou hůře než v roce 2019.
The new front wing and bargeboards on DR's car pic.twitter.com/XSZ6AY2GYG
— Craig Scarborough (@ScarbsTech) July 3, 2020Stroll (1:06,190) potvrzuje dobrou formu Racing Pointu, když přeskakuje Hamiltona, totéž se daří i Ricciardovi (1:06,075) s novým předním křídlem a deflektory či Sainzovi (1:06,078 min). Dělí je pouhé 3 tisíciny sekundy, vypadá to na vyrovnaný boj uprostřed pole. Pérez je po menším problému zpět na trati a daří se mu je na měkkých pneumatikách předčit (1:06,052 a 1:05,889).
Mexičan se na nejvyšší příčce neohřál dlouho, ostrým pokusem jej po hodině do ústraní odsouvají Stříbrné šípy: Bottas (1:05,172 min) i Hamilton (1:04,968 a 1:04,816 min).
✅ New livery's first outing✅ New driver's first outingLookin' good out there @WilliamsRacing and @NicholasLatifi 😉#AustrianGP 🇦🇹 #F1 pic.twitter.com/hGw4Z0aTAW
— Formula 1 (@F1) July 3, 2020Mercedes vesele využívá svůj systém dvouosého řízení (DAS), s nímž vyvolal rozruch v předsezónních testech. Red Bull však v Austrálii avizoval, že proti němu podá protest. Odhodlá se o víkendu k tomuto kroku?
Jediný čas nezajel Grosjean, jenž po úniku brzdové kapaliny v úvodu zůstal v garáži, v samotném závěru stihl už jen 4 kola. Magnussen s druhým Haasem si vyjel devátou příčku (1:05,907 min), americký tým potřebuje po loňském fiasku dobré výsledky jako sůl.
Z časů 1. tréninku toho zatím moc vyvozovat nemůžeme, roli favorita nicméně potvrzuje Mercedes, nejblíže mu je dle očekávání Red Bull. Za ním konkurenceschopností překvapují McLaren s Racing Pointem, všichni už ale ztrácejí přes 6 desetin. Poměrně daleko končí Ferrari, Vettel až dvanáctý.
Bude mít tento víkend šanci potřetí za sebou zopakovat vítězství? "Mercedes byl v posledních pěti či šesti letech velmi silný, do sezóny vstupují jako jasní favorité, bude to obrovská výzva je porazit vzhledem k jejich předchozí formě. Nicméně se zdá, že jsme dosáhli s Hondou pokrok za posledních 6 měsíců, do tohoto ročníku vstupujeme s nadějí. Max je připraven zaútočit na titul, pokud mu poskytneme tu správnou výbavu," hodnotí Horner.
#F1 #AustrianGP FP1 Best sectors vs. Fastest laptimes 📊:- @CSainz_oficial beats @Max33Verstappen - @LandoNorris in front of @SChecoPerez - #Vettel P9, @Charles_Leclerc outside Top10 pic.twitter.com/QrmNJba2vF
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) July 3, 2020Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.