Formule 1 je postavena před otázku, jak zaručit co největší stabilitu sportu. V honbě za splněním této nelehké mise se týmy rozhodly navrhnout další sérii úsporných kroků. Je mezi nimi výraznější snížení rozpočtového stropu i aerodynamický handicap.
Týmy Formule 1 stále přemýšlí o tom, jak ušetřit. Aktuální ekonomická krize totiž postavila celý sport před otázku vlastní životaschopnosti. Nyní se zdá, že první úsporný balíček bude brzy schválen.
Co obsahuje? Tak především poměrně výrazné snížení rozpočtového stropu. Ten byl původně stanoven na 175 milionů dolarů, přičemž v platnost měl vejít počínaje sezonou 2021.
Jenže vše bude nakonec jinak, neboť rozpočtový strop se nakonec smrsknul k hodnotě 145 milionů dolarů. A to není vše. V ročníku 2022 budou moci týmy operovat s rozpočtem ve výši 140 milionů, snížený o dalších pět milionů pak přijde na řadu s rokem 2023.
Další novinkou je takzvaný aerodynamický handicap. V čem spočívá? Prakticky jde o jakousi formu „trestu za úspěch". Vítěz Poháru konstruktérů se bude muset vypořádat s redukcí času, který může strávit v aerodynamickém tunelu. Všechny další týmy jej budou mít v závislosti na umístění vyšší. Nejvíce prostoru pro vypilování aerodynamiky pak dostane poslední tým v hodnocení PK.
Všechny změny ještě musí posvětit Světová rada motorsportu. Avšak to už by měla být pouze formalita.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.
Charles Leclerc si na Velké ceně Rakouska vyjel třetí místo, čímž potvrdil svou stabilní formu v aktuální sezóně. Jeho výkon opět ukázal, že je jedním z hlavních adeptů na špičkové příčky v šampionátu.
Šéf McLarenu Andrea Stella vyjádřil hrdost na výkon svých jezdců na GP Rakouska. I přesto, že Oscar Piastri posunul hranice týmových „Papaya Rules“ téměř za hranu, týmový šéf jejich jízdu ocenil.
Lewis Hamilton ve službách Ferrari dojel ve Velké ceně Rakouska čtvrtý a připsal si podruhé v letošní sezóně zatím nejlepší výsledek sezóny, tedy čtvrtou pozici. Přesto sedminásobný šampion po závodě vysílal do týmového rádia slova frustrace. Přiznal, že se trápil s tempem a chce přijít na to, proč nestačil na jezdce McLarenu a Leclerca.
Max Verstappen po kolizi s mladíkem Kimim Antonellim zuřil do vysílačky, jenže sotva vystoupil z vozu, ukázal naprosto jinou tvář. Fanoušky překvapil, jak klidně reagoval na pilota Mercedesu, který mu zničil závod hned v prvním kole Grand Prix Rakouska.
Letošní ročník Formule 1 pokračoval v neděli závodem na Red Bull Ringu u našich sousedů v Rakousku. Domácí stáji se tentokrát hrubě nevydařil. Max Verstappen projel jen několik zatáček, Yuki Tsunoda dokončil na posledním místě. Nejlépe se vedlo jezdcům McLarenu. Vítězem se stal Lando Norris, který ustál útoky dotírajícího stájového kolegy Oscara Piastriho.
Max Verstappen čelí nejisté budoucnosti ve formuli 1. Navzdory platné smlouvě s Red Bullem do roku 2028 se spekuluje o možném přestupu k Mercedesu. Bernie Ecclestone ale radí: zůstaň tam, kde jsi šťastný.
Yuki Tsunoda zažil na Velké ceně Rakouska zklamání v podobě předčasného vypadnutí už v Q1. Japonský jezdec se tak musí smířit s tím, že jeho víkend skončil dříve, než čekal, a bude muset v závodě najít způsob, jak napravit nepovedenou kvalifikaci.