Šéf Ferrari Mattia Binotto pohrozil, že by jeho tým mohl zvážit svou budoucí účast v šampionátu Formule 1, pokud dojde ke snížení rozpočtových stropů až na 145 mil. dolarů (3,6 miliardy Kč) ročně povinně pro všechny. Své závodní DNA by podle něj pak raději uplatnili někde jinde.
Současná F1 je v krizi, protože se kvůli šíření koronaviru nezávodí. Týmy tak přicházejí o příjmy a těm menším vážně hrozí krach. Proto hledají cesty, jak ušetřit náklady - a jednou z nich mají být nižší rozpočtové stropy pro příští rok, než byly původně v plánu (175 mil. dolarů).
Ferrari je však proti, jelikož by taková úsporná opatření mohla snížit hodnotu královské disciplíny motorsportu. Většina týmů včetně Mercedesu by byla ochotna jít na 145 mil. dolarů, McLarenu navrhoval dokonce pouze 100 mil. dolarů.
"Úroveň 145 mil. dolarů už je nová a představuje náročný požadavek ve srovnání s tím, co bylo stanoveno loni v červenci. Nelze ji dosáhnout bez dalších významných obětí, zejména pokud jde o naše lidské zdroje," nesouhlasí Binotto.
"Pokud by byla ještě snížena, pak bychom nechtěli být postaveni do pozice, kdy bychom se museli poohlédnout po dalších možnostech, kde uplatnit naše závodní DNA," hrozí šéf Ferrari možným odchodem z Formule 1.
Ferrari je jediným týmem, který v F1 závodí od samotného počátku v roce 1950, tedy nechce činit další ústupky. "V F1 máme všechny druhý týmů s odlišnými vlastnostmi. Fungují v různých zemích, pod různou legislativou a mají vlastní způsoby fungování. Proto to není snadné učinit strukturální změny jednoduše ořezáním nákladů lineárním způsobem," vysvětluje pro The Guardian svůj postoj Binotto.
"Všichni si uvědomujeme, že F1 a celý svět momentálně opravdu prochází obzvlášť náročným obdobím kvůli pandemii Covid-19. Není ale čas na to, abychom reagovali ve spěchu. Existuje totiž riziko, že učiníme rozhodnutí na základě tohoto nouzového stavu, aniž bychom jasně vyhodnotili veškeré následky," pokračuje.
Ze špičkových týmů s ním souhlasí šéf Red Bullu Christian Horner, jenž je taky výrazně proti dalšímu snižování rozpočtových stropů pod úroveň 145 mil. dolarů, zatímco Mercedes je ochoten učinit ústupky.
"F1 musí být špičkou motorsportu, pokud jde o technologie a výkonnost. Musí být atraktivní pro automobilky a sponzory, kteří chtějí být spojování s tou nejprestižnější kategorií. Pokud příliš omezíme náklady, potom riskuje výrazné snížení této úrovně, čímž se dostaneme blíž nižším formulovým sériím," zdůrazňuje Binotto.
Cítí "etickou povinnost" postarat se o svůj personál a zabránit propouštění: "Neměli bychom zapomínat na to, že společnosti hrají svou roli ve společenské struktuře národa. Nejsou tady jen kvůli zisku," uvádí šéf Ferrari, který chce prosadit spíše dvě různé úrovně rozpočtových stropů podle nákladů na výzkum a vývoj částí, které pak přeprodávají dalším týmům.
Přiklání se také k myšlence zákaznických vozů, kdy by menším stájím dodávaly kompletní, ovšem rok staré monoposty. "Pokud současná krize opravdu vede k existenčním problémům některých našich soupeřů v tomto sportu a je třeba revidovat určité základní pilíře, pak je Ferrari vůči tomu otevřené. Nešlo by o žádnou svatokrádež, v F1 už k tomu došlo a v dnešní době k tomu dochází v sériích, jako je MotoGP."
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.
Po odchodu z Formule 1 se Guenther Steiner přesouvá do MotoGP, kde převezme roli CEO stáje Tech3. Jeho krok zároveň rozpoutal spekulace o dalších hvězdách F1. Max Verstappen a Lewis Hamilton nyní údajně zvažují možnost investic do nezávislých týmů.
Nový generální ředitel Renaultu, Francois Provost, potvrdil dlouhodobý plán automobilky Formuli 1 prostřednictvím týmu Alpine.
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.