Ferrari hrozí odchodem z F1, pokud bude schválen nižší rozpočtový strop

Ferrari SF1000 připravené pro sezónu 2020
Ferrari SF1000 připravené pro sezónu 2020, foto: Scuderia Ferrari
Petr Hlawiczka 23. dubna 2020 6:10
Sdílej:

Šéf Ferrari Mattia Binotto pohrozil, že by jeho tým mohl zvážit svou budoucí účast v šampionátu Formule 1, pokud dojde ke snížení rozpočtových stropů až na 145 mil. dolarů (3,6 miliardy Kč) ročně povinně pro všechny. Své závodní DNA by podle něj pak raději uplatnili někde jinde.

Současná F1 je v krizi, protože se kvůli šíření koronaviru nezávodí. Týmy tak přicházejí o příjmy a těm menším vážně hrozí krach. Proto hledají cesty, jak ušetřit náklady - a jednou z nich mají být nižší rozpočtové stropy pro příští rok, než byly původně v plánu (175 mil. dolarů).

Ferrari je však proti, jelikož by taková úsporná opatření mohla snížit hodnotu královské disciplíny motorsportu. Většina týmů včetně Mercedesu by byla ochotna jít na 145 mil. dolarů, McLarenu navrhoval dokonce pouze 100 mil. dolarů.

"Úroveň 145  mil. dolarů už je nová a představuje náročný požadavek ve srovnání s tím, co bylo stanoveno loni v červenci. Nelze ji dosáhnout bez dalších významných obětí, zejména pokud jde o naše lidské zdroje," nesouhlasí Binotto.

"Pokud by byla ještě snížena, pak bychom nechtěli být postaveni do pozice, kdy bychom se museli poohlédnout po dalších možnostech, kde uplatnit naše závodní DNA," hrozí šéf Ferrari možným odchodem z Formule 1.

Ferrari je jediným týmem, který v F1 závodí od samotného počátku v roce 1950, tedy nechce činit další ústupky. "V F1 máme všechny druhý týmů s odlišnými vlastnostmi. Fungují v různých zemích, pod různou legislativou a mají vlastní způsoby fungování. Proto to není snadné učinit strukturální změny jednoduše ořezáním nákladů lineárním způsobem," vysvětluje pro The Guardian svůj postoj Binotto.

"Všichni si uvědomujeme, že F1 a celý svět momentálně opravdu prochází obzvlášť náročným obdobím kvůli pandemii Covid-19. Není ale čas na to, abychom reagovali ve spěchu. Existuje totiž riziko, že učiníme rozhodnutí na základě tohoto nouzového stavu, aniž bychom jasně vyhodnotili veškeré následky," pokračuje.

Ze špičkových týmů s ním souhlasí šéf Red Bullu Christian Horner, jenž je taky výrazně proti dalšímu snižování rozpočtových stropů pod úroveň 145 mil. dolarů, zatímco Mercedes je ochoten učinit ústupky.

"F1 musí být špičkou motorsportu, pokud jde o technologie a výkonnost. Musí být atraktivní pro automobilky a sponzory, kteří chtějí být spojování s tou nejprestižnější kategorií. Pokud příliš omezíme náklady, potom riskuje výrazné snížení této úrovně, čímž se dostaneme blíž nižším formulovým sériím," zdůrazňuje Binotto.

Cítí "etickou povinnost" postarat se o svůj personál a zabránit propouštění: "Neměli bychom zapomínat na to, že společnosti hrají svou roli ve společenské struktuře národa. Nejsou tady jen kvůli zisku," uvádí šéf Ferrari, který chce prosadit spíše dvě různé úrovně rozpočtových stropů podle nákladů na výzkum a vývoj částí, které pak přeprodávají dalším týmům.

Přiklání se také k myšlence zákaznických vozů, kdy by menším stájím dodávaly kompletní, ovšem rok staré monoposty. "Pokud současná krize opravdu vede k existenčním problémům některých našich soupeřů v tomto sportu a je třeba revidovat určité základní pilíře, pak je Ferrari vůči tomu otevřené. Nešlo by o žádnou svatokrádež, v F1 už k tomu došlo a v dnešní době k tomu dochází v sériích, jako je MotoGP."

Stalo se
Novinky
Toto Wolff v Ázerbájdžánu

Toto Wolff ví, že první havárie Lewise Hamiltona ve Ferrari není důležitá

Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.

Novinky
Lewis Hamilton při testech Ferrari.

VIDEO: Lewis Hamilton havaroval při testu Ferrari v Barceloně

Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.

Novinky
Max Verstappen v rozhovoru s Johnym Herbertem v závodě v Belgii

Johnny Herbert končí: Ex-pilot F1 už nebude od sezóny 2025 sportovní komisař

Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.

Novinky
Kimi Antonelli

Hamiltonův nástupce Andrea Kimi Antonelli může řídit auto v provozu. Získal řidičák

Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.