SAO PAULO - KVALIFIKACE; Do předposledního závodu bude z prvního místa startovat Max Verstappen s Red Bullem, v první řadě ho doplní Ferrari v podání Sebastiana Vettela, zatímco druhá řada bude po penalizaci Charlese Leclerca kompletně obsazena Mercedesem.
Letošní sezóna se pomalu, ale jistě chýlí ke svému konci a červená světla nad startovním roštem zhasnou v roce 2019 již jen dvakrát. Ale než se tak stane, čeká nás ještě boj o předposlední pole position a to na závodním okruhu v brazilském Sao Paulu. V závěrečném tréninku kralovali Hamilton a Verstappen s odstupem asi tří desetin na duo Ferrari. Uvidíme, zda italská stáj pouze skrývala skutečnou formu, nebo na ně našli jejich soupeři přes páteční noc nějaký recept.
Sobotní počasí se po včerejším zlobícím dešti zejména během prvního tréninku se umoudřilo. Mezi mráčky vykouklo i sluníčko, teplota vzduchu se tak vyšplhala na 20 °C (při vlhkosti 70 %), asfalt závodní dráhy se ohřál na 36 °C, k tomu všemu panoval při rychlosti 3,9 km/h celkem nepatrný vítr. Dodavatel pneumatik Pirelli přivezl na brazilský okruh ty nejtvrdší možné směsi ze své nabídky - C1 (tvrdá/bílá), C2 (střední/žlutá) a C3 (měkká/červená).
PRVNÍ ČÁST (Q1)
Na konci boxové uličky máme zelenou a na dráze je jako první Robert Kubica a instalační kolo zatím krouží úplně osamocen, poté se vrací přímo do boxů. Střídá ho stájový kolega George Russell.
🚦 Q1 GREEN LIGHT 🚦Qualifying is go with Robert Kubica!Follow live text commentary and timings >> https://t.co/MddmLh2Nm7#BrazilGP 🇧🇷 #F1 pic.twitter.com/RXSIajEmOv
— Formula 1 (@F1) November 16, 2019
Do dění na trati se připojují oba jezdci Alfa Romeo a Toro Rosso. Všichni piloti jsou shodně na nejměkčích pneumatikách. Zatím nám uplynuly čtyři minuty z první etapy kvalifikace.
Do akce vyráží také Sebastian Vettel (1:08,556), rovněž na červeně označené směsi. Doprovází ho také týmový parťák Charles Leclerc (1:08,592) s nepatrnou ztrátou. Oba však brzy těsně přeskakuje Alexander Albon na Red Bullu s časem 1:08,503, na čtvrté místo se zařazuje Lando Norris s McLarenem (1:08,995).
Do čela tabulky jde ale přesvědčivě Max Verstappen (1:08,242), zatímco během úvodních pokusů se Lewisi Hamiltonovi (1:08,614) ani Valtterimu Bottasovi (1:08,729) nepodařilo překonat ani jezdce Ferrari. Piloti se tak seřadili dle týmů Red Bull - Ferrari - Mercedes. Na sedmém a devátém místě byli jezdci Haasu Kevin Magnussen (1:08,875), resp. Romain Grosjean (1:09,197). Potíže s pohonnou jednotkou Renaultu ve voze McLaren hlásí Carlos Sainz.
📻 "Something went. Something has gone from the engine"Problems for Carlos Sainz and McLaren - he's back in the pits and out of the car#BrazilGP 🇧🇷 #F1 pic.twitter.com/YHF3zCjWmm
— Formula 1 (@F1) November 16, 2019
Leclerc se zlepšuje a s kolem 1:08,496 se s přibližně čtvrtsekundovou ztrátou řadí na druhé místo za Verstappena. Do konce zbývají necelé čtyři minuty a dráha docela osiřela, jezdí pouze duo Toro Rosso s Bottasem.
Ke konci zůstávají v boxech jen jezdci Mercedesu a Red Bullu, ostatní se snaží ještě o nějaké to zlepšení. O "přežití" bojují zejména zástupci Racing Pointu, Alfy Romeo a Nico Hülkenberg - ten nakonec poskočil na desáté místo (1:09,050) a odsunul svého stájového kolegu Daniela Ricciarda na příčku jedenáctou (1:09,086).
Dále nepostupují: Daniil Kvjat, Lance Stroll, George Russell, Robert Kubica a Carlos Sainz.
👀 Q1 CLASSIFICATION 👀#BrazilGP 🇧🇷 #F1 pic.twitter.com/IhdpI1Wa1v
— Formula 1 (@F1) November 16, 2019
DRUHÁ ČÁST (Q2)
Po třech minutách od začátku zahajují druhou část kvalifikace Hamilton s Bottasem. Brzy se však přidávají další a po minutce jsou na trati prakticky všichni zbývající závodníci, tedy až na Vettela.
🚦 Q2 GREEN LIGHT 🚦Round 2⃣ is coming up!#BrazilGP 🇧🇷 #F1 pic.twitter.com/huhuxt64HI
— Formula 1 (@F1) November 16, 2019
Do čela jde Hamilton (1:08,088) s Bottasem (1:08,232). Avšak nejprve je přeskočí Leclerc (1:07,888), kterého také ihned pokoří s velkým náskokem Verstappen s časem 1:07,503! Albon (1:08,117) rozděluje oba Mercedesy, zatímco Vettel začíná v polovině druhé etapy kvalifikace ostré kolo, na jehož konci se zařazuje na místo třetí (1:08,050) za svého stájového kolegu Leclerca, jenž svůj čas zaznamenal jako jediný na žlutě značených pneumatikách. Monačana totiž čeká tak jako tak penalizace za výměnu pohonné jednotky a na startu do zítřejšího závodu bude odsunut o deset míst zpět.
Brilliant from @Max33Verstappen 💪He moves into P1 ahead of Charles Leclerc with a 1:07.503#BrazilGP 🇧🇷 #F1 pic.twitter.com/vYA7Ua7MDR
— Formula 1 (@F1) November 16, 2019Ve zbývajících třech minutách končí chvíli trvající klid před závěrečnými snahami o postup do finální desítky. Leclerc zkouší měřené kolo také na nejměkčích pneumatikách, avšak nedá se čekat, že by vzhledem k zítřejší strategii toužil po nějakém zlepšení. Na dráze jsou všichni kromě Verstappena (1.), Vettela (3.) a Albona (5.).
Giovinazzi spins! 🌀#BrazilGP 🇧🇷 #F1 pic.twitter.com/FfmJI3lYaj
— Formula 1 (@F1) November 16, 2019Norris zaznamenal zlepšení (1:08,868), avšak stačí to pouze na jedenácté místo. Antonio Giovinazzi se dostal do hodin a žluté vlajky tak zmařily jakékoli další pokusy.
Dále nepostupují: Lando Norris, Daniel Ricciardo, Antonio Giovinazzi, Nico Hülkenberg a Sergio Pérez.
Q2 CLASSIFICATIONCan anyone topple Max? Well, we'll soon find out!#BrazilGP 🇧🇷 #F1 pic.twitter.com/wedekLa7PZ
— Formula 1 (@F1) November 16, 2019TŘETÍ ČÁST (Q3)
Poslední dvanáctiminutovka právě odstartovala a zatím panuje ticho. To přerušuje po uplynutí dvou minut Grosjean, Gasly a Räikkönen. Trojici následuje Hamilton s Bottasem a Vettel s Leclercem, přesně v tomto pořadí. Dále za nimi vyráží také duo Red Bullu.
🚦 Q3 GREEN LIGHT! 🚦Strap in, the shootout for pole is ON! 🙌#BrazilGP 🇧🇷 #F1 pic.twitter.com/ID2m0eYWAp
— Formula 1 (@F1) November 16, 2019Po prvních pokusech jdou do čela oba Mercedesy v pořadí Hamilton (1:07,861) a Bottas (1:07,874). Avšak nejprve je přeskakují obě Ferrari (Vettel 1:07,631 a Leclerc 1:07,728), ale přestože se Verstappen dopustil při průjezdu přes obrubníky menší chyby, poskládal své kolo (1:07,623) tak, že skončil na prvním místě! Albon se zařadil na místo šesté (1:07,935).
Verstappen moves ahead of the Ferraris and Mercedes into provisional pole!Less than 6⃣ minutes remain...#BrazilGP 🇧🇷 #F1 pic.twitter.com/MSMi1nr7e4
— Formula 1 (@F1) November 16, 2019Aktuální pořadí před finálními souboji o pole position: Verstappen, Vettel, Leclerc, Hamilton, Bottas, Albon, Grosjean, Räikkönen, Gasly a Magnussen.
Odpočet času ukazuje necelé tři minuty do konce a jako první vyjíždí z garáží jezdci Red Bullu. Avšak závěrečná bitva naplno vzplála...
Verstappen v prvním sektoru ztrácí, zatímco Leclerc naopak zaznamenává fialový čas, Hamilton zatím jen osobní zlepšení. Ve druhém sektoru je nejrychlejší Verstappen, naopak ztrácí Leclerc i Hamilton. Vettel má oba časy žluté.
Cílovou čáru projíždí na první pozici Max Verstappen s časem 1:07,508 a na okruhu v Interlagosu bude startovat z pole position! Druhou příčku obsadil Sebastian Vettel (1:07,631). Druhou řadu tvoří Lewis Hamilton (1:07,699) s Charlesem Leclercem (1:07,728).
Max Verstappen led Q1, Q2 and - most importantly - Q3!He fended off Sebastian Vettel to take his second career pole#BrazilGP 🇧🇷 #F1https://t.co/F5DzeIpjNe
— Formula 1 (@F1) November 16, 2019Eddie Jordan, bývalý majitel týmu Formule 1, zemřel ve věku 76 let po dlouhém boji s rakovinou močového měchýře a prostaty. Zakladatel týmu Jordan F1, který dosáhl historických úspěchů v 90. letech, byl po prodeji týmu známý komentátor a podnikatel, jehož smrt zasáhla motorsport i širší veřejnost.
Kimi Antonelli, mladá naděje italského motorsportu, si na své debutové Velké ceně Austrálie ve Formuli 1 zajistil místo mezi bodujícími. Jeho působivý výkon ukázal, že je připravený čelit výzvám nejprestižnějších závodních sérií.
Velká cena Číny se vrací s osmnáctým ročníkem a hned od startu přináší neobvyklé výzvy. Týmy, jezdci i Pirelli se budou muset rychle přizpůsobit zcela přepracované trati, přičemž na analýzu změn jim zůstane pouhá hodina volného tréninku.
Šéf McLarenu Zak Brown se otevřeně vyjádřil k svému skutečnému postoji vůči Christianu Hornerovi, šéfovi Red Bullu. V době rostoucího napětí mezi týmy v šampionátu tak nabírá jejich vzájemný vztah na důležitosti.
Několik týmů Formule 1 čelilo logistickým komplikacím, které zpozdily přepravu materiálu na Velkou cenu Číny, což mělo vliv na jejich přípravy. Stáje jako McLaren, Mercedes, Red Bull a Aston Martin obdržely své náklady až ve středu odpoledne, což znamenalo, že mohly začít sestavovat své monoposty až po plánovaném termínu a tím došlo k narušení jejich běžného harmonogramu před závodním víkendem.
Sergio Pérez se ještě nesmířil s koncem své kariéry ve Formuli 1. Mexický pilot plánuje návrat na startovní rošt v roce 2026, kdy chce opět bojovat o pozice mezi nejlepšími.
McLaren si v Melbourne zajistil skvělý výsledek a vyslal jasný signál – letos chce být prvním týmem, který dokáže prolomit nadvládu konkurence ve Formuli 1.
Lewis Hamilton si debut ve Ferrari představoval úplně jinak. V Melbourne se trápil, nestačil na špičku a nakonec bral jen desáté místo.
Po náročné Velké ceně Austrálie, kde oba vozy Haas trpěly slabým tempem, vyjádřil Esteban Ocon překvapení nad výkonem týmu. Šéf Ayao Komatsu nyní čelí výzvě identifikovat příčiny problémů, včetně špatných výsledků v kvalifikaci a komplikací u debutujícího Ollie Bearmana.
FIA zavádí novou směrnici TD055A, která zpřísňuje pravidla pro kontrolu aerodynamických prvků. Tento krok reaguje na problémy z loňské sezóny a má zajistit spravedlivější podmínky pro všechny týmy.
Charles Leclerc hodnotil obtížný start do sezóny 2025 po závodě v Austrálii, kde skončil na osmé příčce. Uvedl, že Ferrari musí zaměřit pozornost na dvě klíčové oblasti, které budou rozhodující pro zlepšení výkonu týmu v dalších závodech.
Lando Norris se pustil do kritiky George Russella, když se vyjádřil k jejich sporu ohledně výhody McLarenu v porovnání s ostatními týmy ve Formuli 1. Norris naznačil, že Russellův přístup k této debatě není úplně správný.