Sebastian Vettel neučinil žádnou zvláštní změnu před kvalifikací v Suzuce, v níž překonal rekord okruhu, získal svou 57. pole-position a ukončil tak dominanci Charlese Leclerca.
Tomu se podařilo ovládnou poslední čtyři kvalifikace před závodem v Japonsku. Tam se však Vettelovi poprvé od červnové Velké ceny Kanady podařilo svého mladšího týmového kolegu porazit. Co přispělo k průlomu během víkendu, kdy byla kvůli tajfunu sobotní vrcholná část přeložena na neděli?
"Nic zvláštního, jen čistá [kvalifikační] část. Nemyslím si, že by tam byl nějaký očividný problém. Od Singapuru auto postupně zlepšujeme, nové díly mi pomohly v oblastech, kde jsem se dříve trápil," odpovídá Vettel, jemuž se časem 1:27,064 min podařilo navíc překonat rekord okruhu (viz onboard video).
"Mé kvalifikace celkově neprobíhaly moc hladce. Tato možná byla celkem hladká - obě kola byla čistá, neměl jsem žádné potíže v přípravných kolech. Nic se jinak nezměnilo. Pro Japonsko jsme auto neměnili. Neexistuje nic, co by vysvětlovalo ten pokrok ve výkonnosti," tápe pilot Scuderie.
WHAT. A LAP.Go onboard with @ScuderiaFerrari's Sebastian Vettel as he secures pole position at Suzuka with a track record time of 1:27.064! #JapaneseGP 🇯🇵 #F1 @pirellisport #PirelliPolePositionAward pic.twitter.com/Or5fSqDSap
— Formula 1 (@F1) October 13, 2019S letošním vozem SF90 se trápí více než Leclerc, jenž byl v první části sezóny obvykle tím rychlejší pilotem Ferrari, když se auto nechovalo tak konzistentně. Vettelovy výkony se zlepšily od Singapuru, kam stáj z Maranella přivezla velký balík vylepšení aerodynamiky.
V pátek to ale na vítězství Ferrari v kvalifikaci vůbec nevypadalo. Leclerc byl opět rychlejší, ale rudé vozy se trápily s opotřebením pneumatik a na Mercedes výrazně ztrácely. "Skutečná výkonnost se po pátku vždy velmi těžko posuzuje. Možná jsme se věnovali odlišným programům. Nevím, jak jezdili," komentuje Mattia Binotto.
"Soustředili jsme se na sebe, s autem jsme v pátek měli určité potíže, celkem vysokou degradaci. Pracovali jsme na nastavení pro kvalifikaci a závod. Před nimi jsme ubrali na zadním křídle, což pomohlo vyvážení, auto se chovalo lépe. V kvalifikaci jsme měli to správné tempo, nikoliv však v závodě. Pozorovali jsme degradaci, která byla vyšší než u našich soupeřů," prozrazuje šéf Ferrari.
V Japonsku ale Vettel kvůli pokaženému startu svého místa na čele roštu nedokázal využít, italský tým tak na další vítězství nedosáhl. Seb se alespoň vyhnul penalizaci za zpackaný start. "Dělal jsem to, co [před startem] obvykle dělám. Velmi bídně jsem odstartoval, protože jsem se trochu pohnul, zastavil, a pak ztratil veškeré to tempo. Celkově jsem proti normálnímu startu ztratil. Byla to chyba," uznává.
Pro vítězství si dojel Bottas, jeho týmový kolega a lídr šampionátu Hamilton zajel nejrychlejší kolo a skončil třetí za Vettelem. Mercedes si tak předčasně zajistil již šestý konstruktérský titul v řadě za sebou.
Toto Wolff s humorem přiznal, že dodávat motory McLarenu možná nebylo jeho nejchytřejší rozhodnutí. McLaren nyní dominuje, zatímco tým Mercedesu zaostává.
Yuki Tsunoda zatím nedokázal naplnit očekávání po přesunu do Red Bullu, což vyvolává pochybnosti o jeho budoucnosti ve Formuli 1. Jeho výkonnost zaostává a tlak na japonského jezdce stále roste.
Zak Brown znovu rozdmýchal spekulace o budoucnosti Maxe Verstappena a jeho možném odchodu z Red Bullu. Šéf McLarenu naznačil, že přestup k Mercedesu není mimo hru, čímž opět rozvířil dění v paddocku.
Oliver Bearman otevřeně promluvil o finančních obětech, které jeho rodina podstoupila, aby mu umožnila nastartovat závodní kariéru. Zároveň sdílel, jaký zlomový moment mu přinesl klíčovou příležitost a jak se musel psychicky připravit na náročnou debutovou sezónu ve Formuli 1 s týmem Haas.
Adrian Newey od svého příchodu do Aston Martinu před sezonou 2025 nezná odpočinek a pracuje naplno. Jeho cílem je co nejrychleji posunout tým mezi špičku formule 1.
Ferrari údajně připravuje vylepšení posilovače řízení u svého vozu SF-25 na nadcházející Velkou cenu Maďarska. Tato změna by mohla zlepšit ovladatelnost a výkon týmu na technickém okruhu.
Valtteri Bottas prozradil, že během povinné vojenské služby ve Finsku absolvoval výcvik ostřelovače, který mu pomohl lépe zvládat tlak i soustředění. Klid a přesnost z armády dnes využívá i v kokpitu formule.
Situace uvnitř Red Bullu se dál komplikuje. Ralf Schumacher je přesvědčen, že pokud se tým rychle nestabilizuje, Max Verstappen z něj odejde.
Yuki Tsunoda si při návštěvě italského jezera Como vybral slabší chvilku. Jeho mobilní telefon zmizel neznámo kam. Mladý japonský jezdec však situaci bere s nadhledem a místo paniky se obrátil na své fanoušky s prosbou o pomoc při hledání.
Známý komentátor F1 Martin Brundle rozebral rozhodnutí Christiana Hornera a poukázal na moment, který považuje za zásadní pochybení v řízení týmu Red Bull.
Jules Bianchi, kterému bylo tehdy jen 25 let, podlehl osudovým zraněním z nehody v Suzuce. Jeho smrt otřásla světem Formule 1 a přiměla k zásadním změnám v bezpečnosti.
Charles Leclerc si při desátém výročí úmrtí Julese Bianchiho připomněl jeho vliv na svou kariéru i osobní život. Byl pro něj nejen kmotrem a přítelem, ale také inspirací, která ho provází dodnes.