Sebastian Vettel neučinil žádnou zvláštní změnu před kvalifikací v Suzuce, v níž překonal rekord okruhu, získal svou 57. pole-position a ukončil tak dominanci Charlese Leclerca.
Tomu se podařilo ovládnou poslední čtyři kvalifikace před závodem v Japonsku. Tam se však Vettelovi poprvé od červnové Velké ceny Kanady podařilo svého mladšího týmového kolegu porazit. Co přispělo k průlomu během víkendu, kdy byla kvůli tajfunu sobotní vrcholná část přeložena na neděli?
"Nic zvláštního, jen čistá [kvalifikační] část. Nemyslím si, že by tam byl nějaký očividný problém. Od Singapuru auto postupně zlepšujeme, nové díly mi pomohly v oblastech, kde jsem se dříve trápil," odpovídá Vettel, jemuž se časem 1:27,064 min podařilo navíc překonat rekord okruhu (viz onboard video).
"Mé kvalifikace celkově neprobíhaly moc hladce. Tato možná byla celkem hladká - obě kola byla čistá, neměl jsem žádné potíže v přípravných kolech. Nic se jinak nezměnilo. Pro Japonsko jsme auto neměnili. Neexistuje nic, co by vysvětlovalo ten pokrok ve výkonnosti," tápe pilot Scuderie.
WHAT. A LAP.Go onboard with @ScuderiaFerrari's Sebastian Vettel as he secures pole position at Suzuka with a track record time of 1:27.064! #JapaneseGP 🇯🇵 #F1 @pirellisport #PirelliPolePositionAward pic.twitter.com/Or5fSqDSap
— Formula 1 (@F1) October 13, 2019S letošním vozem SF90 se trápí více než Leclerc, jenž byl v první části sezóny obvykle tím rychlejší pilotem Ferrari, když se auto nechovalo tak konzistentně. Vettelovy výkony se zlepšily od Singapuru, kam stáj z Maranella přivezla velký balík vylepšení aerodynamiky.
V pátek to ale na vítězství Ferrari v kvalifikaci vůbec nevypadalo. Leclerc byl opět rychlejší, ale rudé vozy se trápily s opotřebením pneumatik a na Mercedes výrazně ztrácely. "Skutečná výkonnost se po pátku vždy velmi těžko posuzuje. Možná jsme se věnovali odlišným programům. Nevím, jak jezdili," komentuje Mattia Binotto.
"Soustředili jsme se na sebe, s autem jsme v pátek měli určité potíže, celkem vysokou degradaci. Pracovali jsme na nastavení pro kvalifikaci a závod. Před nimi jsme ubrali na zadním křídle, což pomohlo vyvážení, auto se chovalo lépe. V kvalifikaci jsme měli to správné tempo, nikoliv však v závodě. Pozorovali jsme degradaci, která byla vyšší než u našich soupeřů," prozrazuje šéf Ferrari.
V Japonsku ale Vettel kvůli pokaženému startu svého místa na čele roštu nedokázal využít, italský tým tak na další vítězství nedosáhl. Seb se alespoň vyhnul penalizaci za zpackaný start. "Dělal jsem to, co [před startem] obvykle dělám. Velmi bídně jsem odstartoval, protože jsem se trochu pohnul, zastavil, a pak ztratil veškeré to tempo. Celkově jsem proti normálnímu startu ztratil. Byla to chyba," uznává.
Pro vítězství si dojel Bottas, jeho týmový kolega a lídr šampionátu Hamilton zajel nejrychlejší kolo a skončil třetí za Vettelem. Mercedes si tak předčasně zajistil již šestý konstruktérský titul v řadě za sebou.
Liam Lawson po incidentu s Carlosem Sainzem na Velké ceně Nizozemska uvedl, že nechápe, proč je Španěl rozrušený, protože šlo o běžný závodní souboj.
Isack Hadjar z týmu Racing Bulls přiznal, že i přes nejistotu ohledně své budoucnosti před sezonou Formule 1 v roce 2026 zůstává klidný a vyrovnaný.
Šéf Formule 1 Stefano Domenicali potvrdil, že tři stávající okruhy projevily zájem vrátit se do závodního kalendáře.
Jacques Villeneuve varuje, že Ferrari před domácí Monzou čelí velkému tlaku. Podle něj mohou očekávání tifosi ovlivnit výkony týmu.
Lando Norris musel v Zandvoortu předčasně odstoupit kvůli úniku oleje, zatímco se snažil dotáhnout na týmového kolegu Oscara Piastriho. Nadějný závod se tak proměnil v hořké zklamání pro britského jezdce.
Lewis Hamilton přiznal, že Ferrari čelí před domácím závodem v Monze obrovskému tlaku, a to zejména on sám. Podle něj půjde kromě výkonu vozu i o zvládnutí emocí a očekávání fanoušků.
Jezdec IndyCar z týmu Andretti se stane testovacím pilotem Cadillacu ve Formuli 1. Pomůže Valtterimu Bottasovi a Sergiu Pérezovi s přípravami na vstup stáje do šampionátu v roce 2026.
Lando Norris přiznal, že jeho osobnost a přístup k závodění se liší od špičkových jezdců F1, Maxe Verstappena a Oscara Piastriho. Podle něj to ovlivňuje nejen jeho výkon, ale i způsob, jakým zvládá tlak na trati.
Max Verstappen po Zandvoortu otevřeně kritizoval Red Bull a přiznal, že souboj se sesterským týmem Racing Bulls by se vůbec neměl odehrávat.
Šéf Mercedesu Toto Wolff připustil, že Hamiltonův odchod do Ferrari mu ulehčil situaci, protože se tak vyhnul těžkému rozhodnutí o Britově budoucnosti u stříbrných šípů.
Půl století uplynulo od chvíle, kdy Niki Lauda poprvé korunoval svou kariéru mistrovským titulem. Ve službách Ferrari tehdy začal psát příběh, který z něj učinil jednu z největších ikon F1.
Mistr světa Max Verstappen i po tolika letech a titulech nepřestává tým Red Bull překvapovat. Jeho touha po dokonalosti a schopnost posouvat limity z něj dělají klíčového jezdce