Kimi Raikkonen pojmenovává hlavní důvody, proč nelze za deště jezdit tak, jako dřív. Co za neutěšenou situací podle něj stojí?
Kimi Raikkonen patří k nejzkušenějším pilotům současného startovního pole. Populární Fin začal psát svůj příběh v královně motorsportu už na počátku tohoto tisíciletí. Zažil toho tedy opravdu hodně. Nyní se ho novináři zeptali na to, jak vnímá jízdu za deště. Důvodem otázky byl samozřejmě tajfun, který zasáhnul Japonsko a nyní už víme, že kompletně zrušil celý sobotní program.
Samozřejmě, že za podmínek, které panují při tajfunu se jezdit nedá, problémem však podle Fina je, že se současnými pneumatikami nelze jezdit ani za mírného deště a občas ani za přechodných podmínek. V čem je problém? Kimi to vidí jasně, největším nedostatkem je právě nevyhovující obutí.
"Je jasné, jak jsme momentálně omezeni s pneumatikami. Zkrátka ani nemusí moc pršet, ale stejně pak máte hned aquaplaning,“ pojmenovává ostřílený bard hlavní problém. Pravdou je, že se na pneumatiky Pirelli do přechodných a mokrých podmínek už v minulosti snesla řada kritiky od nejednoho z pilotů. Problémem je podle dotyčných také nedostatek testování za tohoto počasí
„V mých začátcích mohlo pršet opravdu hodně, ale problém jsme nikdy neměli. Současné pneumatiky tedy asi nebudou nejlepší, když na trati stojí voda,“ má jasno mistr světa z roku 2007 a do dneška poslední pilot, který přivezl do Maranella jezdecký titul.
„Někdy na trati není moc vody, ale stejně nemůžeme jezdit. Vypadá to docela směšně, ale taková je realita,“ uzavírá Kimi svůj pohled na věc.
Dodejme, že japonská kvalifikace, která byla původně naplánována klasicky na sobotu se má nakonec uskutečnit v neděli brzy ráno našeho času. Ani to však není jistý termín. Vše bude záležet na vývoji japonského počasí a síle tajfunu. Pro možný vývoj existuje hned několik meteorologických předpovědí. Některé jsou pozitivnější, jiné už méně. Ve hře je dokonce i varianta, že by se mohlo startovat podle pořadí z druhého volného tréninku.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.