"Jakékoliv úpravy kvalifikace v roce 2020 budou čistě experimentální," ujišťuje Brawn. O co mu jde?

Start Velké ceny Itálie
Start Velké ceny Itálie, foto: Scuderia Ferrari
Petr Hlawiczka 24. září 2019 06:10
Sdílej:

Formuli 1 čeká v roce 2021 velká změna pravidel, což ale neznamená, že se příští rok žádných úprav nedočkáme. Momentálně se diskutuje o možných změnách kvalifikačního formátu. Podle sportovního ředitele F1 Rosse Brawna však půjde o čistě experimentální záležitost.

"V současné době jsem četl celou škálu tvrzení od jezdců po odborníky ohledně nápadů, jak zatraktivnit formát závodního víkendu. Ve snaze objasnit situaci a zabránit nedorozuměním se vedou rozhovory o experimentování v roce 2020 se změnami kvalifikačního formátu. Cílem je učinit víkendy velkých cen méně předvídatelnými," říká Brawn.

"Chtěl bych zdůraznit slovo experiment, protože o tom to je - o drobném vzorku pro stanovení směru pro budoucnost. Všichni si moc dobře uvědomujeme, že současný kvalifikační formát je vzrušující a senzační, důležité ale také je, aby byl závod - vrchol víkendu - co nejlepší," vysvětluje sportovní šéf F1 motiv ke změně.

Mezi jeden z nápadů, o kterých se hovoří, patří kvalifikační závody s obráceným pořadím. Podle něj by mohly přispět ke kýženému cíli. Vyzkoušet je v reálu je podle Brawna nejlepší možností, jak to zjistit.

"Nezáleží na tom, kolik simulací provedete - neexistuje nic přesnějšího, než samotná trať. Formule 1, týmy a FIA zkoumají možnosti upraveného formátu pro určitý počet podniků v příští sezóně. Vzhledem ke stabilním sportovním a technickým pravidlům příští rok jde o perfektní období pro vyhodnocování takových změn," pokračuje.

"Ještě nepadlo žádné rozhodnutí, protože detaily dokončujeme, ale zpětná vazba, kterou jsme zatím obdrželi, je pozitivní. Chápu, že puritáni mohou mít obavy, neměli bychom se však bát experimentování, jinak pokroku nedosáhneme.

"Nechceme změnu jenom pro změnu. Chceme náš sport vylepšit, protože podobně jako u vývoje aut, pokud zůstanete stát na místě, tak riskujete to, že se propadnete dozadu," vysvětluje působil u Benettonu, Ferrari, Hondy, Brawnu GP či Mercedesu, kde svou kariéru v roli šéfa závodního týmu ukončil.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.