Formuli 1 čeká v roce 2021 velká změna pravidel, což ale neznamená, že se příští rok žádných úprav nedočkáme. Momentálně se diskutuje o možných změnách kvalifikačního formátu. Podle sportovního ředitele F1 Rosse Brawna však půjde o čistě experimentální záležitost.
"V současné době jsem četl celou škálu tvrzení od jezdců po odborníky ohledně nápadů, jak zatraktivnit formát závodního víkendu. Ve snaze objasnit situaci a zabránit nedorozuměním se vedou rozhovory o experimentování v roce 2020 se změnami kvalifikačního formátu. Cílem je učinit víkendy velkých cen méně předvídatelnými," říká Brawn.
"Chtěl bych zdůraznit slovo experiment, protože o tom to je - o drobném vzorku pro stanovení směru pro budoucnost. Všichni si moc dobře uvědomujeme, že současný kvalifikační formát je vzrušující a senzační, důležité ale také je, aby byl závod - vrchol víkendu - co nejlepší," vysvětluje sportovní šéf F1 motiv ke změně.
Mezi jeden z nápadů, o kterých se hovoří, patří kvalifikační závody s obráceným pořadím. Podle něj by mohly přispět ke kýženému cíli. Vyzkoušet je v reálu je podle Brawna nejlepší možností, jak to zjistit.
"Nezáleží na tom, kolik simulací provedete - neexistuje nic přesnějšího, než samotná trať. Formule 1, týmy a FIA zkoumají možnosti upraveného formátu pro určitý počet podniků v příští sezóně. Vzhledem ke stabilním sportovním a technickým pravidlům příští rok jde o perfektní období pro vyhodnocování takových změn," pokračuje.
"Ještě nepadlo žádné rozhodnutí, protože detaily dokončujeme, ale zpětná vazba, kterou jsme zatím obdrželi, je pozitivní. Chápu, že puritáni mohou mít obavy, neměli bychom se však bát experimentování, jinak pokroku nedosáhneme.
"Nechceme změnu jenom pro změnu. Chceme náš sport vylepšit, protože podobně jako u vývoje aut, pokud zůstanete stát na místě, tak riskujete to, že se propadnete dozadu," vysvětluje působil u Benettonu, Ferrari, Hondy, Brawnu GP či Mercedesu, kde svou kariéru v roli šéfa závodního týmu ukončil.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.