Šéf Mercedesu Toto Wolff byl po Velké ceně Singapuru rozladěný. Nepodařilo se jim udržet Lewise Hamiltona v boji o vítězství a nakonec skončil mimo pódium, přitom navíc naštvali Valtteriho Bottase, jehož pomocí týmové režie zpomalili, aby dojel až za svým týmovým kolegou.
Finský pilot zajel do boxů dříve než Hamilton, jenž se snažil dostat před vedoucího Leclerca, po delším setrvání na dráze se ale nakonec propadl až za Maxe Verstappena - a nebýt zásahu z boxové zídky, tak by vyjel až za Bottasem.
Wolff se snaží vysvětlit přístup MercedesuTen dostal těsně před Lewisovou zastávkou příkaz od hlavního stratéga Jamese Vowlese, aby o tři sekundy na kolo zpomalil a zdržel Alexandera Albona s Red Bullem, aby se lídr šampionátu neocitl až za oběma vozy. Valtteri měl v té době celkem slušnou rychlost, to ho připravilo o závod i dobrý pocit.
"Nebyla to skvělé rozhodnutí, které jsme udělali, jenže podseknutí bylo silnější, než všichni očekávali. Nemyslím si, že Ferrari chtělo vyměnit své jezdce tím, že Sebastianovi umožnilo zajet do boxů jako prvnímu," poukazuje Wolff na překvapení, která se odehrávala v průběhu závodu ve vedoucích týmech.
"My jsme riskovali Lewisovu pozici tím, že jsme jej nechávali na trati, abychom uchránili možnost vítězství. Proto jsme Valtteriho zdrželi, aby udržel za sebou Albona, jelikož Lewis by vyjel až za ním. Celkově by proto týmový výsledek byl horší, pokud by to Valtteri neudělal. To místo mu dlužíme," uznává šéf Mercedesu.
Jak situaci vnímal Bottas?Valtteri po závodě přiznal, že to, co po něm Mercedes chtěl, mu připadalo nepřirozené a příliš tvrdé, je však týmovým hráčem a věří, že tým by se zachoval podobně, kdyby situace mezi jezdci byla opačná. Měl však tento krok smysl vzhledem k náskoku Hamiltona v šampionátu jezdců? Dává tým stále oběma šanci na boj o titul, jak tvrdí?
Fin rozhodnutí svého týmu nicméně navenek chápe: "V té chvíli už jsem věděl, co se bude dít, protože máme určitá pravidla, kterých se držíme. Před zastávkou dostává přednost ten, kdo se lépe kvalifikuje a kdo je stále vpředu. Samozřejmě si můžete vybrat, jestli pojedete kratší či delší stint. On si vybral ten delší a já byl ten vzadu."
"Kdybych jel naplno a podsekl jej, povedlo by se to i Albonovi. Takže rozumím tomu z pohledu týmu rozumím a vím, že by udělal totéž, kdyby byla situace obrácená. Zajistím, aby tomu bylo opačně, a věřím, že tomu tak bude," pokračuje Bottas.
"Samozřejmě, že to z vnějšku vypadá dost špatně, i z mé strany - být v takové situaci je zcela proti vašim instinktům: zpomalit a nepředjíždět svého týmového kolegu, to vůbec nedává smysl. Existuje ale takové pravidlo. Nevím, jak dlouho je v týmu - přinejmenším od té doby, co jsem přišel. Ale funguje oboustranně, takže to je OK," dodává méně úspěšný pilot Mercedesu.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.