HUNGARORING - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jakých časů a rychlostí dosáhli piloti za proměnlivých podmínek v jednotlivých částech kvalifikace na Velkou cenu Maďarska 2019?
Nejprve se podívejme na konfiguraci okruhu. První sektor začíná nejnáročnějším místem pro brzdy, kdy piloti zpomalují z rychlostí kolem 315 km/h na 95 km/h při přetížení 4,8 G, přičemž na pedál musí vyvinout tlak o síle 142 kg. Před a za první zatáčkou se nacházejí dvě DRS zóny. Po výjezdu z ní na dvojku prudce přidávají z kopce do druhé zatáčky.
Zde je velmi snadné začít brzdit pozdě, zablokovat kolo a vyjet mimo ideální stopu. Místo láká také k příliš brzké akceleraci, což může narušit ideální průjezd třetí zatáčkou, postih se přenáší na celou následující 790 m dlouhou rovinku před čtvrtou zatáčkou, kde začíná druhý sektor. Trpělivost a preciznost jsou zde odměňovány dobrými časy.
Čtvrtá zatáčka je náročná - projíždí se velmi rychle a naslepo. Následuje pomalejší úsek - táhlá pátá zatáčka a pomalá šikana 6/7. Poté piloti přidávají a projíždějí o středně rychlou levotočivou a pravotočivou osmou zatáčku, které na sebe navazují s krátkou krátkým přidáním plynu. Musí trochu obětovat osmou, aby devátou zatáčkou projeli ideální stopou, protože časová ztráta se přenáší až do zatáčky č. 11 kvůli tomu, že desátá se projíždí naplno.
Za velmi rychlou jedenáctou zatáčkou, kterou projíždění na šestku kolem 290 km/h, začíná třetí sektor. Prudce se brzdí do pravotočivé zatáčky, po níž přicházejí na řadu dvě táhlé vracečky: pomalejší třináctá a poslední čtrnáctá, jejíž průjezd na trojku (140 - 160 km/h) trvá dlouhé dvě vteřiny.
The best lap of the day...And in the Hungaroring's 33-year history! 🤩Go on board for @Max33Verstappen's @pirellisport pole lap#Fit4F1 #HungarianGP 🇭🇺 pic.twitter.com/ovGuvT6c3S
— Formula 1 (@F1) August 3, 2019Video: Nejrychlejší kvalifikační kolo Verstappena (zdroj: Formula1.com)
Nejrychlejší sektoryVerstappen sice již několik závodů v kariéře vyhrál, ale pole-position získal dnes poprvé, až ve svém 93. podniku. Jeho radost byla velká, protože vlastní rychlostí porazil všechny své soupeře včetně lídra šampionátu Hamiltona či Vettela s Ferrari, a překonal absolutní rekord okruhu.
"Je to neuvěřitelné. Tohle mi stále chybělo. Vždycky víte, že to v kvalifikaci bude těžké, ale podařilo se nám to. Auto létalo, bylo neskutečné," zářil Holanďan po dojezdu do padoku. Jasně předčil svého slabšího týmového kolegu Gaslyho, jenž má u Red Bullu vydržet do konce sezóny. Ztrácel už přes 7 desetin, obrovský rozdíl.
Ve svém posledním pokusu se Verstappen zlepšil o 4 desetiny a úspěšně odrazil výborný pokus Bottase. Ten dnes téměř o 2 desetiny předčil Hamiltona, Max mu však o 18 tisícin sekundy unikl.
Pilot Red Bullu získal rozhodující náskok v posledním sektoru, který zvládl nejlépe, zatímco Fin s Mercedesem úřadoval v prostřední část okruhu a Vettel s Ferrari v té první. Scuderia hodně ztrácela ve třetím sektoru, Leclerc tam byl o více než 4 desetiny pomalejší než Verstappen, což je na tak krátkém okruhu a při těsných rozdílech příliš.
Nejlepším ze zbytku pole byl dnes McLaren, jemuž obvykle pomalé zatáčky moc nesvědčily. Tým v této oblasti ale dělá stále pokroky, a zatímco se ostatní týmy středu oproti Hockenheimu propadly více, stáj s Wokingu si svůj odstup od špičkových týmů udržela.
Nejvíce se za týden zhoršila Alfa Romeo a Racing Point, jenž si v Německu pochvaloval svá vylepšení, ale Hungaroring mu vůbec nesedí, největšího pokroku dosáhl naopak Williams, který sice před týdnem se štěstí bodoval, ale zlepšit korelaci se mu podařilo až nyní, což se projevuje i na fungujících vylepšeních.
Russellovi k senzačnímu postupu do Q2 scházelo je 53 tisícin sekundy. Kromě svého týmového kolegy Kubici porazil Strolla, Péreze či Ricciarda, a na Hülkenberga, Giovinazziho, Kvjata či Albona ztrácel do 2 desetin.
Maximální rychlostiRed Bull s Hondou nepřišli na nic nového, zkrátka jim sedí pomalý okruh, kde výkon motoru nehraje moc velkou roli. Podle Vettela je Honda stále nejslabší, zatímco Horner ji "v některých částech okruhu" řadí na úroveň Mercedesu.
Ferrari má v kvalifikaci stále nejsilnější motor, což dnes Vettel s Leclercem potvrdili - pouze oni dva se dostali přes 315 km/h, přičemž dvě příčky za nimi drží vozy Alfy Romeo využívající stejný agregát.
Norris s McLarenem poháněným Renaultem ztrácel 3,5 km/h, Bottas s Mercedesem 5,7 km/h (po zprůměrování rychlostí ze všech 4 míst je však hned za Ferrari a Alfou Romeo). Francouzský výrobce tvrdí, že v kvalifikační špičce již překonali 1000 koní, což se podle něj povedlo i Mercedesu a Scuderii. Honda je však již (zejména v závodech) téměř na jeho úrovni, Kvjatovi scházelo 4,4 km/h.
Red Bull jezdí s větším odporem a přítlaku má na rozdávání, ten viditelně i dle slov Vettela Ferrari zatím postrádá. V Maďarsku stáj z Maranella očekávala trápení, konkurenceschopnější by měla být po letní přestávce ve Spa a v Monze.
Pneumatiky a strategiePiloti Ferrari, Mercedesu a Red Bullu postoupili z Q2 na středně-tvrdé směsi, proto v zítřejším závodě budou mít strategickou výhodu. Podle Pirelli jde o optimální pneumatiku pro závod, pokud jde o flexibilitu
Piloti Ferrari, Mercedesu a Red Bullu postoupili z Q2 na středně-tvrdé směsi, proto v zítřejším závodě budou mít strategickou výhodu. Podle Pirelli jde o optimální pneumatiku pro závod, pokud jde o flexibilitu.
Je sice až o 0,7 s/kolo pomalejší než měkká, degraduje však rychlostí 0,02 s/kolo, zatímco měkká 0,05 s/kolo. Tvrdá směs je o další půl sekundy pomalejší než středně-tvrdá a je ještě trvanlivější.
Optimální strategií je jízda na jedinou zastávku: v případě startu na středně-tvrdé směsi přechod na tvrdou mezi 30. - 35. kolem, u začátku na měkké směsi přezutí na středně-tvrdou mezi 24. - 30. kolem. Dvouzastávkové strategie jsou již výrazně pomalejší.
Velký otazník ale představuje počasí, protože v Maďarsku zatím moc teplo nebylo a nikdo nedokáže přesně určit míru opotřebení a degradace pneumatik, pokud se zítra oteplí. Už nyní se tedy můžeme těšit na to, kdo se nejlépe vypořádá s nástrahami počasí a okruhu. Udrží Verstappen na Hungaroringu, kde se velmi těžko předjíždí, pevné nervy a první příčku před hladovými soupeři?
Max Verstappen přiznal, že při obhajobě svých manévrů u komisařů často cituje Ayrtona Sennu. Používá jeho slavná slova: „Pokud už nezkusíš mezeru, která tam je, nejsi závodník.“
Max Verstappen potvrdil setrvání u Red Bullu i pro sezonu 2026, ačkoliv jeho budoucnost byla dlouho předmětem spekulací. Jeho rozhodnutí přichází v době příprav na novou motorovou éru Formule 1.
Red Bull nasadil Yukimu Tsunodovi novou specifikaci podlahy před kvalifikací na Grand Prix Belgie. Tento krok se vyplatil a zlepšil jeho výkon.
Lewis Hamilton přiznal, že intenzita ve Ferrari je mnohem větší, než si dokázal představit. Přechod z Mercedesu do italského týmu pro něj znamenal zásadní kulturní i pracovní změnu.
Frédéric Vasseur prodloužil smlouvu a nadále povede tým Ferrari ve Formuli 1. Tým tím vyjadřuje důvěru v jeho dosavadní práci a směr, kterým Scuderii vede.
Nico Rosberg varuje George Russella během jednání o smlouvě s Totem Wolffem. Doporučuje mu být opatrný a pečlivě zvážit všechny důsledky dlouhodobého závazku.
Fred Vasseur uvedl, že přestože výsledky v Belgii byly různorodé, v týmu panuje pozitivní atmosféra. Všichni jsou optimističtí a plně soustředění na další kroky vedoucí ke zlepšení.
Andrea Stella přiznává, že pokud by chtěl, aby souboj o titul mezi Norrisem a Piastrem byl pohodlný, neplnil by svou roli správně. Intenzita a napětí v boji podle něj znamenají správné vedení a motivaci jezdců.
Gabriel Bortoleto byl po belgickém závodě přesvědčen, že odvedl maximum navzdory nepříznivému výsledku. Jeho týmový kolega Nico Hülkenberg se mezitím upíná k Maďarsku, kde očekává silnější výkon od celého týmu Kick Sauber.
Fintech společnost Revolut se stane klíčovým partnerem týmu Audi F1, který v roce 2026 převezme současný tým Sauber. Audi tak vstoupí do Formule 1 s výraznou podporou ze světa digitálních financí.
Martin Brundle nastínil, co bude klíčové pro Landa Norrise, má-li v letošní sezóně porazit týmového kolegu Oscara Piastriho. Podle bývalého pilota F1 musí Norris ve zbytku šampionátu potvrdit svou zkušenost, jezdeckou vyzrálost a pravidelně přivážet silné výsledky, pokud si chce udržet pozici jedničky v týmu McLaren.
Navzdory spekulacím o přestupu k Mercedesu Helmut Marko potvrzuje, že Max Verstappen zůstane u Red Bullu i v sezóně 2026. Fanoušci tak mohou počítat s jeho pokračováním v týmu z Milton Keynes.