HUNGARORING - KVALIFIKACE; Premiérovou první příčku na startovním roštu si dnes na svůj účet připsal Max Verstappen, jenž tímto porazil oba piloty Mercedesu. Ferrari ztrácelo již téměř půl sekundy.
Podmínky na maďarském okruhu Hungaroring, kde se odehrává poslední závodní víkend F1 před její letní přestávkou, nejsou pro jezdce a týmy úplně jednoduché. Nejprve včera všechny pozlobilo počasí, aby dnešní příprava na kvalifikaci byla zkrácena kvůli uniklému oleji z jednoho z monopostů nižší série F2 a následné sanaci následků.
Trať tak nebyla v plné kondici pro maximální vyladění aut, přesto před bitvou o co nejlepší umístění na startovním roštu jsme se měli na co těšit. Vždyť první tři jezdci - Hamilton, Verstappen a Vettel - tedy zástupci tří různých stájí a motorů skončili dvě hodiny před zahájením kvalifikačních bojů v necelé desetině vteřiny!
Počasí těsně před začátkem samotné kvalifikace na zítřejší Grand Prix Maďarska se umoudřilo a hrozící mračna se nakonec místní lokalitě se vyhnula obloukem. Teplota vzduchu dosahovala 23 °C (vlhkost 54 %) a povrch dráhy se stihl ohřát na 43 °C a panovalo takřka bezvětří při 10 km/h. Italský dodavatel pneumatik Pirelli pro tento podnik přivezl směsi C2 (bílá - tvrdá), C3 (žlutá - střední) a C4 (červená - měkká).
That was exciting! 😆Here are our highlights from qualifying 👇#F1 #HungarianGP 🇭🇺 pic.twitter.com/vFoyWQ1YF2
— Formula 1 (@F1) August 3, 2019 PRVNÍ ČÁST (Q1)Okamžitě po rozsvícení zeleného světla se jako první z jezdců z boxů vykoukl Lance Stroll následovaný oběma Williamsy. Robert Kubica si o tomto víkendu kolem okruhu užívá podpory od velmi silné základny fanoušků.
🚦 GREEN LIGHT! 🚦Q1 is go - can Lance Stroll make Q2 for the second time this season? 🧐#F1 #HungarianGP 🇭🇺 pic.twitter.com/NMY4zV4NOB
— Formula 1 (@F1) August 3, 2019
Všichni tři jezdci zůstali v úvodních pokusech nad hranicí 1:18,000 (Russell 1:18,143; Stroll 1:18,688; Kubica 1:18,843), v tu dobu vyjela na dráhu polovina startovního pole, bez výjimky na nejměkčích pneumatikách.
Prvním z rychlejších vozů byl Kimi Räikkönen s časem 1:17,131, za ním se nacházeli oba jezdci Toro Rosso - Daniil Kvjat (1:17,600) a Alexander Albon (1:17,626).
Před polovinou první části kvalifikace do čela vyskočila obě Ferrari v čele se Sebastianem Vettelem (1:16,581), oba Mercedesy se zařadili za rudé vozy (Valtteri Bottas 1:16,501 a Lewis Hamilton 1:16,563), přičemž dalším pokusem šel nejprve do čela Leclerc (1:16,337), jehož krátce nato překonal Max Verstappen (1:15,817). Pierre Gasly na dalším Red Bullu byl na šesté pozici s časem 1:16,716.
That was a nasty impact! 😲Charles Leclerc's rear wing took a hit, after a spin on Turn 14 He still lies in P2, though #F1 #HungarianGP 🇭🇺 pic.twitter.com/FJdhkv7fVu
— Formula 1 (@F1) August 3, 2019
Charles Leclerc v nájezdu na cílovou rovinku zažil přetáčivý smyk a v pravotočivé zatáčce vylétl z dráhy a zádí vozu se opřel o bariéru! Monacký pilot v následujícím kole okamžitě zamířil do boxů ke svým mechanikům.
Pár minut před koncem se po trati proháněli pouze jezdci Mercedesu s Romainem Grosjeanem. Těsně před koncem však na dráhu vyjeli postupně všichni piloti v "ohrožení", tedy zejména oba jezdci Toro Rosso a Antonio Giovinazzi s Alfou Romeo. Na hraniční patnácté pozici byl minutu před koncem s časem 1:17,460 George Russell s Williamsem, těsně před ním byl Kevin Magnussen (1:17,446), přičemž jeho stájový kolega Romain Grosjean (1:16,978) se nacházel na průběžném osmém místě.
"That was everything boys."A stunning effort from @GeorgeRussell63 and we JUST miss out on #Q2 in P16 👏#RK88 ends the session P20 and it's onwards to race day! #HungarianGP 🇭🇺 pic.twitter.com/QmHJT6CDOz
— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) August 3, 2019
V závěrečných vteřinách se na deváté místo vyšvihl George Russell (1:17,031), postupně se ale propadal zpět na patnáctou příčku a nakonec mu šance na postup zmařil Nico Hülkenberg s Renaultem (1:16,790). Z pasti prvního dějství se vymanili také oba piloti Toro Rosso a hrobníkovi z lopaty doslova utekl Romain Grosjean, jenž s dříve dosaženým časem zůstal mezi postupující skupinou.
Dále nepostupují: George Russell, Sergio Pérez, Daniel Ricciardo, Lance Stroll a Robert Kubica.
DRUHÁ ČÁST (Q2)Do druhé části kvalifikačního klání vyrazila "velká trojka" shodně na pneumatikách se žlutým značením, tedy směs prostřední tvrdosti. Na dráze byl také jediný z obou Renaultů v rukou Nico Hülkenberga.
Into #Q2 we go, first run for Nico! #RSspirit #HungarianGP pic.twitter.com/Kdfy9PEyAM
— Renault F1 Team (@RenaultF1Team) August 3, 2019
Po prvních měřených kolech byli v čele oba Mercedesy - Lewis Hamilton dosáhl času 1:15,548, zatímco Valtteri Bottas zaostal s časem 1:15,669. Oba však brzy rozseknul Max Verstappen (1:15,573) o pouhých 25 tisícin za obhájcem titulu. Čtvrté a páté aktuální místo obsadili Charles Leclerc (1:15,807), resp. Sebastian Vettel (1:15,885).
SPEED TRAP: 3⃣1⃣5⃣.6⃣The Ferrari power tops the Speed Trap standings, but can they close the gap on Lewis Hamilton? 🤔And Daniel Ricciardo has made the Top 10 - but not Q2!#F1 #HungarianGP 🇭🇺 pic.twitter.com/1qIikvFDVv
— Formula 1 (@F1) August 3, 2019
V maximálních rychlostech dominují oba vozy Ferrari, v těsném závěsu byly oba vozy Alfa Romeo se stejným pohonným ústrojím. V této stastistice se však v první desítce nenachází ani jeden z Mercedesů nebo Red Bullů, což jen potvrzuje, že na tomto klikatém okruhu těží tyto týmy zejména z konstrukce svého šasi.
Nico returns and that concludes our qualifying for today. #RSspirit #HungarianGP #Quali pic.twitter.com/blGMK4rCaW
— Renault F1 Team (@RenaultF1Team) August 3, 2019
V závěrečné fázi bojoval o záchranu Kimi Räikkönen na desátém místě (1:16,518). Z jezdců Haasu se podařilo postoupit jen Romainu Grosjeanovi (1:16,319) na osmé pozici, pokračují také oba McLareny - šestý Lando Norris (1:16,060) a Carlos Sainz na pozici sedmé s časem 1:16,308. Naopak všechny naděje na další možnosti soubojů v první desítce zhasly u Renaultu.
Dále nepostupují: Nico Hülkenberg, Alexander Albon, Daniil Kvjat, Antonio Giovinazzi a Kevin Magnussen.
TŘETÍ ČÁST (Q3)Na nic nečekají u Mercedesu a okamžitě vyslali své piloty na trať v čele s Lewisem Hamiltonem. Krátce nato byli na dráze také oba jezdci McLarenu a po necelých dvou minutách bylo aktivních všech deset závodníků.
Q3 is on. Let's do this. 👊#HungarianGP 🇭🇺 pic.twitter.com/3kbe8vwln0
— McLaren (@McLarenF1) August 3, 2019
Laťku jako první nasadil Lewis Hamilton (1:15,146), avšak záhy ho překonal týmový kolega Valtteri Bottas s časem (1:15,136). Nicméně po dráze přímo létal Max Verstappen (1:14,958) a jde do čela s náskokem téměř dvou desetin. Na oba jezdci Ferrari zůstalo čtvrté a páté místo (Sebastian Vettel 1:15,346 a Charles Leclerc 1:15,437). Hamilton se v závěrečné sekci okruhu dopustil drobných chybiček. Pár minut před koncem panoval na dráze absolutní klid.
Three sectors, three fastest drivers! 👀Only four minutes remain of Q3 ⏱️#F1 #HungarianGP 🇭🇺 pic.twitter.com/3Y4i9Y6Vk8
— Formula 1 (@F1) August 3, 2019Před finálními pokusy figurovali ve statististikách nejrychlejších sektorů tři různí piloti. V závěrečných pokusech všichni na špici zrychlovali, avšak všem vytřel zrak Max Verstappen s novým rekordem okruhu 1:14,572 a vybojoval si tímto svou první pole-position kariéry! Za ním s velmi těsnou ztrátou skončil Valtteri Bottas (1:14,590) a Lewis Hamilton (1:14,769) skončil na místě třetím. Na Ferrari dnes zbylo až čtvrté (Charles Leclerc) a páté (Sebastian Vettel) místo na startovním roštu.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.