HUNGARORING - KVALIFIKACE; Premiérovou první příčku na startovním roštu si dnes na svůj účet připsal Max Verstappen, jenž tímto porazil oba piloty Mercedesu. Ferrari ztrácelo již téměř půl sekundy.
Podmínky na maďarském okruhu Hungaroring, kde se odehrává poslední závodní víkend F1 před její letní přestávkou, nejsou pro jezdce a týmy úplně jednoduché. Nejprve včera všechny pozlobilo počasí, aby dnešní příprava na kvalifikaci byla zkrácena kvůli uniklému oleji z jednoho z monopostů nižší série F2 a následné sanaci následků.
Trať tak nebyla v plné kondici pro maximální vyladění aut, přesto před bitvou o co nejlepší umístění na startovním roštu jsme se měli na co těšit. Vždyť první tři jezdci - Hamilton, Verstappen a Vettel - tedy zástupci tří různých stájí a motorů skončili dvě hodiny před zahájením kvalifikačních bojů v necelé desetině vteřiny!
Počasí těsně před začátkem samotné kvalifikace na zítřejší Grand Prix Maďarska se umoudřilo a hrozící mračna se nakonec místní lokalitě se vyhnula obloukem. Teplota vzduchu dosahovala 23 °C (vlhkost 54 %) a povrch dráhy se stihl ohřát na 43 °C a panovalo takřka bezvětří při 10 km/h. Italský dodavatel pneumatik Pirelli pro tento podnik přivezl směsi C2 (bílá - tvrdá), C3 (žlutá - střední) a C4 (červená - měkká).
That was exciting! 😆Here are our highlights from qualifying 👇#F1 #HungarianGP 🇭🇺 pic.twitter.com/vFoyWQ1YF2
— Formula 1 (@F1) August 3, 2019 PRVNÍ ČÁST (Q1)Okamžitě po rozsvícení zeleného světla se jako první z jezdců z boxů vykoukl Lance Stroll následovaný oběma Williamsy. Robert Kubica si o tomto víkendu kolem okruhu užívá podpory od velmi silné základny fanoušků.
🚦 GREEN LIGHT! 🚦Q1 is go - can Lance Stroll make Q2 for the second time this season? 🧐#F1 #HungarianGP 🇭🇺 pic.twitter.com/NMY4zV4NOB
— Formula 1 (@F1) August 3, 2019
Všichni tři jezdci zůstali v úvodních pokusech nad hranicí 1:18,000 (Russell 1:18,143; Stroll 1:18,688; Kubica 1:18,843), v tu dobu vyjela na dráhu polovina startovního pole, bez výjimky na nejměkčích pneumatikách.
Prvním z rychlejších vozů byl Kimi Räikkönen s časem 1:17,131, za ním se nacházeli oba jezdci Toro Rosso - Daniil Kvjat (1:17,600) a Alexander Albon (1:17,626).
Před polovinou první části kvalifikace do čela vyskočila obě Ferrari v čele se Sebastianem Vettelem (1:16,581), oba Mercedesy se zařadili za rudé vozy (Valtteri Bottas 1:16,501 a Lewis Hamilton 1:16,563), přičemž dalším pokusem šel nejprve do čela Leclerc (1:16,337), jehož krátce nato překonal Max Verstappen (1:15,817). Pierre Gasly na dalším Red Bullu byl na šesté pozici s časem 1:16,716.
That was a nasty impact! 😲Charles Leclerc's rear wing took a hit, after a spin on Turn 14 He still lies in P2, though #F1 #HungarianGP 🇭🇺 pic.twitter.com/FJdhkv7fVu
— Formula 1 (@F1) August 3, 2019
Charles Leclerc v nájezdu na cílovou rovinku zažil přetáčivý smyk a v pravotočivé zatáčce vylétl z dráhy a zádí vozu se opřel o bariéru! Monacký pilot v následujícím kole okamžitě zamířil do boxů ke svým mechanikům.
Pár minut před koncem se po trati proháněli pouze jezdci Mercedesu s Romainem Grosjeanem. Těsně před koncem však na dráhu vyjeli postupně všichni piloti v "ohrožení", tedy zejména oba jezdci Toro Rosso a Antonio Giovinazzi s Alfou Romeo. Na hraniční patnácté pozici byl minutu před koncem s časem 1:17,460 George Russell s Williamsem, těsně před ním byl Kevin Magnussen (1:17,446), přičemž jeho stájový kolega Romain Grosjean (1:16,978) se nacházel na průběžném osmém místě.
"That was everything boys."A stunning effort from @GeorgeRussell63 and we JUST miss out on #Q2 in P16 👏#RK88 ends the session P20 and it's onwards to race day! #HungarianGP 🇭🇺 pic.twitter.com/QmHJT6CDOz
— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) August 3, 2019
V závěrečných vteřinách se na deváté místo vyšvihl George Russell (1:17,031), postupně se ale propadal zpět na patnáctou příčku a nakonec mu šance na postup zmařil Nico Hülkenberg s Renaultem (1:16,790). Z pasti prvního dějství se vymanili také oba piloti Toro Rosso a hrobníkovi z lopaty doslova utekl Romain Grosjean, jenž s dříve dosaženým časem zůstal mezi postupující skupinou.
Dále nepostupují: George Russell, Sergio Pérez, Daniel Ricciardo, Lance Stroll a Robert Kubica.
DRUHÁ ČÁST (Q2)Do druhé části kvalifikačního klání vyrazila "velká trojka" shodně na pneumatikách se žlutým značením, tedy směs prostřední tvrdosti. Na dráze byl také jediný z obou Renaultů v rukou Nico Hülkenberga.
Into #Q2 we go, first run for Nico! #RSspirit #HungarianGP pic.twitter.com/Kdfy9PEyAM
— Renault F1 Team (@RenaultF1Team) August 3, 2019
Po prvních měřených kolech byli v čele oba Mercedesy - Lewis Hamilton dosáhl času 1:15,548, zatímco Valtteri Bottas zaostal s časem 1:15,669. Oba však brzy rozseknul Max Verstappen (1:15,573) o pouhých 25 tisícin za obhájcem titulu. Čtvrté a páté aktuální místo obsadili Charles Leclerc (1:15,807), resp. Sebastian Vettel (1:15,885).
SPEED TRAP: 3⃣1⃣5⃣.6⃣The Ferrari power tops the Speed Trap standings, but can they close the gap on Lewis Hamilton? 🤔And Daniel Ricciardo has made the Top 10 - but not Q2!#F1 #HungarianGP 🇭🇺 pic.twitter.com/1qIikvFDVv
— Formula 1 (@F1) August 3, 2019
V maximálních rychlostech dominují oba vozy Ferrari, v těsném závěsu byly oba vozy Alfa Romeo se stejným pohonným ústrojím. V této stastistice se však v první desítce nenachází ani jeden z Mercedesů nebo Red Bullů, což jen potvrzuje, že na tomto klikatém okruhu těží tyto týmy zejména z konstrukce svého šasi.
Nico returns and that concludes our qualifying for today. #RSspirit #HungarianGP #Quali pic.twitter.com/blGMK4rCaW
— Renault F1 Team (@RenaultF1Team) August 3, 2019
V závěrečné fázi bojoval o záchranu Kimi Räikkönen na desátém místě (1:16,518). Z jezdců Haasu se podařilo postoupit jen Romainu Grosjeanovi (1:16,319) na osmé pozici, pokračují také oba McLareny - šestý Lando Norris (1:16,060) a Carlos Sainz na pozici sedmé s časem 1:16,308. Naopak všechny naděje na další možnosti soubojů v první desítce zhasly u Renaultu.
Dále nepostupují: Nico Hülkenberg, Alexander Albon, Daniil Kvjat, Antonio Giovinazzi a Kevin Magnussen.
TŘETÍ ČÁST (Q3)Na nic nečekají u Mercedesu a okamžitě vyslali své piloty na trať v čele s Lewisem Hamiltonem. Krátce nato byli na dráze také oba jezdci McLarenu a po necelých dvou minutách bylo aktivních všech deset závodníků.
Q3 is on. Let's do this. 👊#HungarianGP 🇭🇺 pic.twitter.com/3kbe8vwln0
— McLaren (@McLarenF1) August 3, 2019
Laťku jako první nasadil Lewis Hamilton (1:15,146), avšak záhy ho překonal týmový kolega Valtteri Bottas s časem (1:15,136). Nicméně po dráze přímo létal Max Verstappen (1:14,958) a jde do čela s náskokem téměř dvou desetin. Na oba jezdci Ferrari zůstalo čtvrté a páté místo (Sebastian Vettel 1:15,346 a Charles Leclerc 1:15,437). Hamilton se v závěrečné sekci okruhu dopustil drobných chybiček. Pár minut před koncem panoval na dráze absolutní klid.
Three sectors, three fastest drivers! 👀Only four minutes remain of Q3 ⏱️#F1 #HungarianGP 🇭🇺 pic.twitter.com/3Y4i9Y6Vk8
— Formula 1 (@F1) August 3, 2019Před finálními pokusy figurovali ve statististikách nejrychlejších sektorů tři různí piloti. V závěrečných pokusech všichni na špici zrychlovali, avšak všem vytřel zrak Max Verstappen s novým rekordem okruhu 1:14,572 a vybojoval si tímto svou první pole-position kariéry! Za ním s velmi těsnou ztrátou skončil Valtteri Bottas (1:14,590) a Lewis Hamilton (1:14,769) skončil na místě třetím. Na Ferrari dnes zbylo až čtvrté (Charles Leclerc) a páté (Sebastian Vettel) místo na startovním roštu.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.