Mercedes jede letos další spanilou jízdu. Po prvních třech závodech, ve kterých vždy získal v cíli double, nyní následuje Grand Prix Ázerbajdžánu, kde obsadil první řadu na startovním roštu. A vypadá to, že si pohrávají s Ferrari jako kočka s myší...
Městská trať v ulicích Baku patří mezi závodní okruhy, které obsahují delší rovinku. Tam nerozhoduje pouze síla motoru, ale podstatnou roli hraje také možnost pověsit se za jiný vůz a využít tak jeho aerodynamického stínu a tím si zlepšit čas na kolo. Ferrari rozhodně nebylo jediným týmem, který tento "trik" během tréninku vyzkoušelo a ověřili si účinek tohoto způsobu jízdy. Dle slov Sebastiana Vettela lze takto získat až tři desetiny sekundy, přitom na vítězný čas Valtteriho Bottase ztrácel 0,302s...
Avšak v hodině dvanácté, kdy šlo do tuhého, bohužel přišli o jeden ze svých vozů, jelikož Charles Leclerc ve druhé části kvalifikačního klání havaroval a veškerým experimentům podporujícím boj o pole position byl prakticky konec. A aby Sebastian Vettel přišel o šanci využít závěsu za autem jiného týmu, Mercedes si to pojistil nastraženou léčkou, jak odhaluje následující záznam rádiové komunikace.
Sebastian Vetteltým: "Chceš přímo teď jet sám nebo raději počkáš?"jezdec: "Ne."tým: "Ok."jezdec: "Raději počkám. Potřebuji se za někoho pověsit."
Valtteri Bottastým: "A Valtteri, nahodíme návnadu, takže..."tým: "Nastražíme léčku na začátku, když dám vědět v boxové uličce."tým: "A pamatuj, že to bude prostě odpich."tým: "Promiň, neřeknu ti to přes rádio."jezdec: "Rozumím."tým: "Jdeme na ten plán."tým: "Budeme startovat."tým: "Nedrž to dlouho. Odjeď jakmile to bude možné."tým: "Ok, jdeme na to."tým: "Sleduj provoz na výjezdu."tým: "Räikkönen, ten vůz vpředu."
Lewis Hamiltontým: "Sleduj Valtteriho odjezd a buď připraven zastavit. Běžná startovní pozice, běžný odpich."jezdec: "Marcus, EB2?"tým: "Potvrzuji."jezdec: "Až do čtvrté zatáčky?"tým: "Takže prostě sleduj Valtteriho při výjezdu a pak to odstavíme na start."tým: "Až kam je to možné, před tečkovanou čáru."tým: "A můžeme znovu jet. Prostě běžný odpich."tým: "Máš provoz, vše jasné, jeď, jeď."jezdec: "Je přede mnou spousta aut."tým: "Jo, žádný problém, Lewisi, soustřeď se pouze na tu mezeru před sebou."
A kluci si to vysvětlili již na tiskové konferenci...
Sebastian Vettel: "Myslím, že dobrá práce od těchto dvou. Udržet rytmus. Zejména když, víte, se dělají zkušební starty v Q3. Toto obvykle rytmus naruší."Lewis Hamilton: "Jednoduše jsme tě v zásadě oblafli."Sebastian Vettel: "Ale dělali jste starty? Nebo jste prostě zastavili?"Valtteri Bottas: "Něco takového."Lewis Hamilton: "Chtěl bys to vědět?"Valtteri Bottas: "Kalibrace spojky."Sebastian Vettel: "Jo. Rozhodně je to kalibrace spojky."
Did Mercedes do practice starts in Q3? Just clutch calibration, say Valtteri and Lewis. Seb doesn't seem so sure 🤨#AzerbaijanGP 🇦🇿 #F1 pic.twitter.com/WhjJsBQcrI
— Formula 1 (@F1) April 27, 2019Charles Leclerc prohlásil, že závodění za Ferrari má pro něj větší hodnotu než titul s jiným týmem. Svou loajalitu k italské stáji označil za hlubší než samotné výsledky.
Lando Norris potvrdil rostoucí formu McLarenu a ovládl druhý volný trénink na Hungaroringu. Britský pilot byl na technickém okruhu u Budapešti nejrychlejší a naznačil, že oranžoví budou i tento víkend patřit mezi hlavní favority.
Roman Staněk získal v Budapešti svou první pole position ve Formuli 2 díky skvělému kolu v čase 1:28.779. Český jezdec porazil týmového kolegu Fornaroliho a odstartuje nedělní hlavní závod z první příčky.
Helmut Marko připustil, že Max Verstappen by mohl v příští sezóně přehodnotit své setrvání v Red Bullu, pokud se změní okolnosti v týmu. Zároveň zpochybnil atraktivitu Mercedesu jako případné alternativy pro trojnásobného šampiona.
Mercedes před maďarskou GP představil klíčovou úpravu vozu W16, která by měla pomoci zejména Kimi Antonellimu. Andrew Shovlin věří, že tato změna zlepší výkon vozu na náročném Hungaroringu.
McLaren vstoupil do víkendu na Hungaroringu ve velkém stylu a ovládl první volný trénink. Navázal tak na silný výkon z Belgie, kde tým rovněž patřil k nejrychlejším.
Lewis Hamilton zatím ve Ferrari nenaplňuje vysoká očekávání, což potvrdil i nevýrazný výkon na Velké ceně Belgie. Namísto boje o vítězství zatím zažívá frustraci a nelehké hledání formy.
Fernando Alonso kvůli bolestem zad vynechá první trénink na Velkou cenu Maďarska. Jeho místo v kokpitu Aston Martinu dočasně zaujme rezervní jezdec Felipe Drugovich.
Lewis Hamilton se zastal Kimiho Antonelliho, který prochází složitějším obdobím v první sezóně u Mercedesu. Podle něj je důležité dát mladému jezdci čas a podporu, protože úspěch přichází s trpělivostí a učením.
George Russell přiznal, že jednání o prodloužení smlouvy s Mercedesem byla náročná a zahrnovala nejen finanční otázky, ale i vzájemnou důvěru a vizi. Přesto zdůraznil svou loajalitu týmu a optimismus ohledně budoucnosti, zejména s blížícími se změnami v roce 2026.
Spekulace končí. Max Verstappen oficiálně potvrdil věrnost Red Bullu. Tým se tak může před rozhodujícími závody sezony opřít o svou klíčovou hvězdu.
Red Bull potvrdil, že Gianpiero Lambiase se na Velké ceně Maďarska vrátí jako hlavní závodní inženýr Maxe Verstappena. Jeho návrat týmu zajistí stabilitu a zkušenosti před důležitým závodem.