Mercedes jede letos další spanilou jízdu. Po prvních třech závodech, ve kterých vždy získal v cíli double, nyní následuje Grand Prix Ázerbajdžánu, kde obsadil první řadu na startovním roštu. A vypadá to, že si pohrávají s Ferrari jako kočka s myší...
Městská trať v ulicích Baku patří mezi závodní okruhy, které obsahují delší rovinku. Tam nerozhoduje pouze síla motoru, ale podstatnou roli hraje také možnost pověsit se za jiný vůz a využít tak jeho aerodynamického stínu a tím si zlepšit čas na kolo. Ferrari rozhodně nebylo jediným týmem, který tento "trik" během tréninku vyzkoušelo a ověřili si účinek tohoto způsobu jízdy. Dle slov Sebastiana Vettela lze takto získat až tři desetiny sekundy, přitom na vítězný čas Valtteriho Bottase ztrácel 0,302s...
Avšak v hodině dvanácté, kdy šlo do tuhého, bohužel přišli o jeden ze svých vozů, jelikož Charles Leclerc ve druhé části kvalifikačního klání havaroval a veškerým experimentům podporujícím boj o pole position byl prakticky konec. A aby Sebastian Vettel přišel o šanci využít závěsu za autem jiného týmu, Mercedes si to pojistil nastraženou léčkou, jak odhaluje následující záznam rádiové komunikace.
Sebastian Vetteltým: "Chceš přímo teď jet sám nebo raději počkáš?"jezdec: "Ne."tým: "Ok."jezdec: "Raději počkám. Potřebuji se za někoho pověsit."
Valtteri Bottastým: "A Valtteri, nahodíme návnadu, takže..."tým: "Nastražíme léčku na začátku, když dám vědět v boxové uličce."tým: "A pamatuj, že to bude prostě odpich."tým: "Promiň, neřeknu ti to přes rádio."jezdec: "Rozumím."tým: "Jdeme na ten plán."tým: "Budeme startovat."tým: "Nedrž to dlouho. Odjeď jakmile to bude možné."tým: "Ok, jdeme na to."tým: "Sleduj provoz na výjezdu."tým: "Räikkönen, ten vůz vpředu."
Lewis Hamiltontým: "Sleduj Valtteriho odjezd a buď připraven zastavit. Běžná startovní pozice, běžný odpich."jezdec: "Marcus, EB2?"tým: "Potvrzuji."jezdec: "Až do čtvrté zatáčky?"tým: "Takže prostě sleduj Valtteriho při výjezdu a pak to odstavíme na start."tým: "Až kam je to možné, před tečkovanou čáru."tým: "A můžeme znovu jet. Prostě běžný odpich."tým: "Máš provoz, vše jasné, jeď, jeď."jezdec: "Je přede mnou spousta aut."tým: "Jo, žádný problém, Lewisi, soustřeď se pouze na tu mezeru před sebou."
A kluci si to vysvětlili již na tiskové konferenci...
Sebastian Vettel: "Myslím, že dobrá práce od těchto dvou. Udržet rytmus. Zejména když, víte, se dělají zkušební starty v Q3. Toto obvykle rytmus naruší."Lewis Hamilton: "Jednoduše jsme tě v zásadě oblafli."Sebastian Vettel: "Ale dělali jste starty? Nebo jste prostě zastavili?"Valtteri Bottas: "Něco takového."Lewis Hamilton: "Chtěl bys to vědět?"Valtteri Bottas: "Kalibrace spojky."Sebastian Vettel: "Jo. Rozhodně je to kalibrace spojky."
Did Mercedes do practice starts in Q3? Just clutch calibration, say Valtteri and Lewis. Seb doesn't seem so sure 🤨#AzerbaijanGP 🇦🇿 #F1 pic.twitter.com/WhjJsBQcrI
— Formula 1 (@F1) April 27, 2019Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.