Mercedes jede letos další spanilou jízdu. Po prvních třech závodech, ve kterých vždy získal v cíli double, nyní následuje Grand Prix Ázerbajdžánu, kde obsadil první řadu na startovním roštu. A vypadá to, že si pohrávají s Ferrari jako kočka s myší...
Městská trať v ulicích Baku patří mezi závodní okruhy, které obsahují delší rovinku. Tam nerozhoduje pouze síla motoru, ale podstatnou roli hraje také možnost pověsit se za jiný vůz a využít tak jeho aerodynamického stínu a tím si zlepšit čas na kolo. Ferrari rozhodně nebylo jediným týmem, který tento "trik" během tréninku vyzkoušelo a ověřili si účinek tohoto způsobu jízdy. Dle slov Sebastiana Vettela lze takto získat až tři desetiny sekundy, přitom na vítězný čas Valtteriho Bottase ztrácel 0,302s...
Avšak v hodině dvanácté, kdy šlo do tuhého, bohužel přišli o jeden ze svých vozů, jelikož Charles Leclerc ve druhé části kvalifikačního klání havaroval a veškerým experimentům podporujícím boj o pole position byl prakticky konec. A aby Sebastian Vettel přišel o šanci využít závěsu za autem jiného týmu, Mercedes si to pojistil nastraženou léčkou, jak odhaluje následující záznam rádiové komunikace.
Sebastian Vetteltým: "Chceš přímo teď jet sám nebo raději počkáš?"jezdec: "Ne."tým: "Ok."jezdec: "Raději počkám. Potřebuji se za někoho pověsit."
Valtteri Bottastým: "A Valtteri, nahodíme návnadu, takže..."tým: "Nastražíme léčku na začátku, když dám vědět v boxové uličce."tým: "A pamatuj, že to bude prostě odpich."tým: "Promiň, neřeknu ti to přes rádio."jezdec: "Rozumím."tým: "Jdeme na ten plán."tým: "Budeme startovat."tým: "Nedrž to dlouho. Odjeď jakmile to bude možné."tým: "Ok, jdeme na to."tým: "Sleduj provoz na výjezdu."tým: "Räikkönen, ten vůz vpředu."
Lewis Hamiltontým: "Sleduj Valtteriho odjezd a buď připraven zastavit. Běžná startovní pozice, běžný odpich."jezdec: "Marcus, EB2?"tým: "Potvrzuji."jezdec: "Až do čtvrté zatáčky?"tým: "Takže prostě sleduj Valtteriho při výjezdu a pak to odstavíme na start."tým: "Až kam je to možné, před tečkovanou čáru."tým: "A můžeme znovu jet. Prostě běžný odpich."tým: "Máš provoz, vše jasné, jeď, jeď."jezdec: "Je přede mnou spousta aut."tým: "Jo, žádný problém, Lewisi, soustřeď se pouze na tu mezeru před sebou."
A kluci si to vysvětlili již na tiskové konferenci...
Sebastian Vettel: "Myslím, že dobrá práce od těchto dvou. Udržet rytmus. Zejména když, víte, se dělají zkušební starty v Q3. Toto obvykle rytmus naruší."Lewis Hamilton: "Jednoduše jsme tě v zásadě oblafli."Sebastian Vettel: "Ale dělali jste starty? Nebo jste prostě zastavili?"Valtteri Bottas: "Něco takového."Lewis Hamilton: "Chtěl bys to vědět?"Valtteri Bottas: "Kalibrace spojky."Sebastian Vettel: "Jo. Rozhodně je to kalibrace spojky."
Did Mercedes do practice starts in Q3? Just clutch calibration, say Valtteri and Lewis. Seb doesn't seem so sure 🤨#AzerbaijanGP 🇦🇿 #F1 pic.twitter.com/WhjJsBQcrI
— Formula 1 (@F1) April 27, 2019Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.