Renault chystá vylepšení své pohonné jednotky. Navýšení výkonu má přesahovat současnou ztrátu na Mercedes a Ferrari. Kdy se nových dílů dočkáme?
Francouzský výrobce za Mercedesem a Ferrari od začátku hybridní éry v roce 2014 stále pokulhává jak v kvalifikacích, tak i v závodech. Svým zákaznickým týmům - McLarenu a Red Bullu - sice po ověření spolehlivosti v úvodních dvou podnicích minulý víkend v Číně zpřístupnil trochu více výkonu, to však na špičku nestačí.
V kvalifikaci to podle Cyrila Abiteboula udělalo "něco přes desetinu," ale ve vývoji podle něj mají věci, které jim umožní v závodním režimu získat "přes půl sekundy" na kolo.
"Hovoříme o velkém části sezónního vývoje. Podle mého názoru to přesahuje ztrátu, kterou máme nyní na špičkové týmy, určitě přinejmenším v závodech. Ale špičkové týmy, špičkoví dodavatelé motorů se nezastaví," uvědomuje si šéf Renaultu.
Nechce odhalovat podrobnosti o svém plánu, kdy které novinky nasadí. Sdělil jen to, že "máme další věci pro vylepšení výkonu motoru od pátého závodu [GP Španělska] dále." Většího zlepšení potom dosáhnout až s dalšími hardwarovými novinkami v průběhu roku.
Do svých vozů v Šanghaji namontoval nové MGU-H, nešlo však o výkonnostní posun. Součástí plánu vylepšení bude nasazení motorgenerátoru pro rekuperaci kinetické energie (MGU-K). Loni museli kvůli spolehlivosti nastupovat s verzí z roku 2016, a tu novou (specifikace 2018) doposud stále nenasadili.
"Máme na cestě pár vylepšení týkající se způsobu, jakým provozujeme motor, týkají se spíše kvalifikace. Další přijdou, ale příští řádné vylepšení nasadíme až s upgradem hardwaru. K tomu nedojde před nasazením pohonné jednotky 2, což bude, jak doufám, ten nejzazší možný termín," říká Abiteboul.
Nejprve ale musí porozumět příčinám selhání turba Daniela Ricciarda z tréninku v Číně. To přišlo po problému s úložištěm energie v Bahrajnu. A soustředit se musí zejména na kvalifikace, v nichž ztrácí na Mercedes a Ferrari více.
"Zkoumáme každou možnou cestu, abychom ztrátu stáhli. První věcí je přijít na to, co může způsobovat ten rozdíl. Myslím si, že ztráta v kvalifikaci [v Číně] byla nižší než dříve. Opět, nestačí to, přijde toho více," slibuje šéf Renaultu.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.