Renault chystá vylepšení své pohonné jednotky. Navýšení výkonu má přesahovat současnou ztrátu na Mercedes a Ferrari. Kdy se nových dílů dočkáme?
Francouzský výrobce za Mercedesem a Ferrari od začátku hybridní éry v roce 2014 stále pokulhává jak v kvalifikacích, tak i v závodech. Svým zákaznickým týmům - McLarenu a Red Bullu - sice po ověření spolehlivosti v úvodních dvou podnicích minulý víkend v Číně zpřístupnil trochu více výkonu, to však na špičku nestačí.
V kvalifikaci to podle Cyrila Abiteboula udělalo "něco přes desetinu," ale ve vývoji podle něj mají věci, které jim umožní v závodním režimu získat "přes půl sekundy" na kolo.
"Hovoříme o velkém části sezónního vývoje. Podle mého názoru to přesahuje ztrátu, kterou máme nyní na špičkové týmy, určitě přinejmenším v závodech. Ale špičkové týmy, špičkoví dodavatelé motorů se nezastaví," uvědomuje si šéf Renaultu.
Nechce odhalovat podrobnosti o svém plánu, kdy které novinky nasadí. Sdělil jen to, že "máme další věci pro vylepšení výkonu motoru od pátého závodu [GP Španělska] dále." Většího zlepšení potom dosáhnout až s dalšími hardwarovými novinkami v průběhu roku.
Do svých vozů v Šanghaji namontoval nové MGU-H, nešlo však o výkonnostní posun. Součástí plánu vylepšení bude nasazení motorgenerátoru pro rekuperaci kinetické energie (MGU-K). Loni museli kvůli spolehlivosti nastupovat s verzí z roku 2016, a tu novou (specifikace 2018) doposud stále nenasadili.
"Máme na cestě pár vylepšení týkající se způsobu, jakým provozujeme motor, týkají se spíše kvalifikace. Další přijdou, ale příští řádné vylepšení nasadíme až s upgradem hardwaru. K tomu nedojde před nasazením pohonné jednotky 2, což bude, jak doufám, ten nejzazší možný termín," říká Abiteboul.
Nejprve ale musí porozumět příčinám selhání turba Daniela Ricciarda z tréninku v Číně. To přišlo po problému s úložištěm energie v Bahrajnu. A soustředit se musí zejména na kvalifikace, v nichž ztrácí na Mercedes a Ferrari více.
"Zkoumáme každou možnou cestu, abychom ztrátu stáhli. První věcí je přijít na to, co může způsobovat ten rozdíl. Myslím si, že ztráta v kvalifikaci [v Číně] byla nižší než dříve. Opět, nestačí to, přijde toho více," slibuje šéf Renaultu.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.