V Bahrajnu dojde na klíčové setkání nových majitelů s týmy Formule 1. Budou během něj řešit nová pravidla a budoucnost vrcholné třídy motorsportu.
Co se uskuteční tento víkend mimo trať?Formule 1 odhalí v pátek na počátku závodního víkendu v Bahrajnu detaily svých plánů, které se týkají budoucnost tohoto sportu od roku 2020 dále.
Kdo je oznámí?Společnost Liberty Media, držitel komerčních práv Formule 1. Své plány představí s podporou Mezinárodní automobilové federace (FIA), která na sport dohlíží.
Komu je oznámí?Deseti týmům Formule 1, čtyřem současným výrobcům motorů (Ferrari, Honda, Mercedes a Renault) a také budoucím potenciálním výrobcům motorů, kteří se mají schůzky také zúčastnit.
Proč je rok 2021 tak důležitý?Současné komerční dohody, které byly podepsány v roce 2013, vyprší v prosinci 2020. Proto bude rok 2021 prvním rokem nových pravidel pro motory a první sezónou, kdy vyprší komerční smlouvy podepsané s týmy Berniem Ecclestoneem.
Budou návrhy Liberty formovat budoucnost F1?Následujících šest měsíců budou patřit mezi ty nejdůležitější v historii F1. Média a motorsport se dramaticky a velmi rychle mění a F1 musí udělat před rokem 2021 napoprvé vše naprosto správně. Dozvíme se, kam míří a co udělá, o co ji půjde, jak chce získávat fanoušky a sponzory a čeho se bude snažit dosáhnout.
Neslyšeli jsme o těch budoucích plánech už dříve?Nová pravidla pro rok 2021 jsou klíčovou součástí plánů Liberty Media a jejich prvotní návrh byl představen loni v říjnu. Podle nich by auta měla být i nadále poháněna přeplňovanými V6 hybridními motory, ale bez MGU-H a se silnějším MGU-K a větším množstvím standardizovaných dílů s omezeným vývojem. Jenže od té prezentace v Paříži vedl sportovní šéf Liberty Ross Brawn mnoha jednání s týmy i výrobci a v Bahrajnu nyní odhalí upravené plány.
Kdy se dozvíme, jak na ně týmy zareagují?Zřejmě jen pár minut poté, co se první ze šéfů týmů objeví před novináři, které bude pochopitelně jeho názor na nová pravidla pro rok 2021 zajímat. V pátek odpoledne se také zástupci týmů zúčastní plánované tiskové konference, jejich dojmy se dozvíte na stránkách F1news.cz.
Jaká je pozice týmů?V F1 panují na vše jako obvykle tisíce názorů. Ferrari prvotní návrh zkritizovalo a pohrozilo odchodem z F1 - podle něj jsou standardizované součásti motorů proti duchu jejich závodní DNA. Návrh na odstranění MGU-H se nelíbil ani Mercedesu.
Zjednodušení motorů a možnost vstupu nezávislých výrobců na druhou stranu získal podporu McLarenu a Red Bullu, zatímco menší týmy obecně vítají cokoliv, co by pomohlo srovnat podmínky soutěžení a snížilo náklady.
Budou v pátek představena i opatření na snížení nákladů?To se uvidí, omezování nákladů na soutěžení v F1 ale patří mezi priority v dlouhodobých plánech Liberty pro zlepšení konkurenceschopnosti tohoto sportu.
Max Verstappen potvrdil své kvality i v samotném závěru sezóny. Na okruhu Yas Marina získal už osmou pole position roku 2025 a vstoupí tak do rozhodující Velké ceny Abú Zabí z nejlepší možné startovní pozice.
Max Verstappen si v Abú Zabí zajistil další pole position a do posledního závodu sezony vyrazí z ideální startovní pozice. Pilot startující z pole zde vyhrál už deset let v řadě, což jeho šance na triumf výrazně posiluje.
Roman Staněk získal v Abú Zabí svou druhou pole position letošní sezony a v nedělním závodě může zaútočit na další vítězství.
Lando Norris ukázal v Abu Dhabi svou rychlost už v prvním tréninku, když těsně porazil Maxe Verstappena, zatímco jeho týmový kolega Oscar Piastri musel kvůli závazkům mladého jezdce vynechat tuto část víkendu.
Juan Pablo Montoya vidí náročný víkend McLarenu v Kataru jako tiché varování, které může tým připravit na závěrečný souboj v Abu Dhabí.
Japonský pilot Yuki Tsunoda přiznal, že skutečnost jeho odsunutí z boje o závodní sedačku Red Bullu pro sezonu 2026 na něj ještě plně nedolehla.
Charles Leclerc se v Abú Zabí představí na trati společně se svým bratrem Arthurem, který nahradí Lewise Hamiltona během prvního volného tréninku.
Lewis Hamilton se otevřeně vyjádřil k současné generaci vozů Formule 1 a naznačil své obavy z nadcházejících technických změn v příští sezóně.
Lando Norris, Max Verstappen a Oscar Piastri vystoupili před novináři před finále sezony v Abú Zabí a snažili se působit co nejklidněji.
Lewis Hamilton poukázal na problém, který podle něj v letošní sezoně výrazně ovlivnil atmosféru uvnitř Ferrari. Podle něj tlak zvenčí na piloty výrazně zatížil psychiku celé stáje.
McLaren vstupuje do závěrečného závodu sezony v Abú Zabí s jasným cílem zajistit, aby jeden z jeho jezdců porazil Maxe Verstappena a získal titul, aniž by tým zasahoval do přirozeného souboje mezi Oscarem Piastrim a Landem Norrisem.
Oscar Piastri vynechá úvodní páteční trénink v Abú Zabí, aby McLaren splnil pravidlo nasazení nováčka, a jeho vůz převezme testovací jezdec Pato O’Ward, který týmu poskytne cenná data.