V Bahrajnu dojde na klíčové setkání nových majitelů s týmy Formule 1. Budou během něj řešit nová pravidla a budoucnost vrcholné třídy motorsportu.
Co se uskuteční tento víkend mimo trať?Formule 1 odhalí v pátek na počátku závodního víkendu v Bahrajnu detaily svých plánů, které se týkají budoucnost tohoto sportu od roku 2020 dále.
Kdo je oznámí?Společnost Liberty Media, držitel komerčních práv Formule 1. Své plány představí s podporou Mezinárodní automobilové federace (FIA), která na sport dohlíží.
Komu je oznámí?Deseti týmům Formule 1, čtyřem současným výrobcům motorů (Ferrari, Honda, Mercedes a Renault) a také budoucím potenciálním výrobcům motorů, kteří se mají schůzky také zúčastnit.
Proč je rok 2021 tak důležitý?Současné komerční dohody, které byly podepsány v roce 2013, vyprší v prosinci 2020. Proto bude rok 2021 prvním rokem nových pravidel pro motory a první sezónou, kdy vyprší komerční smlouvy podepsané s týmy Berniem Ecclestoneem.
Budou návrhy Liberty formovat budoucnost F1?Následujících šest měsíců budou patřit mezi ty nejdůležitější v historii F1. Média a motorsport se dramaticky a velmi rychle mění a F1 musí udělat před rokem 2021 napoprvé vše naprosto správně. Dozvíme se, kam míří a co udělá, o co ji půjde, jak chce získávat fanoušky a sponzory a čeho se bude snažit dosáhnout.
Neslyšeli jsme o těch budoucích plánech už dříve?Nová pravidla pro rok 2021 jsou klíčovou součástí plánů Liberty Media a jejich prvotní návrh byl představen loni v říjnu. Podle nich by auta měla být i nadále poháněna přeplňovanými V6 hybridními motory, ale bez MGU-H a se silnějším MGU-K a větším množstvím standardizovaných dílů s omezeným vývojem. Jenže od té prezentace v Paříži vedl sportovní šéf Liberty Ross Brawn mnoha jednání s týmy i výrobci a v Bahrajnu nyní odhalí upravené plány.
Kdy se dozvíme, jak na ně týmy zareagují?Zřejmě jen pár minut poté, co se první ze šéfů týmů objeví před novináři, které bude pochopitelně jeho názor na nová pravidla pro rok 2021 zajímat. V pátek odpoledne se také zástupci týmů zúčastní plánované tiskové konference, jejich dojmy se dozvíte na stránkách F1news.cz.
Jaká je pozice týmů?V F1 panují na vše jako obvykle tisíce názorů. Ferrari prvotní návrh zkritizovalo a pohrozilo odchodem z F1 - podle něj jsou standardizované součásti motorů proti duchu jejich závodní DNA. Návrh na odstranění MGU-H se nelíbil ani Mercedesu.
Zjednodušení motorů a možnost vstupu nezávislých výrobců na druhou stranu získal podporu McLarenu a Red Bullu, zatímco menší týmy obecně vítají cokoliv, co by pomohlo srovnat podmínky soutěžení a snížilo náklady.
Budou v pátek představena i opatření na snížení nákladů?To se uvidí, omezování nákladů na soutěžení v F1 ale patří mezi priority v dlouhodobých plánech Liberty pro zlepšení konkurenceschopnosti tohoto sportu.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.