V Bahrajnu dojde na klíčové setkání nových majitelů s týmy Formule 1. Budou během něj řešit nová pravidla a budoucnost vrcholné třídy motorsportu.
Co se uskuteční tento víkend mimo trať?Formule 1 odhalí v pátek na počátku závodního víkendu v Bahrajnu detaily svých plánů, které se týkají budoucnost tohoto sportu od roku 2020 dále.
Kdo je oznámí?Společnost Liberty Media, držitel komerčních práv Formule 1. Své plány představí s podporou Mezinárodní automobilové federace (FIA), která na sport dohlíží.
Komu je oznámí?Deseti týmům Formule 1, čtyřem současným výrobcům motorů (Ferrari, Honda, Mercedes a Renault) a také budoucím potenciálním výrobcům motorů, kteří se mají schůzky také zúčastnit.
Proč je rok 2021 tak důležitý?Současné komerční dohody, které byly podepsány v roce 2013, vyprší v prosinci 2020. Proto bude rok 2021 prvním rokem nových pravidel pro motory a první sezónou, kdy vyprší komerční smlouvy podepsané s týmy Berniem Ecclestoneem.
Budou návrhy Liberty formovat budoucnost F1?Následujících šest měsíců budou patřit mezi ty nejdůležitější v historii F1. Média a motorsport se dramaticky a velmi rychle mění a F1 musí udělat před rokem 2021 napoprvé vše naprosto správně. Dozvíme se, kam míří a co udělá, o co ji půjde, jak chce získávat fanoušky a sponzory a čeho se bude snažit dosáhnout.
Neslyšeli jsme o těch budoucích plánech už dříve?Nová pravidla pro rok 2021 jsou klíčovou součástí plánů Liberty Media a jejich prvotní návrh byl představen loni v říjnu. Podle nich by auta měla být i nadále poháněna přeplňovanými V6 hybridními motory, ale bez MGU-H a se silnějším MGU-K a větším množstvím standardizovaných dílů s omezeným vývojem. Jenže od té prezentace v Paříži vedl sportovní šéf Liberty Ross Brawn mnoha jednání s týmy i výrobci a v Bahrajnu nyní odhalí upravené plány.
Kdy se dozvíme, jak na ně týmy zareagují?Zřejmě jen pár minut poté, co se první ze šéfů týmů objeví před novináři, které bude pochopitelně jeho názor na nová pravidla pro rok 2021 zajímat. V pátek odpoledne se také zástupci týmů zúčastní plánované tiskové konference, jejich dojmy se dozvíte na stránkách F1news.cz.
Jaká je pozice týmů?V F1 panují na vše jako obvykle tisíce názorů. Ferrari prvotní návrh zkritizovalo a pohrozilo odchodem z F1 - podle něj jsou standardizované součásti motorů proti duchu jejich závodní DNA. Návrh na odstranění MGU-H se nelíbil ani Mercedesu.
Zjednodušení motorů a možnost vstupu nezávislých výrobců na druhou stranu získal podporu McLarenu a Red Bullu, zatímco menší týmy obecně vítají cokoliv, co by pomohlo srovnat podmínky soutěžení a snížilo náklady.
Budou v pátek představena i opatření na snížení nákladů?To se uvidí, omezování nákladů na soutěžení v F1 ale patří mezi priority v dlouhodobých plánech Liberty pro zlepšení konkurenceschopnosti tohoto sportu.
Cadillac představil požadavky na své jezdce pro sezonu 2026, zatímco v paddocku propuká tvrdý boj o jejich podpisy. Šéf týmu Dan Towriss přiznal, že vyjednávání jsou plná napětí a rivality.
Zak Brown tvrdí, že vztah mezi Norrisem a Piastrim je pro McLaren spíše radostí než problémem. Doufá, že jejich zdravá rivalita vydrží až do konce sezóny.
Martin Brundle naznačuje, že za koncem Christiana Hornera mohl stát tlak ze strany blízkého okolí Maxe Verstappena. Podle něj sehrál Verstappenův tým v rozhodnutí Red Bullu klíčovou roli.
Ferrari oznámilo, že během středečního filmovacího dne na okruhu Mugello usednou do vozu oba jeho jezdci – Lewis Hamilton i Charles Leclerc. Italský tým zde poprvé nasadí nové zadní zavěšení, které má být klíčové před nadcházející Velkou cenou Belgie.
Helmut Marko oznámil, že Max Verstappen může očekávat řadu technických vylepšení před posledními dvěma závody před letní přestávkou. Rakouský poradce Red Bullu potvrdil, že tým připravil několik důležitých upgradů, které by měly pomoci Verstappenovi udržet tempo v boji o šampionát.
Lando Norris označil své vítězství na Velké ceně Velké Británie 2025 za nejdůležitější moment své dosavadní kariéry. Emotivní triumf před domácím publikem pro něj znamená naplnění dlouholetého snu.
Christian Horner při Velké ceně Velké Británie otevřeně přirovnal Red Bull k Ferrari, což získalo nový rozměr poté, co byl sám nečekaně odvolán z vedení týmu Red Bull.
Alain Prost přiznal, že významně pomohl Oscaru Piastrimu na začátku jeho kariéry. Nyní ho podporuje v souboji o titul v roce 2025 proti týmovému kolegovi Landu Norrisovi.
Fernando Alonso přiznal, že celý tým Aston Martin se učí od Adriana Neweyho, který přináší širší pohled na to, jak by měl tým fungovat. Podle něj nejde jen o techniku, ale o komplexní přístup k práci celé organizace.
Šampion Super Formule Sho Tsuboi a rezervní jezdec Haasu Ryo Hirakawa otestují vůz VF-23 během testu TPC na okruhu Fuji. Pro oba Japonce půjde o cennou příležitost ukázat se v technice F1 na domácí trati.
Na Festivalu rychlosti v Goodwoodu došlo k neobvyklé nehodě ikonického vozu, se kterým Sebastian Vettel získal titul mistra světa. Incident se obešel bez zranění.
Aston Martin spustil v červnu 2025 vlastní jezdeckou akademii. Cílem programu je vychovávat nové talenty pro budoucnost motorsportu, včetně Formule 1.