V Bahrajnu dojde na klíčové setkání nových majitelů s týmy Formule 1. Budou během něj řešit nová pravidla a budoucnost vrcholné třídy motorsportu.
Co se uskuteční tento víkend mimo trať?Formule 1 odhalí v pátek na počátku závodního víkendu v Bahrajnu detaily svých plánů, které se týkají budoucnost tohoto sportu od roku 2020 dále.
Kdo je oznámí?Společnost Liberty Media, držitel komerčních práv Formule 1. Své plány představí s podporou Mezinárodní automobilové federace (FIA), která na sport dohlíží.
Komu je oznámí?Deseti týmům Formule 1, čtyřem současným výrobcům motorů (Ferrari, Honda, Mercedes a Renault) a také budoucím potenciálním výrobcům motorů, kteří se mají schůzky také zúčastnit.
Proč je rok 2021 tak důležitý?Současné komerční dohody, které byly podepsány v roce 2013, vyprší v prosinci 2020. Proto bude rok 2021 prvním rokem nových pravidel pro motory a první sezónou, kdy vyprší komerční smlouvy podepsané s týmy Berniem Ecclestoneem.
Budou návrhy Liberty formovat budoucnost F1?Následujících šest měsíců budou patřit mezi ty nejdůležitější v historii F1. Média a motorsport se dramaticky a velmi rychle mění a F1 musí udělat před rokem 2021 napoprvé vše naprosto správně. Dozvíme se, kam míří a co udělá, o co ji půjde, jak chce získávat fanoušky a sponzory a čeho se bude snažit dosáhnout.
Neslyšeli jsme o těch budoucích plánech už dříve?Nová pravidla pro rok 2021 jsou klíčovou součástí plánů Liberty Media a jejich prvotní návrh byl představen loni v říjnu. Podle nich by auta měla být i nadále poháněna přeplňovanými V6 hybridními motory, ale bez MGU-H a se silnějším MGU-K a větším množstvím standardizovaných dílů s omezeným vývojem. Jenže od té prezentace v Paříži vedl sportovní šéf Liberty Ross Brawn mnoha jednání s týmy i výrobci a v Bahrajnu nyní odhalí upravené plány.
Kdy se dozvíme, jak na ně týmy zareagují?Zřejmě jen pár minut poté, co se první ze šéfů týmů objeví před novináři, které bude pochopitelně jeho názor na nová pravidla pro rok 2021 zajímat. V pátek odpoledne se také zástupci týmů zúčastní plánované tiskové konference, jejich dojmy se dozvíte na stránkách F1news.cz.
Jaká je pozice týmů?V F1 panují na vše jako obvykle tisíce názorů. Ferrari prvotní návrh zkritizovalo a pohrozilo odchodem z F1 - podle něj jsou standardizované součásti motorů proti duchu jejich závodní DNA. Návrh na odstranění MGU-H se nelíbil ani Mercedesu.
Zjednodušení motorů a možnost vstupu nezávislých výrobců na druhou stranu získal podporu McLarenu a Red Bullu, zatímco menší týmy obecně vítají cokoliv, co by pomohlo srovnat podmínky soutěžení a snížilo náklady.
Budou v pátek představena i opatření na snížení nákladů?To se uvidí, omezování nákladů na soutěžení v F1 ale patří mezi priority v dlouhodobých plánech Liberty pro zlepšení konkurenceschopnosti tohoto sportu.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.