Čtyřnásobný mistr světa Alain Prost nesouhlasí s všeobecně rozšířeným názorem, že by současné pohonné jednotky ve Formuli 1 byly příliš drahé. Za posledních 15 let podle něj jejich cena klesla přibližně o polovinu.
Vedení F1 usiluje ve snaze snížit náklady ve sportu a přitáhnout nezávislé výrobce o jejich zjednodušení a zlevnění od roku 2021, ale velké automobilky dodávající motory pro tento šampionát se změnou pravidel nesouhlasí, Ferrari a Mercedes dokonce pohrozily svým odchodem.
Francouzský šampion si rovněž nemyslí, že by velká změna byla potřebná, podle něj jsou dnes pohonné jednotky levnější než v jeho éře, kdy v letech 1997 - 2001 vlastnil stáj Prost GP.
"Mé motory v roce 2001 stály 28 milionů dolarů, a v roce 2002 by vyšly dokonce na 31 milionů, pokud by tým přežil. Dnes stojí kolem 15 až 17 milionů dolarů (kolem 375 mil. Kč). Výrobci tedy náklady snížili, navíc jde o vysoce komplexní motory," tvrdí pro Auto Plus Prost.
Podle něj vize společnosti Liberty Media není příliš jasná a současný šéf Renaultu Sport F1 Cyril Abiteboul má právo na to, aby požadoval změny v oblasti pravidel motorů v dlouhodobějším horizontu.
"Zajdu dokonce o krok dál. Zjednodušit motory, vyjmout MGU-H a snížit náklady je fajn. Ale když hovoříme o rozpočtových stropech, pak musíme nahlédnout do dalších oblastí technických pravidel, jako je aerodynamika. Není to všechno tak jasné," dodává Prost, jenž nyní působí jako poradce Renaultu v F1.
Jeho názor ale hned na Twitteru zkritizoval bývalý šéf Cosworthu Mark Gallagher: "Netuším, proč skvělý Alain srovnává dnešní náklady na motory s léty 2001/2002. Do roku 2013 jste mohli mít V8 motor za 6,8 milionů dolarů při současných cenách. Samozřejmě pokud se nesnažíte protlačit program automobilek na udržení současných cen motorů pro zákazníky, jako je Red Bull a McLaren."
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.