Čtyřnásobný mistr světa Alain Prost nesouhlasí s všeobecně rozšířeným názorem, že by současné pohonné jednotky ve Formuli 1 byly příliš drahé. Za posledních 15 let podle něj jejich cena klesla přibližně o polovinu.
Vedení F1 usiluje ve snaze snížit náklady ve sportu a přitáhnout nezávislé výrobce o jejich zjednodušení a zlevnění od roku 2021, ale velké automobilky dodávající motory pro tento šampionát se změnou pravidel nesouhlasí, Ferrari a Mercedes dokonce pohrozily svým odchodem.
Francouzský šampion si rovněž nemyslí, že by velká změna byla potřebná, podle něj jsou dnes pohonné jednotky levnější než v jeho éře, kdy v letech 1997 - 2001 vlastnil stáj Prost GP.
"Mé motory v roce 2001 stály 28 milionů dolarů, a v roce 2002 by vyšly dokonce na 31 milionů, pokud by tým přežil. Dnes stojí kolem 15 až 17 milionů dolarů (kolem 375 mil. Kč). Výrobci tedy náklady snížili, navíc jde o vysoce komplexní motory," tvrdí pro Auto Plus Prost.
Podle něj vize společnosti Liberty Media není příliš jasná a současný šéf Renaultu Sport F1 Cyril Abiteboul má právo na to, aby požadoval změny v oblasti pravidel motorů v dlouhodobějším horizontu.
"Zajdu dokonce o krok dál. Zjednodušit motory, vyjmout MGU-H a snížit náklady je fajn. Ale když hovoříme o rozpočtových stropech, pak musíme nahlédnout do dalších oblastí technických pravidel, jako je aerodynamika. Není to všechno tak jasné," dodává Prost, jenž nyní působí jako poradce Renaultu v F1.
Jeho názor ale hned na Twitteru zkritizoval bývalý šéf Cosworthu Mark Gallagher: "Netuším, proč skvělý Alain srovnává dnešní náklady na motory s léty 2001/2002. Do roku 2013 jste mohli mít V8 motor za 6,8 milionů dolarů při současných cenách. Samozřejmě pokud se nesnažíte protlačit program automobilek na udržení současných cen motorů pro zákazníky, jako je Red Bull a McLaren."
Martin Brundle ocenil, že Lewis Hamilton působil během domácí Velké ceny Ferrari spokojeněji než obvykle. „Bylo vidět, že se opravdu baví a užívá si víkend,“ uvedl Brundle.
Po Velké ceně Itálie byl Lance Stroll při rozhovorech zcela zdrženlivý. Šéf Aston Martinu Mike Krack uvedl možné důvody jeho frustrace.
Toto Wolff nadále stojí za mladíkem Kimim Antonellim, ale zdá se, že tým už začíná měnit přístup a místo bezmezné ochrany nováčka před kritiky hledá vyváženější cestu jak ho připravit na realitu F1.
Williams po Monze stojí za Carlosem Sainzem, který projel cílem až na 11. místě, a zdůrazňuje potřebu týmové podpory. Šéf James Vowles věří, že se tým dokáže zlepšit v kvalifikaci a v Baku opět bodovat.
Damon Hill vtipně na adresu Mclarenu poznamenal, že se obává, že by po něm Renault mohl chtít, aby své vítězství na GP Itálie 1993 přenechal Alanu Prostovi. Jeho tehdejší týmový kolega totiž kvůli poruše motoru nedokončil závod a Hill zvítězil.
Šéf týmu Fred Vasseur věří, že Lewis Hamilton se ještě během sezony vrátí na pódiové umístění. Podle něj návrat Britovy radosti a motivace v Monze slibuje, že se sedminásobný mistr světa brzy znovu prosadí mezi nejlepšími.
Podle poradce Red Bullu se Max Verstappen znovu plně zapojil do Formule 1 díky rychlejšímu vozu, možnosti prosazovat vlastní nastavení a přesvědčivé výhře na Monze.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.