SEPANG - ANALÝZA SEKTORŮ A MAXIMÁLNÍCH RYCHLOSTÍ; Co bližšího můžeme vyvodit o výkonnosti jednotlivých týmů a pilotů z nejrychlejších sektorů a maximálních rychlostí, které dosahovali v kvalifikaci na Velkou cenu Malajsie? A jaké strategie v ní můžeme očekávat?
Nejprve se pojďme podívat na to, jak vypadá okruh v Malajsii. První sektor končí 151 metrů před zatáčkou č. 4 - v něm je důležitý zejména mechanický přítlak a trakce ve velmi pomalých úvodních zatáčkách.
Druhý sektor je náročný z pohledu aerodynamiky - zejména velmi rychlá kombinace páté a šesté zatáčky, stejně jako následující sedmá a osmá, jež se projíždějí jako jedna zatáčka. Devátá je opět pomalá, zde je důležitá stabilita při brzdění. Prostřední úsek končí 80 metrů za ní.
Čidlo měření maximální rychlosti (speed trap) se nachází na předposlední, velmi dlouhé rovince, 207 m před patnáctou zatáčkou, na níž se nachází také první DRS zóna, ta druhá za pomalou poslední zatáčkou, která má letos negativní sklon. Třetí sektor končí přibližně v třetině poslední rovinky, na jejímž konci dosahují ještě vyšších rychlostí než na předchozí rovince.
Hamilton si vyjel sovu 70. pole-position kariéry a překonal rekord okruhu v Sepangu, kde se zítra bude závodit naposledy, o 2,774 sekundy - 1:30,076 min (viz video). Nejrychlejší časy dosáhl v 1. a zejména v 3. sektoru, kde si vyjel rozhodující výhodu.
Bottas, jenž měl na svém voze novější aerodynamický balík, zaostal za očekáváními, když na svého týmového kolegu ztratil 0,682 s. Tento velký deficit bezprostředně po kvalifikaci nedokázal vysvětlit. "Kdybych mohl jet kvalifikaci znovu, tak bych šel určitě do toho druhého balíku. Samozřejmě musíme teď všechno znovu prohlédnout, abychom viděli ty rozdíly. Ztráta v Q3 je samozřejmě obrovská," znal Fin, který se chce pokusit dostat na bednu.
Räikkönen si připsal rekordní prostřední sektor a poskládal dohromady ideální kolo, což se v Q3 povedlo už jen Oconovi a Alonsovi. Díky tomu bude startovat s Hamiltonem z první řady a bude se mu snažit závod co nejvíce znepříjemnit - ideálně hned předjetím na startu, aby pomohl svému týmovému kolegovi.
Nešťastnému Vettelovi selhala technika a po změně motoru nezajel v kvalifikaci ani jedno měřené kolo, proto bude začínat z posledního místa. Dle simulací Ferrari by to mohl v závodě dotáhnout na 5. příčku.
Překvapení byl postup obou McLarenů do poslední části kvalifikace i výborný výkon Vandoornea, jenž se starším aerodynamickým balíkem o 0,122 s předčil Hülkenberga, Péreze na Force Indii bojujícího s nevolností žaludku i Alonsa - zlepšilo se šasi i motor Hondy v kvalifikačním režimu, byť podle Fernanda dnes novinky na jeho autě nefungovaly.
Udržet sedmou a desátou pozici však bude v závodě velmi náročné, kvůli žíznivosti japonského agregátu budou piloti muset zvolnit své tempo, nebude-li pršet.
Kvality vozu MCL32 jsou patrné například z rychlostí v zatáčce č. 10 (konec 2. sektoru), kde Alonso předčil všechny soupeře včetně Mercedesu, Ferrari či Red Bullu (- 5,2 km/h). Stroll s Williamsem poháněným Mercedesem byl na rovinkách 2. nejrychlejší, ale v tomto místě za Španělem zaostal o masivních 11,6 km/h.
Na rovinkách dominovaly monoposty s motorem Mercedes - všech šest jich najdeme v první sedmičce. Hamilton dosáhl 327,1 km/h, těsně za ním figuruje již zmíněný Stroll s Williamsem, jenž propadá v oblasti aerodynamiky.
Räikkönen poháněný Ferrari bylo 3,3 km/h pomalejší, Hülkenberg s Renaultem ztrácel 6,4 km/h a Vandoorne s Hondou už 13,8 km/h (Alonso dokonce 15,8 km/h), což je velký rozdíl.
Pneumatiky a strategieTeploty dráhy přesahovaly 40 °C, rozdíl mezi super-měkkou a měkkou směsí dosahoval 0,8 sekundy na kolo. Z Q1 postoupili jezdci Mercedesu, Räikkönen a Verstappen na měkkých pneumatikách, jednu sadu super-měkkých dokázali ušetřit jen Kimi a Max (využili celkem tři).
Oba druhy pneumatik zvládají dobře vyšší nároky a rychlosti nových vozů, proto můžeme očekávat, že se týmy zítra odhodlají pouze k jednozastávkové strategii.
Pokud se oteplí, pak pro ně bude zajímavější dvouzastávková strategie. Podle meteorologů ale může i zapršet a Velká cena Malajsie tradičně patří k těm nejtěžším závodům pro jakékoliv předpovědi.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.
Martin Brundle naznačil, že v Red Bullu zřejmě nastane čas na zásadní interní diskuse. Po nepřesvědčivém začátku sezony podle něj tým čekají „vážné rozhovory“, které by mohly odhalit hlubší problémy uvnitř úspěšné stáje.
George Russell označil druhé místo v Bahrajnu za důkaz, že Mercedes zvládá i podmínky, které mu dříve nesedly, ale šance na titul podle něj zůstávají malé.
Na začátku kariéry čelil Lewis Hamilton kritice za svůj styl oblékání, dnes je z něj módní ikona paddocku. Každý víkend ve Formuli 1 využívá jako přehlídkové molo a bez ostychu ukazuje svůj cit pro módu i originalitu.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur nehodil Lewise Hamiltona přes palubu. Po slabé kvalifikaci v Bahrajnu mu nabídl podporu a povzbuzení.
Carlos Sainz zažil po slibném začátku v Bahrajnu náročný závod. Po nejlepší kvalifikaci ve službách Williamsu, kde si vybojoval osmou příčku, se během neděle potýkal s nepříznivým vývojem a různými komplikacemi, které mu znemožnily proměnit solidní start v výraznější výsledek.
Lewis Hamilton si z Bahrajnu odvezl dosud nejlepší výsledek ve službách Ferrari. Po startu z devátého místa dojel pátý a sám přiznal, že konečně zjistil, jak dostat ze svého monopostu maximum. "Začíná to dávat smysl," vzkázal po závodě spokojený britský šampion.
Šéf Red Bullu Christian Horner vysvětlil, že za problémy při zastávkách v boxech v Bahrajnu mohl vadný kabelový svazek v boxovém vybavení. Ten způsobil poruchu semaforu, což tým připravilo o cenné sekundy.
Max Verstappen vyjádřil zklamání nad výkonem Red Bullu ve Velké ceně Bahrajnu, kde skončil na šesté pozici, a přiznal, že tým aktuálně nemá na boj o titul. Kvůli technickým problémům a špatnému tempu auta se objevily spekulace o možné změně týmu na konci sezóny.