Mercedes nastartoval svou dominanci v F1 v sezóně 2014, když dokázal využít nové generace hybridních motorů. Světem Formule 1 se hýbe připravovaná změna pravidel týkajících se pohonných jednotek, takže se jedním dechem ptá. Co na to Mercedes?
Otázka možná poněkud nepatřičná, ale znáte onen kouzelný a tolikrát opakovaný výraz: Není šprochu, aby na něm nebylo pravdy trochu. Jedním z důvodů zpochybnění další prezentace stuttgartské značky v F1 bylo nedávné oznámení, že se po dlouhých letech vzdává Mercedes účasti v seriálu DTM a hodlá se angažovat ve Formuli E.
Příliš situaci nerozsekl ani předseda koncernu Daimler AG Dieter Zetsche, jenž na Mezinárodním autosalónu ve Frankfurtu nad Mohanem oznámil, že Mercedes v F1 setrvá minimálně do roku 2020.
"Formule 1 je spojena s naší historií a naší značkou. Je to prostředí, které nám pomohlo vyvinout naši značku a do jisté míry ji omladit, takže až do začátku roku 2021 nevidím jako možnou nějakou změnu strategie. Concorská dohoda bude platit až do té doby, takže o jiném východisku vůbec neuvažujeme," prohlásil na akci Zetsche.
Mercedes se v posledních dnech prezentoval "pětimilionovým" vozem Project One poháněným hybridním motorem 1,6 litru V6 a vybaveným technologií z F1. Ve světle této premiéry Zetsche vysvětlil jeden z důvodů, proč se Mercedes rozžehnal se sérií DTM.
"Rozhodli jsme se tento šampionát prostě opustit na úkor projektu Formule E. V současné době je tato série přitažlivá a má svou PR platformu, navíc bychom rádi zvedli laťku konkurence mezi jednotlivými týmy," dodává Zetsche.
Vyskytly se pochopitelně i názory, že si Mercedes dělá alibi pro případ, že by po změnách týkajících se pohonných jednotek ztratil převahu ve startovním poli F1 a mohl tak odejít se ctí.
Ostatně už jeden odchod u týmu Mercedes registrujeme, kdy v roce 1955 vedení v čele s legendárním Alfredem Neubauerem oznámilo, že už nemá v F1 co vyhrát a stáhlo z této kategorie svůj tým. Další zdroje ovšem uvádějí, že příčinou byla tragédie v Le Mans a celkový postoj společnosti k motoristickému sportu vůbec
Lewis Hamilton si z Imoly odváží novou motivaci a chuť experimentovat. Pozitivní průběh závodu v Emilia Romagna ho povzbudil k tomu, aby před nadcházejícím Monakem vyzkoušel několik nových strategií. Po náročné sérii závodů tak britský šampion hledá cesty, jak posunout svůj výkon a znovu zaútočit na špičku.
Franco Colapinto po náročném debutu v Imole, zakončeném šestnáctým místem a havárií v kvalifikaci, přiznal, že se zatím necítí být na potřebné úrovni. Přesto víkend bere jako důležitou zkušenost a věří, že trpělivostí se dokáže prosadit.
Šéf týmu McLaren Andrea Stella otevřeně přiznal, že během Velké ceny Emilia-Romagna tým nikdy nedisponoval dostatečným tempem na závodní trati. Podle něj McLaren nikdy nedokázal naplno konkurovat soupeřům a postrádal rychlost, která by mu umožnila bojovat o přední pozice.
Lando Norris po závodě v Imole uznal, že svět Formule 1 se může během několika dní dramaticky změnit. Zatímco v Miami slavil vítězství, tentokrát nestačil na Verstappena. Přesto zůstává přesvědčený, že McLaren směřuje správnou cestou.
Alex Albon vzal kontakt s Charlesem Leclercem v Imole sportovně a přiznal, že by na jeho místě jednal stejně. Tvrdý souboj označil za součást závodění a nepovažuje ho za důvod ke stížnostem.
Charles LeclercFerrari kritizuje výkonnost týmu po zklamání v kvalifikaci, které ho v Imole odsoudilo k těžkému závodu a soubojům ve středu pole s Albonem a Gaslym.
Vysoké teploty v Imole představovaly pro tým Mercedes značnou překážku, která se výrazně podepsala na jejich výsledcích. George Russell skončil až na sedmém místě, zatímco jeho týmový kolega Andrea Kimi Antonelli musel kvůli technickým problémům závod předčasně ukončit.
Osmnáctiletý talent Mercedesu přiznal, že ho při debutu ve Formuli 1 v Itálii přemohla síla okamžiku a nečekaně velká pozornost. Přesto šlo podle něj o nezapomenutelný zážitek a silnější vstup do světa F1, než si kdy dokázal představit.
Lewis Hamilton předvedl v Imole působivý výkon, když se ze 12. místa na startu dokázal propracovat až na čtvrtou příčku. Britský pilot stáje Mercedes tak ukázal, že stále patří mezi nejzkušenější a nejrychlejší jezdce ve startovním poli. Jeho stíhací jízda byla jedním z hlavních momentů závodu.
Max Verstappen zvítězil v Imole zaslouženě, nikoliv náhodou, uvedl šéf týmu Red Bull Racing Christian Horner. Podle něj tým překonal zásadní slabinu svého vozu RB21, čímž jasně ukázal svou sílu a připravenost čelit McLarenu.
Max Verstappen položil základ vítězství v Imole už v prvním kole, když se po vnější straně Tamburella prohnal kolem Oscara Piastriho. Přestože se Australan snažil, nic nemělo takový dopad na vývoj závodu jako právě tento klíčový tah.
Jezdec Red Bullu Yuki Tsunoda převzal plnou odpovědnost za vážnou nehodu, ke které došlo během první části kvalifikace na Velkou cenu Emilia Romagna.