Mark Gallagher, který šéfoval F1 divizi Cosworthu, pro F1news.cz uvádí důvody, proč britský nezávislý výrobce motorů může opravdu mít na to, aby bojoval se současnou špičkou v podobě Mercedesu a Ferrari. Také nás zajímalo, proč na sklonku své poslední epizody v F1 neměl špičkovou pověst.
English
Proč si myslíš, že Cosworth bude opravdu schopný bojovat s Mercedesem nebo s Ferrari, když se vrátí do Formule 1? Podívej se na přetrvávající potíže Hondy, která má podstatně větší zdroje!
Mark Gallagher: Za nové sady pravidel pro rok 2021 může Cosworth rozhodně přijít s konkurenceschopným motorem, a to hned z několika důvodů.
Zaprvé, současné hybridy obrovsky popohnali vývoj ICE (motoru s vnitřním spalováním), který představuje základní schopnost Cosworthu, obzvlášť v souvislosti s návrhem spalování, efektivitou a se současnými technologiemi. Pokud jde navíc o přeplňované motory, tak pochybuji, že existuje na světě jiné společnost s tak rozsáhlými odbornými znalostmi ze závodění.
Za druhé, návrh na zjednodušení systému pro rekuperaci energie a potenciální zrušení MGU-H (motorgenerátoru pro rekuperaci tepelné energie) bude Cosworthu opět vyhovovat. Jednoduše proto, že to řešení zjednoduší a zlevní.
A nakonec, na rozdíl od Hondy, Cosworth nepřišel o svou závodní kulturu ani hluboké porozumění požadavkům, které jsou kladeny na dodavatele motorů Formule 1. Vedoucí personál má v tomto oboru třicetileté zkušenosti. Proto nepodcení technické výzvy ani časovou náročnost.
Má také výrobní schopnosti. Vzpomeňte si na éru let 2010 - 2013, kdy dokázal vyrábět pro 4 týmy 80 motorů ročně. Ve skutečnosti byla kapacita plánována pro 100 motorů ročně, než odpadl tým USF1.
Jak dobrý byl Cosworth, než se po roce 2013 stáhl z F1? Týmy si jeho výkony moc nepochvalovaly.
MG: Týmy výkony Cosworthu veřejně nechválily z několika důvodů. Některým z nich vyhovovalo naznačování, že motor Cosworth přispívá k jejich nekonkurenceschopnosti - to by byl dobrý vtip až na to, že nám to moc směšné nepřišlo.
Pokud vaše auto rychlostně zaostává o 4 sekundy a váš motor je po Mercedesu druhý nejsilnější, tak stížnosti na vyšší spotřebu Cosworthu nebo poskytování krouticího momentu ve středním pásmu otáček nebyly ničím jiným, než běžnou výmluvou.
Přijde mi zajímavé, že následné rozhodnutí dvou zákazníků přejít od Cosworthu k Renaultu nevedlo k znatelnému přínosu. Rozhodně je to ale stálo obrovské množství peněz.
Další věcí je to, že od doby, co Ford prodal Cosworth, tak se vytvořil mýtus, že Cosworth už jednoduše neumí postavit konkurenceschopný motor. Je přirozené, že jaké nezávislá společnost bez finančních zdrojů automobilky nemáte moře peněz, které byste mohli utratit.
Na druhou stranu má ale Cosworth výhodu ve skvělé infrastruktuře, kterou mu Ford zanechal, a v neodlučné schopnosti konstruovat a vyvíjet motory z pohledu nákladů mnohem efektivněji než automobilky.
Má také akcionáře, kteří téměř dekádu a půl stále podporují společnost a investují do ni. Tato stabilita, jeho kořeny v F1 jsou důvodem, proč je Cosworth ideálně situovaný pro to, aby se od roku 2021 mohl stát nezávislým dodavatelem.
Děkuji za rozhovor, Marku!
_______________________________________________________________
English version
Why do you think Cosworth will be ready to compete with Mercedes or Ferrari when it comes back to F1? Look at persisting struggles of Honda with much bigger resources.
Mark Gallagher: Under a new set of rules for 2021 Cosworth could definitely produce a competitive engine for a number of reasons.
Firstly the current hybrids have driven huge development of the ICE (Internal Combustion Engine) which is an inherent capability of Cosworth, particularly in relation to combustion design, efficiency and current technologies. In addition, when it comes to turbocharged engines I doubt there is another company in the world with as much racing expertise.
Secondly the proposal for a simplified energy recovery system, and the potential elimination of the MGU-H, will again suit Cosworth, simply because it will make the solution more straightforward and less expensive.
Finally, unlike Honda, Cosworth has neither lost its racing culture nor deep understanding of the demands placed on being a Formula one engine supplier. Its senior staff have 30 years of experience in this field.
It will not under estimate the technical and time-line challenges, and it has the production capability. Remember that during the 2010-2013 era it had the capability in place to produce 80 engines per year for four teams, and in fact we had planned for 100 engines per year until USF1 fell away.
How good was Cosworth before it pulled out of F1 in 2013? Teams didn't praise its performances too much.
MG: Teams did not praise Cosworth’s performances publicly for several reasons. It suited some of the teams to imply that the Cosworth engine contributed to their uncompetitiveness; this would have been a good joke except we did not find it very funny.
If your car is 4 seconds off the pace and your engine is the second most powerful after the Mercedes, complaining about Cosworth’s marginally higher fuel consumption or mid-range torque delivery was nothing other than a convenient excuse.
I found it interesting that the subsequent decision to swap from Cosworth to Renault produced no discernible benefit for two of our customers, and it certainly cost one of them a great deal more money.
The other point is that, since Ford sold Cosworth, a myth had been created that Cosworth simply did not have the capability to produce a competitive engine any more. Naturally it is a fact that as an independent company, without the financial resources of a car manufacturer, you do not have a reservoir full of money to waste.
However, on the other side, Cosworth has the benefits of having a great infrastructure left to it by Ford and an inherent capability to design and develop engines on a much more cost-effective basis than car manufacturers.
It also has shareholders who have continued to support and invest in the company for almost a decade and a half. That stability, and its F1 racing pedigree, is why Cosworth is ideally placed to become the independent supplier from 2021 onwards.
Thank you for answering, Mark!
Lando Norris vyhrál Velkou cenu Maďarska po strategickém souboji s týmovým kolegou Oscarem Piastrim, zatímco FIA zahájila vyšetřování incidentu mezi Maxem Verstappenem a Lewisem Hamiltonem. McLaren si připsal už sedmé "double" vítězství v sezóně, třetí skončil George Russell. Zklamaný a frustrovaný Charles Leclerc se musel spokojit se čtvrtou pozicí.
„V pozadí se děje spousta věcí, které nejsou skvělé,“ prohlásil Lewis Hamilton po dvanáctém místě na Velké ceně Maďarska F1. Brit se odmítl podrobněji vyjádřit k dřívějším slovům o „výměně jezdce“ a k incidentu s Maxem Verstappenem, který považuje za bezvýznamný.
Max Verstappen z Red Bullu se po Velké ceně Maďarska pozastavil nad rozhodnutím sportovních komisařů FIA vyšetřovat jeho souboj s Lewisem Hamiltonem. Podle trojnásobného mistra světa se v inkriminované situaci „nic nestalo“ a nechápe, proč se k vyšetřování přistoupilo.
Lando Norris vybojoval páté vítězství sezony, když na Hungaroringu odolal v závěru drtivému tlaku týmového kolegy Oscara Piastriho. Dvojice McLarenů tak opět obsadila první dvě příčky, třetí dojel George Russell s Mercedesem. Britský tým tak získal 200. vítězství v Grand Prix ve své 59 let dlouhé a velmi úspěšné historii.
Oscar Piastri skončil ve Velké ceně Maďarska těsně za týmovým kolegou Landem Norrisem. Přestože v závěru stáhl ztrátu na minimum, přiznal, že na Hungaroringu je předjíždění extrémně obtížné.
Po dramatickém manévru ve 4. zatáčce Velké ceny Maďarska se Max Verstappen a Lewis Hamilton ocitli v hledáčku sportovních komisařů FIA. Verdikt může přijít po jejich výslechu v Budapešti.
Charles Leclerc ztratil v závěru Velké ceně Maďarska šanci na vítězství kvůli technickému problému s podvozkem a cílem projel na čtvrtém místě. Monačan přiznal velkou frustraci a prohlásil, že na této sezóně zatím nevidí nic pozitivního.
Charles Leclerc po skutečně vydařené kvalifikaci a startu závodu skončil ve Velké ceně Maďarska čtvrtý a ostře kritizoval strategii Ferrari i technické potíže svého vozu. Monačan, který startoval z pole position, v závěru výrazně zpomalil kvůli problémům s podvozkem a přišel o stupně vítězů.
Český pilot formule 2 Roman Staněk obsadil v hlavním závodě na Hungaroringu druhé místo za týmovým kolegou Leonardem Fornarolim. Ani penalizace pro italského jezdce nezměnila pořadí, Staněk tak po vítězství v Belgii tentokrát na nejvyšší stupínek nedosáhl.
Sedminásobný mistr světa byl vyřazen už v Q2, zatímco jeho týmový kolega Charles Leclerc vybojoval pole position. Tento nečekaný výsledek ukazuje, jak proměnlivá může být forma v závodech Formule 1.
Charles Leclerc nečekaně ovládl kvalifikaci na Velkou cenu Maďarska a získal pole position před vedoucím jezdcem šampionátu Oscarem Piastrim. Piastri v Q3 bojoval s nepříznivými podmínkami, které podle něj způsobil náhlý vítr, jež mu zkomplikoval optimální průjezd zatáčkami a zmařil šanci na první místo.
McLaren měl našlápnuto k pole position, ale Charles Leclerc překvapil a uzmul první místo pro Ferrari. Předvedl skvělé kolo právě ve chvíli, kdy to bylo nejvíce potřeba.