Bakugate pomalu nabírá na obrátkách a zabývá se jím stále více osob. Není divu, protože incident mezi Hamiltonem a Vettelem byl jedním z okamžiků, které patřily k zásadním bodům zatím posledního závodu letošní sezóny.
Jak Sebastian Vettel, tak Lewis Hamilton už vyslali mezi příznivce F1 své názory a rozhodnutí. Vettel by si o celém incidentu s Hamiltonem rád popovídal a vyjasnil si některé okolnosti, Hamilton o něco podobného zájem nemá, protože pokud už by takové věci chtěl řešit, tak jedině na okruhu z očí do očí.
Jestliže Hamilton nehodlá s Vettelem komunikovat, jeho týmový šéf Toto Wolff je jiného názoru. Rád by znal pohnutky německého pilota a jeho názor na celou událost, který asi nesdělil novinářům a do médií. Na rozdíl od svého pilota, který označil Vettelovo jednání za diskreditaci, je Wolff opatrnější a rád by přišel na kloub tomu, proč čtyřnásobný mistr světa jednal právě takhle.
"Zda se Vettel svým chováním zdiskreditoval? Víte, v závodním voze prožíváte velké emoce. Viděli jsme to i v minulosti, kdykoli sklopíte hledí, vnímáte každou událost po svém. Proto si myslím, že jediné vysvětlení - a tím nehodlám Sebastiana omlouvat - je to, že si myslel, že ho Lewis blokuje, což se nestalo. Potvrdila nám to data, protože safety car byl 150 metrů daleko, takže to byl nesprávný úsudek. Neumím si představit, že by to byl z jeho strany úmysl, když do něj narazil, takže bych si s ním rád promluvil a poslechl si, co k tomu incidentu říká on, než abych vyslovil nějaký verdikt aniž bych znal jeho názor," nasadil smířlivý tón Wolff.
Hamilton je prý také rozladěn faktem, že Vettel z mnohokrát připomínaného incidentu vyvázl jen z penalizací, namísto aby dostal mnohem citelnější trest. Nejspíš měl na mysli závodní distanc nebo třeba posun na startovním roštu v následujícím závodě. Vettel byl kromě deseti vteřin "odměněn" ještě třemi trestnými body a přiblížil se limitu dvanácti, po kterých následuje jeden závod nepodmíněně. Wolff je i v této otázce opatrný.
"Pokud pilot jednal úmyslně, byť pod vlivem hněvu, pak je nutné zvažovat co nejpřísnější potrestání. Čtyřnásobného mistra světa Formule 1 dáváme za příklad všem mladým pilotům v tom, co si mohou na trati dovolit a co ne. Pak to jen těžko chápu," dodává Wolff.
Pro někoho by to mohlo vypadat, že šéf Mercedesu dělá tak trochu Vettelovi advokáta, ale to Wolff rozhodně odmítá. Neústupně se řadí za Hamiltona a je přesvědčen, i na základě dostupných faktů je v celém problému jeho pilot nevinnen.
"Za prvé, vedoucí pilot si může diktovat tempo. Safety car byl asi 150 metrů před ním a z předchozího restartu bylo zřejmé, že ho málem dostihl ještě před linií SC. Takže otázka ohledně nějakého zrychlení není podstatná. Když jsem se podíval na data, nebylo tam žádné brzdění. Projel zatáčkou a poté přidal plyn a Sebastian jel za ním. Jak jsem řekl, vnímám to jako onu situaci, kdy máte hledí dole, Sebastian prostě nechtěl, aby propásl restart. Lewis neudělal nic špatného," domnívá se Wolff.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.