BAKU - ANALÝZA SEKTORŮ A NEJVYŠŠÍCH RYCHLOSTÍ; Jakých časů a maximálních rychlostí dosahovali piloti v jednotlivých sektorech během kvalifikace na Velkou cenu Ázerbájdžánu a co z jejich výkonů můžeme usoudit? S jakými strategiemi zítra piloti nejpravděpodobněji nastoupí?
První sektor v Baku obsahuje pomalé 90° zatáčky a jednu delší rovinku s DRS zónu. Končí před zatáčkou č. 7, kde pomalou a úzkou částí začíná druhý sektor.
Po 13. a 14. velmi rychlé zatáčce následuje klíčové místo - zatáčka č. 15. Trať se zde zužuje, důležitý je ale velmi rychlý průjezd kvůli následující rovince, kde prostřední část končí.
Třetí sektor začíná těsně před pravoúhlou, pomalou zatáčkou č. 16. Pak následuje dlouhá rovinka, kde se vše včetně zatáček 18 a 19 projíždí na plný plyn. Těsně za zatáčkou č. 20 se nachází speed trap, ten však není příliš reprezentativní - o maximálních rychlostech lépe vypovídá závěr sektoru na konci 2,1 km dlouhé rovinky a další DRS zóny.
Hamilton po suverénním výkonu dosáhl na 66. pole-position své kariéry. Byl absolutně nejrychlejší ve všech sektorech, Bottase za sebou nechal o půl sekundy (hlavně kvůli jeho chybě v zatáčce č. 7) a loňský rekord překonal o 2 vteřiny. Mercedesy měly nad svými soupeři navrch, což Valtteri potvrdil druhou příčkou a náskokem 0,6 s na Ferrari.
Těžily zejména z nového aerodynamického balíku pro nízký přítlak, s velmi plochými křídly, aby byly rychlé na rovinkách. Hodně se zlepšily také v zahřívání pneumatik, což dokázali hned v prvním (výjezdovém kole), předtím potřebovaly alespoň dva.
V Q3 se podařilo poskládat své nejrychlejší sektory do jednoho kola pouze Pérezovi - pokud by to dokázal i Verstappen, pak by porazil obě Ferrari a startoval z druhé řady hned za Mercedesy. Mohla za to i převodovka, u níž zlobila synchronizace a žel pomaleji řadila.
V poslední části, kdy teplota dráhy oproti Q1 poklesla o 10 °C a piloti mohli těžit i z pogumovaného povrchu, se nedokázaly zlepšit oba Williamsy ani Ricciardo, jenž měl jinak minimálně na sedmou příčku, ale kvůli jeho havárii v Q3 v zatáčce č. 6 došlo na přerušení a červené vlajky, pak piloti stihli už jen jedno měřené kolo.
Na rovinkách dnes překvapil Ricciardo, který využívá motory Renault - na konci 3. sektoru mu bylo naměřeno 356,3 km/h, tj. o 2 km/h více než nejlepšímu zástupci pohonné jednotky Mercedes - Oconovi s Force Indií. Red Bull sází na nižší přítlak, čímž se snaží kompenzovat ztrátu francouzského motoru.
Magnussen s aktuální specifikací pohonné jednotky Ferrari skončil čtvrtý, když jel 344,3 km/h - o 1,9 km/h více než Sauber s loňským motorem, jenž za tím letošním zaostává o cca 40 koní.
Beznadějně poslední je Honda - ta pořád ztrácí strašně moc: přes 26 km/h. Novější verze, kterou včera testovali na zádi Alonsova McLarenu, sice je výkonnější, ale nakonec se rozhodli ji šetřit a vrátit se k předchozí specifikaci.
Pneumatiky a strategieOpotřebení a degradace pneumatik jsou velmi nízké, což platí i pro super-měkkou směs. Je tedy zřejmé, že zítra budou sázet piloti především na jednozastávkovou strategii, při níž se budou snažit co nejvíce času trávit na těch nejměkčích pneumatikách.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.