Příští rok uvidíme dvě desítky Grand Prix na čtyřech kontinentech - od Grand Prix Jihoafrické republiky čeká černý kontinent marně na svůj závod. I když ještě přetrvávají drobné resty, Ecclestone věří, že se vše podaří zvládnout.
Ten poslední reálný otazník představují po vyřešení otázky kanadské Grand Prix jejich brazilští kolegové, což potvrdil i Bernie Ecclestone. Ale při bližším pohledu zjišťujeme, že ani Grand Prix Itálie dosud nebyla smluvně potvrzena, ale v tomto případě Ecclestone uznává jako spolehlivou i formální dohodu. Definitivně bude kalendář F1 2017 posvěcen ve Vídni 30. listopadu.
"Jediným skutečným otazníkem zůstává Grand Prix Brazílie. Pořád ho řešíme a já jsem si jist, že ho i vyřešíme," komentoval situaci Ecclestone s tím, že nová dohoda nedošla dál než k podání ruky, navzdory skutečnosti, že ředitel italského okruhu je toho času v Londýně. "Spoustu věcí řeší jen podáním ruky, to jsou prostě Italové! Tento týden nepodepsali, protože ještě chtělil něco pozměnit ve smlouvě, která už byla odsouhlasená. Ale ohledně Monzy se vůbec nedomnívám, že by se bylo čeho obávat," dodal Ecclestone.
Jiná je situace s Grand Prix Německa. Jak už jsme informovali, příští rok naši západní sousedi závod F1 hostit nebudou, pro rok 2018 je ve hře Hockenheimring. Je jenom otázka, jestli dojde k dohodě.
"Měli jsme kontrakt, podle kterého se v pořadatelství německé Grand Prix střídali Nürburgring a Hockenheimring. Domnívali jsme se, že bychom nabídli možnost konání závodu příští rok Hockenheimringu, který měl zajištěnou smlouvu na přespříští rok, kdy také jeho kontrakt vyprší. Nejsem z nezájmu Němců zklamaný, spíš překvapený. Co potřebuje země, když má zájem o F1? O co víc se mohou zajímat? Rozhodně jim nechybí ani značky, ani piloti," komentuje Ecclestone absenci německého závodu v příštím ročníku.
Na skok do AsieAčkoliv podoba kalendáře už byla zveřejněna, Ecclestone pořád ještě připouští změny termínů v případě Maďarska, Singapuru, Malajsie a Mexika. "Pořád se něco mění, že si to už ani sám nepamatuji. Oficiálního kalendáře se dočkáme příští týden, určitě se vyplatí na něj počkat," pokračuje Ecclestone. Zároveň potvrdil, že otázka další existence GP Singapuru se jeví jako pochybná.
"Údajně je to stojí moc peněz, než aby pokračovali v pořádání závodu. Když jsme ten kontrakt tvořili, vůbec se nemluvilo o umělém osvětlení, to bylo až potom, kdy jsem jim navrhl, aby Grand Prix vypadala takhle a oni utratili dalších 20 milionů. Říkali: »Za deset let zaplatíme své dluhy, tak bychom chtěli být trochu levnější«. Udělali to, co považovali za užitečné pro svou značku. Já bych o Singapur přišel nerad, existují jiné závody, které bych klidně mohl postrádat," vyjádřil se k problematice singapurského závodu Ecclestone.
Naopak ho nijak zásadně nermoutí rozchod s pořadateli Grand Prix Malajsie. Přijal vyjádření vlády a neřekl jediné křivé slovo: "Zdá se, že je rozhodnuto. Byli to milí, příjemní lidé, nikdy jsem s nimi neměl žádný problém, vždy bylo všechno v pořádku," hodnotí malajské pořadatele Ecclestone.
Otazníky kolem BakuU Grand Prix, která se opět odehraje v kulisách ázerbajdžánské metropole Baku se opět licituje ohledně termínu, který znovu koliduje se slavným vytrvalostním závodem 24 hodin Le Mans. Ve hře je i změna názvu na Grand Prix Ázerbajdžánu (tak byl závod uveden i v předběžném kalendáři), i když nebylo zdůvodněno, co se pořadatelům na titulu Grand Prix Evropy nelíbí.
"Tahle věc je pořád v procesu vyjednávání, ale usilujeme o změnu. Více se snad dozvíme na začátku příštího měsíce... pořád je třeba vyřešit hodně problémů, než budeme moci přejít na Grand Prix Ázerbajdžánu," líčí situaci promotér místního závodu.
Promotér Arif Rahimov žádá FIA, aby změnila termín 18. června, protože podle jeho názoru letos závod v ulicích Baku měl horší sledovanost právě kvůli kolizi s 24 hodin Le Mans. Proto doufá, že se příští týden ve Vídni Rada motoristického sportu rozhodne v jeho prospěch.
"Podle mého názoru nemůžeme být spokojeni s datem přiděleným pro náš závod. Kvůli Le Mans se o nás tolik nepsalo. I přesto, že v motorsportu jsme měli do jisté míry prioritu, ale chceme ještě víc. Pokus podaří změnit datum tak, abychom se vyhli stejnému termínu s Le Mans, bude to pro nás přínosnější," tvrdí Rahimov.
Další věc, která promotérovi vadí, je těsná návaznost na Grand Prix Kanady, protože tu velkou roli hraje velká vzdálenost mezi oběma místy, což je problém nejen logistiky, ale také časového rozdílu.
"Právě časový rozdíl hraje proti nám. Přiznávám, že jsme o tom s Kanaďany doposud nemluvili, ale rádi bychom termín konání našeho závodu změnili. Pro nás to je logistická noční můra. Musíme v úterý vyložit šest obřích tryskáčů. To obnáší nějakých 900 tun materiálu, které musí být do 24 hodin na okruhu. Dokázali jsme to, F1 cargo vyjádřilo spokojenost s naší prací, ale bylo to opravdu hodně těžké," hodnotí situaci Rahimov.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.
Po závodě v Bahrajnu měl Lewis Hamilton konečně důvod k optimismu. Jeho vyjádření zněla výrazně povzbudivěji než po předchozích Grand Prix v Japonsku a Číně, kde se potýkal s frustrací a zklamáním.
Liam Lawson se po návratu k Racing Bulls zatím marně snaží navázat na své dřívější slibné výkony a hledá ztracené tempo i jistotu. Před závodem v Saúdské Arábii stojí před výzvou znovu najít sebevědomí a potvrdit svůj talent v náročné konkurenci.
Lewis Hamilton prohlásil, že si na nový monopost Ferrari postupně zvyká. Šéf týmu Fred Vasseur zároveň zdůraznil, že nejen jezdec, ale i celý tým se musí vzájemně přizpůsobit, aby spolu našli ideální souhru.
Šéf Ferrari Frédéric Vasseur ocenil přístup Lewise Hamiltona po kvalifikaci v Bahrajnu, kde britský jezdec neskrýval zklamání ze svého výsledku. Podle Vasseura právě tato nespokojenost ukazuje Hamiltonovo vítězné nastavení a přispěla k jeho působivému výkonu v závodě, který označil za "velmi silný".
Nový aerodynamický tunel Red Bullu sice vzniká rychleji, než se plánovalo, ale do provozu půjde až v roce 2027. Do té doby musí tým spoléhat na data z trati, protože současný tunel nedokáže přesně simulovat chování vozu.