Zatímco Ferrari, Mercedes a Red Bull testují nové pneumatiky pro rok 2017, ostatní týmy se cítí tak trochu odstrčeny a ozývají se první náznaky, že trojice nejlepších týmů bude do jisté míry zvýhodněna. Pirelli je však jiného názoru.
Spíše než kritizovat by mělo být osm týmů, které se na testech pneumatik pro příští sezónu nepodílej, vděčno právě Mercedesu, Ferrari a Red Bullu. Argumenty, že "velká trojka" získá určitá privilegia, nejsou podle výrobce pneumatik na místě. Williams přesto navrhl, že by volba pneumatik v příštím roce měla být standardizována, jinak by ony tři týmy mohly mít jistou výhodu.
"Mluvil jsem s lidmi, kteří se dříve účastnili našich testů a oni mi říkali, že přesně nevěděli, co se testuje. Takže pokud něco vyzkoušíme na jednom voze, je to jenom malá část skládačky, která se rozhodně neuzavírá, protože další část zkoušíme na jiném voze. Takže je velmi malá pravděpodobnost, že pochopíte finální produkt, proto je případná výhoda opravdu minimální.
V dalších letech mohou testovat všechny týmy, protože budeme moci zkoušet pneumatiky na reálných vozech. Vzhledem k tomu, že se pro příští rok změní aerodynamika, musíme používat letošní vozy, pokud by se přepracovávaly pouze pneumatiky, mohli bychom testovat s více týmy.
Z tohoto hlediska musíme být vděční - a měli by být vděčné i týmy, že špičkové stáje vzaly tu věc na sebe. I když jsme museli přinést určité finanční výdaje my, ony týmy udělaly to samé. Takže ostatní stáje by místo kritiky spíš měly zmíněnou trojku podpořit," nechal se slyšet šéf Pirelli Motorsport Paul Hembery.
Informace z testovacích programů - včetně komentářů samotných pilotů - jsou předávány všem ostatním týmům, aby byla zachována kontinuita. Hembery pak vidí cestu pro ostatních osm týmů v časných předsezónních testech v teplém podnebí.
"Každá zanedbatelná výhoda by mohla být eliminována v případě, kdy budeme realizovat předsezónní testy v lokalitě s odpovídajícími podmínkami, kde křivka důležitých informací bude vysoká. Jet do Barcelony, kde je po ránu na trati jinovatka, to asi nebude onen případ, takže by týmy měly přemýšlet o nějakém vhodnějším místě, jako například v Bahrajnu nebo Abú Zabí," pokračuje Hembery.
Je tu ještě otázka nákladů na přesun týmů do míst, která jsou od jejich základen podstatně dále než Circuit de Catalunya. Hembery se však domnívá, že tento problém je třeba vnímat v širších souvilsostech.
"Chápu námitky a také skutečnost, že pro menší týmy to přinese zvýšené náklady, ale je pořád lepší varianta jak utratit peníze než je nemít vůbec. V minulých letech se testovalo až tři měsíce a rozpočty byly jen zlomkem toho, jaké máme dnes," dodává Hembery.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.