Během prvního týdne v Barceloně se Williams držel hodně vzadu. Teď tedy nelze odhadovat, jak dobrý FW38 je. Splnil tým Felipeho Massa a Valtteriho Bottase plán pro tento týden?
V roce 2016 chce Williams po dlouhé době opět vybojovat vítězství. Jenže má na to vůz FW38? Pouhý pohled do výsledkové listiny by mohl mást - stáj z Grove nikdy neskončila méně než sekundu od čela. Jenže tým se tento týden rozhodně nehodil za nejrychlejšími časy.
Co k tomu říkají jezdci? "Doufám, že nejsme až desátí, ale jsme mezi TOP3 týmy," směje se Felipe Massa pro 'Globo Esporte'. "Nevím, jestli jsme dostatečně silní na to, abychom byli rychlejší než Ferrari a Mercedes. Snad budeme stačit Ferrari, ale Mercedes je opět hodně silný. Podle toho, co jsem viděl na trati, tak je velká pravděpodobnost, že si to o titul rozdají opět jezdci jednoho týmu.
Jejich [Mercedesu] auto je rychlé, stabilní na přední i zadní nápravě. Vůbec neblokují kola při brždění - a to není vůbec špatné. Zdá se, že je jejich auto lehké k ovládání." Podle Brazilce je ale Williams mnohem blíže špici, než by se mohlo zdát: "Změny ve srovnání s loňskem jsou pozitivní. Na autě je pár zajímavých věcí. Mámě větší mechanickou přilnavost i přítlak."
Nový Williams je krokem vpředTo je sice pozitivní, ale v předešlých dvou letech měl Williams dvě 'Achillovy paty' - jízdu za deště a výkonnost na okruzích, které vyžadují velký přitlak. I Valtteri Bottas sdílí názor kolegy, že nový vůz je krokem vpřed, navíc se inženýrům podařilo vychytat slabiny předešlého stroje.
"S problémy z loňského roku jsme se dobře popasovali. Během zimy jsme udělali po stránce aerodynamiky pokrok. Také po mechanické stránce máme spoustu nových dílů, které musíme ještě příští týden prověřit," říká Fin.
Co je tedy hlavním cílem Williamsu pro nadcházející část roku? Slovo si opět bere Massa: "Abychom auto zrychlili, tak musí lépe vycházet s pneumatikami a být konstantnější. Snad jsme na správné cestě, tlačím na to. Jsem si jistý, že se do prvního závodu ještě mužeme hodně zlepšit. Víme, kam se ubírat."
Časový plán se (zatím) daří Williamsu držetWilliams je ale s novým vozem teprve na začátku. Ve středu Rod Nelson, hlavní inženýr týmu, řekl, že mají splněnou tak jednu třetinu ze zimního plánu testování. "Pokud příští týden nebude mokro, pak zvládneme náš plán. Když ale děláte funkční testy, tak se situace dobře odhaduje. Jakmile začnete řešit výkonnost, situace je dost nepřehledná," říká Rod.
Očekává se, že příští týden už všechny týmy vyjedou s menším množstvím paliva a na měkčích sadách pneumatik. Zatím je i pro Nelsona těžké odhadnout, jak tom kdo je: "Mercedes jezdí jednu závodní simulaci za druhou. Jiné týmy vyjedou jen na tříkolový stint."
Jisté ale je, že má Williams k dispozici motor Mercedes specifikace 2016: "Ano, je to motor aktuální specifikace. Je odlišný od všech ostatních motorů, které Mercedes v roce 2015 nasadil. Liší se i od vývojové verze z Monzy. Je docela podobný ale ne stejný." Zákaznické týmy měly vloni smůlu, letos ale v Melbourne budou mít všechny čtyři stáje používající motory Mercedes stejnou techniku.
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.