Během prvního týdne v Barceloně se Williams držel hodně vzadu. Teď tedy nelze odhadovat, jak dobrý FW38 je. Splnil tým Felipeho Massa a Valtteriho Bottase plán pro tento týden?
V roce 2016 chce Williams po dlouhé době opět vybojovat vítězství. Jenže má na to vůz FW38? Pouhý pohled do výsledkové listiny by mohl mást - stáj z Grove nikdy neskončila méně než sekundu od čela. Jenže tým se tento týden rozhodně nehodil za nejrychlejšími časy.
Co k tomu říkají jezdci? "Doufám, že nejsme až desátí, ale jsme mezi TOP3 týmy," směje se Felipe Massa pro 'Globo Esporte'. "Nevím, jestli jsme dostatečně silní na to, abychom byli rychlejší než Ferrari a Mercedes. Snad budeme stačit Ferrari, ale Mercedes je opět hodně silný. Podle toho, co jsem viděl na trati, tak je velká pravděpodobnost, že si to o titul rozdají opět jezdci jednoho týmu.
Jejich [Mercedesu] auto je rychlé, stabilní na přední i zadní nápravě. Vůbec neblokují kola při brždění - a to není vůbec špatné. Zdá se, že je jejich auto lehké k ovládání." Podle Brazilce je ale Williams mnohem blíže špici, než by se mohlo zdát: "Změny ve srovnání s loňskem jsou pozitivní. Na autě je pár zajímavých věcí. Mámě větší mechanickou přilnavost i přítlak."
Nový Williams je krokem vpředTo je sice pozitivní, ale v předešlých dvou letech měl Williams dvě 'Achillovy paty' - jízdu za deště a výkonnost na okruzích, které vyžadují velký přitlak. I Valtteri Bottas sdílí názor kolegy, že nový vůz je krokem vpřed, navíc se inženýrům podařilo vychytat slabiny předešlého stroje.
"S problémy z loňského roku jsme se dobře popasovali. Během zimy jsme udělali po stránce aerodynamiky pokrok. Také po mechanické stránce máme spoustu nových dílů, které musíme ještě příští týden prověřit," říká Fin.
Co je tedy hlavním cílem Williamsu pro nadcházející část roku? Slovo si opět bere Massa: "Abychom auto zrychlili, tak musí lépe vycházet s pneumatikami a být konstantnější. Snad jsme na správné cestě, tlačím na to. Jsem si jistý, že se do prvního závodu ještě mužeme hodně zlepšit. Víme, kam se ubírat."
Časový plán se (zatím) daří Williamsu držetWilliams je ale s novým vozem teprve na začátku. Ve středu Rod Nelson, hlavní inženýr týmu, řekl, že mají splněnou tak jednu třetinu ze zimního plánu testování. "Pokud příští týden nebude mokro, pak zvládneme náš plán. Když ale děláte funkční testy, tak se situace dobře odhaduje. Jakmile začnete řešit výkonnost, situace je dost nepřehledná," říká Rod.
Očekává se, že příští týden už všechny týmy vyjedou s menším množstvím paliva a na měkčích sadách pneumatik. Zatím je i pro Nelsona těžké odhadnout, jak tom kdo je: "Mercedes jezdí jednu závodní simulaci za druhou. Jiné týmy vyjedou jen na tříkolový stint."
Jisté ale je, že má Williams k dispozici motor Mercedes specifikace 2016: "Ano, je to motor aktuální specifikace. Je odlišný od všech ostatních motorů, které Mercedes v roce 2015 nasadil. Liší se i od vývojové verze z Monzy. Je docela podobný ale ne stejný." Zákaznické týmy měly vloni smůlu, letos ale v Melbourne budou mít všechny čtyři stáje používající motory Mercedes stejnou techniku.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.