Williams dnes překvapivě vyfoukl Ferrari prvenství a jako první odhalil světu nový vůz pro sezónu 2016. Scuderia svou zbraň ukáže až odpoledne ve 13 hod.
Williams sice s vozem FW38 vyrazí až příští pondělí v Barceloně, již dnes se ale rozhodl zveřejnit jeho fotografie. I ve třetím roce zůstává věrný barvám Martini - bílé podkladové barvě s modrými a červenými pruhy a jasným logem na motoru.
"Williams začal potvrzovat návrat mezi špičku poté, co skončil v šampionátu v posledních dvou sezónách na třetím místě. Šlo o skvělý úspěch vzhledem ke zdrojům, které mají ti kolem nás. Zůstat na tomto místě pro nás bude výzvou, jsme ale odhodláni dále se zlepšovat, protože pouze vítězství pro nás bude dostatečné," uvádí Frank Williams.
"Máme před rokem 2016 velmi stabilní tým, Felipe a Valtteri spojí své síly ve třetí sezóně po sobě. Pracují společně velmi dobře a oba představují ideální směsici rychlosti a konzistence. Náš technický tým také zůstal stálý, což bude naší výhodou - máme k dispozici některé z těch nejlepších mozků na roštu.
Čekají nás dva rušné týdny testování, kdy se toho budeme moci více dozvědět o našem balíku a vylepšit ho před prvním závodem. Musíme si počkat až do Melbourne, abychom zjistili, jak si stojíme v pořadí. Věřím ale, že nás naše tvrdá práce během zimy dostane do dobré pozice," pokračuje Williams.
Felipe Massa k představení vozu říká: "Zajištění třetího místa v šampionátu konstruktérů dvě roky po sobě je skvělým výsledkem a s tím přichází hodně očekávání - jsem nadšený z možnosti na tomto trendu v nové sezóně stavět.
Tým v továrně pracoval na novém voze opravdu tvrdě a my jsme strávili hodně času tím, abychom pochopili, kde se potřebujeme zlepšit. Mám důvěru v tým Williamsu a těším se za volant FW38, abych zjistil, jak se chová. Stejně tak jsem potěšen tím, že budu další rok týmovým kolegou Valtteriho. Je velmi talentovaným jezdcem, který toho týmu hodně dává."
Zmíněný Bottas se přidává slovy: "Tohle je vždycky opravdu zajímavé a vzrušující období roku, protože máme nové auto a už se nemůžeme dočkat, až s ním vyrazíme na trať, abychom zjistili, jak se chová a jak je rychlé. Šlo o dobrou zimu a z toho, co jsem viděl, se ubíráme s tímto vozem dobrým směrem.
Testování příští týden bude naší šancí zjistit, jak se naše výkonnost zlepšila oproti poslednímu závodu. Vývoj FW38 byl teoreticky celý pozitivní, nyní ho jen potřebujeme vidět na dráze. Jako tým musíme být schopni vyhrávat závody, o což se vždy pokoušíme. Jsem si jistý, že jsme jako tým dosáhli zlepšení všude, proto letos chceme rozhodně bojovat o lepší výsledky. Rád bych všem v továrně poděkoval za jejich tvrdou práci během zimy, kdy stihli auto připravit."
Zástupkyně šéfa týmu, Claire Williamsová, přidává: "Rok 2016 by se mohl stát v F1 velmi těsným a bude několik týmů, které nás budou sledovat. Věříme, že jsme přes zimu dosáhli pokroku a že FW38 bude stavět na silných stránkách FW37 a řešit některé jeho slabiny. S prací na konstrukci jsme začali dříve než obvykle, snad se nám tento vývojový čas navíc vrátí v dobré pozici.
Auto, které dnes odhalujeme, není v žádném případě finálním produktem. Už plánujeme vylepšení pro Melbourne a budeme se snažit o jeho neustálé vylepšování během sezóny. Williams do ní vstupuje v silné pozici. Máme skvělý tým lidí a během posledních dvou let jsme znovu získali naší soutěživou sílu. Nyní na tom musíme stavět a dostat tým zpět tam, kde ho všichni chceme mít."
Popis a srovnání s loňským vozemBočnice nového Williamsu nejsou tak podseknuté jako minulý rok, tvar vstupních otvorů je odlišný - jsou větší a oválnější než předchozí trojúhelníkové. Přední zavěšení je typu push-rod a jeho horní rameno je o něco níže než minulý rok.
Vzadu jsou dva vývody z obtokových ventilů vyvedeny horizontálně ve spodní části hlavního výfuku. Kolem nich je podobný profil ve tvaru elipsy pro usměrnění proudění vzduchu. Podlaha je před zadními koly vyříznutá, zavěšení je typu pull-rod. Celkově je vůz evolucí loňského FW37.
Technické specifikace vozu Williams FW38konstrukce šasi: konstrukce monokoku laminována z uhlíkové epoxidové pryskyřice a voštiny, které splnily nárazové a pevnostní požadavky FIApřední zavěšení: dvojitá ramena, push-rodem aktivované pružiny a zkrutný stabilizátorzadní zavěšení: dvojitá ramena, pull-rodem aktivované pružiny a zkrutný stabilizátorpřevodovka: osmirychlostní sekvenční bezprodlevové poloautomatické řazení Williams plus zpátečka, volba převodových poměrů ovládána elektro-hydraulickyspojka: karbonová, vícelamelovátlumiče: Williamskola: Aptech z kovaného hořčíkupneumatiky: Pirelli - přední 245/660-13, zadní 325/660-13brzdový systém: AP, šestipístkové třmeny vpředu a čtyřpístkové vzadu s karbonovými kotouči a destičkamiřízení: Williams s posilovačem, ozubnice s pastorkempalivový systém: ATL kevlarem vyztužený gumový měchýřelektronické systémy: standardní elektronická řídicí jednotka FIA SECUchladicí systém: hliníkový olej, vodní a převodovkové chladičekokpit: šestibodové bezpečnostní pásy, 75mm pásy přes ramena a HANS systém, odnímatelná anatomicky tvarovaná sedačka z uhlíkových vláken
Pohonná jednotka: Mercedes-Benz PU106C HybridICE: objem 1,6 litru, 6 válců, úhel sevření 90 °, 24 ventilů, max. 15 000 ot/min, max. průtok paliva 100 kg/hod (při otáčkách nad 10 500 ot/min)vstřikování paliva: vysokotlaké přímé vstřikování (max 500 barů, jedna tryska na válec), přeplňování jednostupňovým kompresorem s výfukovou turbínou na společné hřídeli, max. otáčky turbíny 125 000 ot/minERS: Mercedes AMG HPP
Rozměry a hmotnosthmotnost: minimum stanovené FIA (702 kg)celková délka: 5 000 mm celková výška: 950 mmcelková šířka: 1 800 mm
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.
Lewis Hamilton věří, že tentokrát prolomí své nestálé výsledky na Velké ceně Belgie. Mezitím Ferrari chystá významné technické vylepšení, které by mohlo výrazně ovlivnit boj o čelní příčky.
Jenson Button ocenil Maxe Verstappena za to, jak dokáže dostat maximum z náročného vozu RB21. Podle něj je to důkaz výjimečného jezdeckého talentu, který Verstappena odlišuje od ostatních.
Pokud Max Verstappen přestoupí k Mercedesu, Carlos Sainz by mohl zamířit do Red Bullu. Na jeho místo ve Williamsu by pak přišel Kimi Antonelli.
Adrian Newey potvrdil, že se naplno ponořil do vývoje klíčových konstrukčních částí monopostu Aston Martin pro revoluční sezonu 2026. Legendární konstruktér se v těchto týdnech soustředí na architekturu vozu, která položí základy budoucí konkurenceschopnosti stáje v nové éře Formule 1.
Max Verstappen se těší na spolupráci s Laurentem Mekiesem, který od Velké ceny Belgie převezme roli nového šéfa týmu Red Bull. Verstappen věří, že Mekies přinese týmu novou energii a pomůže mu dosáhnout dalších úspěchů.
Dodavatel pneumatik testuje nový „mezistupeň“ mezi střední a tvrdou směsí, aby zkomplikoval strategické volby týmů. Nevyzpytatelné počasí ale může tento plán výrazně narušit.
Italský veterán F1 Riccardo Patrese rozvířil vody paddocku překvapivým prohlášením na adresu svého někdejšího šéfa z týmu Benetton. Jeho slova naznačují, že zákulisí tehdejších událostí možná nebylo tak průhledné, jak se dosud zdálo.
Ferrari otestovalo nové zadní zavěšení na SF-25 během natáčecího dne v Mugellu, kde za volant usedli Hamilton a Leclerc. Oba však po jízdách uvedli, že v chování vozu nezaznamenali výraznou změnu.
Jacques Villeneuve zpochybnil budoucnost Yukii Tsunody v Red Bullu po slabém začátku sezóny 2025. Podle něj Tsunodovy dosavadní výkony neodpovídají vysokým očekáváním týmu.
Charles Leclerc přiznal, že příchod Lewise Hamiltona do Ferrari mu otevřel nové obzory. Podle něj přinesl Hamilton do týmu jiný pohled na práci a závodění, který ho inspiruje.