Za nepříznivou finanční situaci mohla po stanovení nedostatečného rozpočtu společnost Genii, ale také Kimi Räikkönen, jenž svými výkony po návratu do Formule 1 předčil veškerá očekávání. Jak probíhala jednání s Renaultem o odkoupení Lotus, proč tak dlouho trvala a jak nakonec k dohodě pomohl i Ron Dennis?
Jak se Genii s Lotusem přepočítalaBývalý majitel závodního týmu určil takový rozpočet, který podle něj měl zaručovat přijatelnou úroveň výkonnosti. Ta v sezóně 2012 a 2013 předčila očekávání a společnost Genii nedokázala zajistit tolik peněz, kolik si myslela, že bude schopna. S Kimim Räikkönenem navíc uzavřela smlouvu založenou nešťastně na výkonnosti.
Základní plat finského jezdce byl stanoven na 5,8 milionů liber (v přepočtu 206 mil. Kč) plus 36 tisíc liber (1,28 mil. Kč) za každý mistrovský bod. Když ale Gerard Lopez tuto smlouvu na konci obtížného roku 2011 po převzetí od Renaultu uzavřel, neměl ani ponětí o tom, že Kimi skončí v sezóně 2012 na třetím a 2013 na pátém místě. Za tyto dva ročníky nasbíral celkem 390 (207 + 183) bodů, čímž si vysloužil dalších 14,04 milionů liber (půl miliardy korun). Šlo o částku, kterou tým jednoduše neměl.
Výsledkem těchto dvou věcí byla celá řada akcionářských úvěrů a obrovské dluhy, z nichž některé poskytla společnost Inland Revenue. Renault před opětovným převzetím stáje z Enstone musel veškeré záležitosti urovnat. Hrozba exekuce vyžadovala urychlení celé situace.
Finanční problémy se projevujíLotus chtěl od května obnovit smlouvu s Pastorem Maldonadem na rok 2016 a zajistit si tím 20 mil. liber (710 mil. Kč), Renault jim v tom ale bránil. Tyto peníze byly částečně zodpovědné za finanční problémy, s nimiž stáj loni bojovala. Další díl zodpovědnosti nesl Lopez, který odmítal do Lotusu investovat více, než bylo nezbytně nutné, protože dobře věděl o snaze Renaultu tým odkoupit.
Poprvé vyšly problémy najevo v Maďarsku, kdy Pirelli odmítlo Lotusu poskytnout pneumatiky, dokud nedostane zaplaceno. V Belgii závodil pod dohledem nucených správců, kteří ještě několik dní po skončení bránili v odjezdu jeho kamionů, dokud své účty nezaplatil. V Japonsku nemohl po celý víkend do svého motorhomu kvůli neuhrazeným dluhům z předchozí sezóny. Mechanici se proto stravovali v Paddock Clubu u Bernieho Ecclestonea. Ze stejného důvodu byla zásilka týmů zadržována dva dny před začátkem víkend v Abú Zabí. Lotus žil takříkajíc od úst k ústům díky předčasnému vyplácení odměn za účast v šampionátu.
Podpis s Maldonadem a Palmerem i přes nevoli RenaultuS tím, jak se prodlužovala jednání o převzetí týmu Renaultem, Genii se rozhodla zareagovat po svém - podepsalo smlouvu s Maldonadem, což oznámila v neděli po závodě v Singapuru. Francouzská automobilka nebyla nadšena ani nováčkem Jolyonem Palmerem, ale i tato smlouva byla oznámena kvůli platbě předem.
Jednání mezi Renaultem a Lotusem ohledně splácení dluhů a podmínek převzetí byla dokončena na sklonku září, k dalšímu zdržení ale došlo po sporu s Ecclestoneem kvůli bonusům. Renault požadoval, aby jim promotér F1 uznal 38 let strávených v F1, kdy v roli konstruktéra působili od roku 1977 - 1985 a 2002 - 2009, což proložil sezónami, jichž se účastnil jako dodavatel motorů. Bernie se ukázal být tvrdým obchodníkem, celá záležitost byla také zkomplikována souběžnou aférou s Red Bullem hledajícím motory. Ecclestone toho využil a zahrnul to do rozhovorů, protože nechtěl, aby rakouský tým zůstal bez motorů.
Renault může poděkovat DennisoviRenaultu, který silně podporoval zavedení současných hybridních turbomotorů, hrozilo, že v rámci mocenských hrátek o oslabení vlivu automobilek bude muset Formuli 1 opustit. Na schůzce Komise F1 týden před závodem v Abú Zabí se šéf McLarenu Ron Dennis ostře pustil do Ecclestonea a Donalda Mackenzieho ze společnosti CVC Capital Partners: "Zapltaťe ty zk*** peníze!"
Před novináři na okruhu ve Spojených arabských emirátech pak řekl, že situace byla "prekérní - někdo musel přijmout zodpovědnost a získat smysl pro realitu." Mělo to požadovaný efekt - ráno před závodem si Ecclestone s Renaultem plácnul, a ten se odhodlal Lotus odkoupit.
Lando Norris potvrdil rostoucí formu McLarenu a ovládl druhý volný trénink na Hungaroringu. Britský pilot byl na technickém okruhu u Budapešti nejrychlejší a naznačil, že oranžoví budou i tento víkend patřit mezi hlavní favority.
Roman Staněk získal v Budapešti svou první pole position ve Formuli 2 díky skvělému kolu v čase 1:28.779. Český jezdec porazil týmového kolegu Fornaroliho a odstartuje nedělní hlavní závod z první příčky.
Helmut Marko připustil, že Max Verstappen by mohl v příští sezóně přehodnotit své setrvání v Red Bullu, pokud se změní okolnosti v týmu. Zároveň zpochybnil atraktivitu Mercedesu jako případné alternativy pro trojnásobného šampiona.
Mercedes před maďarskou GP představil klíčovou úpravu vozu W16, která by měla pomoci zejména Kimi Antonellimu. Andrew Shovlin věří, že tato změna zlepší výkon vozu na náročném Hungaroringu.
McLaren vstoupil do víkendu na Hungaroringu ve velkém stylu a ovládl první volný trénink. Navázal tak na silný výkon z Belgie, kde tým rovněž patřil k nejrychlejším.
Lewis Hamilton zatím ve Ferrari nenaplňuje vysoká očekávání, což potvrdil i nevýrazný výkon na Velké ceně Belgie. Namísto boje o vítězství zatím zažívá frustraci a nelehké hledání formy.
Fernando Alonso kvůli bolestem zad vynechá první trénink na Velkou cenu Maďarska. Jeho místo v kokpitu Aston Martinu dočasně zaujme rezervní jezdec Felipe Drugovich.
Lewis Hamilton se zastal Kimiho Antonelliho, který prochází složitějším obdobím v první sezóně u Mercedesu. Podle něj je důležité dát mladému jezdci čas a podporu, protože úspěch přichází s trpělivostí a učením.
George Russell přiznal, že jednání o prodloužení smlouvy s Mercedesem byla náročná a zahrnovala nejen finanční otázky, ale i vzájemnou důvěru a vizi. Přesto zdůraznil svou loajalitu týmu a optimismus ohledně budoucnosti, zejména s blížícími se změnami v roce 2026.
Spekulace končí. Max Verstappen oficiálně potvrdil věrnost Red Bullu. Tým se tak může před rozhodujícími závody sezony opřít o svou klíčovou hvězdu.
Red Bull potvrdil, že Gianpiero Lambiase se na Velké ceně Maďarska vrátí jako hlavní závodní inženýr Maxe Verstappena. Jeho návrat týmu zajistí stabilitu a zkušenosti před důležitým závodem.
Šéf Williamsu James Vowles varuje, že tým může být v Maďarsku méně konkurenceschopný, přestože nový upgrade vozu ve Spa fungoval. Hungaroring podle něj odhalí limity vozu, který lépe sedí rychlým tratím.