Ředitel výkonnosti Williamsu Rob Smedley hlásá, že jejich nový monopost obsahuje významné aerodynamické změny ve srovnání s jeho předchůdcem, loňským FW37.
Williams podle Smedleyho své auto představí 22. února v Barceloně na počátku předsezónních testů, nepůjde ale o žádnou velkolepou akci - zkrátka ho před prvním výjezdem odhalí v boxové uličce.
"V podstatě jde o evoluci [loňského] návrhu. Uvidíte některé celkem zajímavé vývojové věci v oblasti předního křídla a pod šasi. Některé v zadní části, jež si také povšimnete, jsou opravdu zajímavé," uvedl Smedley o víkendu na výstavě Autosport International.
"Obzvlášť kluci v aerodynamickém tunelu odvedli absolutně hvězdnou práci a my jsme skutečně potěšeni. Nacházíme nové metodologie, nové způsoby vývoje auta a momentálně vše přináší své plody. Auto je evolucí, ale rozhodně jde za mých let v F1 a stabilních pravidel o jednu z největších, jaké jsem viděl," pokračuje šéf výkonnosti Williamsu.
Tým se podle něj zaměřil na loňské slabé stránky - jízdu za mokra a pomalé zatáčky: "To je opravdu mou zodpovědností - pochopit, proč měl vůz specifické slabiny. Myslím, že když vezmete loňský rok a trochu z auta z roku 2014, tak jsme se opravdu trápili v pomalých zatáčkách a také za mokra, i když to bylo maskováno tím, jak dominantní byla pohonná jednotka [Mercedesu].
U Williamsu máme dobrou kulturu toho, že si sedneme a připustíme své problémy. Poté se snažíme to analyzovat tak vědecky, jak je to jen možná, a pokoušíme se to pochopit na fundamentální inženýrské úrovni. Pak hledáme řešení.
Tato řešení budou vždy v jakékoliv inženýrské či technické formě krátkodobá, střednědobá a dlouhodobá. Minulý rok jsme se hodně soustředili na krátkodobá řešení - co můžeme udělat, abychom zlepšili výkonnost za mokra? V podstatě jde o nastavení, jak využíváte pneumatiky.
Jedním z příkazů, které jsem dostal od svého šéfa Pata Symondse, je to, že nesmíme mít žádné okruhy 'strašáky' jako je Monako, Singapur... nebo když prší a vedeme závod jako v Silverstone a skončíme na pátém a šestém místě či podobně. Takže mi dal velmi jasně najevo cíl, a na základě toho jsme dali dohromady tyto pracovní skupiny. Není to lehké, ale pracujeme na tom."
Na otázku, zda Williams může bojovat o titul, Smedley odpovídá: "To je podle mě v roce 2016 velmi vysokým požadavkem. Naší ambicí po restrukturalizaci na konci roku 2013 a začátku 2014 je se neustále zlepšovat.
Myslím, že jsme prožili dobrý rok 2014, dobrý loňský rok, a tím jsme se zkonsolidovali - jak na tom jsme, že jezdíme vpředu... a myslím si, že se z této pozice jen musíme dále zlepšovat. Je to neuvěřitelně těžké, není to jednoduché žádat v těchto dnech vítězství v závodech v F1 vzhledem k úrovni konkurence, kterou máme. Ale stále se ale usilovně snažíme dělat pokroky," dodává Smedley.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.