McLaren upozorňuje na záhadný problém, který číhá v Singapuru

Goss hovoří o "bermudském trojúhelníku" na trati v Singapuru
Goss hovoří o "bermudském trojúhelníku" na trati v Singapuru, foto: McLaren
Robert RoBertino Pavelka 14. září 2015 15:49
Sdílej:

Formule 1 je občas docela dobrodružnou detektivkou, kombinovanou s technickými výzvami. I v takto vyspělém prostředí se objeví občas záhadný defekt, nad nímž kroutí osazenstvo týmu hlavou. To je případ specifického místa na trati v Singapuru.

Technický ředitel McLarenu Tim Goss připomíná, že na okruhu Marina Bay číhá "nepředvídatelný malý technický problém", který však může mít nedozírné následky. Jedná se o záležitost, která se vyskytuje pouze v Singapuru a pokud tým nepřijme správná opatření, může dojít k fatálnímu poškození vozu.

"Tahle záležitost se opravdu vyskytuje jen na Marina Bay Street Circuit. V úseku Anderson Bridge přejíždějí vozy nějaké zařízení pod povrchem - pátrali jsme, co tam je, ale nikdy jsme to nezjistili. Každopádně to působí rušení elektrických zařízení na voze. Čidla začnou zaznamenávat zmatené údaje, zařízení řídící polohu škrtící klapky a spojky pracuje nepravidelně a pilot nad nimi ztrácí kontrolu.

Trvá to jen kratičce, ale je znepokující, že pokud tato situace nastane, může rušení způsobit mikrovýpadek elektrické energie, což může nečekaně změnit převodový stupeň, narušit jemné nastavení plynu, spojky a převodového ústrojí. Když to všechno sečteme, ve finále se převodovka může zablokovat. Když jsme byli v Singapuru poprvé, dost nás to překvapilo, protože s podobným případem jsme se nikde nesetkali. Je proto nutné provést důkladná protiopatření, jako elektrické stínění vozu a pár dalších softwarových změn," vysvětluje Goss.

Přesto si není jist, zda veškeré kroky budou účinné, protože se ani po letech nepřišlo na původ těchto problémů, které se navíc neprojevují pravidelně při průjezdu zmíněným úsekem. Ostatní týmy si na nic podobného nestěžují, tedy alespoň ve veřejných předzávodních prohlášeních, ale to neznamená, že je podobné potíže nesužují. Ani pořadatelé nikdy na problematické místo neupozorňovali.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.