Už loni u příležitosti Grand Prix USA v Austinu předložila skupina akcionářů F1 CVC jménem Donalda MacKenzieho plán, který bychom mohli pracovně nazvat "trojtřídní společnost". Nyní se řešení označované za možnou revoluci v F1 dostává znovu do centra zájmu.
V principu by šlo o to, že v dlouhodobém horizontu by týmy Mercedes, Ferrari, Red Bull, McLaren a Williams byly označeny jako konstruktéři, ostatní by se museli spokojit se statutem zákaznických týmů. Každá taková stáj by pak dostávala jednorázovou sumu ve výši 30 milionů dolarů.
S ohledem na dodávky motorů by každá značka dodávající pohonné jednotky mohla mít své B-týmy, jak to funguje v případě Red Bullu a Toro Rosso. Jak by tedy vypadaly případné vazby?
Ferrari má v tuto chvíli dohodu ohledně dodávek agregátů s nově vzniklým týmem Haas F1 Team a má v plánu prohloubit spolupráci s týmem Sauber. Pak tu je nekonečná transakce Lotus-Renault, která by měla být do začátku GP Itálie vyřešená. Šéf Renaultu Carlos Ghosn však podotýká, že Lotus nesmí do té doby zkrachovat. Pak může nastat eventuální situace - Renault bude mít vlastní tým a může zrušit smlouvu s Red Bullem a Toro Rosso, pak by se do centra zájmu Francouzů dostal tým Force India.
Spolupráce Williams-Mercedes by měla nadále trvat, ovšem o německý motor projevil zájem tým Manor, který by rád převzal od stuttgartské automobilky kompletní pohonné jednotky plus díly, na něž se podle reglementu F1 nevztahuje povinnost vlastní výroby. Tato rošáda by do kokpitu v současnosti nejpomalejšího týmu mohla přivést Pascala Werhleina, o jehož závodní vytížení Mercedes usiluje. S ohledem na potvrzení smlouvy Nica Hülkenberga s Force India padlo případné Wehrleinovo angažmá právě v tomto týmu - Sergio Pérez jako platící pilot odtud jen stěží odejde.
Pokud by Manor uspěl, Red Bull by se dostal do značně svízelné situace. Ačkoliv se mluví o jeho spojení s Mercedem, je tu hned několik háčků. Není to jen vysoké odstupné požadované Renaultem a Infiniti, sám Renault prohlásil, že budoucnost s tímto týmem nehodlá spojovat, nicméně několikrát deklaroval, že kontrakt na rok 2016 dodrží. Christian Horner potvrdil, že o dřívějším ukončení kontraktu tým neuvažuje, ovšem to už může být zítra jinak. Důležité je zmínit skutečnost, že Honda nemá zájem zásobovat nějaký další tým, má dost starostí sama se sebou. Dá se předpokládat, že k rozuzlení některých dramat dojde už v nejbližších dnech.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.